Full version: Dödar ni spindlar?
lindissen
Jag får året om in jättestora spindlar. Jag är inte särskilt rädd för dem, men de är irriterande! Oftast brukar jag dock bara slänga ut dem levande. Vad gör ni med spindlar inomhus?
Peztis
Jag skyfflar upp dem på ett papper och slänger ut dem. Så här års skulle jag dock inte veta riktigt vad jag skulle göra för om jag slängde ut dem i minusgraderna så skulle de ju frysa ihjäl i alla fall.

Måtte jag inte hitta spindlar nu inomhus.

Skulle ju kunna bära ned dem till de övriga spindlarna i garaget, i o f s! biggrin.gif
gnon49
Inne har jag mest småspindlar. Dom finns lite här o där, mest runt vedkorgen o badrummet. I källaren är dom betydligt större med stora vita bon. Jag gillar spindlar eftersom dom är bra jägare. Men lagom är givetvis bäst. Helst skall dom var i trädgården o göra rätt för sig. Spindelväven tar jag bort med spindlarna får vara i fred. Dom enda kryp jag kallblodigt mördar är fästingar.
Aqvakul
Gillar spindlar! wub.gif
Alexander-VG-zon3
Har inget emot dom, dock brukar slänga ut dom ute dom som är stora (en annan är spindelrädd), men tänker också på hur dom mår av det att slängas ut på vintern ?
gunsta
Jag blir så lycklig när jag ser en spindel inomhus - blir mina 'vänner'. Otaliga spindlar har kommit i min vård - minns en jättestor korsspindel som jag hade på verandan - den matade jag med getingar. Efter katter kommer nog spindlar för mig i kategorin 'trivselskapande-djur'.
solbrud
Jag har två motiv till att inte döda spindlar, att de är nyttodjur och att det blir regn om man dödar en spindel. jag lyfter ut dem på sommaren och på vintern får de bo kvar där jag ser dem. Har inte många kan jag väl tillägga.

Blev nu påmind om en morgon för en del år sedan när jag ocm mina söner hade planer på att vistas en dag vid havet i Gbg där vi bodde. Jag blev väckt av en av mina söner som då var 7-8 år. Han grät förtvivlat för att det ösregnade ute och att det inte längre var badväder. Mellan hulkningarna och tårarna så fick han fram orden: -men mamma, det är ju ingen som sagt på nyheterna& vädret att nån dödat en spindel!

Han trodde alvarligt på det gamla talesättet, sonen. Numera bor vi i Borås och här regnar det minsann en hel del men av vilken orsak, det vet vi inte säkert....
Aqvakul
CITAT (gunsta @ 21-12-2012, 22:05) *
Jag blir så lycklig när jag ser en spindel inomhus - blir mina 'vänner'. Otaliga spindlar har kommit i min vård - minns en jättestor korsspindel som jag hade på verandan - den matade jag med getingar. Efter katter kommer nog spindlar för mig i kategorin 'trivselskapande-djur'.

tummenupp.gif
malcolm
Nej jag dödar inte spindlar, hade rätt gott om dem inomhus förr om åren men numera tror jag katten tar alla. Minns en vinter när en stor rackare bodde bakom elementet i badrummet och jag tyckte det var trevligt sällskap när man satt på toan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag avskyr spindlar, möss/råttor och ormar. I stugan hade vi ju också spindlar då och då. Många gånger rymde jag från loftet när jag såg en stor svart spindel på väggen, då fick sambon kommer fort.....
Peztis
Alltså, det finns spindlar och sedan finns det SPIIIIINDLAR!

De vi normalt har hemma här i Sverige är helt ok. Vad som INTE var ok var spindeln vi råkade på i somras i Spanien, det var tydligen en tarantel. HUUUUU!
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2012, 21:20) *
Gillar spindlar! wub.gif

smiley_small_hug.gif

Vad glad jag blir, trodde alla inlägg skulle handla om att mörda spindlar. Det är så klart synd om dem som har en fobi, men annars finns det ju ingen anledning att vara rädd för dem, vill man inte ha dem inne kan man slänga ut dem. Hos mig får de ofta bo kvar.
zaaritha
Vår, sommar o höst tar jag dem o släpper ut dem. Vintertid släpper jag in dem under
badkaret--o låtsas att de inte finns!
Motti
Absolut !vi bor 50 meter från sjön och det innebär inte två spindlar utan hundra !klart man ta dö på dom när de försöker klä in hela vårt hus i spindelväv .
pejori
Dödar inte spindlar... tummenupp.gif
Är inte ett dugg rädd för dom, men tycker inte om, när dom springer över huvudkudden. help.gif
Bär gärna ut dom till friheten. wub.gif
green
Nästan aldrig försöker oftast fånga in dem för att sedan släppa ut dem igen.
Christa
Jag dödar dom inte och en gång när jag hade min dåvarande kille på besök så tog jag en spindel från hallen och släppte in den i sovrummet.

- Hoppas den äter kvalster sa jag.

En vecka senare sa han plötsligt: - Jag tyckte det var konstigt det där med spindeln, men nu sparar jag på mina också laugh.gif
*Stintan*
Jag gillar spindlar! Många är riktigt fina för att inte tala om vilka fantastiska nät dom kan göra. Dödar dom aldrig men flyttar dem till något bättre ställe om de är ivägen. Spindlar är nyttodjur som vi ska vara rädda om!

[attachment=74239:spindelnat.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon