Full version: På tapeten
Frideborg
Nu behöver jag hjälp!
Vad gör man med fläckar efter huvud på tapet?
Tapeten är ny.Papper.
En yngling har suttit med huvudet mot tapen i sovrummet.Inte snyggt med denna fläck,Hur kan man bäst ta bort det?har hört sägas med franskbröd.Är stort frågeecken till det hela.Skall det vara färskt bröd i så fall?
Mvh Frideborg
malcolm
Det är nog bara att tapetsera om tyvärr, har samma problem i köket och där har underliggande tapet färgat igenom.
Frideborg
Tack Malcom!
Ja det är väl inget annat att göra en att tapetsera om.Stor suck.
Skall försöka få tag på en rulle och be händige maken vara så snäll och fixa det
hela.
Skall dock vänta lite till och se om det finns någon med tips ang,brödet.
Spännande är det.....
Mvh Frideborg
Bengalow
Nix...inte så svårt. När jag var ung (50-talet) och använde Brylcreme, så blev det likadant i min flicksväns rum. Det löste sig elegant med K2R, som det enda fläckborttagningsmedlet hette då. Det finns säkert något liknande nu. K2R var en pasta, nästan som tandkräm, som "lyfte" bort fettet. Borsta med borste och "putz weck". Använd inga rinnande lösningsmedel bara...
Fjortispower
Dum fråga kanske, men nu vart jag väldigt nyfiken. Fläck efter huvud(?) på tapet? Hur ser det ut?
*Stintan*
Det blir som en mörk fettfläck av att man lutar huvudet mot tapeten. Finns ju dom som sitter/halvligger i sängen och finns det då ingen sänggavel blir det lätt fläckigt.
malcolm
CITAT (Fjortispower @ 18-02-2013, 23:07) *
Dum fråga kanske, men nu vart jag väldigt nyfiken. Fläck efter huvud(?) på tapet? Hur ser det ut?

Så här kan det se ut, här har även underliggande tapet färgat igenom.

[attachment=75072:Bild.jpg]

Frideborg
Tack för tipset Bengalow!
Det låter mkt enkelt med K2R.
Minns att det fanns förr.Skall försöka få tag i en tub.Gissar att en större butik kanske har den eller en kusin till den.
Vi får kolla.
Skall berätta hur det går.
MVH Frideborg
Gertie
Potatismjöl blandat med liiite vatten, så att det blir en tjock gröt
brukar ta de flesta fläckar.
Kleta på ett lager och låt sitta tills det är alldeles torrt.
malcolm
googlade lite och hittade detta.

http://webshop.oceanshop.se/sv/product/204/K2r-Flackspray
Frideborg
Tack Malcolm för ditt svar.
Jag ringde just firman ang. sprayet.De vågade inte garantera att det blir bra med
sprayet eftersom det är en papperstapet. Men nu vet jag att det finns kvar det berömda K2r.Tack igen!
MVH Frideborg
Biggan_
Jag hade försökt med potatismjöl först!
Bengalow
Mig veterlighen, så har aldrig potatismjöl löst upp fett, Biggan. Vad potatismjölet gör, är att "impregnera" fläcken så att den nästan blir osynlig, men den finns där, och kommer fram igen till slut. K2r fungerar på samma sätt, men har också ett fettlösande ämne, alkohol eller iannat, som lyfter fram och torkar ut fettet.
Gossen Ruda
Mjöl har andra egenskaper också, lätt fuktat är det ordentligt klibbigt och har lätt för att lyfta bort smuts. Minns bondmoran som bakade lite bröd när hon tyckte att händerna var smutsiga. Efter degknådandet var händerna rena igen. laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2013, 18:57) *
Mjöl har andra egenskaper också, lätt fuktat är det ordentligt klibbigt och har lätt för att lyfta bort smuts. Minns bondmoran som bakade lite bröd när hon tyckte att händerna var smutsiga. Efter degknådandet var händerna rena igen. laugh.gif



sick.gif
pejori
Prova med att stryka tapeten, med ett hett strykjärn och med hushållspapper/läskpapper emellan.
Hettan löser fett och papper suger.
Funkar faktiskt. tummenupp.gif
Fjortispower
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 23:38) *
Det blir som en mörk fettfläck av att man lutar huvudet mot tapeten. Finns ju dom som sitter/halvligger i sängen och finns det då ingen sänggavel blir det lätt fläckigt.

CITAT (malcolm @ 19-02-2013, 01:33) *
Så här kan det se ut, här har även underliggande tapet färgat igenom.

[attachment=75072:Bild.jpg]

Jaha åh ja, nu hänger jag med.
Frideborg
Tack för alla tips!Det här med strykjärn och hushållspapper var en ny tanke.
Skall kanske testa det.Vet ju att det fungerar på dukar med stearinljus.
Så varför inte.
Mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon