Lovica


Precis intill fasaden på vår nyinköpta villa växer ett gigantiskt päronträd. Det är i stort behov av beskärning. Jag har inte bestämt om vi ska ha det kvar alls eller inte. Men innan jag ev. tar bort det helt så vill jag testa att beskära och behöver då råd och tips om hur jag gör och hur mycket man kan ta utan att skada trädet. Jag kan ingenting om fruktträd...

CillaM
Som jag precis skrev i din andra tråd så tror jag det är ursprungligen ett spaljéträd och kan då kräva sina kunskaper för att beskäras. Jag tror att trädexperten kan vara på intågande under kvällen, en annan Cilla.
Lovica
Då håller jag tummarna på att få ett konstruktivt svar =)
Cilla
Å vad roligt, här finns ju hela strukturen kvar och trädet är så vitalt och frustande friskt! Grattis!!!

Här finns många möjligheter. Att leda om trädet något, så att det växer där det finns vägg och inte fönster. Att låta strukturen fortsätta i spaljerad, återhållen form också ovan taknocken, eller hålla det lågt och låta volymen ta ut på sidorna...

Tre saker innan man diskuterar hur det ska "ledas" och formas:
1) lägg upp den del av beskärningen som syftar till att reducera volymen/storleken på två säsonger, och beskär i juli, augusti, september så får du mycket mindre av oönskat sprut.

2) lär dig lägga snitten, med bra sekatör dessutom. Träna gärna först på något grenverk som redan är nedskuret så att du får in lite teknik. http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

3. Med spaljéer måste man också leda grenar med uppbindning, och ofta använder man en ställning bakom. Om man inte har eller vill ha det så kan man använda lätta bambupinnar som man binder grenar mot med mjukt, brett band. När grenen blivit styv och i den sträckning man vill ha så tar man bort bindningen.

På två år tror jag man skulle kunna få till en form som ser ut ungefär så här nedan. Man skulle också kunna ta ned den mer på höjden, men gör det på minst två, kanske tom tre år så att du inte får supersprut på rätt uppåtriktade grenar som tar en massa energi från trädet att acceptera och därmed växa också i sidled, där det finns utrymme.

Själv skulle jag nog ha tagit bort och lett bort det mesta som växer framför fönstren, men lett dem att växa runt fönstren i lite roliga, typiska spaljeformer (som kan vara en 90-graderssväng, åstadkoms med pinnar och bindning).





Cilla
Kanske glömde jag vissa basfakta osm kan hjälpa dig i tänket och hur du vill forma din spaljé:

Spaljera träd gör man för att man vill ha mycket frukt på liten yta. Och för att man i små trädgårdar inte har plats med ett stamträd med krona. Och för att om man sätter spaljeträdet invid vägg, det blir lite varmare så att det t ex går att ha päron där, som kräver lite varmare klimat än t ex äpple (generellt).

Den här spaljeformen kallas rak spalje, dvs sidogrenarna går rakt horisontellt ut från stammen till att börja med. Det finns en annan form som kallas verrierpalmett som ser ut så här.


Du kan ha en blandning, dvs rak spalje som du har, och sedan vika upp grenar som passar invid fönstren som ett U, och sedan så att de går runt fönstren.

Rakt nedåt eller nedåtlutande mer än 90 grader är inte lämpligt att böja och sträcka eller skära fram grenar. trädet uppfattar dem som åldrade och slutar att utveckla dem, så att de så småningom dör.
Så länge som trädet har horisontella grenar som det får växa små korta grenar med blad (och blom) på så behåller trädet energin till de grenarna.

När du under 2 eller 3 säsonger gjorrt reduceringarna så fortsätter du att underhållsbeskära spaljen, dvs du skär in de grenar som växer från de huvudsakliga/långa så att de blir korta. Det brukar man göra på våren så att de stimuleras växa. Sedan putsar man i juli til augusti, en liten omgång brukar räcka. Snabbt gjort när man lärt sig, skulle inte ta mer än 30 min för denna.

Bassam
Hej
Det är ett bra sätt att beskära, men den behöver mycket jobb.

Obs

Cilla förökar att bjuda dina tankrar på Sammanfattning.

Bassam
Lovica
Tusen tack Cilla för ditt så utförliga svar!

En liten fråga till är då hur man tar ned trädet så att det kanske inte kommer att nå över taket? Eller om jag väljer att ha det lite längre, hur ska jag då kunna styra grenarna? Det finns en rejäl ställning bakom trädet, men det sträcker inte sig runt fönstren, kanske kan jag komplettera den.

Cilla
Jaså finns en ställning? Det är det bästa och enklaste. Förläng och förstora den bara, där du vill kunna binda upp trädet.

Om du vill ha trädet att gå en bt äöverr taket bygger du bara ställeningen bakom också, med fäste i den gamla. Eller så kör du bambupinnevarianten som jag beskrev.

När du beskär i toppen, skär lite i taget under de 2-3 år du reducerar spaljen. Det är i stammens förlängning osm trädet alltid kommer att växa mest och med flest skott, men ju varsammare man går fram år från år, desto mindre mängd nya skott får man.
Lovica
Nu är ju jag lite trög.. men hur gör jag den där bambuvarianten? Har du kanske någon bild på det? Stammen på trädet är grov och även de toppgrenar som finns. Det har blivit en krona eller en halv krona kanske man kan säga, utåt från huset. Det är väl inte tänkt så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon