lottapotta
Denna buske står i vår trädgård. Sambon köpte två stycken en gång i tiden, då var de märkta som doftschersmin. DET vet jag att det inte är, men vad är det för något?
Tyvärr vet jag ingenting om blomningen, bara hur de ser ut nu.
Finns det någon här som vet vad det är?

[attachment=73472:20121101_100652.jpg]

[attachment=73471:20121101_100642.jpg]

[attachment=73469:20121101_100602.jpg]

[attachment=73470:20121101_100632.jpg]

Och nästa:

[attachment=73473:20121101_100602.jpg]

Här är nästa:

Och så sista:
Huggorm
Jag funderar på om det kan vara någon sorts oxbär (cotoneaster)?
Sylvia
Eller hagtorn...?
Bassam
Hej

Den är liknande oxbär.

H.Bassam
gunsta
Kan det vara en prydnadsapel 'Everest', (Malus 'Everest')? http://www.odla.nu/artiklar/ute/prydnadstr...a-prydnadsaplar.
Rebecca
Både bär och blad påminner starkt om Cotoneaster ja... kanske tomentosus?
CillaM
Jo, nog påminner det mig om en av de större bären hos en Cotoneaster.
Wetter
Vad blir det för färg på blommorna samt blommar den tidigt eller sent på våren?
masa
När man tittar på stammen tycker jag att det bör vara en Prunus-art. Kanske någon amerikansk. Det finns många alternativ, Prunus cerasifera, P emarginata, P pensylvanica, P virginiana
lottapotta
Tack för alla svar och tips!
Själv tycker jag att det känns som något träd snarare än en buske om man tittar på stammen och växtsättet, men jag är inte så bra på vare sig buskar eller träd så jag vet verkligen inte. Tyvärr vet jag ju inget om blomningen ännu. Det blir spännande att se till våren/sommaren!

Jag kan ju tilläga att höstfärgen som bladen har just nu påminner om färgen som häggmispeln har, om det kan vara till någon hjälp.
Alexander-VG-zon3
Cotoneaster bullatus - Rynkoxbär tror jag det är.
masa
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-11-2012, 13:11) *
Cotoneaster bullatus - Rynkoxbär tror jag det är.


Jag är böjd att hålla med, stamformen var förvillande, oxbär tänker man som en buske.
Aqvakul
Cotoneaster, absolut! (Vilken sort klarar jag inte av att avgöra, men Alexander brukar ha bra koll)
Alexander-VG-zon3
CITAT (masa @ 22-11-2012, 12:24) *
Jag är böjd att hålla med, stamformen var förvillande, oxbär tänker man som en buske.


Rynkoxbär kan i bra lägen bli som buskträd och har som namnet antyder skrynkliga/buckliga blad. Och bären sitter i klasar och förblir rosaröda. Tror nog den är en av de få som kan bli stora? fast jag har iförsig sett häckoxbär på 3m också och även ulloxbär kan bli stora har jag för mig.
lottapotta
Återigen - tack för svar!
Jag kollar upp era tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon