silos
http://blogg.alltforforaldrar.se/doktorcec...ller-i-barnmat/

Varför kollas inte sådant innan det börjas säljas???

*Stintan*
Har aldrig förstått varför man överhuvudtaget ska ge små barn hel- och halvfabricerad mat. Det går ju aldrig att hålla koll på allt sådan föda kan innehålla.
Gunilla T
Hur menar du då Stintan? Att det är vid själva tillverkningsprocessen som arsenik hamnar i maten?
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2013, 13:23) *
Hur menar du då Stintan? Att det är vid själva tillverkningsprocessen som arsenik hamnar i maten?


Nja jag menade att om man lagar maten själv så har man större möjlighet att ha koll på innehållet. Det har så länge jag kan minnas kommit larm då och då om olika saker gällande barnmat och jag är lika mycket emot hel-/halvfabricerad barnmat som dito vuxenmat.
Den här gången var det som jag förstod det ris som innehöll arsenik och detta antagligen beroende på det vatten som använts vid odlingen. Om nu detta är välkänt hos livsmedelsforskare så kan man ju undra varför inte barnmatstillverkarna vet om det. Dom måste ju ha koll på gränsvärden kan man ju tycka.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2013, 14:04) *
Nja jag menade att om man lagar maten själv så har man större möjlighet att ha koll på innehållet. Det har så länge jag kan minnas kommit larm då och då om olika saker gällande barnmat och jag är lika mycket emot hel-/halvfabricerad barnmat som dito vuxenmat.
Den här gången var det som jag förstod det ris som innehöll arsenik och detta antagligen beroende på det vatten som använts vid odlingen. Om nu detta är välkänt hos livsmedelsforskare så kan man ju undra varför inte barnmatstillverkarna vet om det. Dom måste ju ha koll på gränsvärden kan man ju tycka.


Okej fast jag tror inte att det har något med fabrikstillverkad mat kontra hemlagad att göra eftersom arsenik finns i råvaran.

Arsenik är ju ett grundämne som finns överallt, i bergarter, i jorden, i luften och i våra vattendrag och i grundvattnet. Större koncentrationer hittar man alltid vid metallindustrier, smältverk och gruvindustrier. Visserligen har vi blivit bättre på att rena våra utsläpp men det sker ff punktutsläpp och den arsenik vi tidigare släppt ut i naturen finns ju kvar.

Inte så länge sedan inpregnerade vi trä med arsenikbaserade medel. I Sverige är det inte längre tillåtet som bekämpningsmedel i jordbruket men i andra länder är det ff tillåtet

Men arsenik finns överallt i vår närmiljö t.ex. i datorskärmen som vi just nu tittar in i...och tas den inte om hand på ett korrekt sätt hamnar metallen i naturen.

Arsenik tas upp i näringskedjan av växter och allt som hamnar i näringskedjan hamnar förr eller senare hos oss själva. När metallerna finns i marina system tas de upp av fisken.

Det är en illusion att vår mat skulle vara så kontrollerad att vi inte får i oss t.ex. arsenik, bly och kadmium som dethär var fråga om. Endast stickprovskontroller görs och ibland hittar man kritiska värden.
*Stintan*
Tja vi har ju alla hört inte minst senaste dagarna att man inte kan lita på innehållsförteckningen på helfabrikaten och jag är inte förvånad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon