Skruttis
Jag har några hängsmycken med slipade stenar samt lösa slipade stenar av olika arter. De är vill jag gärna sälja till förmån för Djurhemmet där jag bor.
Nu är det så att jag har ingen aning om vad de kan vara värda.

Dessutom har jag ett annat, kanske större problem. Samtliga stenar samt smycken är ca 30 år gamla och gjorda av ett litet företag när det var ganska nytt. Jag är släkt med personen som gjorde dem och har fått dem från både henne själv samt andra släktingar som köpt från henne, när jag var ganska liten. Jag har inte haft någon kontakt med henne alls på alla dessa år.
Jag googlade och fick då se att företaget faktiskt existerar fortfarande, även om de bytt ort sedan länge. Jag bor inte på någon av dessa orter.
Företaget figurerar på en del mässor och liknande men säljer främst till grossister.

Kan jag ö h t tala om för ev köpare var stenarna/smyckena kommer ifrån? Jag har ju inga "pappersbevis" utan bara att jag vet att det är så samt det som jag själv minns från den tiden.
Är det någon form av varumärkesintrång eller vad det nu kan heta?

Att jag frågar är för att jag vill ha in så mycket pengar som möjligt till - främst katterna - på Djurhemmet.

Skickar med en - tyvärr dålig - bild på en del av stenarna så ni vet vilka storlekar/typer jag pratar om.

Då jag inte vill "röja" vilken släkt jag är ifrån så talar jag inte om vilket företag det handlar om. Snälla respektera det.

Hjälp, snälla för katternas skull.

KRT
Man kan sälja smycken och stenar på många olika ställen, beroende på vad man kan tänka sig att de är värda. Är det värdefullt är auktion ett bra ställe, då tror (är ej säker) jag att man kan sälja anonymt, dvs det annonseras inte ut vem som är säljare. Men på auktion får man väl också betala en del i förmedlingsavgift å andra sidan värderar de smycken åt dig oxh sköter penningtransaktionerna (utan risk att man blir lurad). Men jag kan tänka mig att det bör vara smycken med lite värde för att en auktionsfirma ska vilja sälja dem.

Annats kan man säkert sälja dem privat tex via blocket, men då får du göra det i dittnamn, sköta allt (inkl värdering) själv.

Jag antar också att man kan sälja dem tex till en affär /butik som handlar med smycken eller om de är gamla, till en antikhandlare.
*Stintan*
Hade en jobbarkompis en gång som hade en stentrumlare och alla gick runt och samlade småsten på en massa ställen som hon fick trumla åt oss. Jättefina blev dom. Kan inte tänka mig att trumlade stenar är varumärkesskyddade eftersom vem som helst kan köpa en trumlare och sätta igång smycketillverkning. Det finns trumlare för hobbybruk hos t.ex. Slöjd-Detaljer. Jag har däremot ingen aning om hur mycket du kan ta betalt för dina stenar och hängen.
Piccante
Halvädelstenar i sig betingar inget större värde. Det man betalar för är ju hantverket och arbetstiden. Jämför med liknande på Tradera eller på privat sajter så får du riktpriser.
Christa
Du skulle nog få in betydligt mer pengar per nerlagd timme om du gick ut och skramlade med en insamlingsbössa. Det finns många som ömmar för hjälpbehövande katter.
kerstin z5-6
Tänk annat o tänk nytt! Fixa en vanlig blogg /hemsida
Sätt in bilder på kissarna
ordna ett konto folk som vill hjälpa kan sätta in en 10 kr på, enkelt ska det vara.
Kör allt på alla sociala media du har tillgång till/kan få tillgång till
Bättre än både bössa o att sälja smycken.
Motti
Även designern är viktig i bedömningen av värdet !du kan ju faktiskt gå till en juvelerare du kanske känner och få ett utlåtande smile.gifdå har du en måttstock på ungefärliga pris också .Sälj dom på E-bay !
Skruttis
Tack för era svar. thanks.gif

Tyvärr känner jag ingen juvelerare eller liknande person som kan värdera dem åt mig.
Jag hade hoppats att de ev kunna inbringa någon krona mer när personen som gjort hantverket är ett namn i branschen.
Stenarna som inte är monterade tänkte jag om någon som gör egna smycken kanske kunde ha glädje av. Det är ju inte vanlig gråsten tagen från grusgången utan t ex rosenkvarts, tigeröga mm. Tanken var också att ev köpare skulle få veta att det är till katternas förmån och kanske därmed kan tänkas betala vad de egentligen är värda.

Även om det skulle inbringa några kronor att "skramla bössa" så tyckte jag att det var lite synd att bara skrota smycken som jag ändå har men aldrig använder. Kan jag sen använda namnet för att få in lite extra till katterna, så gör jag gärna det.
Då jag inte har några arvingar så säljer jag gärna av saker som ändå bara kommer att slängas när jag går ur tiden, och jag lika gärna kan vara utan. Katterna däremot behöver varje krona de kan få.
Ska fundera på det där med blogg men det känns tyvärr inte som det är "min grej".

Få se om jag kanske kan få tag i personen som gjorde dem från början och om hon är villig att hjälpa mig.

Tack för alla era synpunkter/idéer!
Biggan_
Men kan du inte skänka smyckena och stenarna till katthemmet så kan dom ha ett lotteri med smyckevinster.
Skruttis
CITAT (Biggan_ @ 05-01-2013, 17:23) *
Men kan du inte skänka smyckena och stenarna till katthemmet så kan dom ha ett lotteri med smyckevinster.


Absolut kan jag göra det. Det är bara min "gamiga" sida som gör att jag helst vill ha ut mesta möjliga, eller åtminstone vad de är värda.
Djurhemmet har en liten bod där de säljer sådant som personer skänker men jag har sett att ibland så säljs vissa saker - i a f vad jag anser - på tok för billigt.
Jag förstår att det inte är lätt för damerna som ideellt sköter försäljningen, att värdera sakerna. De frågar gärna när man kommer med saker, vad de ska ta betalt för dem.
Därför vill jag försöka hjälpa dem på något sätt så de kan få ut mesta möjliga för smyckena/stenarna.

Jag lovar att jag ska beakta ditt förslag Biggan.
Tack för att du svarade! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon