Catten
Hej
När jag var och handlade på Åkraberga hittade jag sticklingar av växter som jag trodde var 1-åringar. Ex Husarknapp, Heliotrop.

Har försökt hitta information om vilka som är "äkta" 1-åringar och vilka man kan sticklingsföröka och övervintra.

Luktärt, krasse, ringblomma känns som äkta 1-åringar, eller?
Har sticklingsförökat Agaratum ( sådde för tidigt och var tvingen att toppa och vips hade jag en planta till) Men kan man övervintra den som krukväxt?

Har i år övervintrat klockranka mha sticklingar.

Har ni några tips på andra växter man kan övervintra?
/Catten
Ti bee
Jag har haft lite samma funderingar som du och ställde en liknande fråga på prydnadsväxter för ett tag sedan.

Agerantum är nog flerårig egentligen och ska kunna övervintras har jag hört.
Luktärt, krasse och ringblomma låter som riktiga 1åringar för mig med.

Andra som odlas som 1åriga men som man kan övervintra är blå salvia, jätteverbena, alla sorters dahlior, grusnejlika tror jag, trädkål, ev lobelia (en 1årig jag har givit en skvätt vatten då o då tycks ha klarat sig), klockranka sa du ju, lejongap undrar jag över eftersom den tycks överleva vintern ibland...kommer inte på fler.

Vilka man kan sticklingföröka vet jag inte, det har jag mest gjort på fuchsior än så länge.

Man kan ju experimentera och se vad som klarar att övervintra inomhus. Säkert finns det en del man inte vet om!
smile.gif
Ti bee
Aha! Läste just om sommarrudbeckior i en tråd här och Prarie Sun hade överlevt vintern. Ser man på! smile.gif
Unn
Margueriter oxå, och citronverbena...och lövkoja...och..många hos oss ettåriga kryddor; kan tänka mig t.ex. koriander....
Heliotrop gick inte så bra hos mig, men det var ju bara jag - den ska gå att övervintra smile.gif
Gunvor Nilsson
Jag vet inte om chili och tomater räknas som ettåriga, men jag har en Habanero som har stått under tilläggsbelysning hela vintern och nu blommar den för fullt. Två tomatsticklingar rotade jag i höstas och dom växer och frodas. Tyvärr har jag glömt att sätta namnetiketter på dom så jag vet inte vad det är för sort.

Blåsalvian har jag toppat flera gånger och krukat sticklingarna och så har jag en Asarina som är kvar från förra året också, men den vet jag inte om den är flerårig.

/Gunvor
Susanna
Gunvor,
spännande det där med tomatsticklingarna. Hur övervintrade du dem? Och hur gjorde du när du tog sticklingar?

Mina tomatfrön gror dessvärre dåligt i år. Vet inte riktigt vad det beror på.
Gunvor Nilsson
CITAT (Susanna @ 26-03-2004, 17:50)
Gunvor,
spännande det där med tomatsticklingarna. Hur övervintrade du dem? Och hur gjorde du när du tog sticklingar?

Mina tomatfrön gror dessvärre dåligt i år. Vet inte riktigt vad det beror på.

Susanna!
Jag tog in en tomatstickling sent på hösten och satte den i ett glas. Den växte under tilläggsbelysning och när den blev för ranglig så klippte jag av den på mitten och rotade toppen.

När den också hade växt så toppade jag den och satte den toppade sticklingen i en hög juicekartong med jord och rotade den nya toppen vidare i vatten och när den fått rötter så fick också den en jordad tillvaro i en annan juicekartong. Jag satte båda så djupt så bara de övre bladen stack upp ovan jorden. Det växer nya rötter utefter hela stjälken.

Nu har båda blivit riktigt gröna och knubbiga så snart hamnar de i mitt soliga köksfönster. Glömde naturligtvis att skriva upp vilken sort jag sparade!

Sätt dina frösådder med tomat så varmt som möjligt så skall du se att de gror. Jag har mina nya sådder på en varm marmorskiva ovanför ett element och nu har jag nya plantor som skall skolas om (pust!)
/Gunvor
nilla
Hur gick det med dina tomatsticklingar? Gav dom tomater även år två?
Det här låter ju spännande...

Gunilla
Susanna
Hej Gunvor!

Tack för tipset om tomatsticklingar! Det ska jag verkligen testa i höst! I år lyckades jag övervintra en chili för första gången, kul nu när den blommar!

Med mina tomatsåder går det fortfarande inget vidare. Har hela tiden satt nya omgångar när de tidigare grott dåligt. Av cirka 50 satta frön har 13 grott. Det brukar aldrig vara några problem annars. De har haft både undervärme och tilläggsbelysning. Tror att jag fått fatt i dåliga frön i år. Men 13 plantor duger gott.

Hälsningar
Susanna
Gunvor Nilsson
Nilla!
Det här blir år två så jag vet inte än men jag är hundra på att det blir tomater även på sticklingarna!

Susanna!
Jag tycker det är konstigt att du har fått frö som gror dåligt! Du behöver inte ha ljus för att de skall gro. Det är bara när de kommit upp som de behöver tilläggsbelysning. Men som du sa, 13 plantor räcker nog!

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon