Full version: Hjälp mig
mamamaggan
Bor på ett bostadsrättsområde med fina grönskande gårdar. Vi har bott här i 25 år , trivs jättebra med andra ord.

Men för sådär 5 år sedan började man göra något som jag inte gillar. Utanför vår lägenhet har vi en plantering med c.a 10 schersminbuskar. Härliga fina doftschersminer som doftar smultron när de blommar.

Man går och klipper dem till fyrkanter som om det vore en häck ! Har sagt till flera gånger tidigare , har inte fått något svar om varför , men man har fortsatt klippa dem. Har fått höra litegrann att det finns andra boende som vill att det ska se " ordentligt " ut d v s fyrkantigt.

I år klipptes de efter midsommar så det blev lite lite blomning en bit ner på utkanten av buskarna.

Nu har jag åter igen frågat vår styrelse och vicevärd , tillika den som sköter det gröna , om varför man inte kan låta oss njuta av dessa fantastiska buskar.

Vicevärdens svar till min man var att andra boende inte vill ha så höga , som högst 1,3 meter , buskar utan de ska klippas.

Buskarna står c:a 10 - 12 meter ifrån våra uteplatser och skymmer inte det minsta.


Snälla ni , hjälp mig med argument till varför de inte ska klippas !

Ska man behöva starta en omröstning för att folk inte förstår vilka buskar det är och hur vackra de blir om de för växa som de ska ?


Förstår mig inte på folk som är så " fyrkantiga " !


Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är alltid svårt med rabatter och buskar och sånt. Jag skötte i flera år alla rabatter här och rosor, buskar och så viadre. I alla fall på vår gård. Men när jag inte orkade längre då blev allt fördärvade.

Våra blommande rabatter längs hela huset blev grusbäddar med några enstaka plantor och buskar i. Och när en firma sköter allt, då klippar man en viss dag oavsett om dom blommar på våren, på sommaren eller på hösten. Det tas ingen hänsyn till när och hur det skall skötas.

Kan ni kanske ta över klippningen själva? Förklara att det är fel klippning för dessa buskar. Att man måste klippa buskar är ju klart men till rätt tidpunkt och inte fyrkantig

Men höjd på buskar och träd är alltid ett problem

Elisabeth
ninnisky
Undrar om du inte får börja med att visa vicevärden m fl en bild på hur buskarna kan se ut "som de ska".
Om du vet vilka som vill ha fyrkantiga buskar, prata med dom också. Om inget hjälper be att få klippa själv åtminstone de som är närmast er...!

Hoppas det löser sig så ni får njuta av buskarna och den ljuvliga doften.
omk
Håller med ninnisky !
Fråga också varför man isf planterar underbart sirliga doftande 1-1,5-metersbuskar som inte tål beskärning, när man inte vill ha dem 1-1,5 meter höga ?? blink.gif
VackraFia
Det här svarar inte på ts men jag måste fråga.
Tål inte schersmin beskärning? Anledningen till att jag frågar är att mina buskar råkade visst störa grannen så två jämnades med marken när han klippte häcken
omk
De bör glesas ur, kanske vartannat/tredje år (dvs de allra grövsta pinnarna klipps av), men tål vanligen inte höjdbeskärning / markjämning. Då blir det bara en massa glesa pinnar med blad, som inte blommar och det är ju, iaf hos mig, blommorna / doften som är själva poängen ! De KAN ta sig efter en markjämning, men det tar nog några år ...
*Stintan*
Jag har kapat två schersminbuskar ca 10cm ovanför marken och båda tog sig mycket bra men det tog 3 år innan de första blommorna kom.
VackraFia
Fy vad ledsen jag blev nu.

Kanske ska passa på att försöka flytta dom så han aldrig får chansen att klippa dom igen
mamamaggan
CITAT (omk @ 13-09-2012, 01:09) *
Håller med ninnisky !
Fråga också varför man isf planterar underbart sirliga doftande 1-1,5-metersbuskar som inte tål beskärning, när man inte vill ha dem 1-1,5 meter höga ?? blink.gif



Det undrar jag också . Området byggdes 1979 - 1980 , det var då buskarna planterades. De senaste 25 åren har vi bott här och detta ofog , som jag tycker , med att klippa buskarna började för c:a 5 år sedan.

Dels började vår nye vicevärd ungefär då dels fick vi nya grannar som gillar " ordning och reda ". Jag har inte fått veta vilka det är som störs av buskarna så jag har än så länge bara misstankar.

Funderar lite om vicevärden försöker rädda sitt eget skinn , han har klippt buskar som inte ska klippas , eller om det verkligen är så att andra boende verkligen störs av buskarna .

Vårat område är verkligen fint med mycket buskar och träd , t o m vinbärsbuskar och äppelträd som vi alla får plocka av , så jag blir så förvånad när man klipper schersminbuskarna .

Ugglemormor
Det där låter ju inget vidare. Med bra argument tiull hyresvärden är ju att ta fram rena fakta om de växterna och påpeka att han förstör växten med sina klippideer....
Kan du kolla med andra grannar vad de har för åsikter om dessa?

Om det inte lyckas, kan du då be om att få sköta de som är precis vid din plats? Det borde väl ingen ha någon att säga emot.
Kan du "adoptera" några av buskarna till dig själv?
Du, med grannen som klippt dina buskar, han får inte röra dem om dom inte står precis i gränssen och båda ska ha ansvar för dom.
Man får inte röra någons växter när de inte växer på ens tomt, men om de nu når ut över gränsen så brukar man väl för det mesta komma överens om hur man vill ha det.
Men det finns stollar till allt! ........ confused.gif
xlxl67
CITAT (mamamaggan @ 12-09-2012, 18:44) *
Bor på ett bostadsrättsområde med fina grönskande gårdar. Vi har bott här i 25 år , trivs jättebra med andra ord.

Men för sådär 5 år sedan började man göra något som jag inte gillar. Utanför vår lägenhet har vi en plantering med c.a 10 schersminbuskar. Härliga fina doftschersminer som doftar smultron när de blommar.

Man går och klipper dem till fyrkanter som om det vore en häck ! Har sagt till flera gånger tidigare , har inte fått något svar om varför , men man har fortsatt klippa dem. Har fått höra litegrann att det finns andra boende som vill att det ska se " ordentligt " ut d v s fyrkantigt.

I år klipptes de efter midsommar så det blev lite lite blomning en bit ner på utkanten av buskarna.

Nu har jag åter igen frågat vår styrelse och vicevärd , tillika den som sköter det gröna , om varför man inte kan låta oss njuta av dessa fantastiska buskar.

Vicevärdens svar till min man var att andra boende inte vill ha så höga , som högst 1,3 meter , buskar utan de ska klippas.

Buskarna står c:a 10 - 12 meter ifrån våra uteplatser och skymmer inte det minsta.
Snälla ni , hjälp mig med argument till varför de inte ska klippas !

Ska man behöva starta en omröstning för att folk inte förstår vilka buskar det är och hur vackra de blir om de för växa som de ska ?
Förstår mig inte på folk som är så " fyrkantiga " !



Ring först (emaila) till bostadsrättsföreningen o förklara hur vackra buskarna blir o att de luktar underbart o att de bör få växa fritt. Fråga om de inte kan få växa fritt i området.

Blir det nej får du säkert en förklaring till varför. Fråga då - om de flesta som bor där vill ha fritt växande doftschersminer kan man då låta bli att klippa ned dem!?

Napppar de på det så gå runt o visa på bild hur vacker busken blir o samla in namn på alla som vill att den skall få växa fritt eller de som inte tycker det spelar någon roll. Skicka sedan in namnlista tillsammans med en rose.gif wub.gif -smiley... Rapportera hur det går smile.gif
Ugglemormor
Japp, vill höra hur det löser sig ......... tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
VackraFia
CITAT (Ugglemormor @ 13-09-2012, 17:42) *
Det där låter ju inget vidare. Med bra argument tiull hyresvärden är ju att ta fram rena fakta om de växterna och påpeka att han förstör växten med sina klippideer....
Kan du kolla med andra grannar vad de har för åsikter om dessa?

Om det inte lyckas, kan du då be om att få sköta de som är precis vid din plats? Det borde väl ingen ha någon att säga emot.
Kan du "adoptera" några av buskarna till dig själv?
Du, med grannen som klippt dina buskar, han får inte röra dem om dom inte står precis i gränssen och båda ska ha ansvar för dom.
Man får inte röra någons växter när de inte växer på ens tomt, men om de nu når ut över gränsen så brukar man väl för det mesta komma överens om hur man vill ha det.
Men det finns stollar till allt! ........ confused.gif


Gränsen där är lite luddig. Jag var inne och frågade efteråt eftersom det kanske är hans buskar och han sa att han inte heller visst var gränsen gick men att buskarna var mina och han brydde sig inte om dem... ????
mamamaggan
CITAT (xlxl67 @ 13-09-2012, 19:15) *
Ring först (emaila) till bostadsrättsföreningen o förklara hur vackra buskarna blir o att de luktar underbart o att de bör få växa fritt. Fråga om de inte kan få växa fritt i området.

Blir det nej får du säkert en förklaring till varför. Fråga då - om de flesta som bor där vill ha fritt växande doftschersminer kan man då låta bli att klippa ned dem!?

Napppar de på det så gå runt o visa på bild hur vacker busken blir o samla in namn på alla som vill att den skall få växa fritt eller de som inte tycker det spelar någon roll. Skicka sedan in namnlista tillsammans med en rose.gif wub.gif -smiley... Rapportera hur det går smile.gif



Har skickat flera e-mail både till styrelsen och vicevärden men ännu inte fått någon mer förklaring än att det finns boende som störs av " höga " ( 1,3 meter ) friväxande buskar.

Jag ska nog gå runt med bilder och namnlista precis som ni föreslagit men det är väl ändå själva den att man ska behöva göra det.

Blir det inte namnlista i år så kommer jag att ta upp detta på styrelsemötet till våren.

Om det nu är så att man tillgodosett någon annan boendes önksemål så blir jag ordentligt arg. De jag misstänker ligger bakom detta önskemål flyttade in lite innan buskarna började klippas.

Buskarna stod alltså där i sin prakt när de flyttade in så de var väl medvetna om hur de såg ut . Jag tycker ju att vicevärden skulle ha talat om att det är buskar som man inte klipper ner och att då får man finna sig i att de finns och hur de ser ut.
Peztis
Men nog borde man kunna hålla en schersmin på någotsånär "överenskommen" höjd utan att tappa all blomning?

I min beskärningsbok står det så här:
"Om schersminer ska blomma bra behöver de årlig beskärning för att få bort den gamla veden som annars skulle samlas och för att befrämja produktionen av nya, blombärande skott. Försök att ta bort ungefär en fjärdedel av de gamla stammarna varje år för att släppa in ljus och skapa utrymme för nya skott att utvecklas.
Klipp ner den gamla veden så nära marken som möjligt för att ge busken en maximal växtperiod så att den producerar många blommor nästa år.
Forma plantan genom att klippa ner gamla blombärande stammar till en frisk knopp eller till ett välplacerat nytt sidoskott"

Och normalt så ska de klippas sent på sommaren, efter blomningen.

Såg också i boken att det finns schersminer med olika höjd. Mina jag har hemma växer helt fritt och de är över tre meter. Men det finns även de som håller sig kring metern.

Personligen så gillar jag inte alls dessa fyrkanter och bollar, jag gillar när växterna ser ut som de ska göra. Visst, ibland behöver de ju tuktas så att andra levande får plats och utrymme men det behöver ju inte inkräkta på egenskaperna om man klipper lite fint...

En välvårdad schersmin som ser ut som den ska och rensas ur som den ska innebär inte att den ser ovårdad ut.


Om gångstråk och vägar är fria från skräp, gräsmattan välklippt, rabatterna har klara kanter - ja, då är det helt underbart med en växt som väller ut över kanterna!

Så eg är det de andra ytorna som borde hållas ordning på, att staket inte står och vinglar osv. Då kommer inte busken att vara ett problem...
mamamaggan
Alldels nyss ringde vicevärden och berättade att man ska sluta klippa buskarna med motiveringen att de ska inte klippas till fyrkanter.

Man har haft det uppe till diskussion på styrelsemöte och kommit fram till att någon enstaka boende kan inte kräva att man ska klippa ner buskar som inte ska klippas bara för att man inte uppskattar friväxande buskar.

Förstår också nu att det var de som jag misstänkte som ville ha buskarna klippta, vicevärden sa det inte rent ut men såpass mycket så att vi förtår vem det är.

Visst känns det bra att buskarna ska få vara ifred igen så vi kan få njuta av blomning och doft men inte som en " stor seger " .

När man bor såhär så får man ju ge och ta men jag kunde bara inte se hur buskarna " misshandlades " år efter år.
Ugglemormor
Jättebra att det löste sig så enkelt. Fel dock att gå efter någons enstaka önskemål när andra inte är med på det.
Skulle önska att jag hade haft plats att ha en så fin och väldoftande buske, men nu är ju huvudsaken att ni är nöjda med lösningen och får behålla det ni vill så gärna ........ kompiskram.gif
Alba
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2012, 12:12) *
Alldels nyss ringde vicevärden och berättade att man ska sluta klippa buskarna med motiveringen att de ska inte klippas till fyrkanter.

Man har haft det uppe till diskussion på styrelsemöte och kommit fram till att någon enstaka boende kan inte kräva att man ska klippa ner buskar som inte ska klippas bara för att man inte uppskattar friväxande buskar.

Förstår också nu att det var de som jag misstänkte som ville ha buskarna klippta, vicevärden sa det inte rent ut men såpass mycket så att vi förtår vem det är.

Visst känns det bra att buskarna ska få vara ifred igen så vi kan få njuta av blomning och doft men inte som en " stor seger " .

När man bor såhär så får man ju ge och ta men jag kunde bara inte se hur buskarna " misshandlades " år efter år.



Jag förstår din reaktion. Man är så glad över den växtlighet som finns.
Så bra att det löste sig.
pejori
Vad bra.
Då ska dom bara lära sig, hur man gallrar dom nu då. tummenupp.gif
Motti
Jag hör ju till dom som väljer mina "slag" så låt dom sköta buskarna och sluta bry dig ,finns viktigare saker i livet än ett par buskar eller hur ?ibland tycker jag att människor hänger upp sig på skitsaker !nu menar jag inte att vara respecktlös alls men en del verkar hänga upp sig på saker som inte är livsavgörande !
ett par buskar som är överväxta stör inte mig så himmla mycket !men vissta har man åsikter om buskar och häckar !men det finns annat som är viktigare som jag ser det

Alba
En av de viktiga sakerna är väl att man ska trivas där man bor och där ingår ju omgivningen.
Som hyregäst har man ju rätt att tycka till om saker.
Ugglemormor
helt rätt, Alba,

Trivs man inte, så trivs man inte, även att det kan vara i andras ögon en liten sak, men för trivsel för övrigt betydde detta mycket, så man kan inte ge sin åsikt vad som är viktigt för den andra personen.
Det gick ju att lösa bra, så inget att orda om........TS ville inte ha dem stympade, det hade inte heller jag velat ha....... bravo.gif .
mamamaggan
Och du Motti förnekar dig aldrig.

Varför gå in här och tala om hur förträfflig du är och vilken " idiot " jag är ?


Vi är olika , som du har så svårt att förstå , och du har dina åsikter och jag har mina . Man får ha andra åsikter än dina utan att vara " idiot " , försök att förstå det.

Dessutom verkar det , som vanligt , att du antingen inte läst hela tråden eller inte förstått vad den handlade om .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Mamamaggan skönt att det ordnar sig.
A>tt buskar och träd behöver beskäras vet ju alla men det får ju göras rätt. du kanske kan övervaka det i framtiden.

Motti vad skulle du säga om skulle komma till dig och stympa dina buskar och växter. Även dom som bor i bostadsrätt eller hyresrätt behöver en bra närmiljö.
xlxl67
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2012, 12:12) *
Alldels nyss ringde vicevärden och berättade att man ska sluta klippa buskarna med motiveringen att de ska inte klippas till fyrkanter.

Man har haft det uppe till diskussion på styrelsemöte och kommit fram till att någon enstaka boende kan inte kräva att man ska klippa ner buskar som inte ska klippas bara för att man inte uppskattar friväxande buskar.

Förstår också nu att det var de som jag misstänkte som ville ha buskarna klippta, vicevärden sa det inte rent ut men såpass mycket så att vi förtår vem det är.

Visst känns det bra att buskarna ska få vara ifred igen så vi kan få njuta av blomning och doft men inte som en " stor seger " .

När man bor såhär så får man ju ge och ta men jag kunde bara inte se hur buskarna " misshandlades " år efter år.


Härligt att det ordnade sig! tummenupp.gif
Det är mycket okunskap, "ovetskap" som gör att man klipper ned gräsmarker/häckar etc...
Om man påpekar värdet så brukar de flesta vara välvilliga smile.gif
Härligt att det var så även här...
omk
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2012, 12:12) *
Alldels nyss ringde vicevärden och berättade att man ska sluta klippa buskarna med motiveringen att de ska inte klippas till fyrkanter.

tummenupp.gif YESS !! blomma.gif Doftande blommor !!
ninnisky
Härligt att han tar till sig era önskemål biggrin.gif
mamamaggan
CITAT (ninnisky @ 18-09-2012, 11:07) *
Härligt att han tar till sig era önskemål biggrin.gif



Nja jag har pratat med honom tidigare om det här men han ville inte lyssna.

Nu blandade jag in styrelsen och då gick det bra .
FruTrädgårdstomte
CITAT (mamamaggan @ 19-09-2012, 10:35) *
Nja jag har pratat med honom tidigare om det här men han ville inte lyssna.

Nu blandade jag in styrelsen och då gick det bra .



Hehe tummenupp.gif

Har följt tråden fast jag inte kommenterat, men grattis till en bra taktik. Jag förstår mycket väl din frustration över buskarna. För ett antal år sedan bodde jag i ett hyreshus där det enda vackra runtom bestod av en stor brudspirea. Praktfull var den när den blommade.

Sen lejde hyresvärden nån klant att sköta gräsplätten utanför. Han mejade ner busken totalt jämns med marken.

Den repade sig så klart men det var så himla onödigt. Jag blev jätteledsen och jättearg.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon