Lovica
Hej!



Vi är i husköpartagen och vår blivande villa har en lång och hög thujahäck. Den var en gång i tiden riktigt ståtlig. Men den nuvarande ägaren har misshandlat häcken genom att klippa sidan som vetter mot gatan, på tok för mycket. På vissa delar saknas det grönt och är bara torra gråa kvistar. Toppen är dock fortfarande grön och lite i botten. Det finns inget gult/brunt i häcken.

Insidan av häcken, mot gården, är jättefin och tät.

Har ni några råd angående detta, går det att rädda de delar som är klippta för mycket? Vad jag förstår sätter inte thujan skott på det som inte har något grönt kvar? Kommer jag att behöva ta bort hela häcken?

Ska jag kanske ta bort allt och plantera helt nytt?
Huggorm
Som sagt, där det gröna är bort kommer det inget nytt. Vill du ha den helt grön hela vägen ner får du plantera nytt. Ett alternativ kanske kan vara att plantera klätterväxter som kan klättra på utsidan häcken och täcka den med sin grönska?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon