Full version: blomlådor...
ystrm
Hej!

Jag har sett så många fina blomlådor där blommorna verkligen väller över nästan ner på marken. Detta år tänkte även jag briljera med fina lådor men jag vet inte vilka plantor son jag ska välja eller när det kan vara dgs att plantera. Har du tips så blir jag jätteglad. Hälsningar Frida. blink.gif blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det soligt eller skuggigt där du ska ha lådorna??
ystrm
Hej.

Det är sol från morgon till seneftermiddag.
renate
Då kan du har det mesta,tex.Hängpelargoner tillsammans med Hänglobelia,de blommar hela sommaren och väller ut över lådorna.I början på juni kan du sätter ut lådorna.Petunior är också soläskare./Renate
pejori
och buskkrasse i framkanten finns en vacker röd sort biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Du kan ha kryddväxter som Citronmeliss, Timjan, Mynta, Fransk Dragon, Salvia och ett par smultron som man kan äta av. Och blommor finns många men här några till, två gråa Helichrysum ( hänger ner) och Silverek. Tagetes, Heliotrop, Flitiga Lisa, Surfinia, låga Krukdahlior och Miniatyrrosor.
Lars-Olof Arvids
Kryddväxter är ett utmärkt val! Överhuvudtaget skulle jag rekommendera doftande blommor som drar till sig fjärilar och humlor. T ex lavendel som har blivit en favorit i mina två blomlådor utanför fönstren.

Olle
solkatten
Korta Solroser!
Jättesnyggt, och katterna gillar att sitta inne och titta på fåglarna som sen äter upp fröerna biggrin.gif

Kolla in mitt album Min Altan där har jag bilder på mina lådor.
ystrm
Hej på er!!

Tack snälla för alla tips, nu ska jag nog få ordning på mina blomlådor. Lägger in ett foto på dom senare i sommar. Ha en bra dag allihop!!!! :D
myskmadra
Ville bara tipsa om penséer eller minipenséer som här i Stockholm går att plantera ut tidigt. Vet ju inte vilka förutsättningar du har? Ifjol när jag hade balkongodling vill jag minnas att de blommade i ett kör från slutet av april till mitten av juli. Då gav jag bort dem i samband med flytt så vällde de över kanten! Annars har jag provat det mesta och blandat hej vilt. Lejongap, låga luktärter, krasse rolleyes.gif , sömntuta, niembergia och snokört är några favvisar. Ett år hade jag mängder av myntor, ahh! vad de doftade härligt.
Hälsningar!
lavendel
Hej!
Det som har funkat bra genom åren i mina balkonglådor är:Krasse ,zinnia,smådahlior,lejongap,blomstertobak och så förstås olika kryddor!
Förra året köpte jag dessutom Ganziaplantor...väldigt dekorativa...och några som jag glömt vad dom heter....ser ut som heliotrop men blommar i färger från vitt till gult till orange till rött ...ofta tvåfärgade...doftar citruskryddigt!
I år har jag planerat så här:På sidorna där jag sätter upp pinnvävsjalusier som insynsskydd tänkte jag plantera vita blomsterbönor.... och i framkanten på dom lådorna låga ringblommor.
I framkanten av balkongen har jag två små och en större låda....i dom små tänker jag testa med sömntuta och olika kryddor.....i den större hoppas jag att jag får tag i dom minipenseerna som jag köpte på hötorget förra året...dom blommade hela sommaren och doftade...inte som violer...men som höstflox...tänkte så fempricksblomma bland dom som hänger ut över kanterna.
Sen har jag köpt låga luktärtor...tänkte testa dom i ett par krukor och amplar.
Plus ett par rejäla lådor på golvet...den ena är bokad för vit cosmos....den andra för lila vallmor...men hittar säkert flera saker att påta ner.
Över alltihopa strör jag dillfrön...alltid blir det tillräckligt att lägga på färskpotatisen...och så ploppar det upp kamomill överallt.
Kul att det börjar bli dags att köra igång...även om jag nu saknar en riktig trädgård...men till nästa år har jag nog hittat drömhuset!
Lavendel rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon