Sidor: 1, 2, 3
silos
http://www.lararnasnyheter.se/bild-skolan/...der-svea-svidar

Är det okej att muslimska kvinnor bär hijab på sina svenska nationaldräkter om de har en sådan dräkt?

Jag tycker att det är vackert med de muslimska kvinnornas slöjor och nog hade kvinnor slöjor eller var det sjalar förritiden.
Huggorm
Om dessa kvinnor på eget bevåg bär hijab till sin svenska nationaldräkt så är det okej. Men jag vill inte se en svensk nationaldräkt där hijaben är en integrerad del, eftersom det är så långt ifrån svensk kultur och tradition man kan komma. Helst vill jag inte se några religiösa symboler alls på nationaldräkten, men jag kan ha visst överseende med kristna kors eftersom det varit en del av vår kultur i tusen år.
malarmaster
det är skillnad på sverigedräkten(som visas i reportaget) och folkdräkt.
folkdräkten är ju genuin för området den kommer ifrån och får inte ändras.
sverigedräkten är ju framtagen till de som uppenbarligen inte vet sitt ursprung i sverige.
en "nysvensk" kan mycket väl bära en sverigedräkt om så önskas men inte heller den bör ändras,schal eller schalett kan bäras,då även gifta kvinnor i gamla bondesverige skulle dölja sitt hår men det döljer ju inte som en hijab.är man född i landet av invandrare kan man mycket väl bära den lokala dräkten men utan ändringar.
att islam fått ett fotfäste i landet iom invandring är ju ett faktum.
frågan är huruvida "svensken" skall ändra/anpassa sin kultur till det är en annan fråga,ändringar kommer ju ändå att ske över tid.
men just folk/nationaldräkten tillhör svensk kultur och bör inte förvanskas. vi skall värna vårt kulturarv,alltför mycket förvanskas . ta bara debatten om skolavslutningar,julvisor,namn på bakverk m.m ulf
*Stintan*
Jag tycker inte att det är OK. Man ska följa dräktreglerna anser jag. Till sverigedräkten får t.ex. bara gifta kvinnor bära huvudbonad. Följer man inte dräktreglerna till olika folkdräkter kan det i slutänden bli en salig röra av hopblandningar. Dräkterna är en del av vår kultur även om just den svenska nationaldräkten inte är mer än 100 år. Hijab hör inte till den svenska nationaldräkten.
Monarda
Detta tar jag som ett skämt! Ett gäng kontroversiella pellejönsar ute efter rubriker, en rätt gammal artikel dessutom som dammats av. Men naturligtvis ska det gapas om extremister och dräktpoliser om någon står upp och försvarar vårt kulturarv. Muslimska kvinnor har väl sina egna dräkter att bevara, vad skulle dom tycka om någon kom och ändrade på dom. Sjalar, hättor och olika hårband bärs till dräkterna vid olika tillfällen och beroende på om man är gift eller ej. Vi har egen kultur så det räcker och den ska vi vara rädda om.

[attachment=74523:DSC_0254.jpg]
Motti
Hijab till svensk nationaldräkt ! nej tack där går gränsen för mig i alla fall .
Eva i Skåne
Alla verkar överens. Svenska folkdräkter är "heliga" i sina modeller
Piccante
Jag tycker det här "design-projektet" var mycket mer intelligent än vad Lars vilks tex kommer på. Det som är ironiskt är ju att Sverigedräkten i sig inte har några historiska rötter utan konstruerades, förmodligen i en tid då urbaniseringen gjorde att många inte längre hade någon hemsocken eller visste var släkten kom ifrån då man flyttade till bruksorter och städer för att arbeta inom industrin.
Dräkten togs ju fram för den tidens behov och kultur är ju inte statiskt utan förändras så varför inte ompröva Sverigedräkten efter 100 år?

Sen är det kul att folk ens orkar bli upprörda! Att Sverigedemokrater är bland de som protesterat mest då dräkten är ett relativt modernt "påhittat" inslag i svensk kultur liksom traditionen att samlas vid TV för att se på negerkartikatyrer och Musse Pigg på julafton drickandes Coca-Cola... De enda människor som använder Sverigedräkten är väl Jimmie Åkesson och drottning Silvia som båda verkar ha ett behov av att förstärka och visa sin "svenskhet".


Motti
Folkdräkten är hur gammal som helst hur gammal har jag inte kollat upp men den har funnits sedan urminnes tider och alla är olika beroende på vilket landskap du kommer ifrån .Att intigrera invandring är okej men att de ska komma och vända upp och ner på våra uråldiga traditioner går jag inte med på .Det är som att åka till Afrikas länder och begära att alla ska bära svensk nationaldräkt till sina dräkter och ytstyrslar .
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 25-01-2013, 19:08) *
Jag tycker det här "design-projektet" var mycket mer intelligent än vad Lars vilks tex kommer på. Det som är ironiskt är ju att Sverigedräkten i sig inte har några historiska rötter utan konstruerades, förmodligen i en tid då urbaniseringen gjorde att många inte längre hade någon hemsocken eller visste var släkten kom ifrån då man flyttade till bruksorter och städer för att arbeta inom industrin.
Dräkten togs ju fram för den tidens behov och kultur är ju inte statiskt utan förändras så varför inte ompröva Sverigedräkten efter 100 år?

Sen är det kul att folk ens orkar bli upprörda! Att Sverigedemokrater är bland de som protesterat mest då dräkten är ett relativt modernt "påhittat" inslag i svensk kultur liksom traditionen att samlas vid TV för att se på negerkartikatyrer och Musse Pigg på julafton drickandes Coca-Cola... De enda människor som använder Sverigedräkten är väl Jimmie Åkesson och drottning Silvia som båda verkar ha ett behov av att förstärka och visa sin "svenskhet".


Fast Jimmy Åkesson bar inte sverigedräkten utan en dräkt från blekinge har jag för mig.Hans fru bar sverigedräkten däremot.

http://www.sverigedrakten.com/story/story-swe.html
Piccante
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 19:19) *
Folkdräkten är hur gammal som helst hur gammal har jag inte kollat upp men den har funnits sedan urminnes tider och alla är olika beroende på vilket landskap du kommer ifrån .Att intigrera invandring är okej men att de ska komma och vända upp och ner på våra uråldiga traditioner går jag inte med på .Det är som att åka till Afrikas länder och begära att alla ska bära svensk nationaldräkt till sina dräkter och ytstyrslar .

Du har uppenbart inte läst artikeln som silos länkade till???
KRT
Sverigedräkten är väl en ganska ny konstruktion som inte har mycket till historia, så varför inte hijab till den - så länge det "passar till".

De traditionella folkdräkterna är en helt annan sak, de ska bäras på traditionellt sätt precis som en kimono, sari ellerliknande.
pejori
Har funderat en stund..
Säger nog som majoriteten.
Nej, det är inte ok.
*Stintan*
CITAT (KRT @ 25-01-2013, 19:38) *
Sverigedräkten är väl en ganska ny konstruktion som inte har mycket till historia, så varför inte hijab till den - så länge det "passar till".

De traditionella folkdräkterna är en helt annan sak, de ska bäras på traditionellt sätt precis som en kimono, sari ellerliknande.


Jo historia har den om än inte så gammal.

Jag la in en länk i mitt förra inlägg om någon är intresserad att läsa om den.
pejori
Tack för den länken *Stintan*

Tycker väl den har en tillräcklig historia för att bevaras som den ska vara. D.V.S. utan hijab.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vill/kan man inte bära Sverigedräkten eller en folkdräkt som man skall, då ska man låta bli det
Piccante
CITAT
Dräkterna föll i glömska under andra världskriget och inte förrän i mitten av 1970-talet fick Nordiska museet se ett exemplar av dräkten, då av okänt ursprung, från en kvinna i Leksand. En efterlysning publicerades av Bo Skräddare i tidningen Land och de fick in flera exemplar av dräkten. I samrådan med tidningens läsare framtogs sedan en mansdräkt i samma stil och tidsprägel.
Sverigedräkten blev inte officiell nationaldräkt förrän 1983 på Sveriges nationaldag (6 juni).


Från Wikipedia.

Motti
Jag har också varit inne på Wikipedia Piccante men nog är folkdräkten bra mycket äldre än 1983 !tror du tänker på den Svenska allfolkdräkten som vår drottning brukar bära på Öland den kom till i slutet på 70 talet .Jag tänker på dom folkdräkterna som är soken relaterade och de härstammar från åtmindstånet 1600 talet står inget om dom i Wikipedia !Man kanske ska söka på tex Hälsingedräkten eller Daladräkten ?
Piccante
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 20:06) *
Jag har också varit inne på Wikipedia Piccante men nog är folkdräkten bra mycket äldre än 1983 !tror du tänker på den Svenska allfolkdräkten som vår drottning brukar bära på Öland den kom till i slutet på 70 talet .Jag tänker på dom folkdräkterna som är soken relaterade och de härstammar från åtmindstånet 1600 talet står inget om dom i Wikipedia !Man kanske ska söka på tex Hälsingedräkten eller Daladräkten ?

Men artikeln handlade inte om sockendräkter utan om en designergrupps förslag på en ny Sverigedräkt för 2000-talet.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 20:06) *
Jag har också varit inne på Wikipedia Piccante men nog är folkdräkten bra mycket äldre än 1983 !tror du tänker på den Svenska allfolkdräkten som vår drottning brukar bära på Öland den kom till i slutet på 70 talet .Jag tänker på dom folkdräkterna som är soken relaterade och de härstammar från åtmindstånet 1600 talet står inget om dom i Wikipedia !Man kanske ska söka på tex Hälsingedräkten eller Daladräkten ?


Men nu handlar det om sverigedräkten och den tillkom i början av 1900-talet. Läs i länken jag la in högre upp.

De gamla folkdräkterna är något helt annat. Både Silvia och Victoria bar tidigare Ölandsdräkten på Victorias födelsedag. Någon Svensk allfolksdräkt finns inte.
Motti
Det vet jag att det inte finns Stintan !den drottningen och Vicktoria brukar bära heter Sverigedräkten !och där har ingen Hijab att göra heller .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 21:03) *
Det vet jag att det inte finns Stintan !den drottningen och Vicktoria brukar bära heter Sverigedräkten !och där har ingen Hijab att göra heller .


Varför skrev du det då? Jag skrev att de tidigare bar ölandsdräkten och inget annat.
gnon49
Snyggt var det i alla fall på bilden. Men är Hijab en religiös grej så passar det inte i dagens Sverige. Religionen skall ju inte skyltas med i tid o otid utan skall vara i det privata rummet. Sverige är ju sekulärt i det offentliga rummet.
Motti
Hijab är en musslimsk "grej" och passar inte ihop med en svensk nationaldräkt.
gunsta
CITAT (Motti @ 25-01-2013, 20:06) *
Jag har också varit inne på Wikipedia Piccante men nog är folkdräkten bra mycket äldre än 1983 !tror du tänker på den Svenska allfolkdräkten som vår drottning brukar bära på Öland den kom till i slutet på 70 talet .Jag tänker på dom folkdräkterna som är soken relaterade och de härstammar från åtmindstånet 1600 talet står inget om dom i Wikipedia !Man kanske ska söka på tex Hälsingedräkten eller Daladräkten ?


Här måste jag protestera Vad är "Daladräkten"? Jag är mas och i Dalarna har vi sockendräkter - inga 'daladräkter' smile.gif
hattstugan

Sockendräktera är väl så Svenska något kan bli??

Sverigedräkten likaså och då blanda in något religiöst och dessutom en Hijab i den är nära nog hädiskt!
Motti
Ja helt rätt Gunsta ! missade att skriva sockendräckt i sista inlägget ,skrev det i ett tidigare inlägg .Men vist återfinner man sockendräkten till Gustaf Wasas tid ? det har väl du lite koll på Gunsta ?Dalarna så vackert har varit där flera gånger rolleyes.gif
*Stintan*
Lite dräkthistoria för den som är intresserad: http://historiskdrakt.wordpress.com/category/drakthistoria/
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2013, 01:30) *
Lite dräkthistoria för den som är intresserad: http://historiskdrakt.wordpress.com/category/drakthistoria/

Intressant blogg!
hattstugan

I släkten finns en Vingåkersdräkt! Men som född Upplänning till Sörmländska föräldrar har jag ingen egen uppfattning om dessa Sockendräkter!
Ej heller Sverigedräkten!

Men vad som än sägs inga religiösa inslag alls! Vad det än må vara!
Trampendal
Skit spela roll, tycker jag.
Jag har ingen relation till sverigedräkten (trots att jag är svensk så långt tillbaks jag kunnat utröna).

Låt dem hålla på.
SD kan ju ha den när de ska vara "fina", muslimer kan ha den med slöja.
Lite kul, ju! tongue.gif
Monarda
Moradräkten, som jag själv använder, har funnits i olika varianter för kvinnor sedan början av 1600-talet. Skinndräkten var för vintern och bestod bl a av "kasung" och "nidåkasung" vilket var pälsjacka och pälskjol av får- och getskinn med pälssidan innåt. Raskdräkten var högtidsdräkten, så fanns helggdagsdräkten och en arbetsdräkt för sommaren.
Redan år 1630 organiserades fornvården av Gustaf II Adolf och det första uppdraget var att uppteckna "allehanda klädedräckt och wapner i hwart landskap af ålder i bruk". Ett framsynt och klokt initiativ! Jag hoppas att alla som har dräkter i sina gömmor plockar fram dom och använder dom så ofta tillfälle ges. En folkdräkt skäms inte för sig i något sammanhang.

[attachment=74536:IMG.jpg]

Huggorm
Samerna är mycket duktigare på att använda sina dräkter än andra svenskar, där har vi något att lära
andersen
CITAT (Trampendal @ 26-01-2013, 03:20) *
Skit spela roll, tycker jag.
Jag har ingen relation till sverigedräkten (trots att jag är svensk så långt tillbaks jag kunnat utröna).

Låt dem hålla på.
SD kan ju ha den när de ska vara "fina", muslimer kan ha den med slöja.
Lite kul, ju! tongue.gif


Håller med, det är inget som jag förfasas över.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 26-01-2013, 15:00) *
Håller med, det är inget som jag förfasas över.


Bara för att man själv inte har någom relation till sverigedräkten behöver man väl inte tycka att det är OK att den förvanskas hur som helst. Dräkten är ju en symbol för det svenska och hijab är knappast svenskt. Tycker du attt det är OK att förvanska den svenska flaggan också?
andersen
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2013, 15:26) *
Bara för att man själv inte har någom relation till sverigedräkten behöver man väl inte tycka att det är OK att den förvanskas hur som helst. Dräkten är ju en symbol för det svenska och hijab är knappast svenskt. Tycker du attt det är OK att förvanska den svenska flaggan också?


Har läst, men förstår inte vad Svenska flaggan har med saken att göra? det är ju inte så att vi har en lag om Sverigedräkten. Så som lagen om flaggan. Flagg lagen.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 26-01-2013, 15:46) *
Har läst, men förstår inte vad Svenska flaggan har med saken att göra? det är ju inte så att vi har en lag om Sverigedräkten. Så som lagen om flaggan. Flagg lagen.



Glöm flaggan då och besvara resten istället eftersom det har med saken att göra.
malcolm
Jag tycker det är bra med hijab till sverigedräkten och det stör mig inte alls, sverigedräkten är väl förresten ett senare påhitt och kan denna extraschal få någon att känna sig mer inne i det svenska samhället så fyller den en bra funktion.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2013, 15:51) *
Glöm flaggan då och besvara resten istället eftersom det har med saken att göra.


Då säjer jag igen, det är inget som jag förfasas över, och jag har ingen lust att skriva mer om det för det är en fråga som jag inte brinner för, och jag äger ingen sådan dräkt själv och har inga planer på att skaffa en sådan!
malarmaster
CITAT (andersen @ 26-01-2013, 15:58) *
Då säjer jag igen, det är inget som jag förfasas över, och jag har ingen lust att skriva mer om det för det är en fråga som jag inte brinner för, och jag äger ingen sådan dräkt själv och har inga planer på att skaffa en sådan!

det respekteras men kan du svara på om svenska traditioner och kulturarv är något att värna?
trots allt är folkdräkterna både tradition och kulturarv.
eller det är bättre att vara historielös och ointresserad av sin bakgrund och bara följa med utvecklingen?
ulf
Aqvakul
CITAT (KRT @ 25-01-2013, 19:38) *
Sverigedräkten är väl en ganska ny konstruktion som inte har mycket till historia, så varför inte hijab till den - så länge det "passar till".

De traditionella folkdräkterna är en helt annan sak, de ska bäras på traditionellt sätt precis som en kimono, sari ellerliknande.


Instämmer!

CITAT (malcolm @ 26-01-2013, 15:57) *
Jag tycker det är bra med hijab till sverigedräkten och det stör mig inte alls, sverigedräkten är väl förresten ett senare påhitt och kan denna extraschal få någon att känna sig mer inne i det svenska samhället så fyller den en bra funktion.


Klokt!
Trampendal
CITAT (malarmaster @ 26-01-2013, 19:48) *
det respekteras men kan du svara på om svenska traditioner och kulturarv är något att värna?
trots allt är folkdräkterna både tradition och kulturarv.
eller det är bättre att vara historielös och ointresserad av sin bakgrund och bara följa med utvecklingen?
ulf


Nu var ju inte frågan till mig, men jag svarar ändå. rolleyes.gif

Måste man välja mellan att bry sig om sverigedräkten eller vara historielös?
Jag struntar alldeles i dräkten som sagt, men jag är mycket medveten om och intresserad av min historia.

T ex när jag eldar i vedspisen tänker jag ofta på vilket lyft en sån måste ha varit för dem som
förut bara hade en öppen eldstad.

Min släkt var fattiga bönder eller torpare och de hade säkerligen inte råd att hålla sig med dräkter,
dessutom fanns inte särskilt många tillfällen att använda densamma.

Slå med lie och hässja hö är kulturarv för mig (bl a). Hur många kan det idag?

Kanske vore en fråga att ställa till Jimmie Åkesson där han står i sin dräkt? smile.gif


Motti
Frågan är varför inte vi Svenskar skulle ha rätten att värna om vår kulltur och det som utmärker oss som svenskar vårt arv och vår historia ?Jag personligen tycker man ska slås med näbbar och klor för att bevara vårt arv av historia och vår kristna tro .
Piccante
Jag har svårt att se upprördheten?
Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???

Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.

För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!

PS jag kan slå med lie biggrin.gif Däremot är jag dålig på att bygga hässjor...
gunsta
CITAT (Piccante @ 26-01-2013, 23:56) *
Jag har svårt att se upprördheten?
Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???

Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.

För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!

PS jag kan slå med lie biggrin.gif Däremot är jag dålig på att bygga hässjor...


Bra inlägg smile.gif
Motti
Jag tycker vi ska värna om VÅRA svenska traditioner för dom tillhör oss .Jag kan hässja hö om någon behöver hjälp tummenupp.gif
Trampendal
CITAT (Piccante @ 26-01-2013, 23:56) *
Jag har svårt att se upprördheten?
Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???

Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.

För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!

PS jag kan slå med lie biggrin.gif Däremot är jag dålig på att bygga hässjor...


Då slår du så hässjar jag! biggrin.gif
Motti
Så ni tycker det är okej att ha Hijab eller Burka till en svensk Nationaldräkt eller landskapsdräkt ?Inte för det ha så mycket med att hässja hö att göra !
Trampendal
CITAT (Motti @ 27-01-2013, 00:59) *
Så ni tycker det är okej att ha Hijab eller Burka till en svensk Nationaldräkt eller landskapsdräkt ?Inte för det ha så mycket med att hässja hö att göra !


Burka är absolut okej, då syns ju inte dräkten ens! smile.gif
Motti
Förstår hur du tänker ;)bh och spetstrosor under då eller giggle.gif och halva släkten som gömmer sig under !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon