Myosotis
När man deltar i fototävlingar känns det obehagligt att inte veta om man behåller rätten till sina bilder. Här står det "Adapt Media äger rättigheten att publicera bilden." Vad betyder det? Fortsätter copyrighten för bilden att vara min?

Kan man säga allmänt ifall de som arrangerar fototävlingar har något intresse av att sno bilder? Är det bara jag som är överförsiktig?
Anma
Fotografen äger alltid rätten till sin egen bild, även om bilden är med i tävlingar där reglerna säger "xxx äger rättigheten att publicera bilden."
Det innebär endast att de har rätten att använda din bild, detta samtycker du till när du deltar. Men ägenderätten till bilden har enbart du och du har rätten at använda bilden i andra sammanhang.
Myosotis
Tack för bra svar! Klart de får publicera den men jag vill inte upptäcka att någon annan står som fotograf eller att någon har snott bilden för att själv tävla med den eller liknande.
Men facebook då? Jag är inte med där men vad jag har förstått förlorar man rätten till sina bilder där? Daghundens husse har fått bilder på sin hund av mig som han sen la ut på facebook utan att jag visste det/ hann protestera. Inte så viktigt kanske så jag lät det vara men jag undrar lite om det verkligen kan stämma. Om jag lägger ut en bild t.ex. här på odla är den fortfarande min. Om någon snor den och lägger ut den på facebook slutar den vara min confused.gif Hur kan det vara?

CITAT (Anma @ 11-10-2012, 10:29) *
...de har rätten att använda din bild...

På vilket sätt? Får de klippa i den, lägga in en pratbubbla, göra reklam med den?
Anma
CITAT (Myosotis @ 11-10-2012, 10:40) *
Tack för bra svar! Klart de får publicera den men jag vill inte upptäcka att någon annan står som fotograf eller att någon har snott bilden för att själv tävla med den eller liknande.
Men facebook då? Jag är inte med där men vad jag har förstått förlorar man rätten till sina bilder där? Daghundens husse har fått bilder på sin hund av mig som han sen la ut på facebook utan att jag visste det/ hann protestera. Inte så viktigt kanske så jag lät det vara men jag undrar lite om det verkligen kan stämma. Om jag lägger ut en bild t.ex. här på odla är den fortfarande min. Om någon snor den och lägger ut den på facebook slutar den vara min confused.gif Hur kan det vara?
På vilket sätt? Får de klippa i den, lägga in en pratbubbla, göra reklam med den?

Det spelar ingen roll var du/någon annan publicerar din bild, det är fortfarande du som äger den.
På facbook får de rätten att använda bilden, inte bildrättigheten. De har rätt att ha den i till exempel deras reklam på facebook. Det är alltid fotografen som äger bilden, hur mycket man än publicerar den på facebook eller på andra ställen.

Vad de får göra med bilden som de har rätten att använda beror på vad som överenskommits.

Man får aldrig låna någon annans blid utan lov.
Myosotis
CITAT (Anma @ 11-10-2012, 10:48) *
Vad de får göra med bilden som de har rätten att använda beror på vad som överenskommits.

Så så länge jag inte har gått med på att de gör något konstigt med min bild har de inte rätt att göra så? Nu brukar jag inte fotografera människor men ett exempel som dyker upp är ju att ett gulligt foto på ett barn förses mes en osmaklig text eller så, det kanske inte fotografen skulle gilla.
*Stintan*
Dom får ju inte manipulera/ändra själva bilden men vad som skrivs utanför är ju något annat.

Ska man vara helt säker på att få ha sina bilder ifred så får man nog ha dom på en extern hårddisk inlåst i kassaskåp.
Anma
CITAT (Myosotis @ 11-10-2012, 11:08) *
Så så länge jag inte har gått med på att de gör något konstigt med min bild har de inte rätt att göra så? Nu brukar jag inte fotografera människor men ett exempel som dyker upp är ju att ett gulligt foto på ett barn förses mes en osmaklig text eller så, det kanske inte fotografen skulle gilla.

Precis. Undantaget är om du fotograferar som anställd (anställd som fotograf, alltså). Då är det anställningsavtalet som styr.
När man deltar i tävlingar så gäller det som står i villkoren. Är man det minsta osäker så ska man inte delta tycker jag.

Ett annat exempel. Om man frilansar som fotograf till en tidning kan man komma överens om att fotografen inte får publicera bilderna offentligt innan tidningen kommit i tryck. Men efter det kan tidningen inte hindra fotografen att använda bilderna i andra sammanhang även om de faktikst betalat för att fotografen ska ta bilderna från början.
Myosotis
Tack igen för svaren, nu ska jag skicka in en bild smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon