Full version: Aronia o spirea
zaaritha
Båda dog ner i förfjol. Hur gör jag? Nu är det väl för sent att gräva upp?
Ja--fel uttryckt; gräva upp kan man, men ej plantera nytt förrän vår 2013!
Men: kan man sätta några nya buskar på samma plats?
Huggorm
Varför dog de gamla buskarna? Sjukdom, torka, vinterkyla, misshandel?

Det går fortfarande fint att plantera om man bor i södra delen av landet, åtminstone buskar som spirea eller aronia
Peztis
Gräv upp de gamla nu så är det gjort i alla fall.

Och som Huggorm säger, varför dog de andra?

Om det inte var pga ngn sjukdom så ska det ju gå att sätta nya på samma plats. Gräv en stooor grop och byt ut jorden för att vara på den lite säkrare sidan.
Ciczi
Oavsett vad och varför de båda plantorna dog så hade jag inte satt nya buskar ur samma släkte på samma plats. Aronia och Spirea tillhör båda rosväxterna och hos dessa är fenomenet allelopati vanligt.

Det är vissa växters förmåga att avge ämnen som hindrar andra växters utveckling eller på annat sätt påverkar dessa negativt. Till exempel kan rötter avge ämnen som hindrar andra växters etablering.


Om du gärna vill ha en ny växt ur rossläktet på samma plats så måste du byta jorden helt. Det bästa är att sätta en växt ur ett annat släkte där eller att inte sätta något alls.

I min egen trädgård så dog rönnen för mig och för att inte ta några risker så satte vi en ek där i stället.

//Ciczi
Bassam
Hej
Gammal jord blir trött och fattigt på näring, när de planterade på samma växter långt tid, på grund av samma växt tar samma näring och skaffar samma insekter och sjukdom.
H.BGassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon