Monaxe
Denna TV serie berörde mig mycket djupt, har haft den med mig i hjärtat sedan första avsnittet.
Igår när det sista avsnittet visades var det många näsdukar som behövdes.

Läste boken (den 1:a av 3) några veckor innan serien sändes och även den berör djupt, den är välskriven och naken.

Denna tid som Jonas beskriver så väl, den var inte för 50-70 år sedan, det var här, i Sverige på -80 talet.
Jag var runt 20 år då, mycket ute och festade, och jag minns när de första fallen av AIDS kom.
Minns rädslan, minns hysterin över om myggorna kunde sprida smittan. Minns kramarna som man undrade smittade... Minns skräcken över provtagningarna som patienterna genomgick.

Det är inte länge sedan och det är definitivt något som måste upp, visas fram. Dessa unga människor som dog den förfärligaste död, avskiljda från allt, en del tom från sina familjer, ensamna inne på isoleringsrum. Visst förtjänar de att bli ihågkomna, det enda felet de gjorde, det var att älska.

Sjukdomen finns fortfarande kvar, men tack och lov med bra bromsmediciner, men många unga dog på vägen dit.
Anma
Ja, det är verkligen en serie som berör. Jag ska läsa böckerna när alla tre kommit ut.
Jag minns rubrikerna.
Det var när jag började bli aktiv i raggningssvängen som man började förstå att HIV kunde smitta bland heterosexuella också. Innan dess var det något som homosexuella hade det var ju vad man hade hört.
Otroligt bra gjort av Gardell, denna triolgi. Den behövs.
Gita
Jag har ju aldrig riktigt gillat Gardell, tyckt att han varit tramsig, flamsig och fånig, MEN det här är något helt annat. Han har ju lyckats skildra sorg, förtvivlan och utsatthet men också kärlek, glädje, lek och uppkäftighet på ett fantastiskt sätt utan bli det minsta sentimental eller smetig. Fantastiskt och gripande! Speciellt två scener grep mig djupt, först när Benjamin inte var välkommen till sin älskades begravning och sedan "sista julaftonen" när de bara var tre kvar och värden var väldigt sjuk.
Gita
andersen
Ja klart att man minns hur det var, på arbetsplatserna så vågade man inte gå på toan efter att någon som man var rädd hadde aids,minns en bild på polis i skyddsdräkt som skulle tvångsomhändertaga en aidssmittad person.
Gita
CITAT (andersen @ 23-10-2012, 18:54) *
Ja klart att man minns hur det var, på arbetsplatserna så vågade man inte gå på toan efter att någon som man var rädd hadde aids,minns en bild på polis i skyddsdräkt som skulle tvångsomhändertaga en aidssmittad person.

Personligen minns jag inte eller berördes inte av rädslan för hiv, men så här i efterhand minns jag något som kanske var Aids. Vi var ett ganska stort gäng som höll ihop, däribland ett homosexuellt par, det var inget konstigt med dem, de var ju våra vänner. Det som hände var att en av killarna drabbades av en aggressiv okänd form av cancer och gick bort ganska snabbt efter diagnosen. Detta var omkring 1968, kan det varit ett tidigt fall av Aids?
Gita
Aqvakul
Nu i efterhand har man konstaterat att HIV/AIDS fanns redan på 50-talet, men själva upptäckten kom väl sent 70-tal.
abbbe
Ja, usch, riktigt riktigt jobbig var den att se på.
andersen
Det första fallet som jag kommer ihåg var Rock Hudson tror att det var i början av 80talet.
Anma
CITAT (Gita @ 23-10-2012, 19:03) *
Personligen minns jag inte eller berördes inte av rädslan för hiv, men så här i efterhand minns jag något som kanske var Aids. Vi var ett ganska stort gäng som höll ihop, däribland ett homosexuellt par, det var inget konstigt med dem, de var ju våra vänner. Det som hände var att en av killarna drabbades av en aggressiv okänd form av cancer och gick bort ganska snabbt efter diagnosen. Detta var omkring 1968, kan det varit ett tidigt fall av Aids?
Gita

Det kan man väl inte vara säker på, men det första kända dödsfallet i AIDS i Sverige skedde 1983.
Monaxe
Vad som verkligen fick mig att tänka till var när det visades upp en löpsedel där det basunerades ut att den förste "oskyldige" hade smittats.

Dvs en heterosexuell som smittats genom blodtranfusion eller något liknanade. Vad var de andra smittade skyldiga till?

Det fanns en otäck känsla bland en hel del på 80 talet (även senare) att de som insjuknade kunde gott ha sin sjudom, pga av sin "livsstil"-

Tack och lov har man kommit lite längre idag...
Piccante
CITAT (Monaxe @ 23-10-2012, 20:25) *
Vad som verkligen fick mig att tänka till var när det visades upp en löpsedel där det basunerades ut att den förste "oskyldige" hade smittats.

Dvs en heterosexuell som smittats genom blodtranfusion eller något liknanade. Vad var de andra smittade skyldiga till?

Det fanns en otäck känsla bland en hel del på 80 talet (även senare) att de som insjuknade kunde gott ha sin sjudom, pga av sin "livsstil"-

Tack och lov har man kommit lite längre idag...

Det är precis det som är så farligt med den moralistiska hållning man hade på 80-talet. Om inte alla inser att AIDS är något som angår alla utan tycker att riskgrupperna kan skylla sig själva och ser det som "deras" problem så blundar man för riskerna och tänker inte på eget ansvar. I Afrika sprids HIV bland annat i kontakten med prostituerade och otrogna makar som tar sig friheter i de patriarkala samhällena. Men otrohet, prostitution, oskyddat fyllesex, smutsiga kanyler och blodtransfusioner med smittat blod kan förekomma i alla samhällen...
Monaxe
CITAT (Piccante @ 23-10-2012, 21:14) *
Det är precis det som är så farligt med den moralistiska hållning man hade på 80-talet. Om inte alla inser att AIDS är något som angår alla utan tycker att riskgrupperna kan skylla sig själva och ser det som "deras" problem så blundar man för riskerna och tänker inte på eget ansvar. I Afrika sprids HIV bland annat i kontakten med prostituerade och otrogna makar som tar sig friheter i de patriarkala samhällena. Men otrohet, prostitution, oskyddat fyllesex, smutsiga kanyler och blodtransfusioner med smittat blod kan förekomma i alla samhällen...


Ja vi har kommit en liten bit längre här i Sverige, men vi har långt kvar ändå till acceptans.

I Afrika drabbas de fattiga och värnlösa av sjukdomen på ett fruktanssvärt sätt, och inte alla får medicinsk hjälp med ex bromsmediciner.
pejori
CITAT (Monaxe @ 23-10-2012, 21:38) *
Ja vi har kommit en liten bit längre här i Sverige, men vi har långt kvar ändå till acceptans.

I Afrika drabbas de fattiga och värnlösa av sjukdomen på ett fruktanssvärt sätt, och inte alla får medicinsk hjälp med ex bromsmediciner.


Sant..
Värst är nog att många Afrikanska länder, är så dåliga på att informera.
Dagligen våldtas små barn, då dom drabbade tror dom blir botade om dom har sex med en oskuld sad.gif
green
Detta är nog det bästa Jonas Gardell har gjort måste jag säga. Är det förresten någon av er som följer honom på twitter? Har själv inte så många "kontakter", men tycker att han kul o följa där smile.gif https://twitter.com/Jonas_Gardell
Wilmer
glömde se... attans.

Var också ung under hysterin, en del av tonårstiden sluta röka och hiv/aids kampanjer.
Jubbe063
Frid över deras minne, alla som gick bort allt för tidigt.

Tack och lov att AIDS är ytterst ovanligt i Sverige idag, hoppas vi snart når lika långt i övriga länder....

HIV är på uppgång igen, en ny generation som ej har referenser till vad HIV kan ställa till med har kommit, slarvas mycket med kondomanvändningen idag.
Monaxe
Någon som har koll på när de två återstående böckerna ska släppas?
Motti
En himmla tur att vi utvecklats som människor !fy va hemska vi var då angry.gif
Jubbe063
CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 00:14) *
Någon som har koll på när de två återstående böckerna ska släppas?


under 2013
Ugglemormor
Har inte följd serien, tänker läsa böckerna när de kommer ut. Har alltid gillat Jonas som den person han är.
Har någon läst hans böcker om kristendommen?
Blev snopen/förvånad att se dessa böcker till salu i Vadstenas stora kyrka bland heliga birgitta och annat innanför dörren där de säljer souvernier och böcker ........ tummenupp.gif
Monaxe
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 11:31) *
Har inte följd serien, tänker läsa böckerna när de kommer ut. Har alltid gillat Jonas som den person han är.
Har någon läst hans böcker om kristendommen?
Blev snopen/förvånad att se dessa böcker till salu i Vadstenas stora kyrka bland heliga birgitta och annat innanför dörren där de säljer souvernier och böcker ........ tummenupp.gif


Japp, har hans bok om Jesus bla. Han är kontroversiell i mångt och mycket, Jonas Gardell, och hans böcker är mycket läsvärda!
badabing
Den nya boken släpps väl i veckan? Tycker för övrigt att tv-serien är bland det bästa jag har sett hittills i år på tv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon