Full version: Ta bort löven?
A-K
Hej,
äntligen sticker det upp lite blommor i trädgården och solen skiner! tongue.gif Jag gick just ett varv och upptäckte både det ena och det andra under alla höstlöv som blivit kvar över vintern.

Kan jag ta bort höstlöven för att få se mina blommor redan? Jag bor i zon 4, och vill absolut inte att några fryser sönder, men det kanske inte är någon risk, eftersom de redan kommit upp, trots snö och minusgrader. Någon som har något tips? Kan jag ta bort löven, eller ska de ligga kvar ett tag till?
Alpiner i Halmstad
Lätta på löven.
Löv som ligger packade i tjocka sjok hindrar vissa uppkomlingar.
Lyft upp lövsjoken fösiktigt så att de står på högkant mellan växterna.
Vi använder en smal klohacka när vi lyfter och samtidigt blandar in lite jord bland löven.
Efter första vårregnet startar nedbrytarna, fram till dess skyddar löven mot kylan.
M.v.h. Bernt
azofia
Det beror väl på hur mycket löv det är, men jag skulle låta dem ligga kvar ett tag till, risken för en frostknäpp är ju långt från över. Bättre att vänta lite. Om det är mycket löv kan du väl ta bort lite grann men låta det mesta vara kvar. Om växterna klarat att ta sig upp ut jorden klara de nog ett lager löv någon vecka till är min tanke. huh.gif
pejori
du kan väl lägga löven åt sidan lite, så du kan använda dom i en köldknäpp biggrin.gif rolleyes.gif
välkommen till forumet föresten rolleyes.gif
A-K
Tack!
Jag var med i forumet för två år sedan och fick fantastisk hjälp, men jag verkar ha åkt ut, så nu är jag börjat om igen! Tack för tipsen, jag antar att jag är otålig, men jag är ju så förtvivlat trött på vintern! sad.gif
pejori
CITAT (A-K @ 29-03-2004, 20:04)
Tack!
Jag var med i forumet för två år sedan och fick fantastisk hjälp, men jag verkar ha åkt ut, så nu är jag börjat om igen! Tack för tipsen, jag antar att jag är otålig, men jag är ju så förtvivlat trött på vintern! sad.gif

instämmer sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
gick en promenad med min dotter i dag och då hörde jag en koltrast och såg en sädesärla nu är det VÅR här biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon