Full version: Chiliplantaget 2013
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
skogsmulle101
Jag tänkte börja om ca en månad med min 2013 plantor. Har ni några tips? Nåt nytt kanske?
Jag brukar odla upp vanlig röd chili (spansk peppar), , Jalapeno, Habanero & Jam Bell.( Thaibasilika, som är kalasfint åxå)

Börjar ni redan nu kanske? Jag har inge lampor utan endast stort fönster åt norr & ett stort åt söder.
Piccante
Ska du bara ha några plantor i ett mörkt fönster så kan du hänga upp en lågenergilampa eller sätta en skrivbordslampa med kompaktlysrör över plantorna.
skogsmulle101
CITAT (Piccante @ 09-01-2013, 12:30) *
Ska du bara ha några plantor i ett mörkt fönster så kan du hänga upp en lågenergilampa eller sätta en skrivbordslampa med kompaktlysrör över plantorna.

Gjorde så för några års sedan, kanske hjälper få upp dom lite grann.

Ska iaf rengöra växthusen ikväll till att börja med.
jojjjjo
Chilisäsongen för 2013 har redan startat för mig. Kan inte hålla mig längre. Då kommer jag att få skörd redan i början av juni smile.gif Kanske redan i maj beroende på. Den som är snabbast är nog Cayenne Long Slim faktiskt. Men du kan också använda vitt ljus från lysrör. De gula har inte tillräckligt med blått ljus säger dem.Använder själv extra växtbelysning för det gör sådan stor skillnad: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...;products_id=69. Väl värd som investering. Odlar spenat i den på vintern. Jag har ingen värmematta men har kommit på att om jag ställer några muggar på elementet och sedan mitt minidrivhus uppepå så blir det rätt värme för att chilifröna ska gro på 10-14 dagar istället för flera veckor.

Hittade även en kul chili i år som ser ut som en tomat: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=109. Den ska bli spännande att prova!
MrLeaf
Chilisäsongen har startat för mig också!
Oroar mig lite att jag ställt dom för kallt dock, tror det är 18-19 grader där de står. Får kanske flytta dom till lite varmare.

Det blev:
Lombardo 15 st
Piri Piri (vet inte det exakta namnet, men någon av de sorter som går under det namnet.
Sunburst Yellow 8 st (brukar säljas som krukväxtchili. Men den är otroligt bra på att ge mycket frukt på en väldigt liten planta)
En röd prydnadschili jag inte vet namnet på 8 st. Goda smakrika och ganska milda frukter.
Nepal Smokebit: 6st
Super Chili: 5st
Peters Pepper (snoppchilin): 5st
Yellow Thai: 5st

Hoppas så många som möjligt tittar upp. Är väldigt tidig i år. De förra åren har jag alltid kommit igång i slutet av april och det är lite sent.

Lycka till alla ni andra! Hoppas det blir ett bra chiliår.

Mvh
Chili Linkan
Det behöver du inte oroa dig för dem kommer gro!
MrLeaf
CITAT (Chili Linkan @ 12-01-2013, 18:49) *
Det behöver du inte oroa dig för dem kommer gro!


Menade du temperaturen, eller bara rent allmännt? smile.gif

Känns skönt att vara igång iaf.
Om ett tag blir det tomater med. Men det är lägligare i t.ex februari känner jag. Kommer sätta dom i intervaller med två veckors mellanrum. Så har man bra flöde på tomater under sommaren. smile.gif

Mvh
Chili Linkan
De kommer att gro vid den temperaturen så länge det finns liv i fröet! smile.gif
MrLeaf
CITAT (Chili Linkan @ 12-01-2013, 21:14) *
De kommer att gro vid den temperaturen så länge det finns liv i fröet! smile.gif


Ja, det ska nog gå bra. Kanske tar lite längre tid dock. Men är ju redan ute i god tid så. tongue.gif
Nu vill man bara snabbspola tills att dom kommit ovan jord. biggrin.gif
jojjjjo
Blev så inspirerad att det åkte ner några fler chilisorter i jorden ikväll och miniväxthuset står just nu "ovanför" elementet igen :-) Mina första 6 sorter är redan uppe nu och de första hjärtbladen visar sig, hurra! Nu hoppas man ju på en varm vår. Lycka till alla!

Glömde fråga. Någon som odlat denna chili med det konstiga namnet Abchazskij Ostruyi? http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=107
Lite nyfiken......
Chili Linkan
CITAT (MrLeaf @ 12-01-2013, 22:11) *
Nu vill man bara snabbspola tills att dom kommit ovan jord. biggrin.gif


Ja och när väl det har hänt vill man snabbspola tills dem bär frukt! biggrin.gif

Så detta är år 2013´s års chili/paprikatråd? Jag postade i den gammla utan att tänka på det, kanske skulle den döpas om och läggas till en beskrivning som föregående års tråd i så fall?`
MrLeaf
CITAT (Chili Linkan @ 13-01-2013, 08:29) *
Ja och när väl det har hänt vill man snabbspola tills dem bär frukt! biggrin.gif

Så detta är år 2013´s års chili/paprikatråd? Jag postade i den gammla utan att tänka på det, kanske skulle den döpas om och läggas till en beskrivning som föregående års tråd i så fall?`


Ja, det verkar ju inte bättre.
Tycker nästan också tråden borde döpas om, för att vara enhetlig med tidigare års chili/paprikatrådar. smile.gif

skogsmulle101
En hel del kul läsning. Kanske skulle ta tag i lamp-djungeln, men dewt blir nog typ ett akvarie & / eller lysrör. Har beställt thaibasilika & Jalapeno Early & min sambo har rensat frön från förra säsongens frukter, så hela balkongen lär bli djungelaktig även iår biggrin.gif
skogsmulle101
Nu är förra årets frukters fröer satta

valde ett frö/minikruka. Jag har alltid haft både bra & mindre bra resultat med endast "en stam" kontra "busksådd"

CITAT (MrLeaf @ 13-01-2013, 23:10) *
Ja, det verkar ju inte bättre.
Tycker nästan också tråden borde döpas om, för att vara enhetlig med tidigare års chili/paprikatrådar. smile.gif

Jag provade att döpa om den men det får gärna någon moderator el dylikt göra. biggrin.gif
skogsmulle101
CITAT (jojjjjo @ 12-01-2013, 13:58) *
Chilisäsongen för 2013 har redan startat för mig. Kan inte hålla mig längre. Då kommer jag att få skörd redan i början av juni smile.gif Kanske redan i maj beroende på. Den som är snabbast är nog Cayenne Long Slim faktiskt. Men du kan också använda vitt ljus från lysrör. De gula har inte tillräckligt med blått ljus säger dem.Använder själv extra växtbelysning för det gör sådan stor skillnad: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...;products_id=69. Väl värd som investering. Odlar spenat i den på vintern. Jag har ingen värmematta men har kommit på att om jag ställer några muggar på elementet och sedan mitt minidrivhus uppepå så blir det rätt värme för att chilifröna ska gro på 10-14 dagar istället för flera veckor.

Hittade även en kul chili i år som ser ut som en tomat: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=109. Den ska bli spännande att prova!

Planerar att bygga nåt eget med höj/sänkbart
jojjjjo
Är inte moderator
jojjjjo
CITAT (skogsmulle101 @ 15-01-2013, 10:09) *
Planerar att bygga nåt eget med höj/sänkbart


Skogsmulle101: Ok, den här är höj o sänkbar i allafall och lätt att bara vattna rakt ner i botten. Men skulle vilja ha lite mer häjd när plantorna dragit iväg och det fortfarande är för kallt i uterummet. Såg att Nelson hade något nytt med bara ett lysrör m reflektor man kan köpa och hänga på kedja, om det kan vara ett alterntiv för dig?
skogsmulle101
CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 11:40) *
Skogsmulle101: Ok, den här är höj o sänkbar i allafall och lätt att bara vattna rakt ner i botten. Men skulle vilja ha lite mer häjd när plantorna dragit iväg och det fortfarande är för kallt i uterummet. Såg att Nelson hade något nytt med bara ett lysrör m reflektor man kan köpa och hänga på kedja, om det kan vara ett alterntiv för dig?

Ja, precis, 38cm i höjd funkar inte för mig. Jag tänkte ha belysning på chiliplantor men när det blivit så höga är det ju sommar & då behöver dom inte mer ljus från extern källa. Så det kan vara ett köp. Skulle helst bygga nåt eget, mkt roligare, men har knappt med tid så jag ska kika runt lite. Den lär ju skön att ha i köket, blir ju liksom bra belysning i köket istället för lampa.
jojjjjo
CITAT (skogsmulle101 @ 15-01-2013, 15:22) *
Ja, precis, 38cm i höjd funkar inte för mig. Jag tänkte ha belysning på chiliplantor men när det blivit så höga är det ju sommar & då behöver dom inte mer ljus från extern källa. Så det kan vara ett köp. Skulle helst bygga nåt eget, mkt roligare, men har knappt med tid så jag ska kika runt lite. Den lär ju skön att ha i köket, blir ju liksom bra belysning i köket istället för lampa.


Ja jag måste ju medge att jag gillar när den står på köksbänken och man står och "hänger" i ljuset och tittar på de små när de växer med pannan på överdelen. Rätt mysigt! Sen går det fort att vattna på morgonen, rakt ner i underdelen så var det klart. Oftast klarar jag mig precis med höjden eller så får plantorna bo lite i fönstret innan de åker ut. Jag har inte tid för att bygga något eget riktigt så det här blev en bra lösning för mig. Lycka till och visa gärna lite bilder om du bygger något som inspiration till oss övriga.
skogsmulle101
CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 16:42) *
Ja jag måste ju medge att jag gillar när den står på köksbänken och man står och "hänger" i ljuset och tittar på de små när de växer med pannan på överdelen. Rätt mysigt! Sen går det fort att vattna på morgonen, rakt ner i underdelen så var det klart. Oftast klarar jag mig precis med höjden eller så får plantorna bo lite i fönstret innan de åker ut. Jag har inte tid för att bygga något eget riktigt så det här blev en bra lösning för mig. Lycka till och visa gärna lite bilder om du bygger något som inspiration till oss övriga.


Tror den kan räcka , den är ju mest till för att driva upp plantor med. Kanske köper en istället för att bygga. Vet inte om det finns energi just nu för nytt projekt. Har just avslutat ett cykelbygge & ska sätta ihop en till snart så...
Tack för tipset. Den är ju inte heller skitdyr.

CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 11:40) *
Skogsmulle101: Ok, den här är höj o sänkbar i allafall och lätt att bara vattna rakt ner i botten. Men skulle vilja ha lite mer häjd när plantorna dragit iväg och det fortfarande är för kallt i uterummet. Såg att Nelson hade något nytt med bara ett lysrör m reflektor man kan köpa och hänga på kedja, om det kan vara ett alterntiv för dig?

Upps, detta inlägg såg jag inte först. Jag får ta och googla Nelson...
MrLeaf
Superchilin verkar bli först upp ur jorden smile.gif
Spännande att se vilken sort sm blir nummer två.
Ser ut som att även Lombardo är på väg att bryta igenom snart.

skogsmulle101
CITAT (MrLeaf @ 19-01-2013, 23:46) *
Superchilin verkar bli först upp ur jorden smile.gif
Spännande att se vilken sort sm blir nummer två.
Ser ut som att även Lombardo är på väg att bryta igenom snart.

Ta några schysst bilder vettja.
Liquido
Chili har det inte blivit nått av, jag saknade tydligen frön crying.gif men en beställning är gjord.

Igår (21/1) så startade jag dock igång med paprika och tomat, tomaterna skulle jag nog dock ha väntat med.
I vanlig ordning så la jag fröna mellan 2 lager av hushållspapper på en tallrik med en upp och nervänd tallrik som tak, det har funkat bra förut (förutom i fjol då jag lyckades med en ofrivillig torrperiod)

Förhoppningsvis så kan jag se resultat snart och börja plocka ner de små rackarna i jord.

Då jag inte orkade hålla fingrarna i styr så lyckades jag även hälla ut ett tiotal Oregano frön i en kruka, denna får antagligen stå i köket under ett lysrör, stor risk att det blir rangligt men Oregano är ju lätt att ta sticklingar ifrån så det gör nog inget kompiskram.gif

Edit : Jag har nu mätt temperaturen där jag har paprika och tomat fröerna, 20 grader nu och antagligen lite kallare på natten när jag inte eldar i kaminen. Är det kanske i snålaste laget?
skogsmulle101
Några tips på milda chillisar? Jag har redan provat spansk peppar, Jamaican Bell, habanero & Jalapeno

Jalapeno är toppebra för olika maträtter/såser. Några tips på andra liknande frukter?

Piccante
CITAT (skogsmulle101 @ 23-01-2013, 10:43) *
Några tips på milda chillisar? Jag har redan provat spansk peppar, Jamaican Bell, habanero & Jalapeno

Jalapeno är toppebra för olika maträtter/såser. Några tips på andra liknande frukter?

Finns många spanskpeppar (Capsicum annuum) av jalapeno-typ. Tex Early Jalapeno som ska ge tidigare skörd än vanlig, Jalapa och en del Numex-sorter (Numex är framtagna av New Mexico State University, alla deras förädlade chili heter Numex- ). Numex Pinata är en jalapenoliknande.

Bulgarian Carrot är en annan mild sort som är populär. Själv gillade jag Czechoslovakian Black som kan ätas som den är med lagom hetta i sallader mm. Blir snygg med lila- svarta frukter innan den mognar helt till örtt.
skogsmulle101
CITAT (Piccante @ 23-01-2013, 13:29) *
Finns många spanskpeppar (Capsicum annuum) av jalapeno-typ. Tex Early Jalapeno som ska ge tidigare skörd än vanlig, Jalapa och en del Numex-sorter (Numex är framtagna av New Mexico State University, alla deras förädlade chili heter Numex- ). Numex Pinata är en jalapenoliknande.

Bulgarian Carrot är en annan mild sort som är populär. Själv gillade jag Czechoslovakian Black som kan ätas som den är med lagom hetta i sallader mm. Blir snygg med lila- svarta frukter innan den mognar helt till örtt.

mums, måste nog prova chezh black, tack.

Tips på okej lampor? Inte 500sek o uppåt-lampor utan LEDlampor under 500 spänn vore bra. Jag tror det funkar med "vanligare" lampor också.
sqrulan
Nån som vet var jag kan få tag på fröer av Black pearl?
Piccante
CITAT (sqrulan @ 24-01-2013, 11:58) *
Nån som vet var jag kan få tag på fröer av Black pearl?

Hittade den hos 2 fröfirmor:
http://www.nickys-nursery.co.uk/

http://www.reimerseeds.com/
sqrulan
g.gif Hmmm det var ju snällt men jag kan ju inte beställa efter bara en sort, får söka vidare här i sverige med lite tur kanske nån entusiast har frö över.
jojjjjo
CITAT (skogsmulle101 @ 23-01-2013, 10:43) *
Några tips på milda chillisar? Jag har redan provat spansk peppar, Jamaican Bell, habanero & Jalapeno

Jalapeno är toppebra för olika maträtter/såser. Några tips på andra liknande frukter?



Prova gärna Hawaii, Acho/Poblano, Anaheim, Hungarian Black, Espelette (går att odla utomhus) :-)
jojjjjo
Japp då var de uppe de nya: Hungarian Black och Yellow Cheese Piemento samt Hawai. Alla frön har grott!! Uppskattar lite mildare chilisar till sallader och så också. Då går skörden åt på ett helt annat sätt än att man har torkade chilisar överallt i september :-) På sommaren plockar jag sallad, tomater, gurka och mild chili och så får det bli dagens lunch med lite fetaost, mums. Ska bli kul med Hungarian Black i salladen, måste ju var snyggt med de mörka ringarna i.
Fish Pepper har inte kommit upp ännu, den ska ha brokiga blad och ha randiga frukter enl http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=119. Den är jag nyfiken på! Passar den bara till fisk eller kan man använda den till tex kyckling? Någon som vet? Första gången jag odlar den.
Niklas-73-
Så var även jag igång.

I år blir det följande.

C.annuum
Jalapeno
De cayenne
Joe E.Parker
Mulato Isleno
Big Jim
Yolo Wonder

C.chinense
Datil

C.baccatum
Bishop´s Crown

2 krukor av varje. Bara att vänta på att dessa skall gro.
skogsmulle101
CITAT (jojjjjo @ 25-01-2013, 10:53) *
Prova gärna Hawaii, Acho/Poblano, Anaheim, Hungarian Black, Espelette (går att odla utomhus) :-)

Tack, det ska jag göra.

CITAT (jojjjjo @ 25-01-2013, 10:53) *
Prova gärna Hawaii, Acho/Poblano, Anaheim, Hungarian Black, Espelette (går att odla utomhus) :-)

blev dubbelpost...
MrLeaf
Super chili, nepal smokebit, starburst yellow och så den röda prydnadschilin jag inte vet namnet på, är uppe änsålänge smile.gif

Dock är de ganska menlösa när de är så små, så bilderna får vänta till de är lite större.
23-24 st totalt har grott av 60 satta.

Peters pepper, lombardo och de där, där är det mörkt i krukorna än så länge.

Mvh
KRT
Här börjar det bli något av plantorna;
Brun rocoto
Manzano
Bhut Jolokia
Pellegrino
Early Jalapeño
Sweet wrinkled old men
Aji Panca
"Blå" - okänd sort som kom med i en påse Jamaican bell från Impecta för tre år sedan smile.gif

Och en sort som jag bara har som "Jimmys Pepper"

Ska evt sätta några sorter till;
Lava Caribe
PI433414
Lilac

Om jag har plats smile.gif

tufflah
Å va roligt med en ny chilitråd.

här har ni en som var ute i väldigt god tid i år.. Eller rättare sagt förra året.

jag sådde redan i mitten på oktober så jag ska kunna beskära lite så jag får mer som buskplantor, samt få tidigare skörd.

jag har hittils sått:

jalapeno purple
jalapeno early
jalapeno mild
purple beaty
hot lemon
anaheim

jag har även sått lite paprikaplantor.



här har ni min jalapeno purple planta.


395379_10151219892106845_686764497_n.jpg



MrLeaf
CITAT (tufflah @ 28-01-2013, 22:46) *
Å va roligt med en ny chilitråd.

här har ni en som var ute i väldigt god tid i år.. Eller rättare sagt förra året.

jag sådde redan i mitten på oktober så jag ska kunna beskära lite så jag får mer som buskplantor, samt få tidigare skörd.

jag har hittils sått:

jalapeno purple
jalapeno early
jalapeno mild
purple beaty
hot lemon
anaheim

jag har även sått lite paprikaplantor.
här har ni min jalapeno purple planta.


395379_10151219892106845_686764497_n.jpg


Fina plantor!
Kommer nog ge bra med skörd.
smile.gif

Nu är även yellow thai uppe!
Bara Lombardo och Peters Pepper som jag väntar på nu.

Mvh
Liquido
Igår kom äntligen min fröbeställning.
5 st hot palett och 5 st nepal snakebite kom i jord den 28/1.

Samtidigt så passade jag även på att stoppa ner paprikan och tomaterna i jord (de låg på fuktat hushållspapper förut).
Tomatfröerna hade grott och idag är en uppe ur jord, paprikan visade inga tecken på att ha grott.

//Martin.
tufflah
CITAT (MrLeaf @ 29-01-2013, 10:48) *
Fina plantor!
Kommer nog ge bra med skörd.
smile.gif

Nu är även yellow thai uppe!
Bara Lombardo och Peters Pepper som jag väntar på nu.

Mvh


jag hade också sått Peter peppar men har haft så svårt att hitta isolerade frön.
Jag hade en planta förra året men de frukter den gav liknade inte alls penisar. de hade skåran längst ner men de var allt. jag kan ju säga att jag blev måttligt besviken.
Men du kanske har tips på vart jag hittar Rena frön?. wink.gif

jag fick hem en leverans idag av lite bonsai fröer och fick en bonuspåse med Naga Morich på köpet. så funderar på att så dom med.. men är lite tveksam då jag har små klåfingriga barn. De vore nog inte så kul om de åt en frukt från de plantorna tongue.gif
MrLeaf
CITAT (tufflah @ 29-01-2013, 21:38) *
jag hade också sått Peter peppar men har haft så svårt att hitta isolerade frön.
Jag hade en planta förra året men de frukter den gav liknade inte alls penisar. de hade skåran längst ner men de var allt. jag kan ju säga att jag blev måttligt besviken.
Men du kanske har tips på vart jag hittar Rena frön?. wink.gif

jag fick hem en leverans idag av lite bonsai fröer och fick en bonuspåse med Naga Morich på köpet. så funderar på att så dom med.. men är lite tveksam då jag har små klåfingriga barn. De vore nog inte så kul om de åt en frukt från de plantorna tongue.gif


Nja, du jag vet faktiskt inte var man kan hitta sorttypiska peters pepper.
Man får ju anta att fröfirmorna har äkta.

I mitt fall bytte jag till mig dem och lite annat mot lite frö jag hade.
Fröbyte är kul och givande smile.gif

Mvh
Liquido
Nu ska väl ljussituationen nästan vara löst hoppas jag.
Återstår bara att fundera ut en smart montering av grejerna innan chilin och paprikan kommer upp, tomaterna som jag knasigt nog redan har sått och som även har kommit upp vilar mycket nära ett lysrör som jag köpte på LIDL för nått år sedan (Antagligen 4000 K)

Jag begav mig idag till det stora varuhuset som trots att de har bil i namnet mest har andra grejer, väl på plats så inhandlades lite ljuskällor..

2 st Lysrörsarmatur - 359807
4 st lysrör 6500 K

Väl hemma så började jag titta in i lysrörsarmaturerna och med reservationen att jag inte monterar lysrörsarmaturer om dagarna så ger jag dem godkänt.
Armaturerna kommer med infästningar så att man kan skruva upp dem i taket, det följer även med en bygel som gör att man kan hänga upp dem i en kedja och därmed höja eller sänka dem vid behov.
Möjlighet att vidarekoppla elen från en armatur till en annan finns också, tyvärr så haltar den interna el biten lite för det sad.gif

En sak som jag inte tänkte på innan jag fick hem armaturerna var dock reflektor, som de är byggda så kommer ljuset gå inte bara nedåt utan även åt sidorna vilket känns som ett slöseri som på nått sätt måste lösas.

Lysrören jag köpte är 6500 K och ska ge 3013 Lumen så totalt har jag ~12000 Lumen i en äckligt blåaktig färg, hoppas växterna kommer kunna trivas med det.
KRT
Hittar du något smart sätt att lösa de m reflektor så hojta till, jag har samma problem....
tufflah
CITAT (MrLeaf @ 30-01-2013, 19:49) *
Nja, du jag vet faktiskt inte var man kan hitta sorttypiska peters pepper.
Man får ju anta att fröfirmorna har äkta.

I mitt fall bytte jag till mig dem och lite annat mot lite frö jag hade.
Fröbyte är kul och givande smile.gif

Mvh


Jag har inte funnit någon svensk firma med Peter peppar tyvärr.. bara utländska och då känns det bara krångligt. Så viktigt är det ju inte att ha snoppar hängandes i fönstret tongue.gif

ja frö byte lät kul. Men är de inte svårt att hålla sorterna från att kors pollenera sig? Vet att tomater är risken liten men med paprika har jag hört att de täcker med lite sorgmyggor så korsar de sig.
Liquido
CITAT (KRT @ 30-01-2013, 23:09) *
Hittar du något smart sätt att lösa de m reflektor så hojta till, jag har samma problem....


Will do.
Planen är väl att försöka dokumentera det jag håller på med i denna tråd så bilder kommer ju självklart komma framöver (När det finns mer än en svart plastkruka med såjord att visa), hittar jag även nått smart sätt att slippa lysa upp ett helt rum så ska jag försöka skriva/fota det.
bushman
hallå! har inte tittat in här på några år, men tänkte ge mig på lite chili i år igen och har god erfarenhet av odlarna här på odla. tänkte faktist börja med att fråga om det är ngn som har eller vet var man kan få tag på purple tigerfrön. det var en favorit senast, men idiot som man är, sparade jag inga frön sad.gif

CITAT (sqrulan @ 24-01-2013, 11:58) *
Nån som vet var jag kan få tag på fröer av Black pearl?

såg att det ligger ute på tradera, men verkar gå rätt dyrt
Liquido
CITAT (bushman @ 31-01-2013, 01:31) *
hallå! har inte tittat in här på några år, men tänkte ge mig på lite chili i år igen och har god erfarenhet av odlarna här på odla. tänkte faktist börja med att fråga om det är ngn som har eller vet var man kan få tag på purple tigerfrön. det var en favorit senast, men idiot som man är, sparade jag inga frön sad.gif


http://www.ortagarden.com har dem, tror det var 100 kr minimum för en beställning så du får plocka med lite annat om du köper där.
bushman
CITAT (Liquido @ 31-01-2013, 07:51) *
http://www.ortagarden.com har dem, tror det var 100 kr minimum för en beställning så du får plocka med lite annat om du köper där.

åhå! tack! missade det när jag kollade tidigare.
sqrulan
Men jisses vilka priser! slap.gif Typiskt att jag ville ha just denna! -cry-.gif

http://www.tradera.com/chili-black-pearl-v...40976_173757978
Piccante
CITAT (sqrulan @ 01-02-2013, 14:59) *
Men jisses vilka priser! slap.gif Typiskt att jag ville ha just denna! -cry-.gif

http://www.tradera.com/chili-black-pearl-v...40976_173757978

Rent oseriöst att sälja så dyrt när de är öppet pollinerade.
sqrulan
Men det är ju dom som tävlar om att vinna med högsta budet som är korkade, fast det är kul att se på! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon