Gossen Ruda
Amrisarna skall alltid vara störst. biggrin.gif http://www.youtube.com/watch?v=JYdId4rtaeQ
silos
OJ OJ OJ....orkade inte titta på hela!
Biggan_
Tradigt att vänta vid bommarna!....och vilka bilköer det blir sen.
Gossen Ruda
CITAT (Biggan_ @ 16-10-2012, 14:52) *
Tradigt att vänta vid bommarna!....och vilka bilköer det blir sen.

laugh.gif Tänk då på att här gick det undan i nära 100, i krypfart tar det hur lång tid som helst. Fast amrisarna är vana, det finns järnvägar som passerar städer på huvudgatan. Tågen ringlar sig långsamt igenom hysteriskt tutande och delar stan i två delar ett tag. Sök på Youtube med street running, det finns mängder med videor.
gnon49
Är inte Australien känt för långa tåg också? Eller är det bara lastbilarna som är superlånga i det landet.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 15:26) *
Är inte Australien känt för långa tåg också? Eller är det bara lastbilarna som är superlånga i det landet.

Lastbilar i inlandet och malmtågen i väster och norr. De sistnämnda går däremot bara på egna banor.
jaj-51
Borde det inte gå att få in en hel räcka lok först i filmen? Lite klentt med bara två.

Vad är det för vagnar som ser ut att vara extra bred? (Fins direkt efter loken)


Duktiga killar som gjort filmen yahoo.gif
Gossen Ruda
CITAT (jaj-51 @ 16-10-2012, 16:45) *
Borde det inte gå att få in en hel räcka lok först i filmen? Lite klentt med bara två.

Vad är det för vagnar som ser ut att vara extra bred? (Fins direkt efter loken)
Duktiga killar som gjort filmen yahoo.gif

Tre lok först, sen tre gånger två. Det är bättre att sprida ut loken. Alla vagnarna är sk doublestack, det finns olika modeller som ser lite olika ut. De är dessutom kopplade upp till fyra ihop med gemensamma boggier emellan.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2012, 10:32) *
Amrisarna skall alltid vara störst. biggrin.gif http://www.youtube.com/watch?v=JYdId4rtaeQ


Imponerande, om än inte kanske så spännande i längden... naughty.gif
Gossen Ruda
Det är en sak till amrisarna är bra på och det är att fixa gigantiska urspårningar pga dessa långa tunga tåg. Vagnarna staplas i enorma högar och sedan röjer man med caterpillrar.
xlxl67
Ruda såg du programmet där en engelsk gubbe körde tåg uppe i anderna häromdagen ? Tänkte på dig direkt när jag såg på tvn detta då jag minns att du var fascienerad av lång tågkolonner...
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 16-10-2012, 18:39) *
Ruda såg du programmet där en engelsk gubbe körde tåg uppe i anderna häromdagen ? Tänkte på dig direkt när jag såg på tvn detta då jag minns att du var fascienerad av lång tågkolonner...

Jag såg en del men tröttnade när jag insåg att programmet var FÖR påhittat och tillrättalagt för att få en bra historia. Fast det var flera snygga vyer och trakten var fascinerande i sig.
xlxl67
Ok men jag blev fascinerad själv av att se mskans uppfinningsrikedom vs naturen. Den långa kolonnen och enorma kraften både utför o uppför. Blev lite besviken också då jag förstod att det var en vanlig pendelchaufför som bara var där tillfälligt. Trodde i början att han skulle börja där på heltid. Tycker ändå programmet gav en intressant flerdimensionell bild av allt det handlade om...
Gossen Ruda
Perus Centralbana är i sig är en konstruktionsbragd med många zick-zackspår för att klara höjdskillnaderna. http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_Central_Andino
Bengalow
Godståg är bara tråkiga - ju längre dess värre.
Jag älskar att åka tåg! Vi åkte för knappt en månad sedan på ett nattåg från Kashgar till Turpan(Turfan) i västra Kina (22 timmar) förbi hela Kaklamakanöknen - ett persontåg med ca 25-35 vagnar. Det var den enda gången jag har sett en S-sväng på tågbanan. Snart skall vi ner till Sydafrika och åka med Rovos Rail, visserligen bara från Pretoria till Kapstaden, men tåget går vissa dagar ända från Kairo (till Kapstaden, eller retur...det tar 28 dagar) http://www.rovos.com/ På middagen är det påbjudet aftonklänning och mörk kostym. Skall bli spännande, men jag måste köpa nytt, då kroppen blivit för stor till de gamla plaggen..."Gratis alkoholhaltiga drycker serveras" före, efter och till maten. Det kallar jag helpension! Sydafrikanska viner är VÄLDIGT goda!
Tikka
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 15:26) *
Är inte Australien känt för långa tåg också? Eller är det bara lastbilarna som är superlånga i det landet.


Ehh synd jag inte kommer ihåg hur långt tåget var som jag åkte med över Nullarbor Plain i Australien eller hur lång långtradaren jag liftade med var sad.gif Men häftigt var det att åka med dom smile.gif
Gossen Ruda
Australien är ganska platt så det går att dra långa tåg. Tåget på andra ledden söder-norr kan enligt Wiki ha 49 vagnar. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ghan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon