Anette W
Hej svejs!

Vi satt på fikarasten och diskuterade trädgård då jag nämnde att jag skulle vilja få bort en kraftig bondsyrén som håller på att växa in i min kompost. Jag fick tips att slå in en kopparspik i den. Det skulle räcka med en enda kopparspik för att ta kål på ett stort träd. Nu är mina arbetskamrater inte alls kunniga inom trädgård, därför är jag skeptisk till att det skulle verkligen fungera. Kan det verkligen vara möjligt?

Jag vill inte använda glyfosat också har jag redan tagit bort en annan gigantisk bondsyrén som krävde 3 gubbar med spett, yxor, spadar, 4-hjulsdriven bil som draghjälp, flera dagars grävande efter rötter (för jag skulle plantera annat där), överansträngd nack/ryggmuskel och sjukgymnast. Dessutom står den här inträngd mellan grannens bod och halvvägs in under min kompostvägg så det är minst sagt dåligt med svängrum.

Vänliga hälsningar
jaj-51
Nej. Det är bara en skröna.
naturtomt-enissen
Varför vill du inte använda glyfosat? Till skillnad från den giftiga tungmetallen koppar är det biologiskt nedbrytbart...
Cilla
Hej,
Kanske kan du lösa inväxningen i komposten på annat sätt. Eller finns det fler orsaker till att du vill ha bort syrenen?

Alla vedartade växter brukar gilla och gynnas av kompost som läggs direkt på marken. De skickar helt enkelt upp rötter där. Vill man ha komposten helt för sig själv får man lägga en duk eller annat under kompostmaterialet, för att träd och buskar inte ska leta sig upp i högen.

Om glyfosat förstår jag dig. "Biologiskt nedbrytbart" är en del av tillverkarens enorma marknadsföring av ämnet som fungerat. Men som inte håller lika väl i praktiken.
Gossen Ruda
CITAT (Cilla @ 28-09-2012, 13:13) *
Hej,
Kanske kan du lösa inväxningen i komposten på annat sätt. Eller finns det fler orsaker till att du vill ha bort syrenen?

Alla vedartade växter brukar gilla och gynnas av kompost som läggs direkt på marken. De skickar helt enkelt upp rötter där. Vill man ha komposten helt för sig själv får man lägga en duk eller annat under kompostmaterialet, för att träd och buskar inte ska leta sig upp i högen.

Om glyfosat förstår jag dig. "Biologiskt nedbrytbart" är en del av tillverkarens enorma marknadsföring av ämnet som fungerat. Men som inte håller lika väl i praktiken.

Några nya rön eller bara gammal skåpmat?
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2012, 20:38) *
Några nya rön eller bara gammal skåpmat?


Hej Åke/Ruda,
Både och. Senaste forskningsrapporten som flimrade förbi mig var från slutet av 2011.
Jag bevakar inte glyfosat lika idogt som tidigare. Läget verkar vid snabb översikt vara att cancerkopplingarna och missbildningar hos människa och djur fortsätter att forskas på medan många myndigheter, liksom svenska Kemikalieinspektionen, inte tar med dem i beaktande i egna slutsatser, att nedbrytningsprodukten AMPA fortsätter vara problem i dricksvatten på flera håll i världen, att medlet ökar i handeln och i användning men förhoppningsvis hade sin värsta pik 2009, att ansvariga institutioner i världen har blivit långt mer nyanserade i sin beskrivning av under vilka förhållanden som medlet binds eller bryts ned - det är som du vet långt ifrån i alla marker.
Bassam

Hej
Jag ska passera till er den från metro tidningen:

Roundup Metro Oktober 21-9- 2012

Vanligt odlade majskolvar till vänster, genmodifierade till höger. Från en odling i tyska staden Badingen. Foto: Sven Kästner/AP
"Monsantos genmodifierade majs gav råttor tumörer"
En ny rapport av franska forskare visar att råttor som ätit Monsantos genmodifierade majs samt utsatts för bekämpningsmedlet Roundup, utvecklat tumörer och dött i förtid, skriver Reuters.
Forskarna säger att 50% procent av hanråttorna och 70% av honråttorna utvecklade tumörer, fick organskador och dog i förtid, att jämföra med 30% respektive 20% i kontrollgruppen. Enligt Reuters är forskningsledaren en känd motståndare till Monsanto.
– Man måste ta den här rapporten på allvar och titta att den stämmer. Men det behövs mer forskning, främst av oberoende forskare, säger Jens Sundström, växtbiolog vid Sveriges lantbruksuniversitet, till Metro.
Sundström menar att forskarna inte redovisat vissa viktiga fakta som kan ha påverkat resultatet.
– Vi vet inte om råttorna ätit olika mycket majs och vi vet inte vilken dos bekämpningsmedel som råttorna utsattes för. Det har också framförts kritik att forskarna använt just råttor, som lätt får tumörer, säger han.
Roundup är det mest använda bekämningsmedlet bland jordbrukare i USA idag.
– Användandet av Roundup har ökat de senaste åren. Men det är förhållandevis milt om man jämför med andra bekämpningsmedel. Sen ska man naturligtvis inte dricka det, säger Sundström.
Att rapporten kommer ut nu kan bero på den omröstning om märkning av genmodifierad mat som ska genomgöras i Kalifornien i november. I USA idag behöver livsmedelsproducenter inte berätta om maten som säljs är genmodifierad eller inte.

H.Bassam
naturtomt-enissen
Om trådskaparen fortfarande läser denna tråd, är mitt tips EcoPlug.
Det är en liten plastplugg med glyfosat, finns att köpa på bl.a. Claes Ohlsson. Man borrar ett hål i trädet/busken som ska dödas, och slår in pluggen. Ingen glyfosat sprids runt busken, och dosen blir mycket liten.
varghem
CITAT (naturtomt-enissen @ 30-09-2012, 23:28) *
Om trådskaparen fortfarande läser denna tråd, är mitt tips EcoPlug.
Det är en liten plastplugg med glyfosat, finns att köpa på bl.a. Claes Ohlsson. Man borrar ett hål i trädet/busken som ska dödas, och slår in pluggen. Ingen glyfosat sprids runt busken, och dosen blir mycket liten.


Har använt EcoPlug med bra resultat på Ask. Inget omkringliggande påverkades.
Gossen Ruda
Jo, rätt använt bedömer jag riskerna som extremt små. VILL man ha fram negativa resultat går det att fixa fram men knappast vid normal användning. Det hävdas att medlet hamnar i grundvattnet men lite uträkning visar att vid användning enligt bruksanvisningen motsvarar mängden brukslösning en nederbördsmängd på en halv mm. HUR skall denna pyttemängd kunna hamna i grundvattnet?
Cilla
En av de senare tyngre forskningsartiklarna om Roundup och dess skador på människans DNA samt cancerrisk.

Kort summering av artikeln:

Monsanto's Roundup är skadlig för mänskligt DNA också i 450 gånger mer utspädda koncentrationer än vad som används i jordbruket. (Trädgårdsnäringen använder klart högre koncentrationer än jordbruket.)

Glyfosat är det ogräsmedel som säljs i störst kvantiteter i världen. Den vanligaste Roundup R innehåller polyoxyethyleneamine som huvudsakliga ytspänningsmodifierare. Senaste forskningsupptäckterna indikerar att exponering som t ex inandning av glyfosat orsakar DNA-skador och cancer hos människor.

Artikel: Cytotoxic and DNA-damaging properties of glyphosate and Roundup in human-derived buccal epithelial cells

http://www.springerlink.com/content/62n6007449g75742/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon