Full version: MULLBÄRSTRÄD
torkil
Hej. Var på Gotland nu för några veckor sedan och i botaniska trädgården i Visby hittade vi mullbärsträd med mogna frukter. Nog det godaste bär jag nånsin smakat, fantastiskt !!! Har sedan läst allt jag kommit över om mullbärsträd bl.a här på forumet. Har nu, trots att jag har zon 2-3 , inte kunnat motstå skaffa ett, det svarta Morus nigra som är det minst härdiga har jag förstått. Har hittat et bra söderläge med sol och där husgaveln skyddar lite. Tjejen på plantskolan, Solhaga Kristianstad, verkade kunnig och menade att det skulle klara sig i zon 2-3 men råde mig ju bl.a. täcka med bark el. löv på marken. Har ju läst här om olika knep men vet inte om jag förstår riktigt. Kan man "gömma hela trädet, ca 1 m högt, i en enda stor lövhög ? Har en massa överblivna fönster, skulle man kunna bygga in det ? Har för mig att jag läst att härdigheten ökar med åren, är det så ?
Hoppas på tips o råd från kunniga forumister här.
Alexander-VG-zon3
Var har du trädgård ? har du trädgård i skåne ?

Själv har jag mulle och svart mullbär (frösådd) i nordöstra skåne zon 1-2, aldrig fått skydd och svart mullbär har aldrig fått skador (dock varit täckt av snö kalla vintrar), mulle har däremot frusit många vintrar i topparna och grenar.

Hittar du ett skyddat och varmt läge, och täcker med löv 60cm brett och ca 60cm upp plus lägger över presenning och sedan ev snö som kommer lägger du luftigt över, då kommer det nog klarar sig. Viktigt att den får mycket sommarvärme vilket gör att den i sin tur klarar vintern bättre.
torkil
Tack Alexander !
Verkligen trösterikt att ditt svarta mullbär klarat sig så bra i nordöstra Skåne, detta är också nordöstra Skåne men om man tittar på sk zonkartor är det en gräns här mot ett litet område som är zon3. Har en skogstomt ca 5 km norr om Vånga. Verkar stämma rätt bra med kartorna också för allting är lite senare här än bara liten bit söderut, det kan vara barmark i Vånga när vi har snö här 5 km upp.
Så mycket sol o värme hinner det ju inte få nu som nyplanterat. Vet du om det stämmer att härdigheten ökar om det väl överlever ?
Har bäddat in nertill med löv nu ca 3dm högt och ska följa ditt råd lägga på mer men kanske bättre fortsätta bygga upp med löv när den tappat löven ?
Blir det inte för tätt med presening ?
Alexander-VG-zon3
Jag har en trädgård strax söder om Broby (Västraby) som jag delar med mormor. Närheten till ån gör klimatet mildare hos mig, men sedan är trädgården utanför centrum en bit så det blir ändå lite kallare här. Fast utan ån och kanske ännu sämre. Vi kanske har likande klimat ?

Så det ska nog inte bli några problem om du hittar ett bra läge. Egentligen ska du täcka när det frusit lätt i marken med löv, som du själv säger blir det inte så instängt då när det frusit lite och presening över håller det torrt men täck inte hela växten bara så gått det går över marken. Nu är det fortfarande hyfsat varmt och fuktig kan det bli för instängt med tidig täckning. Plantan har redan härdigheten i sig, men mer den blir etablerad gör att den kan uppnå full härdighet. Alla mina mullbär och även fikonet tror jag faktiskt jag satt ganska sent.

Jag täcker i nov-dec flesta år.

Tog en bild igår på platsen där jag har både mulle, svart mullbär, fikon men också äkta vindruva. Mulle är störst och är längst ut i vid stängslet.





Roligt med fler som odlar i närheten tummenupp.gif vet inte om du varit här ? dom har ju test-odling som Jan (som tråkigt nog gick bort i somras) skötte. http://denningarumsgard.nu/tradgard/ tror dom har en del olika mullbär på friland.
torkil
Tack för svar och kul att ha mullbärskompis i närheten :-)
Läste någonstans att man skulle täcka med löv, gällde iofs inte specifikt för mullbär, nu medan jorden fortfarande är varm men är väl som med mycket annat att det finns för o nackdelar med olika åtgärder. Blir lite förvirrande men man får väl hitta en linje man tror på och försöka tänjka lite själv. Är ganska ny med trädgård, köpta huset -06, men gillar verkligen att påta, planera och starta projekt i trädgården. Har gjort en hel del de här åren.[attachment=72457:MULLB_R.jpg]
Försöker få in bild på mitt mullbär men vet inte om det lyckas men tror iallafall att det kom in i album
niggle
Jag satte en Mulle för tre år sedan. Jag bor i Lund och har en ganska skyddad radhusträdgård.
Jag har inte gullat med den, precis. Utan den har fått klara sig på egen hand utan vintertäckning.
Vilket den har gjort bra. Den växer stadigt varje år och ger ganska mycket bär. Verkar vara ganska tålig, med tanke på de senaste vintrarna.
Bassam
Hej
Finns Inget sak garanterade hundra procent, alla metoder har positiv och negativ, men när positiv mera än negativ anta metoden.
H.Bassam

Hej
Finns Inget sak garanterade hundra procent, alla metoder har positiv och negativ, men när positiv mera än negativ anta metoden.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (torkil @ 15-09-2012, 13:41) *
Tack för svar och kul att ha mullbärskompis i närheten :-)
Läste någonstans att man skulle täcka med löv, gällde iofs inte specifikt för mullbär, nu medan jorden fortfarande är varm men är väl som med mycket annat att det finns för o nackdelar med olika åtgärder. Blir lite förvirrande men man får väl hitta en linje man tror på och försöka tänjka lite själv. Är ganska ny med trädgård, köpta huset -06, men gillar verkligen att påta, planera och starta projekt i trädgården. Har gjort en hel del de här åren.[attachment=72457:MULLB_R.jpg]
Försöker få in bild på mitt mullbär men vet inte om det lyckas men tror iallafall att det kom in i album


Ja det ser bra ut, tror det kommer gå bra. Om vi får en normalvinte är det nog inga problem. Det finns många olika sätt på hur mans ka göra man får testa sig fram tummenupp.gif ska bli kul att höra hur det gått sen till våren.
torkil
Vill bara tala om att mitt Mullbär klarat vintern !!!!! Fina gröna skott och blad kommer överallt, möjligtvis blir det inget långt ut på grenarna.

Oron var ganska stor när nu många växter haft det tufft med den kalla vintern och lång kall konstig vår. Bara ca 10m ifrån Mullbäret har vilt blåbärsris dött.


Har gjort en ring runt plantan med torvblock och fyllde i innanför med löv. I vintras skyfflade jag över snö hela tiden. Nu har jag grävt fram den, sparat löv intill torvblocket men frilagt runt själva plantan. Tänkte jag kunde ha torvblocken kvar , bara ett lager,
Alexander-VG-zon3
Roligt att den klarat sig tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon