hibiskusvän
I våras övervattnade jag vårt hibiskusträd som dog men hade vänligheten att överlämna ett friskt skott. Skottet rotade sig och nu växer en ny planta i en kruka som står inomhus. Problemet, som jag ser det, är att den växer med en alltför vek stängel, rakt upp. Stängeln är nu i oktober ca en halv meter hög, full av rätt kraftig bladväxt ända nerifrån och upp. Den visar dock inga tecken på att vilja bilda några sidogrenar så att jag kan beskära den och så småningom forma ett nytt träd. Den verkar inte ens vilja bli en vanlig krukväxt. Finns det någon som förstår hur den vill ha det och ge mig tips om vad jag bör ta mig till med den? smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Jag brukar forma mina till träd men då måste jag beskära dem annars grenar de sig inte.

Bestäm hur hög själva " trädstammen " ska vara och börja med att klippa där . När den grenar sig så fortsätt att klippa grenarna så att du får en trädform.

Du får hålla den ganska kort , jag brukar klippa grenarna till hälften när de blivit c:a 15 - 20 cm .

Det tar några år att få en kraftig stam så kämpa på .
Peztis
Har också några som bara växer på höjden.
Vid ca 1 m toppade jag den och så har jag tagit bort alla blad nerifrån. Jag har stöttat med en blompinne och hårklämmor. Behöver dock tukta kronan mer men just nu blommar den så det har jag inte lust att göra. tar det till våren när det är dags att sätta fart på dem lite mer.
Motti
Förstår ditt delema :)men i bland får man gå på den berömda magkänslan funkar det så funkar det !annars får man köpa nytt nästa år wink.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag har låtit skott ränna iväg på hjöden, när de var höga nog toppade jag och sen har jag bara fortsatt att klippa och klippa. Nu är träden säkert 15 år gamla och stammarna blir grövre och grövre!
hibiskusvän
Visste väl att det skulle finnas kunskap i det här forumet. Tackar så mycket för att ni tar er tid och berättar utifrån egen erfarenhet. Känns som jag och min hibiskusplanta kommer att få många trevliga år tillsammans. blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon