jaj-51
Politikerna i Muteborg får det jobbigt att värja sig mot sina medborgare
....

I grundlagspropositionen bakom den nya förstärkta lagen om folkinitiativet, som alla partier i riksdagen röstat för står det "ett folkinitiativ ska som huvudregel leda till folkomröstning".

Ändå ändå "käftar" några höjdare i Muteborg emot kravet på folkomröstning med Annlie Hulten i spetsen.

GT 15/1
Chili Linkan
Det vore ju bra med en omröstning i denna maskerade diktatur, kallat demokrati.
Men vad har detta med trädgård att göra?
jaj-51
CITAT (Chili Linkan @ 15-01-2013, 09:08) *
Det vore ju bra med en omröstning i denna maskerade diktatur, kallat demokrati.
Men vad har detta med trädgård att göra?


Ja det hamnade fel.
Hur flyttar man tråden till "Snack om övrigt, småpart" ?
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 15-01-2013, 10:33) *
Ja det hamnade fel.
Hur flyttar man tråden till "Snack om övrigt, småpart" ?

Jag fixade det åt dig, det är inget man kan göra själv.

För övrigt är det en intressant fråga, det skall bli kul att se om folket kan tvinga politikerna att ändra sig
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 15-01-2013, 20:16) *
Jag fixade det åt dig, det är inget man kan göra själv.

För övrigt är det en intressant fråga, det skall bli kul att se om folket kan tvinga politikerna att ändra sig


Tack för hjälpen.

Ja det är nog många som undrar hur demokratin fungerar i vrkligheten, i Muteborg blir det en rejäl test.

Hittills vet vi att
SD vinner stora framgångar som ett demokratiskt parti och MP visar upp sig som ett odemokratiskt parti och säger nej till folkomröstning.
Motti
Vi har inga skulder min man och jag och har därför inget att amotera ! Men många borde tänka sig för innan de tar lån och kolla upp vad räntorna kostar dom ! det är inte bara att låna och låna det ska betalas också .När man ser Lyxfällan så undrar man vem de har tänkt ska betala det de spenderat på LYX ?
Biggan_
Det handlar om folkomröstning, inte om lån och amorteringar Motti!
Motti
I så fall har den här tråden många vinklar ! I så fall vad är ämnet ?
Biggan_
Folkomröstning i Göteborg.
Motti
Okej !kan inte ha någon åsikt om det eftersom jag inte bor där ,Men Göteborg är en härlig stad tummenupp.gif
kerstinbern
Före valet 2006 drev Expressen/GT en liknande kampanj för sänkt bensinskatt, men den slutade de sedan helt tvärt med och hade sedan plötsligt motsatt åsikt.

I det här fallet är det helt bortkastat eftersom alla de stora politiska partierna är överrens om att det inte skall genomföras någon folkomröstning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstinbern @ 16-01-2013, 04:42) *
I det här fallet är det helt bortkastat eftersom alla de stora politiska partierna är överrens om att det inte skall genomföras någon folkomröstning.


Med S - MP - V i spetsen. Den fina Anneli H behagar ju inte ens att prata med folk här devil.gif

Och om hon nu vill gräva upp hela Göteborg, varför skall då folk som bor i ytterområde och inte ens åker in die Stan, betala för hennes galenskaper?

Kerstinbern bor du i Muteborg?

Elisabeth
kerstinbern
Rubriken är "Aldrig tidigare har så många medborgare i Sverige skrivit på". Men 50 000 är otroligt dåligt, man ju bara jämföra med några andra namninsamlingar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15494066.ab
http://historik.piratpartiet.se/?p=1978
http://na.se/nyheter/orebro/1.1264437-oreb...-mot-barnhandel
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstinbern @ 16-01-2013, 10:00) *
Rubriken är "Aldrig tidigare har så många medborgare i Sverige skrivit på". Men 50 000 är otroligt dåligt, man ju bara jämföra med några andra namninsamlingar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15494066.ab
http://historik.piratpartiet.se/?p=1978
http://na.se/nyheter/orebro/1.1264437-oreb...-mot-barnhandel


Fattar inte vad du vill säga med dina länkar???????

Det är väl klart att der blir fler namn om man gör sånt i hela Sverige och inte bara i Göteborg...........
jaj-51
Alla är godkända namnunderskrifter och veriferade med hel personnummret och adress.

Inga dubletter eller bode utanför Göteborg är medräknade.

Tror det blir lite lättare att få stora namninsamlingar där det räcker med en oläsbar krumulur till namnteckning.

GT har lagt ner mycket jobb och sorterat bort ogiltliga underskrifter.
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 16-01-2013, 10:00) *
Rubriken är "Aldrig tidigare har så många medborgare i Sverige skrivit på". Men 50 000 är otroligt dåligt, man ju bara jämföra med några andra namninsamlingar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15494066.ab
http://historik.piratpartiet.se/?p=1978
http://na.se/nyheter/orebro/1.1264437-oreb...-mot-barnhandel



Varför i hela fridens namn jämför du namninsamlingar som rör sånt som folk i hela Sverige kan ha intresse av med en som bara rör lokalbefolkningen på en ort/kommun? Dina jämförelser har ju ingen relevans alls för frågan.

Problematike4n i Göteborg är ganska lik den som gällde för Stockholm när det infördes biltullar. De som satt i stadshuset ville ha biltullar men folket utanför området och framför allt i kranskommunerna dvs de som drabbades mest var emot.
Anki på Öland
En skillnad med Stockholm om jag fattat rätt (kompis som bor norr om Gtb) Ska man norr omStockholm finns genomfartsled (Essingeleden) men ska man norr om Gtb söderifrån kan man inte köra igenom utan att betala - stämmer det??
Rebecca
CITAT (Anki på Öland @ 16-01-2013, 13:01) *
En skillnad med Stockholm om jag fattat rätt (kompis som bor norr om Gtb) Ska man norr omStockholm finns genomfartsled (Essingeleden) men ska man norr om Gtb söderifrån kan man inte köra igenom utan att betala - stämmer det??


Det stämmer. Om du inte kör småvägar över Angered osv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet inte hur det är i Stockholms innerstad men här tar man mest betald av stadsdelar som inte har med trängseln i centrum att göra. Backa är inringad av betalstationer och från Kärra kann man ingenstans åka heller utan att betala.
Hela Hisingen skall betala vad dom vill ha i centrum, alldeles galet.

Kollektivtrafiken? Är omöjligt för en äldre eller handikappad. Bussar kör som galna, ingen hinner visar sitt kort vid kortläsaren och sätter sig innan dom gasar på. Inte undra att folk är mycket besvikna och så trodde många på dom lögner anneli H. kom med innan förra valet.

Elisabeth
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-01-2013, 14:21) *
Jag vet inte hur det är i Stockholms innerstad men här tar man mest betald av stadsdelar som inte har med trängseln i centrum att göra. Backa är inringad av betalstationer och från Kärra kann man ingenstans åka heller utan att betala.
Hela Hisingen skall betala vad dom vill ha i centrum, alldeles galet.

Kollektivtrafiken? Är omöjligt för en äldre eller handikappad. Bussar kör som galna, ingen hinner visar sitt kort vid kortläsaren och sätter sig innan dom gasar på. Inte undra att folk är mycket besvikna och så trodde många på dom lögner anneli H. kom med innan förra valet.

Elisabeth


Man kan köra genom Stockholm åt alla håll på sk ringleder utan att betala, men genom Göteborg är det inte möjligt. Kommer du t ex från Oslo och ska till Malmö på E6, ja då slipper du inte undan. Dessutom finns ingen annan väg om du inte vill köra småvägar som väldigt många redan gör. Körde häromdagen från Hisingen till Kungälv på vägen genom Säve. Tät kö på hela sträckan nära 2 mil, där det tidigare varit ytterst få bilar. Det finns många exempel på liknande vägar runt stan. Tack f... att det blir färre bilar på betalvägar. Men det inser inte våra kommunalpolitiker.

Kollektivtrafiken? Omöjlig för många, precis som du skriver, även för mig. Förhoppningsvis får Anneli H byta jobb 2014, men det kan redan vara för sent. På ovan beskrivna vägar har det redan hänt olyckor och fler kommer att hända. Vad kostar inte det i pengar och kanske även personlig tragedi???

SLÄPP HISINGEN FRITT - BORT MED BETALSKATTEN!!!! TA HÄNSYN till Göteborgarnas namninsamling!!
Tapio
CITAT (Anki på Öland @ 16-01-2013, 13:01) *
En skillnad med Stockholm om jag fattat rätt (kompis som bor norr om Gtb) Ska man norr omStockholm finns genomfartsled (Essingeleden) men ska man norr om Gtb söderifrån kan man inte köra igenom utan att betala - stämmer det??


Halaj!

I Sthlm har man en trängselskatt. Det innebär att om du kör in i trängseln får du betala. Du kan passera Sthlm utan att betala, både via Essingeleden eller den där helvetestunneln som går ut mot Nacka. Fair enough.

I Gbg har vi fått en blodsugarskatt. Det innebär att du får betala vare sig du kör in i trängseln eller inte. Det går inte att komma undan!
Kommer du söderifrån, och skall mot Oslo får du betala. Trots att du inte ens kört av E6:an.
Kommer du norrifrån, och skall mot Malmö likadant. Trots att du inte ens kört av E20/E6:an.
Kommer du från Hisingen och skall söderut, på söderleden får du betala. Trots att du inte varit i närheten av smeten inne i stan.
Har inte koll, men det är väl likadant om du skall till Rv40 eller Rv 45.

Jag är så förbannad att jag kunde spricka! ranting.gif

//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Tapio @ 16-01-2013, 16:25) *
Jag är så förbannad att jag kunde spricka! ranting.gif

//T


Tapio förbannad är bar förnamnet........
Anki på Öland
CITAT (Rebecca @ 16-01-2013, 13:44) *
Det stämmer. Om du inte kör småvägar över Angered osv.

Brukar köra genom skogen via Alingsås.... och så får jag fortsätta att köra då smile.gif
Rebecca
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-01-2013, 14:21) *
Jag vet inte hur det är i Stockholms innerstad men här tar man mest betald av stadsdelar som inte har med trängseln i centrum att göra. Backa är inringad av betalstationer och från Kärra kann man ingenstans åka heller utan att betala.
Hela Hisingen skall betala vad dom vill ha i centrum, alldeles galet.

Kollektivtrafiken? Är omöjligt för en äldre eller handikappad. Bussar kör som galna, ingen hinner visar sitt kort vid kortläsaren och sätter sig innan dom gasar på. Inte undra att folk är mycket besvikna och så trodde många på dom lögner anneli H. kom med innan förra valet.

Elisabeth


Mja, man kan ju åka till Bäckebol från Kärra utan att betala. Nu när Systemet finns där dessutom så finns väl det mesta där. Backa har ju lite motsatt effekt - man kanske hellre tar sig till stan för att handla istället för på Bäckebol eftersom man då slipper skatten. Det blir tvärtom...

CITAT (Anki på Öland @ 16-01-2013, 21:51) *
Brukar köra genom skogen via Alingsås.... och så får jag fortsätta att köra då smile.gif


Ja, det är ju ett alternativ. Tycker det är så konstigt bara... jag gillar trängelsskatten som koncept för pengarna behövs få in för att finansiera västsvenska paketet osv, MEN jag tycker de borde tänkt över platserna för kamerorna några vändor till. Och trafiken ökar på småvägarna. Ta bara Gamla Böneredsvägen- backigt och slingriga småvägar som nu har fått en REJÄL trafikökning för att folk vill komma undan trängselskatten. Det är ju till och med farligt för de som bor nära vägen, i GP stod det om en liten flicka som ramlat i diket med cykeln. Snart händer en olycka.
Monaxe
Tycker det är helt OK att betala när man ska in till centrum av stan, men jag tycker inte att det är rätt av beskatta de som kör E6 och vidare norr/söderut.

Det finns ju ingen annan väg att ta, och man kör inte i centrala stan.
Samma med älvsborgsbron, den leder inte in till centrum den går väster om gbg...

Tänker föreslå för kommunpolitikerna i Kungälv att de kan sätta upp kameror på motorvägsbron som går över Nordre älv...varför inte? Där delar ju verkligen motorvägen stan i 2 delar, Kungälvs kommun har också ekonomiskt underskott så varför inte? Låt alla som behöver köra E6 betala där också! (hoppas att alla fattar att detta är ironi)
Är så trött på att bli beskattad för att man är bilägare. Jag måste verkligen ha bilen till jobbet varje dag, det kostar mig 36 kr/dag. Det blir några extra 1000 om året det...

Man får väl söka nytt jobb så man kan slippa skatteborg. (Har aldrig hör någon annanstans att man måste betala för att åka UT från stan. Girigheten vet inga gränser...)
jaj-51


Tyvärr glömde pilotekern problemet med bilarna och miljön !

För mycket bilar kör in och genom staden, alla stora vägar går till en knut punk. Staden lider av dålig luft naturligtvis

Lösningen är mycket enkel! En kringled så bilarna kan passera utanför Göteborg.

Muteborgs politiker löser problemet med ytterligare en tunnel tar in bilarna i centrum!

Glädjande är att denna tunnel åtminstone inte byggs längs med älven, tredje gången gillt.

Järnvägens dubbelspår till Göteborgs hamn behövs och skulle minska lastbilstransporterna genom staden. Max kapaciteten för spåret har uppnåtts för många år sen men glömts bort och inte åtgärdats!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rebecca @ 16-01-2013, 22:31) *
Mja, man kan ju åka till Bäckebol från Kärra utan att betala. Nu när Systemet finns där dessutom så finns väl det mesta där. Backa har ju lite motsatt effekt - man kanske hellre tar sig till stan för att handla istället för på Bäckebol eftersom man då slipper skatten. Det blir tvärtom...


Och du tycker att människor behöver bara COOP och systemet?????? Skatt får även Kärrabo betala menn sen utestänger man dom från allt.

Man behöver kankse lite annat också.

Varför skall man gräva upp halva stan när det finns andra lösningar? Låt dom betala som vill ha det.
ninnisky
CITAT (Rebecca @ 16-01-2013, 22:31) *
Mja, man kan ju åka till Bäckebol från Kärra utan att betala. Nu när Systemet finns där dessutom så finns väl det mesta där. Backa har ju lite motsatt effekt - man kanske hellre tar sig till stan för att handla istället för på Bäckebol eftersom man då slipper skatten. Det blir tvärtom...
Ja, det är ju ett alternativ. Tycker det är så konstigt bara... jag gillar trängelsskatten som koncept för pengarna behövs få in för att finansiera västsvenska paketet osv, MEN jag tycker de borde tänkt över platserna för kamerorna några vändor till. Och trafiken ökar på småvägarna. Ta bara Gamla Böneredsvägen- backigt och slingriga småvägar som nu har fått en REJÄL trafikökning för att folk vill komma undan trängselskatten. Det är ju till och med farligt för de som bor nära vägen, i GP stod det om en liten flicka som ramlat i diket med cykeln. Snart händer en olycka.


ninnisky
CITAT (Rebecca @ 16-01-2013, 22:31) *
Mja, man kan ju åka till Bäckebol från Kärra utan att betala. Nu när Systemet finns där dessutom så finns väl det mesta där. Backa har ju lite motsatt effekt - man kanske hellre tar sig till stan för att handla istället för på Bäckebol eftersom man då slipper skatten. Det blir tvärtom...
Ja, det är ju ett alternativ. Tycker det är så konstigt bara... jag gillar trängelsskatten som koncept för pengarna behövs få in för att finansiera västsvenska paketet osv, MEN jag tycker de borde tänkt över platserna för kamerorna några vändor till. Och trafiken ökar på småvägarna. Ta bara Gamla Böneredsvägen- backigt och slingriga småvägar som nu har fått en REJÄL trafikökning för att folk vill komma undan trängselskatten. Det är ju till och med farligt för de som bor nära vägen, i GP stod det om en liten flicka som ramlat i diket med cykeln. Snart händer en olycka.


Ja, man kan köra till Bäckebol från Kärra utan att betala!!! Men då får du köra över Kungälv!!!!!

Det är inte bara Böneredsvägen som fått en rejäl ökning. Ta dig en titt på hur det ser ut på Kongahällavägen under en eftermiddag. Kö på nära 2 mil på en tidigare lågtrafikerad väg.
Jag har skrivit ett inlägg om det igår!
ninnisky
CITAT (Monaxe @ 16-01-2013, 22:50) *
Tycker det är helt OK att betala när man ska in till centrum av stan, men jag tycker inte att det är rätt av beskatta de som kör E6 och vidare norr/söderut.

Det finns ju ingen annan väg att ta, och man kör inte i centrala stan.
Samma med älvsborgsbron, den leder inte in till centrum den går väster om gbg...

Tänker föreslå för kommunpolitikerna i Kungälv att de kan sätta upp kameror på motorvägsbron som går över Nordre älv...varför inte? Där delar ju verkligen motorvägen stan i 2 delar, Kungälvs kommun har också ekonomiskt underskott så varför inte? Låt alla som behöver köra E6 betala där också! (hoppas att alla fattar att detta är ironi)
Är så trött på att bli beskattad för att man är bilägare. Jag måste verkligen ha bilen till jobbet varje dag, det kostar mig 36 kr/dag. Det blir några extra 1000 om året det...

Man får väl söka nytt jobb så man kan slippa skatteborg. (Har aldrig hör någon annanstans att man måste betala för att åka UT från stan. Girigheten vet inga gränser...)

tummenupp.gif tummenupp.gif
När vi ändå är i farten, vi kanske kan be boråsarna och jönköpingsborna att göra likadant så vi får ett delat land naughty.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 17-01-2013, 09:59) *
Ja, man kan köra till Bäckebol från Kärra utan att betala!!! Men då får du köra över Kungälv!!!!!

Det är inte bara Böneredsvägen som fått en rejäl ökning. Ta dig en titt på hur det ser ut på Kongahällavägen under en eftermiddag. Kö på nära 2 mil på en tidigare lågtrafikerad väg.
Jag har skrivit ett inlägg om det igår!


Från Kärra till Bäckebol kan man köra direkt. Men va hjälper Bauhaus och Mediamarkt om man behöver Kläder och annat.

Eller om en Backabo vill köpa lite Blommor hos Plantagen då får dom betala trängselskatt. Har aldrig sett någon trängsel på tagenevägen.
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2013, 10:09) *
Från Kärra till Bäckebol kan man köra direkt. Men va hjälper Bauhaus och Mediamarkt om man behöver Kläder och annat.

Eller om en Backabo vill köpa lite Blommor hos Plantagen då får dom betala trängselskatt. Har aldrig sett någon trängsel på tagenevägen.


Hoppsihejsan! Tänkte väl bara på mig själv som inte kan köra dit utan att betala!! smiley_small_hug.gif
Pirum
Politikerna har varit väldigt dåliga på att förankra det här beslutet. 2008 beslutade S (i Göteborg) att man skulle ha en folkomröstning i frågan. Trots detta svängde man 2010, och gick tillsammans med de borgerliga partierna i Göteborg ihop om ett gemensamt förslag som den borgerliga regeringen sedan godkände. Det är alltså inte alls endast S, V och MP här i Göteborg som har struntat i folkviljan, de borgerliga är lika illa de i denna fråga.

2010 beslutade ett nästan enigt kommunfullmäktige (endast Sverigedemokraterna var emot) att utan omröstning driva igenom förslaget om trängselskatterna.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.299239...e-utan-votering

Jag är i princip inte emot miljöskatter, men de här skatterna har inte bara en dålig trafikstyrande verkan (de är exempelvis inte progressiva, så de slår mycket hårdare mot lågavlönade och deltidsarbetande), de är dessutom dåligt demokratiskt underbyggda. Höga tjänstemän med stor lön och bil via arbetet skulle helt slippa betala trängselskatt - de ägde ju inte själva bilen de körde. De ursprungliga 10 kronorna som nämndes i debatten är redan nu för många arbetsresor 18 kr (enkel resa).

Exempelvis kommer en lagerarbetare med lön på 20000kr per månad, som kör till jobbet, att i praktiken få en skattehöjning med 16%. Hans chef som tjänar 40000 får en skattehöjning med 6%. Och bolagschefen som även han tar bilen till jobbet får en skattehöjning med 1% för han tjänar 75000 och kan anpassa sin arbetstid så han slipper rusningstrafiken och högsta avgiften. För vilka av dessa personer har trängselskatten en styrande effekt? Vem ställer bilen, och får lämna på dagis 45 minuter tidigare, och kommer hem en timme senare? Vem kan njuta av minskade köer när han fortsätter köra till jobbet? (siffrorna är från partiet Vägvalet, som jag inte har samröre med, men siffrorna är nog korrekta : http://www.raknauttrangselskatten.se/diagram_jamforelse.htm "låginkomsttagaren är den största förloraren som mest kan råka ut för en skattehöjning på 26%. Detta i motsats till någon som tjänar över
50 000 kr som mest kommer att få en skattehöjning mellan 3-7%. Detta visar klart och tydligt att trängselskatten är orättvis mellan olika lönekategorier."
)
Rebecca
CITAT (ninnisky @ 17-01-2013, 09:59) *
Ja, man kan köra till Bäckebol från Kärra utan att betala!!! Men då får du köra över Kungälv!!!!!

Det är inte bara Böneredsvägen som fått en rejäl ökning. Ta dig en titt på hur det ser ut på Kongahällavägen under en eftermiddag. Kö på nära 2 mil på en tidigare lågtrafikerad väg.
Jag har skrivit ett inlägg om det igår!


Öhm nej, det går alldeles utmärkt att köra från Kärra till Bäckebol utan att betala. Kamerorna sitter EFTER Bäckebol, precis vid Körkarlens gata och ungefär parallellt, vid rondellen, på andra sidan motorvägen.

Och jag sa att trafiken ökar på småvägarna och tog alltså Gamla Böneredsvägen som ett exempel. Självklart finns det fler mindre och tidigare lågtrafikerade vägar där trafiken nu ökar.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2013, 09:15) *
Och du tycker att människor behöver bara COOP och systemet?????? Skatt får även Kärrabo betala menn sen utestänger man dom från allt.

Man behöver kankse lite annat också.

Varför skall man gräva upp halva stan när det finns andra lösningar? Låt dom betala som vill ha det.


Och nej, jag tycker inte alls att folk bara behöver Coop och Systemet. Det har jag aldrig påstått. Däremot är det ju "bättre" att bo i Kärra än att bo i Backa, om man tänker på vardagshandlande på Coop. Bor du i Backa kanske du nu hellre vill söka dig någonstans "innanför tullarna" iställer för att köra den korta biten till Bäckebol och behöva betala skatt. Vardagsrutinerna kanske ändras.

Du köper väl inte kläder lika ofta som du köper mat hoppas jag? Förresten kan man enkelt köra till Angered centrum där det finns en mängd klädbutiker, och annat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rebecca @ 17-01-2013, 18:56) *
Öhm nej, det går alldeles utmärkt att köra från Kärra till Bäckebol utan att betala. Kamerorna sitter EFTER Bäckebol, precis vid Körkarlens gata och ungefär parallellt, vid rondellen, på andra sidan motorvägen.

Och jag sa att trafiken ökar på småvägarna och tog alltså Gamla Böneredsvägen som ett exempel. Självklart finns det fler mindre och tidigare lågtrafikerade vägar där trafiken nu ökar.
Och nej, jag tycker inte alls att folk bara behöver Coop och Systemet. Det har jag aldrig påstått. Däremot är det ju "bättre" att bo i Kärra än att bo i Backa, om man tänker på vardagshandlande på Coop. Bor du i Backa kanske du nu hellre vill söka dig någonstans "innanför tullarna" iställer för att köra den korta biten till Bäckebol och behöva betala skatt. Vardagsrutinerna kanske ändras.

Du köper väl inte kläder lika ofta som du köper mat hoppas jag? Förresten kan man enkelt köra till Angered centrum där det finns en mängd klädbutiker, och annat.


Rebecca hur ofta jag köpter kläder och annat är väl mitt eget beslut eller hur? Likadant var jag vill handla eller inte vill handla.

Du kanske inte ens kann föreställa dig att det finns människor som kanske måste åka oftare för att hitta något när man inte orkar prova för många grejor efter varandra.

Du skrev att det finns det mesta i Bäckebol nu när systemet finns där.

Det finns en kamera på tagenevägen........

Kanske du kan skaffa oss en bra och prisvärd lägenhet i stan med allt runtomkring och lätt att nå med rollator för då behöver vi ingen bil längre.

Elisabeth
jaj-51
I Bäckebol har Kappahl öppnat nära skobutiken.
Det saknas en bank och post där liksom på de flesta andra ställen i Göteborg.

Blir väl tilll att ändra vanorna och handla på kvälstid.

Gissar att affärerna kommer ha öppet längre på kvällarna.
Rebecca
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2013, 19:58) *
Rebecca hur ofta jag köpter kläder och annat är väl mitt eget beslut eller hur? Likadant var jag vill handla eller inte vill handla.

Du kanske inte ens kann föreställa dig att det finns människor som kanske måste åka oftare för att hitta något när man inte orkar prova för många grejor efter varandra.

Du skrev att det finns det mesta i Bäckebol nu när systemet finns där.

Det finns en kamera på tagenevägen........

Kanske du kan skaffa oss en bra och prisvärd lägenhet i stan med allt runtomkring och lätt att nå med rollator för då behöver vi ingen bil längre.

Elisabeth


Självklart är det ditt eget beslut, jag har aldrig påstått något annat - vad jag ville få fram var att man kanske inte köper kläder lika ofta som mat (för då tycker jag det är något fundamentalt fel - såvida man inte köper mat väldigt sällan). De allra flesta jag känner och har hört talas om köper mat åtminstone en gång i veckan. Köper man kläder lika ofta tycker jag konsumtionssamhället har fått styra lite för mycket...

Varför skulle jag inte kunna föreställa mig det? Jag kan nog föreställa mig bra mycket mer sånt än vad du tror. Du har ingen aning om min bakgrund och vad jag har för erfarenheter i min ryggsäck.

Och ja, det mesta finns i Bäckebol. Mat, Systembolaget, uppenbarligen KappAhl (?), IKEA, heminredning osv osv. Bank finns också i närområdet (Angered) utan att man behöver ta sig genom några betalstationer. Kan du köra till stan kan du lika gärna köra till Angered.

Ja, precis vad jag sa. Vid Körkarlens gata, precis vid Preem sitter kameran. Återigen, med andra ord - åker du från Kärra till Bäckebol passerar du ingen station.

Varför skulle jag skaffa dig en lägenhet? Skaffa en själv. Jag visar bara på att det finns alternativ. Vill man in till stan och snurra får man väl göra det, men vill man verkligen undvika betalstationerna så GÅR det. Har man nåt specialärende in till stan (ex tandläkare eller vad som helst) så får man väl ta de kronorna det kan tänkas kosta. Annars, låt bli att åka till stan helt enkelt.
jaj-51
Anlie hulten är orsaken till eländet som vi Göteborgare drabbats av.

Tyvärr löser hennes idoti inte PROBLEMET MED MILJÖN I MUTEBORG.

Ingen väg byggs för att slippa att alla bilar körs in i Muteborg och beskattas.

Bara att berömma Stockholm som bygde kringen och genomfartslederna.

Muteborg måste begränsa trafiken genom staden och det görs lättast med en väg runt staden.


Men vad kan man begära av Muteborgs okunniga politiker! två tunlar längs med älven ...
Tikka
Ja jag hoppas det blir en folkomröstning då jag bor i centrala stan sedan -86 o jobbar utanför...kostar en del ja... Men på söndag ska vi kika på det 10 huset utanför stan....
Svärföräldrarna bor på Hisingen o åker över bron till Bäckebol men nu åker dom inte dit längre....bara på helgen då det inte kostar nåt. Backaplan är inte intressant säger dom så dit vill dom inte åka.
Rebecca
CITAT (Tikka @ 17-01-2013, 21:26) *
Ja jag hoppas det blir en folkomröstning då jag bor i centrala stan sedan -86 o jobbar utanför...kostar en del ja... Men på söndag ska vi kika på det 10 huset utanför stan....
Svärföräldrarna bor på Hisingen o åker över bron till Bäckebol men nu åker dom inte dit längre....bara på helgen då det inte kostar nåt. Backaplan är inte intressant säger dom så dit vill dom inte åka.


Vilken bro åker de över till Bäckebol om de bor på Hisingen...?
ninnisky
CITAT (Tikka @ 17-01-2013, 21:26) *
Ja jag hoppas det blir en folkomröstning då jag bor i centrala stan sedan -86 o jobbar utanför...kostar en del ja... Men på söndag ska vi kika på det 10 huset utanför stan....
Svärföräldrarna bor på Hisingen o åker över bron till Bäckebol men nu åker dom inte dit längre....bara på helgen då det inte kostar nåt. Backaplan är inte intressant säger dom så dit vill dom inte åka.


Gör likadant som dina svärföräldrar biggrin.gif Lycka till med husletandet!
Tikka
CITAT (Rebecca @ 17-01-2013, 21:48) *
Vilken bro åker de över till Bäckebol om de bor på Hisingen...?


Bron som går över motorvägen vid Bäckebolsmotet där betalstationerna är uppsatta.
De bor i HisingsBacka o ska över till Bäckebol.


Ninninsky:
Gör likadant som dina svärföräldrar Lycka till med husletandet!

Japp o tackar vi letar o letar smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rebecca @ 17-01-2013, 21:48) *
Vilken bro åker de över till Bäckebol om de bor på Hisingen...?

Har du överhududtaget någon aning im hisingen? Jobbar du politiskt med denn galenskap?

För mig skall du ju talar om hur jag skall köra och var jag skall handla även om jag själv bestämmer var jag handlar eller vart jag inte vill gå.

Ninnisky vi hittade idag vägen till Backaplan......
Rebecca
CITAT (Tikka @ 18-01-2013, 18:58) *
Bron som går över motorvägen vid Bäckebolsmotet där betalstationerna är uppsatta.
De bor i HisingsBacka o ska över till Bäckebol.
Ninninsky:
Gör likadant som dina svärföräldrar Lycka till med husletandet!

Japp o tackar vi letar o letar smile.gif


Aha. Då var det en definitionsfråga - när man pratar om broar och Hisingen tänker jag Angeredsbron, Göta älv eller Älvsborgsbron. Men det var ju i alla fall så jag menade - om man bor i Backa får man ju passera en station om man ska till Bäckebol och därför söker man sig kanske åt annat håll.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-01-2013, 19:12) *
Har du överhududtaget någon aning im hisingen? Jobbar du politiskt med denn galenskap?

För mig skall du ju talar om hur jag skall köra och var jag skall handla även om jag själv bestämmer var jag handlar eller vart jag inte vill gå.

Ninnisky vi hittade idag vägen till Backaplan......


Och jadu, jag är född och uppvuxen en kvarts gångväg från Bäckebol så jag vet exakt vad jag pratar om. Har DU någon aning om Hisingen?

Jobbar inte politiskt med detta men är väldigt insatt i stadsbyggnad och stadsplanering. Jag tycker som sagt att stationerna är ett bra KONCEPT men jag tycker att man borde tänkt över platserna de står på några vändor till. Tycker också det är fel att behöva betala om man bara ska genom stan ex. till Oslo eller Malmö.

Och jag har aldrig talat om för dig hur du ska köra och var du ska handla - jag har pekat på ALTERNATIV.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon