Agge
[attachment=71927:h_ck.jpg]

Jag behöver hjälp att identifiera vad det här är för slags häck?

Enligt tomtägaren växer den oerhört. De klipper ner den till marken varje år vid påsk, vid kristihimmelsfärd närmar den sig halvmeter - meter, för att i slutet av säsongen kunna vara omkring tre meter hög?

Som ni ser på bilden är det nu mest pinne rakt upp första halvmetern när den får växa fritt, men kanske skulle den kunna bli lite mer buskig om den ansades lite under säsongen?

Som sagt, är det någon som vet vad det är för en växt så är jag idel öra att få veta, liksom om ni har tips på hantering!

Mvh Agge
masa
Det är en Jätteslide, ett riktigt ogräs som kan vara svårt att bli av med. Som häckväxt är den väl tveksam eftersom den vissnar ned varje år.
Cilla
Ja, eller så är det parkslide Fallopia japonica - om den blommar i vitt. Jätteslide heter Fallopia sachalinensis, blommar mer i gröngult. Släkt med bokharabindan Fallopia baldschuanica, vår starkast växande slingerväxt.

Både park- och jätteslide kan blir 3 meter höga, och de kan sprida sig via rötterna. Kräver idogt arbete att få bort dem, mer än de flesta andra rotspridare. I vanliga trädgårdsjordar vill de gärna breda ut sig och jag vet inte vilka barriärer man ska bygga för att förhindra det.

Det som ägaren skär ned är det som vissnat, för det gör hela växten och kvar på vintern blir de rödbruna stjälkarna.
Huggorm
Man ser dem rätt ofta utefter vägarna, och jag funderar alltid på vem som planterat dem där. Vägverket eller någon privatperson?
Agge
Jag tyckte hon sa att blommorna var oansenlig, åt det vitare hållet, så det kanske ändå är en parkslide, alltså?

Tydligen faller bladen på hösten, samt att en del av själva pinnarna knäcks av vinterstormar, så det är så att säga ett trasigt plockepinn som de knipsar av vid påsken...

Jag känner mig inte så sugen att byta ut vår Hagtornhäck mot denna, även om det vore skönt att slippa taggarna... Vi behåller nog vår gamla taggiga häck, trots allt. g.gif

Cilla
Parkslide (Fallopia japonica)


Huggorm
Säga vad man vill, men nog är de tjusiga. Jag funderar på att plantera slide i mitt expanderande spireasnår, och se vem som segrar i den kampen
Cilla
Jag håller med. De är imponerande. Att de kan växa så mycket på en enda säsong.

"Farliga" är de också, för de kan verkligen krypa ut och bilda stora områden och det är mycket jobb att gräva bort dem. Fast jämfört med smällspirea, klasespirea m fl vet jag inte vad som är mest arbetssamt egentligen...

Felplacerade, dvs där det blir fult med död växtlighet på vintern, är de anskrämliga. Och där de breder ut sig på oänskat sätt är de heller inte vackra. Jag har sett en trädgård som planterades med en SMAL rad Fallopia i tomtgränsen, som nu efter 10 år är 5 meter brett och där ägarna gräver för att minska området varje år...

Och så går man till trädgårdshandeln. Jätteslide kostar över 100 kr för en liten planta!

Jag har satt parkslide en gång, vid en utomhusbassäng där det var 20 cm mellan anläggning och tomtgräns och mycket torra och dåliga växtförhållanden blandat med bassängvattenplask. Där utvecklas de i lagom takt och håller sig hittills där de ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon