Full version: Plantera plommonträd
Mia i trädgården
Från de andra trådarna om plommonträd vet jag nu hur hög o bred Reine Claude d'Oullins blir. Jättebra, för då skall jag optimera planteringsplatsen för storleken.

Frågan är nu hur jag skall göra med bädden. Där jag har plats för trädet finns en mystisk underjordisk vattenkälla som trycker upp vatten. Gräver jag en grop dröjer det inte länge förrän den är fylld med vatten. Vattenytan ligger då 20-30 cm under marknivå. Under våren ligger det nästan vatten i gräsmattan. På sommaren är det bättre, men efter långvarig o häftig regn skvalpar det runt fötterna någon dag när man går där. Trots flera dräneringsslangar med makadam o markduk runt är det problem med att marken är väldigt fuktig.

För att kunna ha plommonträdet där måste jag göra en rejäl förhöjd bädd.

1) Bör jag ha ett lager makadam över nuvarande marknivå och sedan bygga ovanför? Makadamen skulle funka som kapillärbrytare.

2) Har ni tips på hur mycket jag skall höja upp?

3) Hur stor diameter på den förhöjda bädden skall jag göra för att täcka upp trädets framtida storlek o utbredning på rötterna? Med tanke på att kronan kommer att sträcka sig 4 m fr stammen, skall jag satsa på samma storlek på bädden?

4) andra bra tips o erfarenheter ni har fr plantering på likande "hopplösa" ställen?
Cilla
Låter inte som ett helt optimalt ställe för fruktträd, men man har var man har och får testa.

Jag har gjort allsköns dräneringar, ofta med att jag från växtbädden gräver ett dike med fall på ca 5 grader ut dit jag tror att vattnet kan vilja rinna. I diket sten, ibland lägger jag en markfiberduk i botten på diket och bäddar om stenen i diket innan jag återigen fyller på med jord. Låter mer än vad det ärr, det brukar bli grävning ungefär lika mycket som en växtbädd fast i dikesformat. Ofta tar jag sten som redan finns i jorden där jag gräver.

Dikning är underskattat i våra trädgårdar. Man behöver inte alltid gräva brett och stort, ibland räcker det med 30 cm brett och 20 cm djupt dike för att avleda en hel del vatten. Funkar det inte att ha det öppet så kan man ju lägga sten, grus och grov sand och sedan jord över.

Hur hög och vid din bädd och ditt makadamlager bör vara är svårt att säga utan att känna platsen så väl som du redan gör. Kan du inte avleda vattnet så är det nog bra att ha "en hel del", dvs gå lite på känn. Att försöka avleda och kanske till och med få vattnet till något ställe där du gärna också vill ha det kan vara en bra kombination.

Kanske kan du på platsen bygga en rejäl kulle, ett litet berg, som du också kan nyttja till annat? Kan det fylla fler funktioner med ett berg på stället? I sådana fall kan du ju be någon att tippa ett lass grus där utan grävning alls. Sedan spolar du ned humus och tjoff ned med plommonträdet...

I en park där jag arbetar har man gjorrt en ca 50 meter lång och 5 meter bred sandlimpa. Plommonträd på högsta delen av kullen och krusbärsbuskar lite längre ned. Smart! (För 100 år sedan.)
Mia i trädgården
Bra, tack för tipsen. Några följdfrågor:

Tänker jag rätt när jag tänker på att det är smårötterna när trädet är stort som också då behöver lagom mycket fukt, så jag skall planera för dem också? dvs det blir ett mycket större område jag anpassar än trädet behöver de första åren.

Våra tidigare dräneringar ligger på ca 50 cm djup. Jag kanske skall prova med lite ytligare dräneringar enl din beskrivning. Verkar som vattnet inte orkar sippra ner till dräneringsslangarna tillräckligt fort. Vattnet liksom trycks upp på vissa ställen och rinner ut över ett större område och sedan inte kommer helt ner till slangarna. Om jag istället har ytliga kanaler så kanske det funkar bättre, skall testa med det, särskilt om jag gör en förhöjd bädd..

Sandlimpan: blir det inte väldigt kompakt med sand eller är limpan tillräcklig hög så rötterna inte kommer så mycket i kontakt med sanden?

Om jag tar ett lass grus först, behöver jag ta bort nuvarande gräsmatta?

Att "spola ner humus" menar du spola BORT humus fr gruset så det blir kapillärbrytande eller spola NER humus så det kommer ner mellan gruskornen? Jag tror det senare men vill bara kolla. hur grovt grus är lämpligt? Makadam el storleken som används att grusa vägar vintertid eller mittimellan?

Jag fick trädet i våras men hann inte göra bädden så jag planerade det tillfälligt på annat ställe. Det har fått stödbevattning hela sommaren och har vuxit bra. behöver jag tänka på något särskilt för rötterna nu när jag flyttar det efter lövfällningen? Rotbeskärning (fast det är lite sent nu), eller är det bättre att flytta till våren innan trädet vaknar till liv? (växtzon 1-2)

...... Eller skall jag skaffa större trädgård så jag slipper dräningsfrågan o får plats m ännu fler träd? ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon