Full version: Trädvånda
FruTrädgårdstomte
Våndan beror på att jag måste välja ett -- bara ETT!! -cry-.gif -- träd.
Jag hade bestämt mig för ett men efter en diskussion i en annan tråd började jag googla och sen var det kört. Igen.
Nu behöver jag er hjälp annars blir det väl aldrig nåt träd utav rena veligheten.

Plats:
Längs vår tomtgräns mot nordväst står en gammal idegran och ett halvstort gullregn, mellan dessa, kanske 10 meter, har vi planterat tujor. Emellertid blir där då en öppen "glugg" s.a.s. för vind och blickar. Denna vill jag täppa till med ett träd längre in på tomten (beroende på hur stort trädet blir).

Nånstans i närheten av den tänkta platsen går avloppsrören, exakt var vet vi inte, men pga detta går alla Salixar och Populusar bort. Ca 10 meter åt öster går en väg som saltas vintertid. Jorden är fet trädgårdsmylla över ren sand. Halvskugga.

Krav:
Jag vill inte ha något som är tveksamt härdigt, jag bor i snäll zon 3 men ser gärna att trädet är härdigt iaf i zon 4, men definitivt till zon 3.

Inte alltför yvig krona, ca 5 meters bredd blir lagom. Det får däremot bli hur högt som helst.

Inget invasivt rotsystem, ingen pil eller poppel alltså.

Inte alltför långsamväxande.

Trädet ska vara fint på avstånd, gärna vackra höstfärger.

Helst inte grönt eller gult bladverk, hellre silver, rött eller variegerat.

Inte vara jättekänsligt för beskärning. (Om det i framtiden skulle råka sticka in en liten kvist till grannen så kommer de kapa den.)

Inte Malus (har ett gäng) eller Prunus (har flera sådana också), inte rönn (ska skaffa till annan plats) och inte grönbladig klotlönn (växer längs gatan).

Jaha, det vart ju en nätt lista, hehe, har säkert ändå glömt nåt.


Förslag f.n.:

Acer platanoides 'Crimson Sentry'

Sorbus aria 'Gigantea E'

Om man kan hitta stora, uppstammade ex av:
Sambucus nigra, gärna 'Aureomarginata'

eller av
Elaeagnus angustifolia

Jag kan också tänka mig Pyrus salicifolia, silverpäron, men har fått uppfattningen att det växer rätt långsamt och förblir ett ganska litet träd. Stämmer det?


Kalopanax septemlobus, jättearalia. Blir den för "pinnig"? För långsam?


Vilka erfarenheter har ni av dessa träd?
Har ni andra förslag på träd som skulle passa?



sos.gif
CillaM
Innan jag läst hela ditt SOS så tänkte jag genast just på silverbuske. Yvig o tätar till snabbt. Snygg. Blomdoften är underbar. Så hög blir den inte iofs.

En snygg rödbladig björk då? Eller en vanlig björk? Eller en.... vanlig gran? Eller....
FruTrädgårdstomte
Ja, den är jättevacker! smile.gif Om den bara kan bli 5 meter så räcker det väl, även om jag egentligen skulle föredra något lite högre. Har du eller har du haft en? Och isf hur hög blev den hos dig? POM skriver 10-12 meter men jag vet ju inte under vilka förhållanden det är och hur lång tid det tar innan den växer upp.

Björkar är nog inte helt bra intill avloppsrör, dessutom konkurrerar de ofta ut allt annat runt plus att det växer en dunge på andra sidan gatan... så nej, inte björk även om de för all del är vackra.

Gran... mja, vet inte hur snyggt det blir ihop med en idegran. Dessutom lär HerrTrädgårdstomte sätta sig på tvären, han gillar inte gran alls värst.
Jag jobbar på det för jag vill ha en koreagran på ett annat ställe, men han måste ju iaf få tro att han har nåt att säga till om. tongue.gif

johan1983
Fruktträd, absolut.

Äpple, Päron, Körsbär eller Plommon

Är inte bara vackert att titta på (har du sett äppleblom?). Det ger också kilovis och åter kilovis med frukt
FruTrädgårdstomte
Håller med dig Johan, det är bara det, att vi redan har flera äppleträd, både prydnadsäpple och vanliga, 2 plommon och ett par prydnadskörsbär.... smile.gif
CillaM
Bukettapel, Malus toringo sargentii är ett bra alternativ, inte för hög, otroligt vacker när den blommar och fina höstfärger med små frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon