Annie Sun
Eftersom tomaterna inte hunnit mogna ute i krukorna i år, har jag nu klippt av klasarna och hängt upp dom i fönstret inne. Precis som förra året. Då hann vissa mogna ute innan, men i år har inte en enda mognat ute. Det gick jättebra att "mogna" dom inne förra året, men i år verkar de börja skrumpna en efter en. De får lite orangefärg och börjar bli jättemjuka och skrynkliga. Jättetråkigt. Verkar inte få smaka en enda tomat i år av alla mina 8 plantor! Är detnån som vet varför detta händer? Vad har jag gjort för fel?
saga
Jag har läst flera artiklar om att man ska lägga de avklippta kvistarna mörkt, t ex i en kökslåda, för att mogna, då skrumpnar de tydligen inte. Solskenet gör att de börjar skrumpna istället för att mogna. Kanske kan du prova, det ska jag göra med mina tomater i helger.
Annie Sun
CITAT (saga @ 08-09-2012, 17:14) *
Jag har läst flera artiklar om att man ska lägga de avklippta kvistarna mörkt, t ex i en kökslåda, för att mogna, då skrumpnar de tydligen inte. Solskenet gör att de börjar skrumpna istället för att mogna. Kanske kan du prova, det ska jag göra med mina tomater i helger.

Hmm det va nåt nytt.. Annars har jag bara hört att man ska hänga upp el lägga i fönstret. Trodde att dom blev sötare ju mer sol dom fick? Får testa med några å se..
CillaM
Inget nytt med att lägga tomaterna mörkt. Lägg dom i en mörk plastpåse, luftigt och kolla av dom varje dag. De kan börja mögla men annars mognar de fint. Mognar i solljus gör de finast på tomatplantan.
Annie Sun
CITAT (CillaM @ 08-09-2012, 20:18) *
Inget nytt med att lägga tomaterna mörkt. Lägg dom i en mörk plastpåse, luftigt och kolla av dom varje dag. De kan börja mögla men annars mognar de fint. Mognar i solljus gör de finast på tomatplantan.

Ok får helt enkelt göra så med de som är kvar! Men hur kommer det sig att det gick finfint på "mitt" sätt förra året? Så skumt tycker jag..
CillaM
Svårt att säga vad som är fel, men i år har det varit dåligt med ljus och sol generellt, mycket som gått fel tycker jag.
rosita
Så länge tomaterna sitter på en planta ska de ha mycket sol, men har man plockat av dem innan mognad måste de inte ha sol för att mogna.
För ett tiotal år sedan hade vi väldigt många tomatplantor. När hösten kom la jag in tomaterna en och en med stjälken kvar (1 cm) på brickor i svalen. Där mognade de efter hand och vi plockade den sista 23 december! bravo.gif Så länge håller de sig alltså! Smaken blir ju inte som när frukterna får mogna på plantorna i solen, men ändå lika goda som vintertomaterna på ICA. 000.gif
Christa
Jag brukar plocka av tomaterna från plantorna och lägga dom inne och dom har alltid mognat. Dom har alltid legat framme. Ibland en och en och ibland i en glasskål. Jag har inte märk någon skillnad.

Vi köpte 12 kg gröna tomater av en odlare en höst och dom stod i glasskålar och alla mognade.

Hade eget växthus där jag bodde tidigare och då lade jag dom på en köksbänk innanför ett fönster och dom brukade mogna allihop varje år.

Det kanske är det att dom sitter kvar på plantorna som ställer till det eller så är dom möjligen alltför små och outvecklade. Det har ju varit en rätt sval sommar.
Annie Sun
CITAT (Christa @ 10-09-2012, 19:18) *
Jag brukar plocka av tomaterna från plantorna och lägga dom inne och dom har alltid mognat. Dom har alltid legat framme. Ibland en och en och ibland i en glasskål. Jag har inte märk någon skillnad.

Vi köpte 12 kg gröna tomater av en odlare en höst och dom stod i glasskålar och alla mognade.

Hade eget växthus där jag bodde tidigare och då lade jag dom på en köksbänk innanför ett fönster och dom brukade mogna allihop varje år.

Det kanske är det att dom sitter kvar på plantorna som ställer till det eller så är dom möjligen alltför små och outvecklade. Det har ju varit en rätt sval sommar.

Ja men tänk om det är så, att dom inte va klara än? Men nä, körsbärstomaterna har rätt stl och den andra sorten är stora tomater och dom är verkligen stora.. Nej, kan nog inte vara det. Väldigt störande är det iaf, att jag har kämpat med odlingen hela våren och sommaren och sen får man inte äta dom:-( har lagt vissa i mörker nu och vissa hänger kvar i fönstrena. Får se om det blir nån skillnad. Konstigt att ingen annan verkar ha stött på problemet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon