Full version: ATP
Alba
När infördes ATP för arbetare ? (arbetare giggle.gif eller vad man kallar det)
Jag har en känsla av att införandet 1960 endast gällde tjänstemän.

Jag hittar följande på Wikipedia
ATP-systemet trädde i kraft den 1 januari 1960 och de första ATP-utbetalningarna skedde 1963.

Jag har googlat men hittar inget om arbetare.
Natur liv
Tjänstemännen hade tilläggspension före 1960. 1960 infördes allmän tilläggspension och i den inräknat arbetare vad jag har förstått. Men redan 1994 drogs tumskruvarna åt för ATP-systemet och snart finns det väl knappast några kvar som får ATP.
Alba
Aha det var så.

Tack för ditt svar.
Bengalow
Nja, så är det väl inte riktigt ändå. Läs vad NE skriver om detta:

"-ATP, allmän tilläggspension, tidigare en del av den allmänna pensionen. ATP infördes 1960 och upphörde att gälla då det allmänna pensionssystemet infördes 1999. Övergångsregler mellan 1999 års system och ATP-systemet innebär att personer födda 1938–53 får delar av sin pension från båda systemen. ATP-delen kallas tilläggspension. Jämför pension.

ATP var ett tillägg till folkpensionen och dess storlek var beroende av tidigare arbetsinkomst. För att få ATP måste man ha haft pensionsgrundande inkomst i minst tre år för ålderspension och i minst ett år för förtidspension. Den pensionsgrundande inkomsten måste ha förvärvats tidigast det år man fyllde 16 men senast det år man fyllde 64. Pensionsgrundande var inkomst av förvärvsarbete som anställd eller företagare, men endast den del som översteg basbeloppet räknades. Inkomst över 7,5 gånger basbeloppet räknades inte. Sjukpenning, föräldrapenning, arbetsskadelivränta, arbetslöshetsbidrag och värnpliktsbidrag räknades, men inte kapitalinkomst eller pension (utom delpension). Beloppet fastställdes varje år vid taxeringen och stod på skattsedeln för slutlig skatt
."
Alba
Tack för utdraget från NE.

Nu tror jag mig ha bilden klar hur allt hänger ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon