Sidor: 1, 2
Irene_L
Jag har förstått att det är många av oss här som lever med värk! I den här tråden tänkte jag vi kunde tipsa varandra om saker som hjälper oss i våran vardag!

Jag har en Ikea fåtölj med fotpall som jag sitter väldigt bra i. Datorn har jag då i knät på en bricka:
[attachment=72725:milla_stolen.jpg]
På bilden är Milla valp. Att ha en valp var inte något bra för min rygg men nu är hon 3,5 år och hon ser till att jag kommer ut på promenader (även om dom oftast inte blir så långa)!

När jag är borta hos andra så är det ofta stolsryggar som inte funkar med min rygg. Då köpte jag en tempur resekudde som jag alltid tar med mig. Den är perfekt till att sätta bakom ryggen:
[attachment=72727:tempur_kudde_rygg.jpg]

Jag har även en tempur bäddmadrass och den skulle jag absolut inte vara utan! Den är sååå bra och formar sig efter kroppen. Sovkudden är också något som jag skaffade efter jag ofta fick nackspärr! Jag har en i small storlek och efter jag skaffade den så är nackspärren väck!

Min trädgård ger mig också sååå mycket! Här kan jag njuta av blommorna och göra saker i min takt...lite då och då:
[attachment=72728:tr_dg_rdsvy_namn.jpg]

Vad har ni för tips för att göra vardagen med värk lättare?
Biggan_
Nu har jag, tack gode gud angel_not.gif , ingen värk, men en Tempur sovkudde har jag.
Den är helt underbar men nackdelen är att det är svårt att sova på annan kudde.
mamamaggan
Jag har en anordning som gör att jag kan höja och sänka huvudändan på min säng med hjälp av en kontrolldosa. Gör att jag kan halvsitta , med extra hjälp av lite kuddar , i sängen och t ex titta på TV . Funkar inte att sitta rakt upp och ner i en fåtölj längre tid.

Den anordningen har jag fått av arbetsterapeut alldeles gratis.

Har en formad huvudkudde från Royal Rest som ger stöd åt nacken . Kan bara ligga på sidan och sova och då ser jag till att den högsta " bullen " på kudden passar in på rätt ställe mellan huvudet och axeln. En sådan kudde har jag för det mesta med mig när jag åker bort.

Lägger upp kuddar och hopvikt täcke på ena sidan i sängen så att jag kan inta " rätt " ställning när jag ligger på den sidan. Har en kudde i famnen ockå som jag vilar vardera armen på beroende på vilken sida jag ligger på.

Det är ett evigt stökande och bökande i sängen när jag ska komma till rätt ställning . Råkar jag vända mig fel under sömnen så vaknar jag med extra värk. Behövs bara att jag ligger någon/några centimeter fel med en jobbig kroppsdel så blir det mer värk.

Men , jag är så glad för min säng och mina " anordningar " som trots allt ger mig sömn. Första tiden efter olyckan var jag tvungen att sitta i en fåtölj och sova .


Ni som har tempurmadrass , vad upplever ni som den största fördelen med den ?



Irene_L
Att tempurmadrassen formar sig efter kroppen tycker jag är den största fördelen. I början tyckte jag den kändes hård men det tycker jag inte nu!
Det finns även en mjukare som är speciellt för dom som har fibro men den har inte jag.
gunsta
En fråga ang tempurmadrassen - hur fungerar den om man snabbt byter sovställning - hinner madrassen 'forma' till sig s a s. Jag byter sovställning ganska ofta - beroende på hur ont jag har förstås.

(Ligger på rygg och ligger på hö sida, och helst ska vä sida av madrassen var upphöjd och ge ett visst stöd. Flera kuddar har jag i sängen, under huvudet och några som jag reglerar ben och kropp med.)
Ugglemormor
Jag fixade inte Tempur-madrassen, så jag har fått spec. gjort madrass till min del av sängen. Den funkar bra, men byter övermadrassen till nytt när den inte känns bra längre. Maken fixar det åt mig., direkt fr. fabriken.
Sängen går att reglera både i huvud-fot-ändarna med den vidhållande konsollen.

Något som har hjälpt, har varit att ha en kudde mellan böjda benen vid sidläge. Bara lite bökigt när man behöver vända sig, men det går.
Just nu i mitt akuta tillstånd har jag fått ta till kuddar även mellan smalbenen, det lättar på trycket i svanken när benen inte går ihop.
Brukar ha en ställbar platta att fälla till bra läge för laptop el. bok när jag ligger på ryggen.

Fick av min arb.terapeut en katalog som heter Varsam, och har köpt spec. pennor, både bläck och blyerts som avlastar fingrarna, ex. när man löser korsord eller ritar.......

Det är nog det som är nu mest aktuellt.......
Irene_L
CITAT (gunsta @ 03-10-2012, 18:22) *
En fråga ang tempurmadrassen - hur fungerar den om man snabbt byter sovställning - hinner madrassen 'forma' till sig s a s. Jag byter sovställning ganska ofta - beroende på hur ont jag har förstås.

(Ligger på rygg och ligger på hö sida, och helst ska vä sida av madrassen var upphöjd och ge ett visst stöd. Flera kuddar har jag i sängen, under huvudet och några som jag reglerar ben och kropp med.)


Jag tycker det fungerar bra när man byter sovställning. Jag byter också ofta sovställning pga värken. Av kroppsvärmen blir madrassen formbar.
Tikka
Något som hjälper mig i min vardag är osthyveln med tjockare handtag har även konservöppnare med kraftigare handtag o en brödkniv med handtaget vinklat uppåt o en liten grön gubbe i plast som jag tror man kallar för starkeman den lägger man över locket på en burk så får man bra tag i locket o kan öppna gurk burken tex smile.gif
gunsta
CITAT (Irene_L @ 03-10-2012, 20:32) *
Jag tycker det fungerar bra när man byter sovställning. Jag byter också ofta sovställning pga värken. Av kroppsvärmen blir madrassen formbar.


Tack för svar - då vet jag, kanske det blir en tempurmadrass så småningom.

En annan sak jag som jag ofta funderar över - och jag är nästan säker på att borde finnas, är någon sorts 'krok' på skaft som man kan reglera strumpor och hjälpa till vid skopåtagning - jag kan inte knyta skoremmar eller så - utan har alltid boots och sådana med en liten stropp på. Hade jag en käpp med krok så kanske jag skulle kunna få på mig dom själv, säkert kan man gör något provisoriskt men det vore bättre med något som hade bra design. Känns som om det hjälpmedlet borde finnas. Någon som har tips om var?
Anki på Öland
CITAT (gunsta @ 03-10-2012, 22:44) *
Tack för svar - då vet jag, kanske det blir en tempurmadrass så småningom............

Det bästa jag köpt! Innan vaknade jag varannan timme eller oftare för att jag hade ont i höfter och rygg, med denna madrass kan jag sova gott hela natten!
zissi
- Jag har ännu inte köpt någon Tempurmadrass men dock en Tempur nackkudde (stl S) som jag sover på varje natt och en resekudde som jag bär med mig här hemma lite överallt för att sitta och ligga skönt. De lindrar rygg- nack- och huvudvärk.

- Det bästa hjälpmedlet jag har hemma är nog min hund som gör så jag kommer ut i alla väder och alla måenden. Blir lite rörligare och lite mindre stel, vilket oftast kan lindra värken lite också. Humöret blir ju aldrig sämre efter att ha gått en promenad heller. Positivt på många sätt med andra ord.

- Reumatikerföreningens vattengympa är välgörande för onda kroppar också. Värmen och att kunna röra sig så fritt i det 33-34 gradiga vattnet är så befriande.

- Smärtinriktad massage med laserbehandlingar också, har hjälpt mig i perioder.

- Vetekuddar är ibland behagligt när man har ont men vet inte om det tar bort värken direkt.
Wilmer
Jag klarar inte tempur, för hård. Jag har en extra skummadrass på den vanliga, nu sover jag gott igen. Har kudde mellan knäna, för att göra livet lättare har jag två så det finns en (om den inte ligger på golvet) när jag vänder mig. Har två täcken, då kan jag bulla ihop det ena så att sovställningen blir bra när jag vänder mig. Har också kudde som avlastar armen, ligger alltid på sidan eller halvsidan. Vänder mig mycket mindre nu när jag bullat upp sängen med en extra skummadrass, ljuvligt!

I trädgården har jag småpallar som jag sitter på när jag grejjar. Har köpt en mjölkpall (sådan som mjölkbönder sitter på när de mjölkar) som hänger med när jag grejjar, så slipper jag komma ihåg att släpa med pall den hänger med så är det bara att slå ner rompen.

Har tillverkat snigelklyvare på skaft för att kunna döda dem utan att böja mig.

Har plockare, en hänger ute och en inne. Det är så obeskrivligt skönt att slippa böja sig hela tiden utan att kunna använda dem ibland.

Säckkärra. Min bästa vän. Slipper bära på saker i trädgården, slipper bära upp det på skottkärran.

Mot värken, vad hjälper. Varmt bad, vetevärmare.. Jag vet inte.
Motti
Vi köppte typ en version av Tempur på JYSK jäkligt att annpassa sig till dom den första månaden men nu sover man som en "Dräng" på dom ,de har en annpasnings tid helt enkelt .Hade nattgäster i helgen och dom fick ta över våran dubbel medans vi låg på Gästsängarna ,jag var som en v8 nästa dag ,nu har jag erövrat min kroppsvänliga madrass igen och mår fint i kroppen :)ja något så när i alla fall .
, smiley_small_hug.gif
Natur liv
CITAT (zissi @ 03-10-2012, 23:49) *
- Reumatikerföreningens vattengympa är välgörande för onda kroppar också. Värmen och att kunna röra sig så fritt i det 33-34 gradiga vattnet är så befriande.


Visst är vattengympa bra! Rörelse och värme är det som numera minskar smärtan bäst för mig. Fast jag fick nästan tvinga mig till bassängträningen i början. Nu efter ett par år upplever jag det som så rofyllt att jag söker efter ljus och lykta efter fler bassänger. Jag har hittat en även vid torpet med drop-in-pass ... kanon!!!

På morgonen är små skumgummibollar den bästa uppmjukningen av fingrarna, jag har dem alltid vid soffan där jag dricker frukostkaffet.

Jag har funderat på att skaffa ett bättre täcke på natten och fått tipset om kedjetäcke. Jag har märkt att det gör mindre ont om jag känner annat på huden, så jag tror att det fungerar. Är det någon som har provat?
Natur liv
På jobbet har jag fått rullpallar så att jag slipper sätta mig på golvet så ofta och utomhus ska vi skaffa fler sittplatser så att jag inte behöver stå på fötterna i så långa pass. Varierade arbetsställningar verkar vara det bästa. Arbetsskor med personlig sula har jag också fått av arbetsgivaren.

Själv har jag på mig värmevantar (eller vad man kan kalla dem) som jag har på både inne och ute. Alltid ullsockor på fötterna och vid behov ullknäskydd (avklippta ullsockor). Periodvis använder jag handledsskydd med skena, men det fungerar inte på jobbet, det är omöjligt att klä på barn eller byta blöjor då.

Jag tar en dag ledigt i veckan för att hinna vila upp kroppen ordentligt, men funderar ändå på hur länge jag härdar ut. Det är ju rätt många arbetsår kvar. Jag har frågat runt lite på jobbet, men det är svårt att få tips av andra med smärta, det verkar som om de inte är kvar på jobbet. Jag gillar mitt jobb och försöker hålla mig kvar så länge som möjligt och behöver lite tips. Vad har ni fått eller skaffat för hjälpmedel för att minska smärtan på jobbet?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har inte heller någon Tempurmadrass. Testade en gång men den är alldeles för hård för mig.

Däremot är min uppblåsbara bädmadrass helt underbar. Dyr var den och nu vet jag inte ens om den finns längre. Jag sover inte någon annanstans om inte den är med. Man känner sig visserligen lite besvärlig när den skall blåses upp och tömma på Luft men sambon tycker inte det är så besvärlig.

Kuddar finns olika i min säng. Men under huvudet alltid en bra nachkudde. Har även en sidosovkudde i sängen. Som tur är så har jag en bred säng så att allt har plats......

I hushållet här finns också en del hjälpmedel

Elisabeth
FruTrädgårdstomte
Ett tag sov jag på en sån där stor och hög uppblåsbar gästsäng. Det funkade alldeles utmärkt för att avlasta kroppen (jag har fibromyalgi) men det funkar inte att ligga 2 i en sån fast de är breda, det blir sjögång. smile.gif

Sen köpte jag en Tempur-kopia från Ikea. Först var den stenhård mot min luftmadrass, men nu ligger jag bra i den och det fungerar för närvarande iaf.

Det allra bästa hjälpmedlet mot värk jag känner till, är att ha sängen full av spinnande katter. Jag kan inte själv använda mig av denna osvikliga metod numera, eftersom Herr Trädgårdstomte är allergisk. Men all den kärleken och vibrationerna i sängen gör att all värk glöms bort.


Edit: Katt-metoden bör ej tillämpas om man sover på luftmadrass, eftersom pyspunkan gör att man vaknar på platta golvet. tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tidigare hade jag vattensäng, heldämpad med svankstöd. Var bra med den var för stor i sovrummet här.

Vill inte heller ha så mycket el i mitt sovrum och i sängen.

Djur vill jag inte gärna ha i sängen även om jag gillar djur. Men min säng vill jag inte ha full med hund och katthår.

Vår Chow Chow hoppade också upp i sängen men so fort han såg mig så hoppade han ner igen.

Elisabeth
mamamaggan
CITAT (Tikka @ 03-10-2012, 21:30) *
Något som hjälper mig i min vardag är osthyveln med tjockare handtag har även konservöppnare med kraftigare handtag o en brödkniv med handtaget vinklat uppåt o en liten grön gubbe i plast som jag tror man kallar för starkeman den lägger man över locket på en burk så får man bra tag i locket o kan öppna gurk burken tex smile.gif



Har en del av de sakerna du berättar om. För att få upp locket på glasburkar har jag en liten pryl som jag sticker in under kanten på locket och genom att vicka lite på prylen så släpper vakuumet.

Såg också att någon pratade om katalog från Varsam , skaffa en sådan råder jag er som inte har någon . Där finns saker som kan ge väldigt bra hjälp med vardagliga saker .

Kom på att jag förutom ett par vassa knivar fick speciella skärbrädor också . Har problem att hålla i saker och de har olika anordningar som håller t ex en limpa på plats .

Stå på er att få prata med en arbetsterapeut , h*n kan ge er bra tips och ni kan också få gratis hjälpmedel den vägen.


Gunsta , har för mig att det finns ett sådant hjälpmedel som du efterlyser. Finns säkert i katalogen från Varsam , hittade det här på nätet http://www.varsam.se/shop/ .

Kolla där får du se.


Hur funkar det med Tempurmadrassen ? Den är ganska dyr har jag förstått så vad händer om jag köper en och den inte alls passar mig ?
Irene_L
Bra tips med katalogen från Varsam...hur får man tag i den? Oj..ser nu att du lagt in en länk..sorry, missade det!

Ja tempur bäddmadrass är dyr..jag vet inte hur det blir om man inte kan sova på den! Det jag kommer ihåg var att det tog ett tag att vänja sig vid att sova på de, men nu skulle jag inte vilja vara utan den! Men man kan ju fråga dom som säljer den...om man kan få prova ett tag!
Ugglemormor
Jag fick av maken en huvudkudde (vet inte märket på den, men köpt på Ikea o rätt dyr) men den gör så att jag kan ligga på sidan utan att armarna somnar.....(den gamla wiplashen)
När jag nu beställde pennor o dyl. från "Varsam", sådana som ser ut som Y, glömde jag se efter något liknande som Irene visade att ha mot svanken när man sitter, el. reser, men ska nog skaffa en sådan till flygresor framöver.
Upplevde de så smärtsamma och det fanns bara någon kudde el. filt som jag fick av flygpersonalen och OM jag blir så bra att jag kan flyka till England till våren, begöver jag en sådan, för vi sitter på vanliga stolar under lektioner och det var en pina........
Har haft framme mina griptänger, en ute och en inne för att inte böja mig för mycket.

Hade inte haft svårt med sockar och skor för någon hjälp har man ännu av att man dansat klassisk balett så länge att jag är mer än rörlig i höftlederna........... giggle.gif
mamamaggan
Irene , klicka på länken så kan du titta i katalogen på nätet och också beställa katalog om du vill.
evelina
Jag har flera hjälpmedel från varsam bl.a. osthyvel kniv m.m. Alla skulle ha sådana mycket bättre vinkel att arbeta i. Förr fick man dom gratis.

Mina hundar tar mig ut på promenader. Min trädgård naturligtvis.

Jag har höj och sänkbar säng skulle inte kunna leva utan den.
Har också en V-kudde.
Har en sådan här till min laptop från Ikea så jag kan sitta vart jag vill.


[attachment=72737:CIMG5516.JPG]


Ugglemormor
Ja, det blir dyrt med hjälpmedel, men vad gör man? de har verkligen vett att ta hutlöst med betalt.
men jag ska inte klaga på det, men ser de andra som var med i handartrosgruppen att lite skydd för ömma leder kostade en hundring och räckte knappt till 3 fingrar och de blir fort både smutsiga och odygliga.
De fanns fler som inte hade råd, eller något annat att de avstod.
Jag tog fram min lilla pall till duschen i höstas och har en regäl borste med handdag att komma åt själv, inte så kul att behöva be om hjälp med det mest primära.

Också mina kryckor finns kvar sen fotop. och då var de gratis, kryckorna och duscredskapen

OBS; -- har börjat se dubbelt, eller att kan inte se texten ordentligt, ursäkta stavfelen......
gunsta
CITAT (mamamaggan @ 04-10-2012, 10:04) *
Gunsta , har för mig att det finns ett sådant hjälpmedel som du efterlyser. Finns säkert i katalogen från Varsam , hittade det här på nätet http://www.varsam.se/shop/ .

Kolla där får du se.


Mamamaggan - Ett stort Tack - det är precis en sån 'pinne' som jag letar efter - jättebra smile.gif


Fruträdgårdstomte - det där om katter i sängen är helt i min smak - helst ska dom vara 'gamla' och stillsamma. Åh vad man sover gott med en spinnande kisse.
Ugglemormor
Det var just den katalogen jag menade .... Varsam ..... som jag fick av min arb. terapeut. det finns massor av bra hjälpmedel där att kunna skaffa det man kan lätta sin vardag med....

Gunsta; --- synd att du "missade" den klassiska baletten-biten i ditt liv ....... giggle.gif jag kan bara böja mitt knä och lyfta foten framför mig utan att det rubbar min rygg, sen går der hur bra som helst att ta på sockor o skor.......
Alltid något mot det positiva hållet.

Och jag saknar min hund i sängen, hon var varm och go, även att hon var senil och skulle slicka mina tår flera gånger per kväll, men vad gör man inte ... för den man älskar/älskade .........
Tror nog att det är rofullt med katter, det tycket min dotter med sina i sängen + sambon, men jag är allergisk och har helst gojor som husdjur, även att den lille rackarn tar sig en tupplur i min armhåla på kvällarna, så kan jag inte ha honom där över natten...........
Elisabeth-Västkustkolonisten
Har man även problem med händer och axlar så är dom riktiga knivar, saxar osv väldigt viktiga. Även dom där underläggen man har så att nåt ligger stadigt på plats är mycket värda.

Handledsstöd har jag köpt många olika under alla år. När jag hade trädgården kvar, så behövde man köpa vissa sekatörer och när höger axeln och höger armen inte var brukbar för nåt, ja då köpte jag en sekatör för vänsterhänta.
Men tror ni att jag använde den i vänster handen? Oh nej då, gick inte. Tog även den i höger hand und tryckte till men vänster hand

Nu glömde jag att skicka....

Edelweiss
Skruttis
Jättebra tråd Irene L! 000.gif

Jag har en enorm hjälp av en liten smidig återfjädrande sax från Fiskars. Den är både lätt att bära/stoppa på sig i fickan och använda.
Har en till trädgården och en i köket. Perfekt till det mesta.
Fick tipset från någon här på forumet, som jag tyvärr inte minns vem det var. Stort tack i a f till dig, om du kommer ihåg vem du är! blomma.gif

Teflonwokpannan använder jag nästan dagligen. Smidigt att steka kött/grönsaker och göra sås/gryta i en och samma panna för att spara disk.
Inte så lätt att sprätta maten över kanterna om man är lite fumlig som jag. Inte särskilt tung att hantera heller.

En mugg/kopp med två öron så jag inte behöver belasta bara en hand när jag ska dricka något varmt.

Höj-/sänkbar stol, typ kontorsstol, till hobbyrummet där jag sitter när jag pysslar med det mesta. Skönt för rygg och nacke att slippa sitta böjd framåt som en räka eller med armarna på tok för högt för olika typer av pyssel. Till det en lampa som sitter på en "ledad arm" så det är lätt att justera ljuset exakt där jag vill ha det.

Det är vad jag kommer på för tillfället.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skruttis dessa saxar finns också för klippning av naglar, använder den sen ca 10 år tillbaka, kanon...

Ugglemormor
Under -90- talet när jag läste vidare i flera ämnen så fick jag en laptop som cskrivhjälpmedel, samt en kanonbra stol, höjs och sänkbar och med alla de saker man behövde. Den fanns för mig i skolan och jag fick även hem 2 sådana stolar, till min stationära dator och en till min atelje och inte har någon kommit och bett att få dem tillbaka heller.....
Samtidigt fick jag lässtöd för skolböcker både i skolan och hemma och allt var gratis.

Det enda jag inte använder är den laptoppen som har gått ur de modernare, skräpar väl i ett hörn, skulle jag tro...
Tack vare detta kunde jag skaffa de betygen jag behövde ..........

Allt annat är i fin skick och jag använder dem där jag befinner mig för tillfället i huset......

Få se vad som behövs nu efter den kommande operationen och hur den går, säkert ett bättre ryggstöd att ha med sig. bilar har ju elsitsar, så där går det att fixa till det som det passar en......
gunsta
CITAT (Ugglemormor @ 04-10-2012, 13:24) *
....
Gunsta; --- synd att du "missade" den klassiska baletten-biten i ditt liv ....... giggle.gif jag kan bara böja mitt knä och lyfta foten framför mig utan att det rubbar min rygg, sen går der hur bra som helst att ta på sockor o skor.......
Alltid något mot det positiva hållet.
...


Ugglemormor - när jag ska klä av och på mig, då känner jag mig som den 'Den döende svanen' smile.gif


PS: men tack vare denna förträffliga tråd har jag fått lite nytt hopp - påklädningskrok från Varsam skall beställas idag ... Och Tack Irene för att du startade denna tråd smiley_small_hug.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ugglemormor ursäkta mig men du skryter alltid hur bra stäld ni har det men varför skall du då ha hjälpmedel som andra inte fär???

Du skryter hela tiden om vad ni köper, vad ni har osv. Gratis hjälpmedel skall gå till dom som behöver dom.

Jag fick för många år sen en tid hos hjälpmedescentralen här. När jag kom hem, så undrade sambon vad det var med mig för jag var sååååå glad. Jag hade fått en hel del hjälpmedel och det var som påsk, pingst och jul på en och samma gång.

Dessan knivar, saxarm underlägg osv a<nvänder jag fortfarande

Elisabeth
Ugglemormor
Elisaberth,

snälla nån, inte meningen, men att man fick utan kostnad vissa hjälpmedel, ex. till mina studier då, och att jag ser nu hur dyrt detv är med alla slags hjälpmedel så reagerar jag pga att vilket slöseri det var -90 talet då jag behövde det och bara kastade in sakerna, rent ut sagt .........vilket slöseri!

Jag reagerar för mina medmönniskors pörsmål om dessa saker och att alla har inte råd med dom. Jag undrar dock om det finns andra alternativ för dem?
Jag köper vad jag vill/behöver ha och man vet ju inte i detta läge vad som jag kommer att få gå igenom och hur det lyckas.
Ska nu få komma in på nästa tisdag, redan, så jag är nöjd och då orkar man ju med smärtan också när man vet att hjälpen är så nära, men resan blir lång, men vad gör det? .......

Gunsta;

Näe, det räcker nig inte med den "döende svanen" heller om du inte är vig nog att gå i spagat, då kanske du kan ta en fot i taget ....... skojar med dig, som vanligt, men jag har haft nytta av det pga att är så rörlig ännu.
Jag ska själv kolla den svankkudden till resorna och sitta stilla, vilket kommer att bli ett problem annars för min del. De ska ju skarva ändå ner mot baken, så jag vet inte hur jag kommer att bli efteråt.......
Irene_L
Vad glad jag blir att ni tycker jag startat en bra tråd.... thanks.gif

Det är guld värt att få en massa tips som kan hjälpa oss i våran vardag... thanks.gif
Ugglemormor
Håller med alla andra ----- Irene, du gjorde rätt med denna tråd, många andra kan behöva veta vad som finns för att lätta vardagen för oss som har våra svårigheter....... tummenupp.gif

Det är ju så att hur kan man få information annars om man inte delar erfarenheter med andra. Inte lätt för dem som är ensamma eller har mindre beskymmer som kan lättas, att kunna få veta vad som finns.

Även små vardagstips är så värdefullt, sådant som man kanske undviker pga obehag, men kan hjälpas med lite tankar av andra i liknande situation...... kompiskram.gif
Alba
Vilken bra tråd Irene. rose.gif

Det är så bra att få lite tips från andra. Ofta tips som då är prövade.

Jag var tvungen fundera ett tag. Vissa saker vänjer man sig med och tänker inte på att man har dem.

Mina problem sitter i nacken så det är där jag försöker hitta saker för att lindra.

Jag har en Sissel kudde. Det är en ganska hård kudde men som ger ett bra stöd i nacken.

Jag har en halskrage - ungefär som den här men den jag har är mer formad så den är lägre under hakan. Man ska ju inte trycka upp huvudet. Meningen är att huvudet ska vila i den. Den använder jag när jag åker bil längre sträckor.

Jag har även en halskrage - en mjuk krage - som blir varm av kroppens temperatur, vilket är jättebra vintertid.

I rummet där jag har mina fröodlingar har jag uppbyggt bord så jag behöver inte stå lutad fram när jag pysslar med dom.

Ja det är vad jag kommer på nu.
hattstugan

När jag var som sämst med diskbråcket släpade jag på en Antidecubituskudde överallt och helst en köksstol också!

Idag klarar jag mig utan dessa ting! Men får ändå tänka på hur jag ligger och inte sitta länge i mjuka möbler!

Ja och helst inte nysa eller nåt sånt allmänt!
Wilmer


min trädgårdsstol wub.gif
hattstugan

Smart stol!!!
Wilmer
yes.gif
Irene_L
CITAT (Wilmer @ 04-10-2012, 23:46) *


min trädgårdsstol wub.gif


Wow..den var smart! tummenupp.gif Är det en sån där mjölkstol? Vilken underbar idé att använda den till trädgårdsstol, perfekt!
Natur liv
CITAT (mamamaggan @ 04-10-2012, 10:04) *
Hur funkar det med Tempurmadrassen ? Den är ganska dyr har jag förstått så vad händer om jag köper en och den inte alls passar mig ?


Jag tänkte detsamma och valde att köpa den billigare kopian "WellPur" på Jysk. Den billigaste "vandrar" lite i sängen, medan den med ett lager till är kanonbra. Nu vill jag aldrig byta till något annat. Den första jag köpte, den billigaste, har jag i torpet och hemma har jag den bättre och något dyrare varianten.

http://www.jysk.se/4/20/526/3419923/a/catalog
http://www.jysk.se/4/20/526/3410623/a/catalog-sales
EKLO
Hej,

Pga av kass rygg har jag behov av höjbart skrivbord så att jag kan stå och jobba hemma vid datorn.

Höj- och sänkbara bord är skitdyrt - jag har istället två vanliga små pallar som jag ställer på matbordet - datorn på den ena, den text jag behöver läsa samtidigt på pallen bredvid, i ett kokboksstöd. Alltsammans nästan gratis, och funkar jättebra. Inget är tungt, så det är bara att enkelt ställa undan när man vill ha matbordet som matbord.
Skruttis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2012, 14:01) *
Skruttis dessa saxar finns också för klippning av naglar, använder den sen ca 10 år tillbaka, kanon...


Tack för tipset. Det ska jag kika på.
Hittills har jag använt trädgårdssaxen till det ändamålet.
Ugglemormor
Irene,

Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden?
Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... confused.gif
Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta......
Irene_L
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27) *
Irene,

Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden?
Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... confused.gif
Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta......


Det var inte jag som gav förslaget på stolen, det var Wilmer. Så jag vet inte hur den fungerar!
Ugglemormor
Ursäkta mig, Irene, jag läste fel ........ tummenupp.gif

Wilmer,

Jag skrev ang. trädg. stolen lite frågor, men det hamnade åt Irene, om du skulle vilja läsa det och vilja ge mig lite mer info, vore snällt av dig ...... thanks.gif
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27) *
Irene,

Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden?
Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... confused.gif
Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta......


Gör som jag gör.
När jag rensar i marknivå, sitter jag helt sonika skräddare, direkt på marken....
*Stintan*
Om jag alls kom ner och kunde sitta på den där mojängen, utan att den välte omkull, så skulle jag inte kunna resa mig upp till stående utan att ropa på hjälp giggle.gif
pejori
En bra sida till, för oss som behöver.
http://hjalpredan.jetshop.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon