Full version: rosor till krysset
SannaM
Hej! Skulle vilja ha lite tips från er som kan allt! Jag har en korsgång där jag tänkte ha en smal (40-50 cm) bred rabatt med rosa rosor och lavendel. Jag hade tänkt blanda typ två-tre sorters rosor lite hipp som happ i tanken att det skall bli en böljande rosa flod längs kanterna (man FÅR drömma whistling.gif ). Det skall vara låga rabatt/buskrosor (Max 1 m) som blommar rimligt länge. Har funderat på Gruss an Aachen som lär ska finnas i en mörkare och en ljusare rosa men sen såg jag någonstans att den bara blir 20-30 cm hög i Zon 2-3 (där jag bor) Kan det stämma?? Annars har jag funderat på austenrosor som Heritage, Eglantyne och Brother Cadfael... Svårt veta av bilder hur de färgmässigt stämmer eller skär sig. Är ju också svårt att få ett grepp om hur själva växten ser ut. Helst skall buskarna likna varandra i storlek och form och mest variera i färgskiftning på själva rosorna.

(det är söderläge, Sol större delen av dagen (del av korset skuggas lite av äppelträd dock) Zon 2-3 och rätt djup bra jord.)

Sanna
Plater
Får jag föreslå min senaste kärlek, 'Jubilee Celebration'? Den har en färg som kan vara lite svårmatchad, men mot lavendelblått är den strålande. Sen doftar den mer än något annat jag stött på i rosväg!

Se bilden på http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=21.184113
Kajsa
Problemet med Austinrosorna är att i augusti - september drar dom alla på och blir inte 1 m utan 1.20 - 1.5 men du får gärna kolla i mitt album/Austinrosor jag har en del men ingen som snällt stannar på 1 m. Heritage och Eglantyne är 1.5 m nu.


Sommerwind, vackra flikiga blommor, zon 5 ros, ca 80 cm blommar hela sommaren


The Fairy, ca 80 - 1 m hög, blommar hela sommaren, älsklingsros det spelar ingen roll att den är vanlig det är en pärla. Du kanske kan ha den i början eller slutet av " floden " då den blir 1 m bred.
SannaM
Hej igen och tack!

Jubilee verkligen fantastisk men som sagt lite svårmatchad med andra... Finns säkert någon annanstans i trädgården som längtar efter en fantastisk ros whistling.gif så jag sparar den på listan!

Hittade faktiskt ett par fantastiska fairysar fast mörkrosa på Taxinge trädgårdsmässa, de får avsluta "floden"! Inte tänkt mig att austenrosor skulle ränna iväg på höjden confused.gif Får tänka vidare...

Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon