Christa
"Nästan 2 300 anställda på Akademiska sjukhuset i Uppsala har skrivit under en lista i protest mot den de senaste i raden av nedskärningar.

På torsdag ska nya sparkrav träda i kraft, till exempel genom ett minskat antal vårdplatser på infektions- och medicinavdelningarna och förändrade arbetstider för sjuksköterskorna.

Detta har lett till oro bland de anställda, och i dag tisdag demonstrerar de mot nedskärningarna utanför sjukhuset."

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/demons...-pa-akademiska/

Huggorm
De får sluta köpa en massa extremt dyr elektronisk utrustning så blir det billigt med vård. Visserligen kan de då inte behandla riktigt lika många sjukdomar, men någonstans måste alltid linjen dras.
gnon49
Så går det kanske när våra landstingspolitiker skatteplanerar in absurdum. Leker med våra skattemedel för att få ner skatten så arvoden kan höjas. Men pengar saknas nog inte, bara viljan att prioritera. Dessutom är ju landstingen stora lerkolosser från fornstora dagar. Omättliga i sin aptit. När våra myndigheter gör allt för att få ner skatten så vill förstås även den enskilde väljaren ha samma möjlighet. Konstigt vore annars.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vården har slutat att fungera för många år sedan. Jag behöver bara titta på min gamla särmor.
Men jag skall skriva mera imorgon
kerstin z5-6
CITAT (gnon49 @ 29-01-2013, 21:18) *
Så går det kanske när våra landstingspolitiker skatteplanerar in absurdum. Leker med våra skattemedel för att få ner skatten så arvoden kan höjas. Men pengar saknas nog inte, bara viljan att prioritera. Dessutom är ju landstingen stora lerkolosser från fornstora dagar. Omättliga i sin aptit. När våra myndigheter gör allt för att få ner skatten så vill förstås även den enskilde väljaren ha samma möjlighet. Konstigt vore annars.


Ja och när alla går från vården och kräver anständiga löner, att sjukvården ska vara statlig och att landstinget ska avskaffas smile.gif så lär det förbättras men inte i min livstid.
Christa
Det är flera som menar att det egentligen inte saknas pengar. Fler sjuka, fler dyra läkemedel, befolkningsökning och samtidigt mindre skattepengar när vi går in i en lågkonjunktur.

Det konstiga är att politikerna lovar kortare köer och allt möjligt som om dom inte hade någon koll alls.

Huruvida vi kommer att ha tillgång till vård när vi behöver den tycker jag i allra högsta grad är en fråga av allmänintresse.
pejori
CITAT (Christa @ 30-01-2013, 06:43) *
Det är flera som menar att det egentligen inte saknas pengar. Fler sjuka, fler dyra läkemedel, befolkningsökning och samtidigt mindre skattepengar när vi går in i en lågkonjunktur.

Det konstiga är att politikerna lovar kortare köer och allt möjligt som om dom inte hade någon koll alls.

Huruvida vi kommer att ha tillgång till vård när vi behöver den tycker jag i allra högsta grad är en fråga av allmänintresse.


Har politiker någonsin haft koll på hur samhället fungerar?
Jag tolkar det som dom har en egen svär där dom lever avskilda från samhället förövrigt.
"gräddfiler" och bra avtal gör att dom aldrig behöver köa eller vänta på vård.

I min värld, kollapsade vården för åtskilliga år sedan.
Att allt fler vårdgivare använder "stafettläkare" och hyr in övrig personal, kan aldrig gynna vårdtagarna..
Privatiseringen av åldringsvården, likaså.
andersen
CITAT (pejori @ 30-01-2013, 15:03) *
Har politiker någonsin haft koll på hur samhället fungerar?
Jag tolkar det som dom har en egen svär där dom lever avskilda från samhället förövrigt.
"gräddfiler" och bra avtal gör att dom aldrig behöver köa eller vänta på vård.

I min värld, kollapsade vården för åtskilliga år sedan.
Att allt fler vårdgivare använder "stafettläkare" och hyr in övrig personal, kan aldrig gynna vårdtagarna..
Privatiseringen av åldringsvården, likaså.


Mycket bra skrivit, vi borde ha en gilla knapp här på forumet.
Christa
CITAT (gnon49 @ 29-01-2013, 21:18) *
Så går det kanske när våra landstingspolitiker skatteplanerar in absurdum. Leker med våra skattemedel för att få ner skatten så arvoden kan höjas. Men pengar saknas nog inte, bara viljan att prioritera. Dessutom är ju landstingen stora lerkolosser från fornstora dagar. Omättliga i sin aptit. När våra myndigheter gör allt för att få ner skatten så vill förstås även den enskilde väljaren ha samma möjlighet. Konstigt vore annars.


Vad har du för faktagrund för att påstå att det inte saknas pengar?
Anma
Överläkaren på neurokirurgen i Uppsala som var den som såg till att jag hamnade i studien som var med vid i min operation var på tv4 nyheterna i morse. Han har opererats på privat klinik för sin bukhinnecancer och betalat själv. Finns inget avtal mellan landstinget och denna klinik, folk ska hellre dö än att de ska släppa på prestigen som det verkar. Vård får kosta tycker jag. Spara pengar på något annat. För med dålig vård blir kostnaderna för samhället ännu högre. Se bara på mig, vad har jag inte kostat samhället under 10 års sjukskrivning. Jag kunde ha blivit frisk och självförsörjande för många år sen om man sett till så att det fanns pengar till forskning kring whiplashskador. Bara som ett exempel. Ett bra exempel. Vi kostar pengar men dör inte, så vi kostar pengar länge. Rent krasst sett.
gnon49
CITAT (Christa @ 31-01-2013, 09:25) *
Vad har du för faktagrund för att påstå att det inte saknas pengar?

Ingen alls. Jag tror, anar, misstänker bara att våra skattemedel inte används optimalt inom vården. Ibland verkar det som man jagar kostnader som i slutändan ändå blir kostnader. Lägsta anbud är nog sällan bästa anbud.
Christa
CITAT (Anma @ 31-01-2013, 09:45) *
Överläkaren på neurokirurgen i Uppsala som var den som såg till att jag hamnade i studien som var med vid i min operation var på tv4 nyheterna i morse. Han har opererats på privat klinik för sin bukhinnecancer och betalat själv. Finns inget avtal mellan landstinget och denna klinik, folk ska hellre dö än att de ska släppa på prestigen som det verkar. Vård får kosta tycker jag. Spara pengar på något annat. För med dålig vård blir kostnaderna för samhället ännu högre. Se bara på mig, vad har jag inte kostat samhället under 10 års sjukskrivning. Jag kunde ha blivit frisk och självförsörjande för många år sen om man sett till så att det fanns pengar till forskning kring whiplashskador. Bara som ett exempel. Ett bra exempel. Vi kostar pengar men dör inte, så vi kostar pengar länge. Rent krasst sett.


Jag håller helt och hållet med dig. Problemet är att om vi inte jobbar mer förebyggande så kommer kostnaderna för vården att bli så höga att landstingsskatten behöver fördubblas. Detta är ett akut problem och att vi får behålla möjligheten till skattefinansierad vård borde vara en av dom viktigaste frågorna i nästa val.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon