Full version: Konsertfråga
Gossen Ruda
Jag går aldrig på konserter så jag vet inte men om någon artist eller grupp gör att antal spelningar på en plats så är det väl alltid så att alla spelningar är likadana? Exempelvis när världsartister kommer hit eller även mindre kända.
pejori
Är inte så hemma på det, men vet att t.ex. Madonna ändrade sin spelning efter vad kritiker skev om konserten.
Gossen Ruda
Jo, men så var det nog inte menat från början. Att jag frågar beror på skillnaden mot Japan och AKB48. När de håller konserter håller de på i 2 till 4 dagar med ett par timmars oavbruten musik per dag. Nytt program varje dag. Fast när man har ett aktuellt utbud av ett par hundra melodier och 50-60 artister som uppträder kan man kosta på sig sådant. biggrin.gif
malarmaster
jag gick på mycket konserter förr och generellt är de väl lika från gång till gång avseende vald musik,dock har jag varit med om annat.
följde Louis Hoffsten på en konsertturne på 90-talet och varje uppträdande var lika förutom en gång då det var i Växjö konserthus,alltså en helt annan miljö än parkerna.
där var låtvalet delvis ett annat beroende på miljön,mer intimt och mer lågmält.det var faktiskt hennes bästa det året.
Rolling Stones har jag också varit på flera gånger,bl-a i Prag men den spelningen var en kopia av Stockholmsspelningen men alltså min erfarenhet är att det ofta bara är en upprepning av föregående spelning avseende låtval.
Ulf
gnon49
Idag är väl upplägget så avancerat att man inte kan avvika allt för mycket. Sedan styr ju oftast dom kommersiella krafterna så att man inte får avvika från upplagt program. Inbringar kanske mycket pengar men blir ofta lite stereotypiskt. Av dom stora är "Bossen" väl ett undantag kanske. Annars så brukar ju ofta s.k världsturneer betyda att nya pengar behöver komma in. Vem vill inte betala o se en stjärna innan den slocknar.
badabing
Spelningarna ser nog mer eller mindre likadana ut om man tänker på vilka låtar som ska spelas. Men ofta så gör väl artister så när det finns stor efterfrågan på biljetter? Som Bo Kaspers Orkester kommer ju spela två gånger på Cirkus i höst. (25 nov och 26 november).
badabing
Skriver igen i den här tråden nu, är det nån fler än jag som ska gå på Bo Kaspers Orkesters spelning idag på Cirkus? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon