Full version: Julpynta
Iza
Är det bara jag som börjar dagarna före jul? Jag vill inte lägga på dukar och ta fram pynt för tidigt då måsta jag ju tvätta och stryka dem en gång innan jul och damma allt.
mamamaggan
CITAT (Iza @ 03-12-2012, 12:40) *
Är det bara jag som börjar dagarna före jul? Jag vill inte lägga på dukar och ta fram pynt för tidigt då måsta jag ju tvätta och stryka dem en gång innan jul och damma allt.


tummenupp.gif

Här har du en till som gör likadant av i stort sett samma orsak.
Skruttis
Jag har redan börjat. Till första advent åker det fram en del och sedan lite vartefter vi närmar oss jul.
Ugglemormor
Här blir det inget med det. Har kastat bort allt sen man blev av med svärmors styre.
Hennes saker åkte ut först av alla ....... det var ju så noga med att de var precis som hon ville så mitt hat för det gjorde det omöjligt att låta bli hennes saker även då hon var här att jag saboterade jämt en del men nya kom o sak samma hände igen .....
Det kan man kalla att ranta kring granen ..... jag först o hon efter med nytt ....heh he ...... kul var det .....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 03-12-2012, 12:50) *
tummenupp.gif

Här har du en till som gör likadant av i stort sett samma orsak.



Men att har julgardinen bara uppe i en vecka och sedan in i tvätten igen och stryka?????

Jag pyntade alltid innan första advent, inte så mycket i lägenheten men mycket i stugan. Vi tillbringade alltid helgerna i stugan och hela julhelgen.

Och så tänk när jag för sisådär 10 år sedan var i stan och köpte tyg till ny julgardin. Jag hittade nbågot jag gillade och sen sydde jag och sydde. Gardinen, dukar, fönsterremsan osv.
Sen hämtade jag svärmor till helgen och hon, en mycket bra sömnarska, tittade på den och tyckte att det är gammalt madrasstyg......... Vi pratar fortfarande om det och det var int eilla menad för att min svärmor tyckte det var så roligt att jag också gilllade att sy

Men nu blir det nästan ingenting, hälsan sätter stopp, tyvärr

Jag var ju galen tidigare i allt vad julen heter. Nu skulle jag hellre ville gå i idé över julen men det kan vi inte heller eftersom vi har barn och barnbarn.

Elisabeth

ninnisky
I år pyntar vi nog på fredagen 21 december - aldrig en dag för tidigt. Skulle gärna vara utan pynt också frånsett
adventsljusstakar och slingor i träden utanför huset!
Sylvia
Jag tar fram adventssaker till advent men mer blir det inte. Sedan pyntar jag lite i taget under sista veckan före jul så att till julafton borde sakerna vara på plats. Men det blir inte så mycket, så där lagom bara!! angel_not.gif
Gossen Ruda
Aldrig. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 03-12-2012, 14:43) *
I år pyntar vi nog på fredagen 21 december - aldrig en dag för tidigt. Skulle gärna vara utan pynt också frånsett
adventsljusstakar och slingor i träden utanför huset!


precis ninnisky, så är det.

Ljuset på min inglasade balkon lyste lagom till 1. Advent oc h sen räcker det.

Jag hade ju allti lited grejor ute på bordet på balkongen ( här loftgången) Hade tagit fram en gammal bordsduk och en gammmal rot för att lägger ute på balkongbordet. Tomtemor skalll ju också var där och så lite annat.

Men när jag såg att mina mesar tyckte att det var bra att sitta där på roten och sk..... er ner, då fick jag ju tänka om.

Nu vet jag int eom stackars tomtemor skall var kvar i förråsutrymmet och komme ruppp....
mamamaggan
Sätter inte upp några julgardiner . Det jag gör i t ex köket är att jag hänger upp lite mer jullika lyktor i fönstret , sätter upp en stjärna och så har jag en ljusslinga som får vara tänd under jul -och nyårshelgen.

Så snart jul och nyår är över så börjar jag ta ner pyntet lite vartefter. Gillar inte jul sådär men det var naturligtvis annat när barnen var små .

Då pyntades det , bakades osv osv.

Orkar inte heller hålla på men så är jag inte så förtjust i julen heller nu för tiden.
Biggan_
CITAT (Sylvia @ 03-12-2012, 14:58) *
Jag tar fram adventssaker till advent men mer blir det inte. Sedan pyntar jag lite i taget under sista veckan före jul så att till julafton borde sakerna vara på plats. Men det blir inte så mycket, så där lagom bara!! angel_not.gif

Så gör jag också!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Mama ma<ggan vi hade några snack här om pyntet och julgardiner. Jag sa inga julgardiner ( men min yrsle kann ja varken klättrar på stolar eller annat) eller en massa pynt.

Vad tror du gubben fick för sig, jo visst han tog fram olika gardiner. Jag försökta att övertala honom att det räcker om jag sätter ett rött omtag om dom andra och så lite pynt hängande ner från gardinstången.

Idag har han själv så ont i sin whiplashskada men han ville ju det....

Elisabeth
Biggan_
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-12-2012, 16:05) *
Mama ma<ggan vi hade några snack här om pyntet och julgardiner. Jag sa inga julgardiner ( men min yrsle kann ja varken klättrar på stolar eller annat) eller en massa pynt.

Vad tror du gubben fick för sig, jo visst han tog fram olika gardiner. Jag försökta att övertala honom att det räcker om jag sätter ett rött omtag om dom andra och så lite pynt hängande ner från gardinstången.

Idag har han själv så ont i sin whiplashskada men han ville ju det....

Elisabeth

Den kärleken, den kärleken..... wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men Biggan allt skall ju ner igen efter några veckor igen och dom andra upp sen.......
mamamaggan
Säger som Biggan , den kärlöeken den kärleken , din gubbe är allt bra snäll och gullig .
Alba
CITAT (Skruttis @ 03-12-2012, 13:13) *
Jag har redan börjat. Till första advent åker det fram en del och sedan lite vartefter vi närmar oss jul.


Jag nickar bara instämmande.
Till första advent är det ljusstakar i fönster, julgardiner och slinga ute i en buske.
Därefter kommer mer och mer juligt fram men tomtarna får vänta liiite längre - men snart är de framme.
kerstin z5-6
Första advent ,stakar julstjärnor gardiner dukar fast inte alla ,massor av hyacinter i stor kruka.Utebelysning på bron.Minigran ute.

2-3 advent-all in-Gran inne,tomtar och hela köret
Nyårsdagen all out-tulpaner in smile.gif
herkules
bara adventsstjärnor i fönstren här, det blir inget mer pynt.
Anma
Jag har pyntat mitt lilla julfönster i rummet, men det ser jag bara när vi går förbi på utsidan. Så har jag tagit fram ljusstaken till köksfönstret tillsammans med två tomtar och bytt gardiner där. Något mer blir det inte, möjligen orkar jag stryka julduken närmare jul. Men förmodligen inte. Årets julfönster ser ut så här:

Tyvärr är det en dålig mobilbild, har inte lyckats med att få ut maken och fota ett vettigt fotografi.
Fönstret brukar se olika ut varje år.
I år orkade jag lägga lite mer tid. Det är egengjorda pepparkakor och nejlikepyntade apelsiner som är årets dekoration, förutom den obligatoriska minigranen.
Motti
Jag har börjat så smått ! hängde upp nyinköpta Skottskrutiga gardiner i vardagsrumet i dag och det blev över förväntan har köppt kuddfodral lika dana också och röda fleecfiltar .Jag brukar ta det lite pö om pö så jag hinner tänka till så det inte blir för överpyntat .Värsta är vad man ska göra av det som vanligtvis står framme confused.gif Har nu fyra ljusslingor ute plus en flaggstångsbelysning men ska nog köpa lite mer uteslingor wink.gif
gunsta
CITAT (Anma @ 03-12-2012, 20:05) *
Jag har pyntat mitt lilla julfönster i rummet, men det ser jag bara när vi går förbi på utsidan. Så har jag tagit fram ljusstaken till köksfönstret tillsammans med två tomtar och bytt gardiner där. Något mer blir det inte, möjligen orkar jag stryka julduken närmare jul. Men förmodligen inte. Årets julfönster ser ut så här:

Tyvärr är det en dålig mobilbild, har inte lyckats med att få ut maken och fota ett vettigt fotografi.
Fönstret brukar se olika ut varje år.
I år orkade jag lägga lite mer tid. Det är egengjorda pepparkakor och nejlikepyntade apelsiner som är årets dekoration, förutom den obligatoriska minigranen.


Vad fint Anma, vackert fönster - hoppas många ser det. Själv är det inte mycket pynt här inte - vi satte två röda ljus på bordet igår + elljusstakar. Allt hitintills.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade en ljusgardin på utsidan av köksfönstret men nu fungerar den inte längre.

Men ljusslingan på den inglasade balkongen fungerar även i år och det tur det för annars hade det inte blivit något där. Vi har den ju hängande uppifrån när i bågar och det är för mycket klättrande för oss.

Anki på Öland
CITAT (Alba @ 03-12-2012, 19:33) *
...............julgardiner och slinga ute i en buske........

Oh så fint med julgardiner i en buske...... giggle.gif
(förlåt.... kunde inte låta bli.....)
Alba
CITAT (Anki på Öland @ 03-12-2012, 21:32) *
Oh så fint med julgardiner i en buske...... giggle.gif
(förlåt.... kunde inte låta bli.....)


rotfl.gif
Dagens s skratt.......tårarna rinner.
Motti
Eller färgade kulor i grenen giggle.gif
Klint
I år blev det julgardiner i kök och vardagsrum,stjärnor eller stakar i fönstren,och riktig städning på fredagen,och jo jag tände allt på fredagen också!

På lördagen var det ute som gällde,ljusslingor på häck,träd,runt lagårdsdörrn,2 julbockar och ljus på entren.fast det var mest gubben som fixa.

Ska väl byta några fler gardiner men alla fönster är putsade.
Julsakerna kommer precis före jul,jobbar ju hela lör,sön kanske det blir på fredag
vet inte när de åker ner brukar vara före 20e Knut.

Det var roligare när sonen var liten,då plockade jag fram allt natten till julafton, jag brukade ta en hård skinksmörgås o julmust vid 04tiden och Perrolf var på radion den där stunden var så fridfull
hattstugan

Julpynta nja! Kanske lägger på nån julduk! Tomtarna sover i en låda och vill inte väcka dom!

Adventsstjärnorna är dock på plats!
Anma
CITAT (gunsta @ 03-12-2012, 21:10) *
Vad fint Anma, vackert fönster - hoppas många ser det. Själv är det inte mycket pynt här inte - vi satte två röda ljus på bordet igår + elljusstakar. Allt hitintills.


Jag gör den lite olika varje år. Har hört att folk börjat skicka sina vänner via våran gård i december... giggle.gif
Ute på ett friluftsområde här har vi en gammal stor stubbe med en ihålighet. Ända sen 30-talet har en och samme pojke/man/farbror ordnat med jättefint julspel med elektriska dockor och grejer varje år till för något år sedan då han blev dålig, och nu är han död. Kanske utvecklas mitt fönster till något liknande, man vet aldrig! flirting.gif
Gossen Ruda
Finns det fina lampor att hänga i fönstren för oss sekulära personer? En julsol eller julmåne? Adventsstjärnor är bannlysta.
hattstugan

Finns massor av olika fina lampor med LED-ljusslingor i! Såg bla på RUSTA!
Eva i Skåne
Jag gillar ditt julfönster Anma tummenupp.gif Riktigt stämningsfullt!

Här har det inte blivit mer än adventsstakar i fönstren ännu, men det beror på helgens ryggskott. Jag vågar fortfarande inte göra mer än nödvändigt, men det ska bli mer. Några dukar och kanske julgardiner i köket idag - om jag kan övertala sonen att göra det smile.gif
Jag fick inte heller plockar björnmossa till adventsljusen innan snön kom sad.gif Det grämer mig.
Biggan_
Ta det lugnt Eva, så du inte förvärrar ryggskottet! crying.gif
Kanske det blir töväder innan jul så du= man eller son, kommer åt att plocka mossa!
Hoppas du kryar på dej snarast!

Anma, jag gillar ditt julfönster! Väldigt mysigt! tummenupp.gif
ryss_борис
Funderar på att ta fram ljusstaken ur byrålådan...
Motti
Julpynta är ingen lek naughty.gif gäller att macha möbler mattor gardiner kakel golv whistling.gif
Lady Hamilton
Här pyntas det till 1:a advent ALLT fram santa.gif så man hinner njuta och bygga upp julstämningen ordentligt. Julgardiner, belysningar och ett helt hörnskåp fullt med tomtar och annat julpynt+ belysningar. Och i år köpte jag även de största "stjärnorna 70 cm" från Odla och hängde upp i uterummets fönster Älskar det blåaktiga skenet när de lyser blush.gif
Sedan åker allt ut till Nyår när frösådderna börjar omigen
Jubbe063
Julpynt slutade jag med för 10-11 år sedan, rätt skönt.
Wilmer
Första advent = tomtar upp. Inte allt, men mycket. Tidig gran. Njuter innan jul, efter är det bara en sträcka mot våren då ska allt bort utom granen som får stå tills den barrar.

I år har vi inte gjort något för vi hinner inte. Stor sorg. Kommer kanske hinna skyffla så vi kommer fram i röran, laga mat och fira men resten får vara i år (också) annars är jag värsta julälskaren.
Klint
CITAT (Wilmer @ 17-12-2012, 01:02) *
Första advent = tomtar upp. Inte allt, men mycket. Tidig gran. Njuter innan jul, efter är det bara en sträcka mot våren då ska allt bort utom granen som får stå tills den barrar.

I år har vi inte gjort något för vi hinner inte. Stor sorg. Kommer kanske hinna skyffla så vi kommer fram i röran, laga mat och fira men resten får vara i år (också) annars är jag värsta julälskaren.



Sätt er ner en stund med levande ljus,kanske sätta på lite julmuskl eller kolla på nåt julprogram på tvn Ni har varann det är viktigast kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon