Christa
Att man inte säger rakt ut till någon att "du är för tjock" är nog självklart för dom flesta men samma personer kan säga "du är för smal".

De flesta är nog rätt medvetna om hur dom ser ut utan att någon annan talar om det för dom.

Vad kan det vara som gör att en del tycker det är ok att säga till en person att hon eller han är för smal samtidigt som dom tycker det är fel att att säga till någon att hon eller han är för tjock?

Klint
Jag har inget bra svar på det.Kanske är det "finare" att va smal,men nej att säja till någon du är för smal eller tjock tycker jag inte man gör.Båda delarna har väl sina orsaker och en kommentar kan vara väldigt sårande.
Eva i Skåne
Jag vet inte, men har haft ett par riktigt smala väninnor genom åren och dom berättade just om dessa kommentarer.

Många tror kanske att det är av fåfänga som vissa kvinnor försöker vara trådsmala och känner avundsjuka, så det är lite småelaka pikar,
men många gånger är det nog obetänksamhet bara.
Det verkar som de flesta inte tänker på att de smala ibland skulle vilja lägga på sig några kilon, men har lika mycket problem med det som andra har att gå ner i vikt.
Christa
CITAT (Eva i Skåne @ 26-01-2013, 11:25) *
Jag vet inte, men har haft ett par riktigt smala väninnor genom åren och dom berättade just om dessa kommentarer.

Många tror kanske att det är av fåfänga som vissa kvinnor försöker vara trådsmala och känner avundsjuka, så det är lite småelaka pikar,
men många gånger är det nog obetänksamhet bara.
Det verkar som de flesta inte tänker på att de smala ibland skulle vilja lägga på sig några kilon, men har lika mycket problem med det som andra har att gå ner i vikt.


Det var ju intressant att dina väninnor också råkat ut för dessa kommentarer. Det kan nog vara lite avundssjuka som du skriver. Skulle vara intressant att veta om dom faktiskt är ute efter att platta till den andre eller vad som är avsikten med kommentaren.

Framförde dina väninnor någon teori om detta?
*Stintan*
Det kanske är av omtanke. Fast själv tycker jag inte att man säger varken det ena eller det andra till folk. Undantaget om man känner varandra väldigt väl men då finns det å andra sidan knappast någon anledning heller.
Rosrup
-Ta en kaka till, du som är så mager.

Någon som känner igen ovanstående replik sagt av den äldre generationen?
Bee
För några år sen var det en äldre dam som sa till mig: "har inte du gått upp lite i vikt?" Jo, sa jag, jag har nog ätit upp mig en smula. Det handlade om 2-3 kg. Min vuxna dotter hörde detta och sa senare "hur kunde hon med att vara så oartig?". Grejen är att jag tog inte illa upp. Hade nån annan sagt det så kanske, men inte nu. Det visade sig senare att damen ifråga - som närmade sig 90 - hade börjat gå ner i vikt. Hon hade tappat aptiten och var lite avundsjuk på dom som kunde gå upp i vikt. Idag är damen 92 och demensen börjar bli tydlig. Hon har tappat mycket vikt och även krympt på längden. Denna ståtliga dam!
Så kan det också bli ibland smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Christa @ 26-01-2013, 12:10) *
Det var ju intressant att dina väninnor också råkat ut för dessa kommentarer. Det kan nog vara lite avundssjuka som du skriver. Skulle vara intressant att veta om dom faktiskt är ute efter att platta till den andre eller vad som är avsikten med kommentaren.

Framförde dina väninnor någon teori om detta?


Jag minns inte om dom hade några teorier, men jag vet att åtminstone den ena talade om att hon blev sårad eftersom hon hade svårt att hålla den vikt hon hade och gärna hade velat gå upp ett par kilo
silos
Ingen annan har någonting att göra med min vikt och jag har ingenting att göra med andras vikter!
Anma
Jag har gått ner ca 15kg senaste halvåret. En i min närhet sa i julas att " du äter väl ingenting, du som blivit så mager". Det komiska är att samma människa kallade mig köttbullen bakom min rygg för många år sedan och då vägde jag 5 kg mindre än nu och var fullständigt normalviktig.
Christa
CITAT (Anma @ 26-01-2013, 14:44) *
Jag har gått ner ca 15kg senaste halvåret. En i min närhet sa i julas att " du äter väl ingenting, du som blivit så mager". Det komiska är att samma människa kallade mig köttbullen bakom min rygg för många år sedan och då vägde jag 5 kg mindre än nu och var fullständigt normalviktig.


Verkar inte vara någon snäll person.
andersen
CITAT (Rosrup @ 26-01-2013, 12:32) *
-Ta en kaka till, du som är så mager.

Någon som känner igen ovanstående replik sagt av den äldre generationen?


Ja eller så sa dom så här, ta en kaka till om det smakar, dvs man gav underbetyg till hembakta kakor om man inte tog flera.
mamamaggan
CITAT (Rosrup @ 26-01-2013, 12:32) *
-Ta en kaka till, du som är så mager.

Någon som känner igen ovanstående replik sagt av den äldre generationen?



Har jag aldrig hört men däremot säger man hela tiden till den som väger för mycket att det där ska inte du äta. Man tar gärna upp diksussioner om att gå ner i vikt också när man pratar med en som väger för mycket .

Jag har varit både för smal och överviktig och jag har aldrig fått kommentarer om att jag var för smal men däremot om man väger 10 kilo för mycket så får man hela tiden höra det.

Tycker alltså att det är helt tvätom , man tycker att man har rätt att säga vad som helst till någon som väger för mycket men aldrig något negativt till en smal.

Dessutom måste den smale vara anorektisk i dag för att folk ska reagera , idealet har ju gått åt att man ska vara pinnsmal och komma i " size zero " ( år väl strl 32 ) men har du det minsta lilla kött på benen ( har strl 38 t ex ) så är det helt och hållet fritt fram att klaga .
Peztis
Tillhör kategorin lång och smal (jag kallar mig själv för slank, låter vackrare) med 177 cm och ca 57 kg. Och så här har jag sett ut sedan tonåren oavsett vad jag äter eller (inte) gör. Har väldigt lätt för att gå ned i vikt men inte åt andra hållet. Har fått höra att folk tror jag är bulimiker, de ser mig ju vräka i mig mat.

Undrar hur många gånger jag har hört "Vad smaaaaaal du e!" och jag får alltid lust att svara typ "Det är inte du! Pilutta dej!". Jag hörde det främst ifrån en arbetskamrat och ville jag djävlas med henne (hon kunde vara djävulsk själv!) så satte jag gärna på mig kläder som verkligen gjorde mig lång och smal för att poängtera hur kort och satt hon själv var.

Jag har alltid undrat över vad det är som gör det OK att kommentera att någon är smal - det är ju definitivt inte OK att kommentera om någon är överviktig! (Har andra erfarenheter än dig, mammamaggan.)

Visst kan jag reagera om någon är väldigt smal, särskilt om det är någon som sitter och petar i salladsbladen. Men jag reagerar också starkt när tjocka mamma och pappa sitter med tjocka barnet och vräker i sig glass, tycker inte att det är snällt mot barnet på något sätt.
Motti
Jag är lite för mullig just men jag är 60 fyllda och skulle nog få sluta äta om jag skulle bli smal igen, fikar aldrig äter inget godis eller efterätter ! Sedan vi flyttade ut på landet har jag gått upp 8 kilo trots att jag nu mer rör mig mer än någonsin ?är ute och går varje dag vilket jag inte gjorde där vi bodde förut confused.gif Men som sakt jag är 60 år fyllda och får inse att jag inte är 40 år längre eller 50 för den delen .Men jag tänker inte svälta mig för att bli storlek 0 !
malcolm
Jag kommenterar aldrig folks utseende vare sig det gäller figur, kläder eller något annat.
Motti
Typiskt män tror jag !alla behöver komplimanger Malcolm ! även en tjockis kan vara vacker och inte alltid på utsidan kan vara på insidan också vilket jag tycker är viktigast !ett gott hjärta gör en människa vacker runt om smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (Rosrup @ 26-01-2013, 12:32) *
-Ta en kaka till, du som är så mager.

Någon som känner igen ovanstående replik sagt av den äldre generationen?


O ja, inte bara av "äldre generationer" utan också av vänner. angry.gif

" nu får du börja äta, för du är för mager"
Jaha, vem tror folk överlever utan mat?
*Stintan*
CITAT (pejori @ 27-01-2013, 13:13) *
O ja, inte bara av "äldre generationer" utan också av vänner. angry.gif

" nu får du börja äta, för du är för mager"
Jaha, vem tror folk överlever utan mat?


Jadå fast det var nog bara avundsjuka flirting.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2013, 13:14) *
Jadå fast det var nog bara avundsjuka flirting.gif


Kan vara så ja... giggle.gif
Ska lägga mig till med Peztis svar i fortsättningen.. whist.gif
Motti
Min goaste vän är nog typ 150 lång har fått fyra barn med 1,5 års mellanrum och hon är trådsmal ,har en vännina till som fått 5 barn och är trådsmal !de tar väldigt illa vid sig när någon säger att" ta en bakelse till du som är så mager" det är det samma som att säga det till någon som är för tjock, och vem har bestämt vilket som är tjockt eller smalt det skulle jag vilja veta ?vem bestämde vilket som är perfeckt ?
Huggorm
CITAT (malcolm @ 26-01-2013, 23:48) *
Jag kommenterar aldrig folks utseende vare sig det gäller figur, kläder eller något annat.

Samma här. Risken för missuppfattning är alldeles för stor, och dessutom har jag inte minsta intresse av att kommentera någons utseende
Motti
Det gör jag aldrig heller ! däremot talar jag gärna om när jag tycker de är snygga eller söta vackra osv !eller har snygga kläder och jag talar gärna om att jag tycker de har ett gott hjärta v wub.gif tycker det är viktigt att ge komplimanger till människor som är snälla goa och ställer upp för andra !Sedan kvittar det om de är smala eller tjocka alla är vackra på sitt vis .
Blomstertanten
Din magra speta har i princip varit mitt andranamn! =/ Eller kommentarer som: Du har det bra du som kan ha vilka kläder som helst! Vilka kläder som helst? Vem över 40 vill handla kläder på barnavdelningen?
Jag har hela livet tvingats stå ut med kommentarer om min vikt, inte bara från vänner och bekanta utan från vilt främmande människor!!! Inte kul!! Speciellt inte när man verkligen kämpar för att lägga på sig lite mer!
Jag kan inte begripa varför man överhuvudtaget ska kommentera andras vikt!
Tikka
Finaste kommentaren jag fått är av min syster dotter som sa "moster du får inte gå ner i vikt då är det ju inte du" O jag e kort o mullig o liknar min pappas fastrar i Tyskland har jag hört av honom smile.gif
Motti
Det sägs att skönhet ligger i betraktarens ögon smile.gifdå kvittar det om man är smal eller tjock eller mitt imellan
flirting.gif Tror det handlar mycket om inre skönhet och charm i alla fall när man blir äldre då ser man inte allt lika ytligt som man gjorde som ung .
addo
Gissa om man har fått pikar när man växte upp och var minsta killen i klassen, sen har i princip alla läkare och skolsystrar samt även helt okända människor känt att de måste påpeka att man ska äta mer för att bli stor och stark.

Jag tror det är skillnad på att vara mager som man och som kvinna dock, som man följer man ju inte idealen om man är pinnsmal.

Nu när jag börjar närma mig trettio så har jag dock märkt att kommentarerna har övergått från att du är för smal till att alla underskattar min ålder vilket är jag tycker är bra mycket mindre jobbigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon