Full version: Prostitution
Sidor: 1, 2
mamamaggan
Vad tycker ni om prostitution ? Ska den få finnas eller ej ? Under vilka former om ni tycker den ska få finnas ?

Om jag inte har helt fel så är det olagligt att köpa sex , ska det vara så ?



Skulle du kunna tänka dig att köpa sex ?
Jubbe063
Var och en gör som de vill med sin egen kropp så länge det sker frivilligt eller skadar någon annan är min grundfilosofi. Specifikt är lagen rätt konstig, lagligt att sälja men förbjudet att köpa... vore väl mer logiskt om det var förbjudet att både sälja och köpa.

Nej, kan inte tänka mig att vare sig sälja eller köpa sex.
Huggorm
Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa sex. Hur kul är det att ligga med någon som egentligen inte alls vill, som äcklas av och bara vill att det skall bli färdigt? Det är ju på sätt och vis som att våldta någon. Men sedan vet jag inte om jag tycker att det skall vara helt förbjudet. I teorin kan det finnas folk som vill ha det jobbet, och som har kontrollen över sin situation själv.
Piccante
Sverige är ett ganska hycklande land. Det är förbjudet att köpa sex men inte sälja. Om det vore kriminellt att sälja så hade ju alla som ertappats med prostitution förmodligen kommit bort från gatan om de åkte in eller? Sen måste väl möjligheten att sälja sex sporra fler att försöka?

I Sverige har ju prostituerade fått F-skattesedel eftersom man vill att all form av egenföretagande ska följa skatteverkets regler även om verksamheten är illegal i övrigt!
badabing
Jag ser mestadels nackdelen med prostitution då så många tvingas in i det. Vilket är riktigt hemskt, speciellt som det ser ut i fattigare länder. Skulle inte kunna tänka mig o köpa sex nej.
Ugglemormor
nej o nej ..... jag är helt emot det, men vet med mig att så är det bara, vad gör man åt det, så länge som det efterfrågas.......
Tycker verkligen synd om de små flickor och pojkar som kommer i händerna på sådana hälare......
Helt annan sak om man går in i det frivilligt för att tjäna pengar, men inte hamnar på gatan som narkoman.

Bara det barnet som blivit offer för incest, vet hur det känns........ tummenupp.gif de vuxna tänker inte länge än "den" räcker ......... ranting.gif
pejori
CITAT (badabing @ 30-09-2012, 14:03) *
Jag ser mestadels nackdelen med prostitution då så många tvingas in i det. Vilket är riktigt hemskt, speciellt som det ser ut i fattigare länder. Skulle inte kunna tänka mig o köpa sex nej.


Håller med fullt ut.
Ser också bara nackdelar, åtminstonde för "säljaren" thumbdown.gif
Gossen Ruda
Om det sker mellan två vuxna människor utan något tvång så ser jag inget fel i det. Så som det fungerar nu med trafficing och liknande är det helt förkastligt. Fast det är i någon mån orsakat av sexköpslagen, hanteringen har blivit mer ljusskygg. Personligen skulle jag aldrig gå till en gatutjej, att få ett tresiffrigt turnummer är inte lockande. Men om jag skulle träffa någon trevlig tjej och önskade lite intim tillvaro och hon då säger: vad betalar du?, skulle jag diskutera priset utan betänkligheter.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2012, 10:46) *
Men om jag skulle träffa någon trevlig tjej och önskade lite intim tillvaro och hon då säger: vad betalar du?, skulle jag diskutera priset utan betänkligheter.

Ett par drinkar på krogen möjligtvis, men där går gränsen för mig... Vill någon snygg brud betala mig så är det dock helt okej.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 01-10-2012, 17:00) *
Ett par drinkar på krogen möjligtvis, men där går gränsen för mig... Vill någon snygg brud betala mig så är det dock helt okej.


Det lär ju finnas, det också Huggorm coolgleam.gif
Cacki
Om man besitter tillräckligt stor attraktionskraft själv, kan jag faktiskt inte förstå att man alls är villig att betala för sex. Är inte det bara att förnedra och nedvärdera sej själv??
Gossen Ruda
Attraktionskraften avtar med åldern, för båda parter.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2012, 18:33) *
Attraktionskraften avtar med åldern, för båda parter.


Känns som om vi har diskuterat det här förut, men har man lite verklighetsförankring gällande sin egen ålder brukar väl även ens"smak" automatiskt anpassas därefter?
De finniga tonårsgrabbar som jag tyckte var skitsnygga när jag själv var i samma ålder. Idag när jag kikar i mina gamla fotoalbum ser jag... just "finniga tonårsgrabbar".
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2012, 18:33) *
Attraktionskraften avtar med åldern, för båda parter.


Inte nödvändigtvis. Fast det kanske beror på hur man ser på människor.
Cacki
Glömde....attraktionskraften sitter dessutom inte bara i utseendet.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 01-10-2012, 18:50) *
Glömde....attraktionskraften sitter dessutom inte bara i utseendet.


Det var det jag menade. tummenupp.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 01-10-2012, 17:52) *
Om man besitter tillräckligt stor attraktionskraft själv, kan jag faktiskt inte förstå att man alls är villig att betala för sex. Är inte det bara att förnedra och nedvärdera sej själv??

Visst, de flesta av oss har nog inte ens tänkt tanken att behöva köpa sex, men sen finns det ju dem som p.g.a av fysiska eller psykiska handikapp eller avvikelser aldrig någonsin kommer att träffa en partner. För att citera Fröding, ung så här:: "Jag köpte min kärlek för pengar, för mig fanns ej annan att få", då kan jag nog tycka att det är OK att köpa sex
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 01-10-2012, 18:56) *
Visst, de flesta av oss har nog inte ens tänkt tanken att behöva köpa sex, men sen finns det ju dem som p.g.a av fysiska eller psykiska handikapp eller avvikelser aldrig någonsin kommer att träffa en partner. För att citera Fröding, ung så här:: "Jag köpte min kärlek för pengar, för mig fanns ej annan att få", då kan jag nog tycka att det är OK att köpa sex
Gita


Men Gita så är det inte. När man hör flickor berätta ller läser alla möjliga utredningar så är det inte dom med psykiska eller fysiska handikappsom köper sex. Klart man kan ju tänka sig att bara tanken att köpa sex är ett psykisk problem i hjärnan
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2012, 19:15) *
Men Gita så är det inte. När man hör flickor berätta ller läser alla möjliga utredningar så är det inte dom med psykiska eller fysiska handikappsom köper sex. Klart man kan ju tänka sig att bara tanken att köpa sex är ett psykisk problem i hjärnan


Precis.
Den gruppen köper inte sex, dom köper porrfilmer mest.. tummenupp.gif
Gita
CITAT (pejori @ 01-10-2012, 19:18) *
Precis.
Den gruppen köper inte sex, dom köper porrfilmer mest.. tummenupp.gif

Vilka grupper är det då som köper sex och varför gör dom det? Varför köpa det som för de flesta är gratis.?
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 01-10-2012, 19:50)
1578694[/url]']
Vilka grupper är det då som köper sex och varför gör dom det? Varför köpa det som för de flesta är gratis.?
Gita
torskar kommer från alla samhällsgrupper - makt/ensamhet/spänning, tror orsakerna till sexköp är lika många som torskarna.
Huggorm
CITAT (herkules @ 01-10-2012, 20:02) *
torskar kommer från alla samhällsgrupper - makt/ensamhet/spänning, tror orsakerna till sexköp är lika många som torskarna.

Jag tror också det. Jag jobbade en gång med en gubbe som började närma sig pensionsåldern. Lyckligt gift liten beskedlig gubbe som verkade helt normal. När man lärde känna honom lite berättade han att han jobbat för ett företag som skickat honom till alla möjliga länder. Han hade gjort sig en vana att prova de prostituerade på varje plats för att ta reda på var de var bäst. Det överraskade verkligen, han var inte alls den typen man trodde sånt om.
gnon49
Undrar om det finns någon prostituerad som är nöjd med sitt "yrke". Skulle i så fall kanske vara en lyxprostituerad som väljer sina kunder. I övrigt så är det, i dom allra flesta fall, ett sjaskigt sätt att tjäna pengar, som dessutom göder den kriminella världen. Dessutom florerar ju ofta sjukdomar av olika slag. Lite av ryskt roulette enligt min mening. Fast det är väl livet i sig också.
Motti
Det här tycker jag var en bra diskution som jag själv velat ta upp men inte vågat !visste inte om det gick för sig här.Personligen tycker jag att det är förnedrande när kvinnor och unga flickor säljer sig för att få pengar till narkotika för i dag handlar prostitution om droger .
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 01-10-2012, 21:51) *
Det här tycker jag var en bra diskution som jag själv velat ta upp men inte vågat !visste inte om det gick för sig här.Personligen tycker jag att det är förnedrande när kvinnor och unga flickor säljer sig för att få pengar till narkotika för i dag handlar prostitution om droger .

Kanske ofta men absolut inte alltid.
Huggorm
Droger är nog ofta en orsak, men nu för tiden är det inte ovanligt att vanlig shopping är drivkraften. Trendiga kläder, skor, handväskor, skönhetsoperationer, mobiltelefoner osv. Vill man hänga med i konsumtionshysterin måste man vara beredd att jobba. Vill man vara fin får man lida pin.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 01-10-2012, 21:25) *
Undrar om det finns någon prostituerad som är nöjd med sitt "yrke". Skulle i så fall kanske vara en lyxprostituerad som väljer sina kunder. I övrigt så är det, i dom allra flesta fall, ett sjaskigt sätt att tjäna pengar, som dessutom göder den kriminella världen. Dessutom florerar ju ofta sjukdomar av olika slag. Lite av ryskt roulette enligt min mening. Fast det är väl livet i sig också.


De finns ju de som påstår att de är det, men jag har en känsla av att det är ett sätt att rättfärdiga inför sej själv, den kortsiktiga vinsten man gör i det man håller på med. Lyssnar man på vad de flesta f.d. prostituerade säger, så ser de nästa till 100% tillbaka på tiden de höll på, med ånger och avsky och att de har fått sin sexualitet förstörd för all framtid.
Det talas ofta om att en som säljer sin kropp frivilligt, inte blir utnyttjad. Det sorgliga är ju att det är ju som i de flesta andra fall. Det är oftast inte är förrän efteråt som man inser att man blivit utnyttjad....
Motti
Tyvär är det så Huggorm och det är jäkligt tragiskt när unga flickor säljer sig för ett par snygga skor !men vart kommer det betendet från kan man undra ?Kanske för att vår syn på sex i dag har blivit deckadent ?
ryss_борис
CITAT (Motti @ 01-10-2012, 22:02) *
Tyvär är det så Huggorm och det är jäkligt tragiskt när unga flickor säljer sig för ett par snygga skor !men vart kommer det betendet från kan man undra ?Kanske för att vår syn på sex i dag har blivit deckadent ?

Jo, det är jävligt tragiskt om de inte vet vad de ger sig in på och sen ångrar sig (vilket många säkerligen gör), det håller jag absolut med om. Om de däremot inte ångrar sig och tycker det är värt det, så är snarare dem som ser ner på dem tragiska.

Det kommer alltid finns problem med prostitution oavsett. Förbjuder man det helt (inte för att det försvinner men), så straffar man dem som verkligen vill hålla på med det (vilket de givetvis ska få). Släpper man det helt lagligt, så är väl risken stor att ännu fler mot sin vilja tvingas in i det, vilket är jävligt illa.
Hjortronsylt
De enda som är tragiska är de som väljer att köpa sex av unga tjejer.
abbbe
Visste ni förresten att prostitution kan ha varit världens äldsta yrke? Framgångsrikt m.a.o.
Motti
Jo jag skrev det innan att det är världens älsta yrke !Prostitution måste ha både säljare och köpare båda två är lika illa men dom som råkar mest illa ut är väl ändå dom som säljer sig !dom som köper är ju patetiska som utnyttjar den svages läge . thumbdown.gif

ryss_борис
CITAT (Motti @ 01-10-2012, 22:59) *
Jo jag skrev det innan att det är världens älsta yrke !Prostitution måste ha både säljare och köpare båda två är lika illa men dom som råkar mest illa ut är väl ändå dom som säljer sig !dom som köper är ju patetiska som utnyttjar den svages läge . thumbdown.gif

Varför är det illa att sälja det, dvs sälja sig själv? Syftar nu på de som vet riskerna och tycker det är värt det. Något som är riktigt illa är dock hallickar som säljer andra, det är dem man bör sätta dit i första hand, inte den de utnyttjar.
Motti
Att sälja sig för knark !är det okej ?
Att sälja sig för njutnig ?det tror jag inte ett skit på .
Ugglemormor
det kanske är så att de som är mer sexuellt "löslsäppta", betyder det först i början pengarna de kan få om de "jobbar" inom de finare kretsarna och har förståndet att avstå fr. droger o dyl.
Att det materiella ha-begäret är så stort.......
dock har jag svårt att tro att de senare tycker att ha gjort helt rätt om de inte är helt samvetslösa av sig.

Jag vänder mig mot/tycker illa om att barnen blir drabbade, att de måste ställä upp för ev. överlevnad eller hallickarna styr dem, och inte tala om de äckliga, äldre männen som måste bevisa för sig själv att de duger eller om driften är så stark......
Men detta kommer nog rulla på trots massa förbud, det har man ju sett om man läst hur det var bakåt i tiden......sorgligt, men sant. thumbdown.gif .
Gita
Sen är det ju förstås inte helt enkelt att dra gränsen för vad som är prostitution. Vi har ju t.ex. de s.k. "sugardaddies" dvs rika äldre gubbar med superunga fruar eller flickvänner. betalningen då är kanske vacker villa, dyrbara smycken och kläder, häftiga bilar m.m.
Nu påstår jag inte att alla fall med äldre män och unga tjejer är så, men beghreppet finns.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 02-10-2012, 16:20) *
Sen är det ju förstås inte helt enkelt att dra gränsen för vad som är prostitution. Vi har ju t.ex. de s.k. "sugardaddies" dvs rika äldre gubbar med superunga fruar eller flickvänner. betalningen då är kanske vacker villa, dyrbara smycken och kläder, häftiga bilar m.m.
Nu påstår jag inte att alla fall med äldre män och unga tjejer är så, men beghreppet finns.
Gita


Intressant tankespår!
Från vilkens sida ska man se det?
Är det den unga kvinnan som utnyttjar en godtrogen äldre man så borde det väl likställas med sol-och-vårande/ bedrägeri. Är det däremot mannen som utnyttjar en utsatt kvinna i underläge liknar det mer prostitution, tycker jag
Gita
CITAT (Cacki @ 02-10-2012, 16:39) *
Intressant tankespår!
Från vilkens sida ska man se det?
Är det den unga kvinnan som utnyttjar en godtrogen äldre man så borde det väl likställas med sol-och-vårande/ bedrägeri. Är det däremot mannen som utnyttjar en utsatt kvinna i underläge liknar det mer prostitution, tycker jag

Eller är det kanske ett ömsesidigt utnyttjande, en win-win-situation?
gita
Cacki
CITAT (Gita @ 02-10-2012, 16:52) *
Eller är det kanske ett ömsesidigt utnyttjande, en win-win-situation?
gita


Det förekommer säkert också, men då är det mer en privat angelägenhet, enligt mitt synsätt. Mer likt vilken "affärsuppgörelse" som helst. Äktenskap på enbart juridiska grunder är nog ganska vanliga f.ö. också...
pejori
CITAT (herkules @ 01-10-2012, 20:02) *
torskar kommer från alla samhällsgrupper - makt/ensamhet/spänning, tror orsakerna till sexköp är lika många som torskarna.


Tack för att du svarade, då slapp jag...
Exakt som jag skulle sagt. tummenupp.gif
pejori
CITAT (Cacki @ 01-10-2012, 22:02) *
De finns ju de som påstår att de är det, men jag har en känsla av att det är ett sätt att rättfärdiga inför sej själv, den kortsiktiga vinsten man gör i det man håller på med. Lyssnar man på vad de flesta f.d. prostituerade säger, så ser de nästa till 100% tillbaka på tiden de höll på, med ånger och avsky och att de har fått sin sexualitet förstörd för all framtid.
Det talas ofta om att en som säljer sin kropp frivilligt, inte blir utnyttjad. Det sorgliga är ju att det är ju som i de flesta andra fall. Det är oftast inte är förrän efteråt som man inser att man blivit utnyttjad....


Tror jag också.
När kvinnorna arbetar inom porr/prostitution, tycker dom det är helt ok.
När dom sedan lämnat yrket, blir tongången en helt annan.

Många är inte drogmissbrukare när dom börjar.
Dom blir det under resan, för att döva smärtan.
ryss_борис
CITAT (gnon49 @ 01-10-2012, 21:25) *
Undrar om det finns någon prostituerad som är nöjd med sitt "yrke".

Det är just såna här (ursäkta språket) dumheter som gör att jag gång på gång tvingas skriva halvbittra inlägg om hur dåliga folk är på logik/matte/biologi etc...

1. De flesta är nog rörande överens om att de flesta prostituerade (definition av flesta = över 50%, men här rör det sig nog om mycket större siffror) egentligen skulle vilja syssla med något annat, och att de därmed inte är nöjda med sitt yrke, helt rätt.

2. Hur många prostituerade tror du det finns världen över? Om vi utgår från att det finns 1 miljard fertila kvinnor (vilket är lågt räknat). En miljard är 1000 miljoner. Alltså är 1% av en miljard = 10 000. 1% = 1/100. Det känns ganska troligt att 1/100 fertila kvinnor är prostituerad i nån grad. Alltså har du 10 000 prostituerade (lågt räknat) och sitter på allvar och undrar om det finns en endaste person av dessa 10 000 som är nöjda med sitt yrke... Det hade liksom varit skillnad omd et bara funnit 10 stycken, då hade man kunnat undra.

Finns det riktigt många individer så finns det (förutom med vissa begränsningar jag ej orkar nämna, de borde vara uppenbara dessutom) folk till allt, så enkelt är det.
*Stintan*
Vem tvingar dig? För du kan väl inte mena att du inte förstod andemeningen i gnons inlägg?
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2012, 21:28) *
Vem tvingar dig? För du kan väl inte mena att du inte förstod andemeningen i gnons inlägg?

Även om jag givetvis utgår från att hon/han/hen/den/det egentligen menade "de allra allra flesta prostituerade är inte nöjda med sitt yrke", så tycker det är idiotiskt att inte bara skriva det rätt ut då istället för att tvinga in folk i nån sorts gissningslek. Om man h*n vill leka frågesport så finns det faktist ett antal sådana program på tv alldeles gratis, om man har varit en duktig gosse och betalat sin tv-licens dvs bravo.gif
Hjortronsylt
Klarspråk är tydligen någon slags bristvara på detta forumet verkar det som.
*Stintan*
Ja det är tydligt det.

CITAT (ryss_бори @ 02-10-2012, 21:41) *
Även om jag givetvis utgår från att hon/han/hen/den/det egentligen menade "de allra allra flesta prostituerade är inte nöjda med sitt yrke", så tycker det är idiotiskt att inte bara skriva det rätt ut då istället för att tvinga in folk i nån sorts gissningslek. Om man h*n vill leka frågesport så finns det faktist ett antal sådana program på tv alldeles gratis, om man har varit en duktig gosse och betalat sin tv-licens dvs bravo.gif


Ser det enbart som att du har något konstigt behov av att klaga på andra. Varför vet bara du själv.
Man orkar ju inte läsa dina matematiska uträkningar om allting.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2012, 22:01) *
Ja det är tydligt det.
Ser det enbart som att du har något konstigt behov av att klaga på andra. Varför vet bara du själv.
Man orkar ju inte läsa dina matematiska uträkningar om allting.

Nej, alla får givetvis ha olika åsikter, men när jag ser riktigt dumma grejer, som kan ställa till elände för andra, vill jag givetvis jobba för att stoppa dem. Tänk dig själv om t.ex. din granne får för sig att slänga bensin över hela trädgården och tända på för att han tror det botar hans förkylning. Skulle du inte hindra honom om du kunde?
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 02-10-2012, 22:07) *
Nej, alla får givetvis ha olika åsikter, men när jag ser riktigt dumma grejer, som kan ställa till elände för andra, vill jag givetvis jobba för att stoppa dem. Tänk dig själv om t.ex. din granne får för sig att slänga bensin över hela trädgården och tända på för att han tror det botar hans förkylning. Skulle du inte hindra honom om du kunde?


giggle.gif Gnons fråga kunde väl inte ställa till något elände för andra så det var en märklig jämförelse. Men du hade säkert kunnat göra någon matematisk beräkning även på det scenariot.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2012, 22:39) *
giggle.gif Gnons fråga kunde väl inte ställa till något elände för andra så det var en märklig jämförelse. Men du hade säkert kunnat göra någon matematisk beräkning även på det scenariot.

Att använda saker som leder till tvetydigheter när det går att vara kort och koncis och gå rakt på sak är ett otyg!
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 02-10-2012, 22:48) *
Att använda saker som leder till tvetydigheter när det går att vara kort och koncis och gå rakt på sak är ett otyg!


rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon