Tapio

Halaj!

Som rubriken. Jag har varit på hojsemester i Polen, Slovakien och Tjeckien.
Det skulle vara kul att kunna lägga upp bilderna på nätet så att släkt och vänner kunde titta på dem. Jag undrar om någon kan tipsa om en bra site till detta?
De enda jag känner till är Picasa och flickr. Instagram är väl en mobilapp, så den är jag inte intresserad av. ICloud är en Appleprodukt och eftersom jag skyr Apple som pesten gå den bort.
Mina kriterier:
Det skall vara gratis, helst.
Man skall kunna gå in och kolla på bilder utan att behöva regga sig.
Jag vill kunna skriva en liten snutt till bilderna så att man förstår sammanhanget.

Tips, påpekanden, omdömen?

//T
gnon49
Har inte Google något sådant. Tror jag i alla fall.
Tapio
Halaj!

Picasa ägs numera av Google.

//T

P.S lägger in några bilder. Första: hittade en liten gräsplätt där jag tände upp Trangian för att laga middag vid färjeläget i Swinousjie, i väntan på båten hem. Någon som känner igen buskarna till höger? Javisst! Vilt växande havtorn! kul!
Dock var bären tyvärr inte mogna nog till efterrätt.
andra: här kör man inte gärna för fort genom staden...
Bengalow
Photobucket är precis det du vill ha, men såklart måste du registrera dig. Nån koll vill du väl ha på bilderna? Sedan delar du ut adressen till din fil till dina bekanta, så kan dom gå in och titta. 5 Gb gratis, har jag för mig. Jag har haft den i en massa år, och är helt nöjd.
kerstin z5-6
Alternativt fixar du en blogg på blogger.se och börjar skriva där du "kom hem" så blir ordningen rätt:)
Gratis det med.kan vara helt sluten -bara för vänner
Tapio
Halaj!

bilderna

//T
Tapio
CITAT (Bengalow @ 17-08-2012, 20:40) *
Photobucket är precis det du vill ha, men såklart måste du registrera dig. Nån koll vill du väl ha på bilderna? Sedan delar du ut adressen till din fil till dina bekanta, så kan dom gå in och titta. 5 Gb gratis, har jag för mig. Jag har haft den i en massa år, och är helt nöjd.


Halaj!

Jo, att jag måste regga mig tar jag för givet. Bara inte besökare behöver göra det. Det skall vara lätt att gå in och kolla, det är viktigt. Äldre delar av släkten är inte precis datorvana.
Jag känner igen namnet photobucket, skall kolla.

Tack för ditt tips!

//T
Kryddan03
Photbucket är ofta segt och har en massa reklam. De har tre alterntiv för sina album: Publikt (alla användare kan se), privat (ingen kan se) eller lösenordskyddat (bara du och inbjudna kan logga in och se de album du valt detta alternativ för).

Du har inte Facebook? Då kan du bara maila länken längst ner på sidan för det album du vill dela. De du vill skall kunna se bilderna i albumet behöver inte vara medlemmar i Facebook.

Har inte din internetleverantör lagring för filer och bilder i abonnemanget som man sedan kan dela med andra? Jag har själv Comhem och har utnyttjat det vid ett tillfälle då de som skulle se bilderna i stort sett kan öppna mail och svara. wink.gif Funkade som Facebook ovan - bara att maila länken och för dem att sedan klicka på länken. smile.gif
Bengalow
Reklam i Photobucket? Har aldrig hört på maken! Eller du menar kanske den där rutan om att du är den 10000:e besökaren...Klicka på kryss, så blir du "reklamfri"!. Nä, dom har varit helt sjyssta. Hur kan du få det till att Photobucket är segt? Vad har du för blixtrande krav, kryddan03?
Nu vet jag ingenting om facebook - skulle aldrig gå med där, så det kan jag inte säga mer om än vad andra sagt. Min uppfattning om Facebook är - "aldrig i livet...!"
Tapio
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2012, 20:46) *
Alternativt fixar du en blogg på blogger.se och börjar skriva där du "kom hem" så blir ordningen rätt:)
Gratis det med.kan vara helt sluten -bara för vänner


Halaj!

Jo, jag har funderat på bloggalternativet också. Men, nej. Dels känns det så pretetiöst (jag har nåt jag behöver basunera ut för hela min omvärld), och också inte så lite narcissistiskt.
Det passar inte mig alls. OK, en blogg blir vad man gör den till, men ändå…nej…

Tack ändå.

//T
hattstugan

Varför ta upp FB?

De gör ju som dom vill med ALLT du har för dig där! Bilderna du lägger upp är deras! INTE dina!
Kryddan03
CITAT (Bengalow @ 17-08-2012, 22:07) *
Reklam i Photobucket? Har aldrig hört på maken! Eller du menar kanske den där rutan om att du är den 10000:e besökaren...Klicka på kryss, så blir du "reklamfri"!. Nä, dom har varit helt sjyssta. Hur kan du få det till att Photobucket är segt? Vad har du för blixtrande krav, kryddan03?
Nu vet jag ingenting om facebook - skulle aldrig gå med där, så det kan jag inte säga mer om än vad andra sagt. Min uppfattning om Facebook är - "aldrig i livet...!"

Använde själv photobucket en del förut men slutade p g a all blinkande reklam och popup-fönster. Har kvar kontot dock och kollade precis. Fortfarande lika mycket reklam... Segt var det också fortfarande och då har jag ändå en hyfsad dator med bra uppkoppling. Tänk då någon som inte brukar använda dator eller har en gammal dator. Har inga "blixtrande krav" men vill ju helst inte dö av tristess eller få ett epilepsianfall innan man ens får se bilderna.
Jag är dessutom med på ett forum där man måste länka bilder för att de skall synas i inläggen och det är konstigt nog alltid bilder som är länkade från photobucketalbum som hänger sig och står och stampar.

Om du läste igenom mitt inlägg ordentligt så var Facebook ett förslag om man ändå är medlem där och läste du ännu lite noggrannare så kunde du också sett att de som skall se bilderna i det album man väljer att dela inte behöver vara medlemmar överhuvud... Helt reklamfritt för dem dessutom...
Bengalow
Kryddan03! Vi har totalt olika erfarenhet av Photobucket..det kan jag förstå av ditt svar. Jag har minst 1500 bilder där som jag utan problem lägger ut till bekanta. Ett klick på länken och bilderna kommer upp direkt.
Läs sedan vad hattstugan skrev om FB...NEJ TACK...
Kryddan03
CITAT (Bengalow @ 17-08-2012, 22:29) *
Kryddan03! Vi har totalt olika erfarenhet av Photobucket..det kan jag förstå av ditt svar. Jag har minst 1500 bilder där som jag utan problem lägger ut till bekanta. Ett klick på länken och bilderna kommer upp direkt.
Läs sedan vad hattstugan skrev om FB...NEJ TACK...

Var någonstans har jag skrivit att jag tvingar dig att bli medlem i Facebook?
Du får gärna använda photobucket om du vill, det rör mig inte i ryggen. Men, det är väl bra om Tapio får reda på andras erfarenheter av den tjänsten. Min erfarenhet är att det blinkar och poppar upp reklam överallt och att det ofta är segt. En tjänst jag en gång i tiden använde för att dela bilder men inte längre då jag anser att det finns bättre sätt att dela bilder. Får jag inte tycka det för dig? g.gif
Tapio
Halaj!

NEJ! Inte bråka nu här i min tråd.

För att ljuta olja på vågorna kommer några bilder. Mitt uppe i bergen i karpaterna på den slovenska sidan stannar jag till vid en vägficka för att pusta ut och kolla kartan.
Där finns…äähh, kolla bilderna. Nån slags gårdsförsäljning av trädgårdmöbler? Vet inte. Inga skyltar. Ingen hänvisning till nåt öht.
Men visst är det fräckt? Någon har lagt ett jättejobb på att skala dessa rötter och göra nåt fint av det.

//
Kryddan03
CITAT (Tapio @ 17-08-2012, 22:49) *
Halaj!

NEJ! Inte bråka nu här i min tråd.

För att ljuta olja på vågorna kommer några bilder. Mitt uppe i bergen i karpaterna på den slovenska sidan stannar jag till vid en vägficka för att pusta ut och kolla kartan.
Där finns…äähh, kolla bilderna. Nån slags gårdsförsäljning av trädgårdmöbler? Vet inte. Inga skyltar. Ingen hänvisning till nåt öht.
Men visst är det fräckt? Någon har lagt ett jättejobb på att skala dessa rötter och göra nåt fint av det.

//

Sorry. angel_not.gif

Minst sagt intressanta trädgårdsmöbler! Som du säger måste det ligga en massa arbete bakom. Snyggt? Inte riktigt min smak men imponerande. smile.gif
hattstugan

Tycker de är häftiga!

Mja kanske inte här då men ändå! Vilket jobb den som gjort dem har haft!
Klint
Men jag forstod inte riktigt vad du har emot Piccasa,gratis och du kan bestämma vem som får se skicka bara länken funkar jättebra för tex mamma (77) skriva till bilderna funkar också!
Tapio
Halaj!

Nädå, jag har inget emot picasa alls. Möjligtvis för att det tillhör Google, och är därför lite skrämmande. De vet snart mer om mig än vad jag själv vet.

Jag är bara ute efter att hitta nåt smidigt och lätt, och det var därför jag ställde frågan.

Kryddan tyckte att photobucket var seg, så där backar jag.

För att lägga bilder på flickr. Måste man skaffa ett konto på yahoo!, vilket var bökigt enligt någon blogg jag hittade.

En annan fotosite (minns inte vilken) ägdes av Fox Inc.
Vill man stödja en konservativ, republikansk, fundamentalt kristen, abortmotståndarsite?
Jag vet inte. Skall man bry sig? Jag vet inte.

Efter tips i kryddans inlägg #8 gjorde jag ett försök att regga ett konto hos Telia (min internetleverantör) där jag kunde lägga mina bilder. Jag bockade för att de skulle skicka en verifieringskod till mig via SMS, men det har de inte gjort. Suck.

//T
Tapio
Halaj!

Med risk för att flytta fokus från min fråga har jag en annan fråga som hör ihop med min resa. Jag stannade i Krakow några dagar och passade på att besöka Auschwitz.
Första bilden: här arkebuserades fångar, mellan block 10, till V och block 11 till H: http://sv.wikipedia.org/wiki/Block_11
Andra bilden: där står en uniformerad israelisk soldat och tar en makrobild på nåt.
Tredje bilden: det gjorde jag också. Det ligger småsten intryckt där. En sten där har text på sig, på det israeliska/judiska (vet inte vilket) alfabetet.

Så nu kommer min fråga: det finns någon grej med judendomen och döden och sten.
Vari ligger det?
I filmen Schindler's List ser man i slutminutrarna en jättekö med människor som alla lägger en sten på något monument (Schindlers gravsten? Minns inte) i filmen förklaras också symboliken med sten/döden. Är det nån som minns filmen och kan förklara?

När jag googlar på sten och israel får jag mest upp artiklar om stenkastande palestinier och liknande.

//T
kerstin z5-6
CITAT (Tapio @ 17-08-2012, 22:13) *
Halaj!

Jo, jag har funderat på bloggalternativet också. Men, nej. Dels känns det så pretetiöst (jag har nåt jag behöver basunera ut för hela min omvärld), och också inte så lite narcissistiskt.
Det passar inte mig alls. OK, en blogg blir vad man gör den till, men ändå…nej…

Tack ändå.

//T

ahm..som sagt man kan ha den sluten ..endast för vänner ingen annan utom inbjudna- kan öppna den Ok.?
Och även om du har en öppen får du nog kämpa om du ska ha 100 besökare i månaden smile.gif LOL
Angående Judarnas sed att lägga en sten på graven beskrivs den bra i Levitans dikt
På judiska kyrkogården (sic!) i Prag

Lägg icke blommor, band och fransar
på vården över deras ben,
ej livet gav dem gröna kransar
men sten. På vårdarne lägg sten!

Så gjorde fädren, de som jagats
från land till land i spe och skam
och genom sekel som ej dagats
sett ghettots jämmer slå sin stam.

Där den förtröttade fått somna
från hemlös vandrings tistelstråt,
och ängslat hjärta äntligt domna
från andras hån och egen gråt,

där ej med sommarns löften gäcken
den döda ro, som vunnits ren.
Ej blommor lägg som kärlekstecken
på vårdarne, ej grönt. Lägg sten!

Antagligen är seden äldre än dikten men judisk sed att lägga en liten sten på en grav man besökt. Att lägga blommor vid graven är däremot inte en judisk tradition. Stenen är ett tecken på ihågkomst och att någon besökt graven.
gnon49
Kan du inte göra en bildsvit o lägga upp på Youtube. Sedan ger du bara länken dit till alla du vill se den. Dessutom kan ju alla som besöker sajten "ramla"över bilderna om du nu vill det.
skånepåg
Picasa har en hel del funktioner så du kan dela till alla i olika format och sajter hur du vill, google konto har väl alla nu för tiden som hotmail för länge sen tongue.gif
En blogg är ju snabbt gjort på nån minut annars för att dela till alla, annars bara sök på Upload picture och ladda upp, går nog att göra album på de flesta?
Flickr som har nämnts ^^
Träd konstruktionerna var ju mega häftiga!
Just det molnet, det krävs att alla användarna använder samma program som det finns en hel del av, jag använder vissa, skydrive har blivit lite bra med microsoft annars sugarsync är duglig och har stort utrymme wink.gif
Tapio
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2012, 21:32) *
ahm..som sagt man kan ha den sluten ..endast för vänner ingen annan utom inbjudna- kan öppna den Ok.?
Och även om du har en öppen får du nog kämpa om du ska ha 100 besökare i månaden smile.gif LOL
Angående Judarnas sed att lägga en sten på graven beskrivs den bra i Levitans dikt
På judiska kyrkogården (sic!) i Prag

Lägg icke blommor, band och fransar
på vården över deras ben,
ej livet gav dem gröna kransar
men sten. På vårdarne lägg sten!

Så gjorde fädren, de som jagats
från land till land i spe och skam
och genom sekel som ej dagats
sett ghettots jämmer slå sin stam.

Där den förtröttade fått somna
från hemlös vandrings tistelstråt,
och ängslat hjärta äntligt domna
från andras hån och egen gråt,

där ej med sommarns löften gäcken
den döda ro, som vunnits ren.
Ej blommor lägg som kärlekstecken
på vårdarne, ej grönt. Lägg sten!

Antagligen är seden äldre än dikten men judisk sed att lägga en liten sten på en grav man besökt. Att lägga blommor vid graven är däremot inte en judisk tradition. Stenen är ett tecken på ihågkomst och att någon besökt graven.


Halaj!

Gott svar, även om jag uppfattar den som lite retsam ;-)
Men det var ändå inget svar på själva frågan.
Under historiens gång, när man har velat lämna ett eftermäle efter stor man/kvinna har man historiskt lämnat/begravt något stort/jobbigt att tillverka/dyrt, whatever.
Men en sten? En sketen dj-la sten?
Jag kan böja mig mig ner i marken och plocka upp en sten. Var inte Schindler mer värd än så?
Det måste vara mer än så till detta.

//T

EDIT: först nu såg jag det sista du skrev. Ibland går det för fort. DS
Kryddan03
Det här hittade jag på engelska wikipedia:
"Even when visiting Jewish graves of someone that the visitor never knew, the custom is to place a small stone on the grave using the left hand. This shows that someone visited the gravesite, and is also a way of participating in the mitzvah of burial. Leaving flowers is not a traditional Jewish practice. Another reason for leaving stones is to tend the grave. In Biblical times, gravestones were not used; graves were marked with mounds of stones (a kind of cairn), so by placing (or replacing) them, one perpetuated the existence of the site.[15]"
(Fotnoten referar till Talmud)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bereavement_in_Judaism

Stenen är ungefär som vi kan lägga/sätta en blomma på en grav; till åminnelse och delaktighet.
kerstin z5-6
Ja de visar att de varit där, intressant nog finns detta även i min egen kultur samerna,vi gör samma sak, en liten sten-jag var här jag tänker på dej .
*Stintan*
Även stenar kan "tala".
Kryddan03
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2012, 23:01) *
Ja de visar att de varit där, intressant nog finns detta även i min egen kultur samerna,vi gör samma sak, en liten sten-jag var här jag tänker på dej .

Så intressant! Kan man tänka sig att det kan ha att göra med att båda kulturer bor/har bott i mer eller mindre karga miljöer där t ex stenar kanske varit mer betydelsefulla/beständiga som symboler än t ex blommor? Stenar är ju också otroligt varierande och vackra och om man kanske har mer sten än blommor omkring sig ser man kanske deras skönhet och variationsrikedom ännu tydligare och då är det nära till hands att man använder det istället? En förflugen tanke bara. smile.gif

(Därmed inte sagt att dessa miljöer är helt blomfattiga men proportionerna kanske är olika wink.gif)
*Stintan*
Redan på bronsåldern begravdes ju människor under stenar. Finns ju massor av gravrösen som fortfarande växer därför att folk lägger dit små stenar när de besöker platsen.
Tapio
CITAT (Kryddan03 @ 18-08-2012, 23:12) *
Så intressant!


Halaj!

Ja, det var det. Och om man tittar på de inpetade stenarna ser man att de är alla mjuka, runda till formen. Alltså inte inte plockade på plats, från gårdsplan med krossgrus.
Man kan gissa att de kommer från medelhavskusten. Vackert så.

Men. Alltså dessa israeler. Man kan fråga sig om det är så mycket ädlare, bättre, finare när flaggviftandet och stöveltrampet kommer från israeler än om det kommer från nazister?
Bild tagen samma dag, men någon timme efter de ovan, i Auschwitz-Birkenau.

//T
Kryddan03
I Çatalhöyük för sisådär 7000-9500 år sedan begravde man sina döda under golvet inomhus - gärna under härden där man lagade mat.
Alba
Microsoft har Skydrive. Jag har bara testat det 1 gång så jag har ingen större erfarenhet av det.
Jag skulle maila många stora bilder och fick då upp förslaget om Sky Drive. Bara på detta korta tyckte jag att det var OK men det skulle vara kul att höra om någon vet mer.

Sky Drive
Pappa Piraten
Jag har ingen erfarenhet av Skydrive, däremot så har jag använt flickr.com i flera år nu. Det är helt gratis och du kan ställa in ditt konto så att det är ett "öppet"-konto. Märk dock att flickr.com har ett begränsat utrymme om du väljer gratisalternativet. Som sagt har jag använt mig av flickr.com i flera år, först förra året fick jag en påminnelse om att mitt utrymme börjar tryta. Annars finns ju picassa, kolla även in imageshack.
Tapio
Halaj!

Goda tips! Tack!

Jag skall kolla igenom när jag fått lite bättre internetuppkoppling. Den är lite sporadisk just nu.

//T
Alba
Berätta gärna vad du valde och vad du tycker...........när du har testat.
Ugglemormor
Jag vet nu inte hur du menar, men jag kör in mina bilder på en mapp "mina bilder" och sedan bränner jag dem till CD och tömmer bort det jag inte behöver ha i datorn.
Använder Fotoziser för att minska vissa bilder jag sedan kan dela med mig, hit eller till någon annan.
kopplar inte upp mig på nätet med mina privata bilder, datorn sköter det automatiskt, och när de är sparade på CD så behöver jag inte oroa mig för dem.
Jag använder endast en av mina datorer för bilder, de andra är rena från dem.

Men de som jag lägger upp på FB är enbart för nära vänner och även om de skulle börja "vandra" finns inget som kan identiferas eller att jag lägger inte privata bilder ut överhuvudtaget.

Det finns säkert olika sätt att göra med sina bilder, men för min del är jag inte intresserad av att visa mer än det jag gör, och det är mycket lite ........

Mitt svar löser kanske inte dina frågor, men ville berätta hur jag gör ....... tummenupp.gif
Tapio
CITAT (Alba @ 21-08-2012, 19:43) *
Berätta gärna vad du valde och vad du tycker...........när du har testat.


Halaj!

Som jag har hållit på med detta nu, …pust!
Men nu fattar jag lite bättre. De här molntjänsterna överlappar varandra lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...backup_services
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...osting_services
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...zation_software
tanken är alltså att, förutom backup, man delar mappar med olika datorer.
t.ex. hemmadatorn, jobbdatorn och datorn på fotbolls/karate/golfklubben.

Man laddar ner en programsnutt på varje dator och då synkas de mappar man valt automatiskt mellan datorerna. Du sitter vid dator A och lägger till, ändrar, tar bort filer. Dator A synkar mappen filerna ligger i, mot ”molnet”. Sen sätter du dig vid dator B, och när den synkar mot ”molnet” görs precis de ändringar som du gjorde vid dator A också automagiskt på B.

Perfekt för den som har behovet, vilket jag inte har. Jag vill lägga mina bilder i cyberrymden så att jag kan deleta dem från min hårddisk.
Jag reggade mig iaf. på Ubuntu one.
Jag tog en kopia på en bild, la den i en mapp och laddade upp den från min hårddisk.
Och visst, den hamnade där i molnet. Kalas, det funkar! Så då deletade jag kopian från mappen och skulle börja lägga upp mina semesterbilder. Så gjorde programmet en synkning, och eftersom kopian var borta tog programmet också bort den från molnet!
Det var tur jag inte hann längre, för då hade mina semesterbilder varit puts väck!

//T
Tapio
Halaj!

Vad jag behöver är istället en ren photo sharingsite:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_photo_sharing_websites
de har alla sina restriktioner, men jag fastnade för image schack. Men så läste jag på wikipedia:
Images are stored on ImageShack indefinitely unless the image or the user who uploaded it abuses the Terms of Service. The image will be rendered inaccessible if the image uses over 200 megabytes of bandwidth in a one-hour period. If the image in question is not accessed a single time in one year, they will remove it.[4]

Det första uppfetade verkar ju bra, men det andra får mig att dra öronen åt mig.
En bild ingen har klickat på får ligga kvar hur länge som helst, men en som klickats på jättemycket under en period tas bort om ingen har klickat på den på ett år??!! Helt ologiskt!
Näe, image schack går bort.

Nu fokuserar jag Telia säker lagring istället. Jag har fått det att funka också, men så mycket jobb det är att fixa alla filer innan jag kan tanka upp dem!

Så det blev mitt val till slut, Telia. Det känns tryggt. ITbranschen har ju inte gjort sig känd för stabilitet precis, men att Telia plötsligt skulle gå omkull (och mina bilder borta) känns ju inte troligt.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon