Klint
Vi började disskutera detta lite på jobbet.Hur vi upplever att vår lön räcker till olika saker.
Det beror naturligtvis på om man har familj eller inte,om resp.har inkomst lån osv.
Men vi hade lite olika uppfattningar om matkostnad.
Nån kom ihåg att det inte var längesen strömming kostade 19.90/kg Nu kostar den 70kr.
En annan berättade att när han skulle handla fick han en lista och 100kr av mamma,man fick ha pulkan att dra på det blev för mycket att bära.(Men han visste inte hur många % av inkomsten 100kr var)
Jag tycker att det känns som fisk är dyrare.
Vi åt mer fisk i min familj när jag var liten än vad vi gör nu,med kött är det tvärtom.
Men det var ju inte alltid man hade köpt fisken utan fiskat den
Ibland blev det potatis och äggsås,om det inte fanns någon fisk!

Jag är inte ute efter några länkar till olika undersökningar utan mer hur ni upplever det,utifrån era olika erfarenheter,vore intressant att se om det går att föra en disskution om detta.

Personligen tror jag att maten blivit billigare,men vet också att vi hade mindre pengar att röra oss med när jag var liten än jag har nu.
Eva i Skåne
Jag tror också att maten blivit billigare (men det kan ju bero på att vi har det allmänt bättre)
Kött är jag ganska säker på att det är billigare. Kyckling t ex var ju fin söndagsmiddag och fläskfilé åt man på kalas, men båda delarna hör till vardagsmat idag för att det är billigt, men kan förstås fortfarande ätas vid kalas också smile.gif
Piccante
Jag har reagerat på att bröd blivit dyrare på senare år. Förr fick man en limpa för 20kr nu ligger de nära 30kr/ st.
gnon49
Rent spontant så tror jag maten är mycket billigare idag. Utbudet är så mycket större. Förr köpte man väl mer basvaror än idag. Tror vi får mer för samma summa pengar helt enkelt. Under uppväxten var det mycket grytor minns jag. Saft, sylt o alla efterrätter kom från trädgården. Frukt,grönt o rotfrukter likaså.
Nu har jag själv en trädgård men odlar inget i matväg. Skäms på mig.
*Stintan*
Egentligen har nog maten blivit billigare men eftersom jag idag som ensamstående lägger ungefär lika stor summa på mat som jag gjorde för 20-30 år sen för ett hushåll på 4 personer och jag dessutom har mycket lägre inkomst idag än vad jag hade då så känns maten definitivt dyrare idag.
Christa
Fisk har definitivt blivit dyrare. Bortsett från odlad lax.

När jag nyss flyttat hemifrån runt 1980 så kunde man handla färsk fisk jättebilligt. Jag ångrar att jag inte åt ännu mera färsk fisk då.

Kött blev ju billigare när vi gick med i EU och det är nog fortfarande förhållandevis billigare än tidigare. Bananer och ris blev ju dyrare vid EU-inträdet.

Det som gör hål i plånboken är bilen. Ändå handlar vi nog dyrare än de flesta andra eftersom vi köper ekologiskt så långt det är möjligt. Det är nästan bara avokado och en och annan kålrabbi som inte är det. Kyckling köper vi också konventionell och det är ju också billig mat.
Bee
Om man jämför i relativ nutid så har nog matpriserna ökat. För tre år sen när vi gick i avtalspension skaffade maken och jag Ica-kort. Vi sätter in samma summa varje månad och förut hade vi en bra slant över när månaden var slut. Idag 2013 och från i höstas så har det gått jämnt upp ungefär. Vi har inte ändrat matvanorna. Visserligen har det tillkommit en hund i hushållet och hennes mat köper vi också på Ica-kortet men det är 1,5 år sen hon kom hit och det är först nu vi har märkt av att matpengarna tar slut snabbare.
Huggorm
Jag upplever inte att det har blivit dyrare sedan jag flyttade hemifrån för drygt tio år sedan och började handla min mat själv. Men jag är inte direkt den som står och jämför priser heller. Det enda jag reagerat på är det som togs upp högre upp i tråden, nämligen brödpriserna. De har definitivt stigit.
malcolm
Jag känner inte heller att maten har blivit dyrare men jag har å andra sidan börjat handla allt mer på Willys som är billigare än Coop, ICA och Hemköp där jag gjorde mina inköp tidigare.
KRT
Håller med om att fisk blivit dyrt! Bortsett från odlad lax och fryst vitfisk (som inte är torsk, men torskliknande smile.gif ). När jag var liten var torsk något man åt oftare än lax, men nu är torsk lyxmat.

Kyckling kommer jag ihåg att vi hade ibland, men aldrig filéer utan som hel fågel. Det har verkligen ökat i popularitet de senaste 15 åren eller så (jisses vad jag känner mig gammal nu).

Däremot tycker jag bensinen hat blivit väldans dyr sedan vi skaffade vår första bil, 01. Kostade bensinen strax över 10 kr, ibland mindre. 2004 var vi i Finland och då var vi exalterade för vi hittade bensin för 9,99 i en håla längs E4:an, hemma kostade sen flera kronor mer. Och nu kostar den lätt 14 kr. Vilken prisutveckling...
mamamaggan
Maten har blivit dyrare enligt vad man sa på TV på senhösten 2012. Vi märker det eftersom vi skriver upp allt vad vi köper i matväg .

Vi gör av med 500 - 1000 kr ( vi är tre vuxna ) mer i månaden nu är för ett år sedan utan att ha ändrat våra matvanor.

Nu köper vi aldrig det billiga köttet men däremot äter vi fisk som vi köper av fiskhandlaren.

Att fisken blivt dyrare har väl med tillgången och kvoterna att göra , mindre tillgång ger högre priser och de som fiskar vill väl också kunna leva på sitt jobb , ytterligare en orsak till högre priser.
aloa
Jag tycker också att maten blivit billigare sedan jag började jobba. Nu unnar vi oss både det ena och det andra och det kunde jag inte göra då. Summan är naturligtvis stor men relativt lönen så är det inte lika mycket. Lunchpriserna tycker jag dock har gått upp de senaste 5 åren, men jag har inget belägg för det.
mamamaggan
Förstår inte var ni som tycker det har blivit billigare handlar och vilka matvanor ni har.

Basvarorna har blivit betydligt dyrare . Ta t ex mjölk , smör , bröd , grönsaker , frukt som ökar hela tiden.

Klint
Fast det kanske beror på lite hur man jämför,om man går längre tillbaks,många av oss jämför med hur det var när vi var barn och hur vi upplever det hela,det är en subjektiv bedömning
andersen
CITAT (Klint @ 26-01-2013, 17:18) *
Fast det kanske beror på lite hur man jämför,om man går längre tillbaks,många av oss jämför med hur det var när vi var barn och hur vi upplever det hela,det är en subjektiv bedömning


Ja så är det. Själv så tänker jag på början av 70-talet och Skärholmsfruarnas matuppror.
mamamaggan
CITAT (Klint @ 26-01-2013, 17:18) *
Fast det kanske beror på lite hur man jämför,om man går längre tillbaks,många av oss jämför med hur det var när vi var barn och hur vi upplever det hela,det är en subjektiv bedömning



Jovisst men när jag var barn , är 60 nu , så var basvarorna mycket mycket billigare än nu.

Köttet var också billigare , en kalvstek t ex kostade c;a 20 kr kilot i början av 70-talet . Då tjänade jag c:a 2000 kr i månaden , en låg nybörjarlön , och då var priset för kalvsteken en procent av min lön.

Om man räknar ut samma sak i dag så tror jag att kalvsteken kostar mer än en procent av lönen.


*Stintan*
Det säger ju sig självt att både priser och löner har ökat sen 70-talet. Låt säga att man handlade mat för 1500 kr 1975 så skulle samma mat idag kosta ca 800 kr mer. Hur stor del av lönen det blir beror ju på vad man tjänade då respektive nu.
Bee
Som jag sa tidigare så upplever jag att maten har blivit dyrare under senaste året. När var det man sänkte matmomsen? - Det måste vara flera år sen, väl? Då blev det billigare under några år. Handlarna har kompenserat sig väl. Det går bra för tex Ica men mjölkbönderna har det inte så fett.
Att jämföra priserna med förr i tiden tycker jag inte ger så mycket. Jag menar, när jag var barn kunde man köpa en 5-öres kola. Då talade de äldre om att den kostade 2 öre på deras tid ;
Rätt ointressant idag om än lite kul.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 26-01-2013, 17:28) *
Jovisst men när jag var barn , är 60 nu , så var basvarorna mycket mycket billigare än nu.

Köttet var också billigare , en kalvstek t ex kostade c;a 20 kr kilot i början av 70-talet . Då tjänade jag c:a 2000 kr i månaden , en låg nybörjarlön , och då var priset för kalvsteken en procent av min lön.

Om man räknar ut samma sak i dag så tror jag att kalvsteken kostar mer än en procent av lönen.

En kalvstek kostar ca 100 kr/kg.
Som sjukskriven och arbetslös med inkomst upp till tak får man ut mellan 10.300:- och 10.900:- /mån beroende på hur lång månaden är. Det är den gruppen som har allra lägst inkomst i dagens samhälle. En outbildad vikarie inom hemtjänst har en lön runt 100:-/tim och får ut ca 12.000:-/mån på en heltid.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 26-01-2013, 19:41) *
En kalvstek kostar ca 100 kr/kg.
Som sjukskriven och arbetslös med inkomst upp till tak får man ut mellan 10.300:- och 10.900:- /mån beroende på hur lång månaden är. Det är den gruppen som har allra lägst inkomst i dagens samhälle. En outbildad vikarie inom hemtjänst har en lön runt 100:-/tim och får ut ca 12.000:-/mån på en heltid.


Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:45) *
Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000

Jag vet vad garantipensionen är, den är mycket lägre.

Vad jag menade är att den summan är för dem som når upp till taket, alltså är det där den högsta inkomsten man kan ha som sjuk. Det är få som arbetar heltid som har lägre inkomst än så.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:45) *
Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000


Ja inte får jag ut några 10.000.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 26-01-2013, 19:48) *
Jag vet vad garantipensionen är, den är mycket lägre.

Vad jag menade är att den summan är för dem som når upp till taket, alltså är det där den högsta inkomsten man kan ha som sjuk. Det är få som arbetar heltid som har lägre inkomst än så.


Anma du skrev att det är den gruppen som har lägst inkomst i dagen samhälle.....
Eller kanske tillhör in pensionärer samhället för dig. Även en pensionär har boendekostnader, matkostnader och även behöver kläder, El, försäkring osv. Livet blir inte billigare bar aför att man har uppnått en viss ålder.

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:53) *
Anma du skrev att det är den gruppen som har lägst inkomst i dagen samhälle.....
Eller kanske tillhör in pensionärer samhället för dig. Även en pensionär har boendekostnader, matkostnader och även behöver kläder, El, försäkring osv. Livet blir inte billigare bar aför att man har uppnått en viss ålder.

Elisabeth

Jag ber om ursäkt för att jag inte tog alla exempel som finns, men faktum är att de sjuka är mångt fler som har en sämre inkomst än pensionärerna. Jag är medveten om att väldigt många pensionärer har en väldigt låg inkomst, men också att väldigt många pensionärer har en betydligt högre pension än 10.000:-.

Bland de långtidsarbetslösa och sjuka är det ett fåtal som har en inkomst högre än så, man måste ha livränta eller liknande, då taket går där, drygt 10.000:- kr/mån netto.

Jag har ingen som helst avsikt att sätta de tre grupperna i samhället som har det svårast mot varandra så jag avslutar diskussionen här, dessutom handlar denna tråd om matpriser.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma det är så enkelt att först kasta ur sig nåt och sen vrida det som man vill.......
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 20:21) *
Anma det är så enkelt att först kasta ur sig nåt och sen vrida det som man vill.......

Du har rätt till din åsikt!



På tal om matpriser.
Pappa pratade om det där förut. När vi kom hit på sjuttiotalet var maten dyr som attans medan hyrorna var låga. Nu är det tvärtom.
Det är hans subjektiva åsikt om det hela. Om det stämmer vet jag inte. Jag var bara barnet på sjuttiotalet.
Bee
CITAT (Anma @ 26-01-2013, 20:32) *
Du har rätt till din åsikt!



På tal om matpriser.
Pappa pratade om det där förut. När vi kom hit på sjuttiotalet var maten dyr som attans medan hyrorna var låga. Nu är det tvärtom.
Det är hans subjektiva åsikt om det hela. Om det stämmer vet jag inte. Jag var bara barnet på sjuttiotalet.


Det din pappa säger kan nog stämma. Maten var nog den dyraste utgiften i de flesta hushåll. Min familj, två vuxna (nåja, vi var eg. barnungar vi med) och två barn klämde in oss i en 2:a. Hyran var ca 400:-. Maten ca 700 per månad. Tom köttfärsen var dyr minns jag. Söndagssteken var fläskkarre eller revben, vilket som var billigast den veckan. Dock, läsk o chips och sånt förekom endast när det var kalas. Fredagsmyset var inte riktigt etablerat då.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-01-2013, 20:32) *
På tal om matpriser.
Pappa pratade om det där förut. När vi kom hit på sjuttiotalet var maten dyr som attans medan hyrorna var låga. Nu är det tvärtom.
Det är hans subjektiva åsikt om det hela. Om det stämmer vet jag inte. Jag var bara barnet på sjuttiotalet.


Jag har statistik som stöder detta och som jag använder i undervisningen. Matkostnadernas del av hushållens utgifter har minskat medan bostadsutgifterna ökat. Men den allra största ökningen ligger på kostnader för fritid och rekreation. Observera att detta gäller "genomsnittshushållet. Sedan 70-talet (då vi var som jämlikast) har inkomstskillnaderna ökat rejält i Sverige.
Huggorm
Kontot för mobiler och datorer har nog ökat en del sedan sjuttiotalet rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-01-2013, 22:50) *
Kontot för mobiler och datorer har nog ökat en del sedan sjuttiotalet rolleyes.gif

Säkert! giggle.gif
Motti
Kalvkött är bland det dyraste du kan köpa i dag ! kalvsnitzel på Willys kostar 159 kr kilot likaså kalvfile ligger högre i pris än oxfile, oxfile svensk färsk ligger på 300 kr kilot, kalvfile svensk ligger på 340 kr kilot ungefär samma pris som fryst Älgfile .Skink stek svensk ligger ungefär på 79 kr kilot.Svensk Fläskfile ligger ungefär på 140 kr kilot Dansk fläskfile på 90 kr kilot .Om man ser hör löner utveklats genom åren och hur vår standard har ökat så har nog köttet vi äter i dag inte stigit i tackt med lönen och standarden .
aloa
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2013, 22:33) *
Jag har statistik som stöder detta och som jag använder i undervisningen. Matkostnadernas del av hushållens utgifter har minskat medan bostadsutgifterna ökat. Men den allra största ökningen ligger på kostnader för fritid och rekreation. Observera att detta gäller "genomsnittshushållet. Sedan 70-talet (då vi var som jämlikast) har inkomstskillnaderna ökat rejält i Sverige.


Har också läst statistik om det, svenskar lägger nästan minst andel av inkomsten på mat (Jordbruksverket) 11,5 % där italienarna lägger 14,7 %. Vi toppar bostadskostnaderna med 23,4 % för bostad, el och värme. Men det kanske beror på att vi har så kallt här och faktiskt inte har nåt val under vinterhalvåret. Intressant med fritid och rekreationskostnader, antar att utlandsresorna finns med här och det har jag förstått inte är något man har råd med i andra länder i europa. Men då har de ju redan värmen hos sig rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (aloa @ 03-02-2013, 10:11) *
Intressant med fritid och rekreationskostnader, antar att utlandsresorna finns med här och det har jag förstått inte är något man har råd med i andra länder i europa. Men då har de ju redan värmen hos sig rolleyes.gif

Nåja, jag tycker man träffar på rätt mycket européer ute i världen. Inte minst tyskar och britter, men jag har träffat folk från i princip alla västeuropeiska länder och en del östeuropeiska.
aloa
Ja, det är klart många i europa åker utomlands, skulle ha lagt till att det inte är samma procentuella mängd i andra länder som i Sverige. Men någon statistik har jag inte sett. Vet också att vi bor betydligt större här, det bekräftas av folk jag träffat via jobb från ex England, Tyskland och Spanien, de har inte sommarstugor i samma utsträckning heller, naturligt då vi är relativt glesbefolkade. Vi hade ett utbyte med en spansk student och i hennes klass var det bara några få som varit utomlands till skillnad från barnen i den svenska klassen där alla varit iväg på utlandsresa.
Jordgubbe
1 klipp om matpriser från Aktuellt 1989.

Aktuellt - om matpriser (1989)
Pirum
Tycker nog spontant att maten blivit dyrare de senaste, tja, 10 åren. Eller iaf ökat mer i pris än inflationen. Men mat är ju mycket billigare nu än för 40 år sedan, sett till hur stor del av hushållets inkomst som läggs på mat. Då var det 30% som lades på mat, nu är det 13% (i genomsnitt, allt beror såklart på hur mycket man själv tjänar). Idag är det tvärtom boendet som är dyrt, nu lägger man 30% på boendet istället för 15% som för 40 år sedan. Jag lägger nära 50% av min inkomst på boendet (inkl el, parkering, försäkring), men så bor jag i en överdådig hyrestvåa i en storstad också... rolleyes.gif Tycker alltså inte att maten är speciellt dyr och kan unna mig att köpa ekologiskt ganska ofta.
Pirum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:45) *
Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000



Sämst inkomst har nog ensamstående studenter med barn, de får ju dessutom i stort sett låna till sitt uppehälle. Studenter anses dessutom kunna leva under existensminimum utan problem. Men visst har många pensionärer väldigt låg pension, i genomsnitt tillhör dock pensionärerna den rikare delen av befolkningen - många pensionärer har det betydligt bättre ställt än sina barn, för att inte tala om sina barnbarn som kanske är 25 år och redan långtidsarbetslösa.


F.ö är det orimligt att den statliga pensionen varierar mellan person och person. Alla är lika mycket värda, statlig pension bör vara lika för alla, och den bör gå att leva bra på. Jag förstår inte vitsen med att orättvisor ska bestå in i döden, ska de som haft hög inkomst och kunnat spara dessutom få högre pension än en som varit lågavlönad hela livet, bor i en etta med kokvrå, och inte har en sparad peng på banken? Nej tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon