Klint

Idag kom grannen och prata om fiber,vi hade bråttom men bad att han skulle komma en annan dag.
_Det är inte så mycket att orda om egentligen sa han det måste ni ha.

Det blir ju mycket pengar iom anslutningen men det verkar som det är mindre månadskostnader.

Vad anser ni är det värt pengarna,vad ska man tänka på osv osv

Huggorm
Har man tänkt att bo kvar ett tag så är det nog värt att satsa på. Och skall man flytta så höjer det värdet på huset, så det är egentligen värt i alla fall. Jag slog till här, jag har ju ingen telefonledning hit och ganska dålig mottagning på mobilnätet så det var inget att fundera på. Och förutom telefon och internet så kan man även köra TV över fibern. Det är framtiden helt enkelt. Nu väntar jag bara på att de skall koppla in det här, de har redan grävt ner slangen men själv fibern har inte kommit ännu. Hoppas det skall ske innan årsskiftet, sedan slipper jag det buggiga och överbelastade 3G-nätet.
Klint
Ja vi har ju inte så bra mottagning heller och riktigt dåligt datahastighet,men superb bild på tv med canal digital och hdkanaler men det räcker till allt garanterat med fiber vet nån det?
Trampendal
CITAT (Klint @ 27-10-2012, 23:39) *
Idag kom grannen och prata om fiber,vi hade bråttom men bad att han skulle komma en annan dag.
_Det är inte så mycket att orda om egentligen sa han det måste ni ha.

Det blir ju mycket pengar iom anslutningen men det verkar som det är mindre månadskostnader.

Vad anser ni är det värt pengarna,vad ska man tänka på osv osv


Vad kostar det då?
Svårt att veta om det är värt pengarna när man inte vet hur mycket det handlar om, liksom. flirting.gif

Jag har mobilt "bredband" som ibland funkar utmärkt, ibland orsakar stor frustration.
Likaså tv-mottagningen, perfekt om det inte blåser för mycket, snöar lappvantar, grannen håller på med nån helvetesmaskin,
ungjävlar åker förbi på mopeder utan "ostörda tändstift" (tänk att det finns såna moppar fortfarande!)

Jag skulle bli överlycklig om min granne upplyste om att vi kunde få fiber och slå till direkt! Som att byta folkabubblan mot Corvette Stingray! smile.gif

Men kanske inte till vilket pris som helst.
skånepåg
Slå till, fibret måste ut på landet wink.gif
Höjer värdet och nöjet som har nämnts wink.gif
Klint
Ja det är ju det man inte kan svara på,kostnaden alltså innan man vet hur många som ska med, 15-20tusen sa grannen men när jag läste på hemsidan stod det 1000-30000 ett väldigt stort spann,men jag tänker väl runt 20000 och då vill man ju ha perfekta grejor,måste man köpa ny dator det har jag ingen lust med alls,tvn är ny så där har vi kanonbild men som sagt ´det räcker ju inte med fiber man måste ju ha "paket också och ska man strema kanske det blir många pengar....

Nog tror jag det höjer både värdet och nöjet men frågan är ändå är det värt pengarna
Trampendal
CITAT (Klint @ 28-10-2012, 02:42) *
Ja det är ju det man inte kan svara på,kostnaden alltså innan man vet hur många som ska med, 15-20tusen sa grannen men när jag läste på hemsidan stod det 1000-30000 ett väldigt stort spann,men jag tänker väl runt 20000 och då vill man ju ha perfekta grejor,måste man köpa ny dator det har jag ingen lust med alls,tvn är ny så där har vi kanonbild men som sagt ´det räcker ju inte med fiber man måste ju ha "paket också och ska man strema kanske det blir många pengar....

Nog tror jag det höjer både värdet och nöjet men frågan är ändå är det värt pengarna


Köpa ny dator behöver du ju inte. Vad är det för "paket" du måste ha?

20 tusen skulle jag nog inte tycka att det var värt, men då är jag en sån som nöjer mig med väldigt lite.
Tålmodig som få sitter jag vid min dator och väntar i flera minuter på att en sida ska laddas. smile.gif

Men om jag fattat det rätt är kostnaden avhängig av hur många som ansluter sig?
Gå då ut och predika fiberkabelns lov för alla grannar så att kostnaden må sjunka för var och en som ansluter sig! smile.gif
Klint
giggle.gif ja så kan man ju också se på det!
Man ska ju ha tv telefoni och internet och jag menar har man betalat för fibern vill man ju utnyttja den och då kanske månadskostnaden blir dyr till tex Telia.
Får tänka lite till rolleyes.gif
jaj-51
Fins mobilnätet med 4G uppkopling?
kommer det snart?

Många kronor att spar och 4G är mycket snabbt.

Uppgraderade mit från ADSL (koppartråd) till 4G helnöjd.

Tidigare avstod jag från fiber när det erbjöds i området för 15.000Kr, gissade rätt det kom billigare och bra allternativ via mobilmasterna.
skånepåg
En kusin fick 4G från Telia i veckan, det är stor skillnad mot 3G men har man tonåringar i huset som gillar spel och film så är en högre hastighet uppskattat som är stabil wink.gif
Du får tänka i det långa loppet att det är värt det, streaming tjänsterna är fortfarande lite för få i sverige men passar de flesta wink.gif
Allt är ju uppkopplat numera, allt ^^
jaj-51
4G nätet erbjuder hastigheter upp till 80 Mbit/s detta räcker för flera HD kanaler samtidigt!

Spel killarna jagar smådelar av sekunder ... för att vinna i tävlingarna.
Lite som robothandlarna på aktebörserna gäller att vara mycket nära datorhallen med en snabb förbindelse smile.gif

Med mobilt bredband är man fri att byta operatör och levrantör, vilket brukar betyda ett lägre pris.
Huggorm
CITAT (Klint @ 28-10-2012, 02:42) *
Ja det är ju det man inte kan svara på,kostnaden alltså innan man vet hur många som ska med, 15-20tusen sa grannen men när jag läste på hemsidan stod det 1000-30000 ett väldigt stort spann,men jag tänker väl runt 20000 och då vill man ju ha perfekta grejor,måste man köpa ny dator det har jag ingen lust med alls,tvn är ny så där har vi kanonbild men som sagt ´det räcker ju inte med fiber man måste ju ha "paket också och ska man strema kanske det blir många pengar....

Nog tror jag det höjer både värdet och nöjet men frågan är ändå är det värt pengarna
Vart priset hamnar beror på hur aktiva man är i föreningen. I min förening har de varit väldigt duktiga och bland annat skrivit avtal med Fortum att de skall gräva ned fibern samtidigt som elledningarna grävs ner. Dessutom har vi haft ett par arbetsdagar då alla medlemmar träffas och hjälps åt med enklare jobb som handgrävning och röjning. Sedan beror det på om man kan få bidrag från länsstyrelsen, de har någon pott för bredband på landsbygden. Pengarna för 2012 är sedan länge slut, men det är ju året också snart. För mig skall det i alla fall kosta 15.000kr vilket jag ser som rimligt. Men då är också internet väldigt viktigt för mig, viktigare än för de flesta andra.

Det som sedan tillkommer är ju internetabonnemang som kostar några hundra i månaden, ungefär som andra uppkopplingar. Vill man ha TV via fibern måste man nog ha en mottagarbox, som säkert kostar några kronor. Och vill man ha mer än basutbudet av kanaler blir det en månadskostnad där också.

Det bästa med fiber är ändå den enorma kapaciteten och driftsäkerheten. Jag hade det i en lägenhet tidigare, och det fungerade alltid, det var inte krångel en enda gång under tre år. Det mobila bredbandet jag har nu krånglar däremot i princip varje dag. Dels dålig mottagning, dels är nätet överbelastat. Regniga kvällar går det knappt att surfa, för då sitter alla grannarna också vid sina datorer... Samma kommer att ske med 4G-näten, det är helt enkelt för dyrt för telebolagen att bygga ut näten tillräckligt mycket.
Cemdin
Tänk på att det inte bara är anslutningsavgiften som kostar utan kolla upp den kommande månadsavgiften också! Hos oss skulle det kosta 28.000 att ansluta, plus 300 kr/mån. Då får man ip-telefoni och vissa tv-kanaler också. Vi har valt att avvakta och kör nu på 4G istället. Anslutningen till fibernätet ligger vid tomtgränsen ifall vi ändrar oss nån dag. Personligen tror jag att vi går mer och mer mot det trådlösa och att vi sannolikt aldrig kommer att ansluta vårt helt nybyggda hus till fibernätet. Vi är nöjda med det trådlösa som det är nu.
gnon49
Skulle själv satsa på fiber om det inte blev alltför dyrt vill säga. Nu kan jag inte få det tyvärr utan förlitar mig på mobilt bredband. Hyfsad hastighet o relativt billigt avgjorde saken. Dessutom slipper jag oroa mig för snötyngda telefonledningar som slog ut det fasta bredbandet vareviga vinter. Men nergrävda ledningar klarar väl det mesta, så fiber hade inte suttit fel.
Huggorm
CITAT (Cemdin @ 28-10-2012, 11:56) *
Tänk på att det inte bara är anslutningsavgiften som kostar utan kolla upp den kommande månadsavgiften också! Hos oss skulle det kosta 28.000 att ansluta, plus 300 kr/mån. Då får man ip-telefoni och vissa tv-kanaler också. Vi har valt att avvakta och kör nu på 4G istället. Anslutningen till fibernätet ligger vid tomtgränsen ifall vi ändrar oss nån dag. Personligen tror jag att vi går mer och mer mot det trådlösa och att vi sannolikt aldrig kommer att ansluta vårt helt nybyggda hus till fibernätet. Vi är nöjda med det trådlösa som det är nu.

Problemet är att utrymmet i luften är begränsad, man kan bara skicka en viss mängd information samtidigt innan det är stopp så att säga. Det trådlösa kommer säkert duga för de flestas behov, men fibern är mycket bättre
mamamaggan
Bor i bostadsrätt och här satsade föreningen får några år sedan på fiber. Funkar suveränt , har 100/10 , snabbt med andra ord.

Vi har TV, internet och IP-telefoni som kostar 379 kr / månad ( paketkostnad ) totalt från Telia . Det som tillkommer är samtalskostnaden . Kanalutbudet har föreningen förhandlat sig till , kanalutbud stor har vi som ingår i hyran .

Fibernätet funkar bra och har gjort hela tiden .
Tapio
Halaj!

Lite konstigt att folk ger råd utan att ens förhöra sig om vad TS har för behov?
Finns det tonåringar i huset som spelar onlinespel och fildelar mycket så är den ju inget snack: skaffa fiber.
Men om man bara surfar lite här och där, på diskussionsforum, och läser lite på aftonblaskan.se, och inte mycket mer, så njäee, tveksamt.

Sen beror det också lika mycket på vad man byter från som vad man byter till.
Mina egna erfarenheter:
I stugan hemma har jag kopparline-ADSL, med IP-telefoni och 2 Mbit/s.
Det är stabilt som sten, och har aldrig krånglat under tio år. Jag är helnöjd.
Veckopendlade till Södertälje under ett par år och där i lägenheten hade jag fiberlina på 100 Mbit/s. Jag kan ärligt säga att jag märkte ingen som helst skillnad. Ingenting gick snabbare.
Skulle jag bli erbjuden fiber hit till stugan skulle jag säga blankt nej.

Sen blev jag av med den lägenheten, och flyttade till en utan bredband öht.
Då ändrade jag mitt mobilabonnemang, och så använde jag mobilen (via USBsladd) som 3Gmodem till min laptop. Då blev det märkbart segare.
Så i fallet 3G kontra fiber hade jag kanske hellre valt fiber.

Sen måste man ju också fråga sig om man tycker att det är värt 10 000-30 000 Kr att behöva vänta 5 s istället för 10 s på att en hemsida laddar klart?
Man kanske kan köra ”tabbed browsing” istället för att sitta och vänta på att en länk laddat klart, för att sen backa i browsern?

//T
Klint
Jag tvivlar inte på att fiber är det bästa för närvarande,tror inte de bygger ut till 4G här men ska kolla upp lite bättre.När man går in på Telias sida och fyller i telefonnr.står det att för närvarande kan du inte få exvis kombipkt tele data tv. Vi köpte ny parabol i fjol och hade Canal Digital folk här som drog kablar är mycket nöjd med tvn och telefonen ja den kunde ju varit billigare men vi är inga storpratare.När det gäller datorn så kan den ju ibland vara väldigt seg men ingen av oss spelar spel vi är foto och musikintresserade.I dagsläget känns det ändå som för mycket pengar och som nån skrev vi bor alldeles intill vägen och kan ju hoppa på senare.
Tack så mycket för alla kommentarer alla synpunkter emottages fortfarande tacksamt även om det nu lutar åt att vi avstår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon