Robahl
Hej !

Så här ligger det till, jag har ett litet körsbärsträd på tomten, 3år gammalt med mycket söta och goda bär ( vet inte sort ) som råkade ut för en olycka i vintras och gick av på mitten så nu är det bara ca: 1.80 cm kvar av det, trodde de skulle dö men det bar frukt på de få grenar som blev kvar.
Nu råkar jag även bo i Norrbotten så allt för vanligt med söta körsbär är det inte, har både bekanta och grannar som köpt (söta) körsbärsträd, men nog är dom allt lite beska.

Tänkte att jag tar några kärnor från mitt träd och planterar i krukor och ser om det blir nåt, men som brukligt går man ju ut på nätet för att få mer information och lärdom.

Vad får man då läsa?
Jo...
1. Plantera kärnorna och förvara dem i kylskåpet då de tydligen behöver vinter OK.
2. Att det inte blir samma träd som det man tog kärnorna ifrån pga genetik OK.
3. Att de måste ympas för att det ska bli en kopia av moderträdet OK.
4. Att de ska helst ska klyvympas med en grundstam av Prunus avium ? inte OK.

Vad är det för buske eller träd och vart får man tag i dessa? och betyder det vidare att jag först måste odla upp en massa Prunus avium, kan man frö så dessa eller måste man köpa dyra plantor, och hur länge tar det innan man kan ympa in en ny gren i denna Prunus avium? måste man plantera ut dessa Prunus året före eller flera år före? hur funkar det?

Skulle det inte fungera om jag planterar kärnor från mitt nuvarande träd och senare ympar in grenar i dessa plantor?

Mitt nuvarande körsbärsträd har fem grenar kvar och de va dessa jag hade tänkt få nya träd av är det rätt eller fel tänkt?

Som ni förstår är frågorna många och visdommen inte så värst uppdaterad på detta område, men jag hoppas på hjälp från detta forum så jag kan fatta ett beslut om det är värt det eller inte.

MVH
Robban
kerstin z5-6
Skulle det inte fungera om jag planterar kärnor från mitt nuvarande träd och senare ympar in grenar i dessa plantor?

Nej-det blir en helt ny avkomma ,precis som hos människor.Så du måste ha en ymp från originalet för att få samma nya" träd.Vet du vilket körsbär som pollinerat ditt träd ?
Fågelbär prunus avium är sötkörsbär, rätt små men söta,det kanske är det du redan har?

jag skulle testa att så fröna och ställa dem ute under vintern-sen gror de i vår.Om de klarar sig på egen rot måste du vänta till de ger frukt för att veta.Har du bara ett träd är det troligt att ditt träd blivit polinerat med ett surkörsbär..då blir bären ev sura.eftersom fröets pappa" är ett surkörsbär.


mari_tres
Fattar frågan som om det går att ympa in grenar från det gamla trädet in på nya (som är från frön från det befintliga trädet) och det bör väl gå, tycker jag? Fast som sagt, det kan ju ta tid. Grundstammen måste väl få växa på sig i några år iallafall, innan det är dags för inympning från gamla trädet.
Robahl
mari_tres. Du har fattat frågan helt rätt att ympa in grenar från det gamla trädet in på nya (som är från frön från det befintliga trädet). Får väll helt enkelt ta och prova om inte någon annan har nåt att säga. Har du nån aning om hur grov grundstammen bör vara innan man påbörjar ympningen?

kerstin z5-6 Vilket träd som pollinerat mitt är nog min grannes körsbärsträd (vad det är för sort vet jag i nuläget inte) som växer 40meter från mitt, om det inte blivit nån konstig mutation med mitt äppelträd som växer alldeles bredvid smile.gif .
Tror du att fröna (kärnorna) klarar av att sås och ställas utomhus här uppe i norr? det blir ju kallare än i en frysbox i några månader om vintern, brukar variera mellan -15 till -25 från December och hela Mars och brukligt är ju även nån eller några dagar då det sjunker under -30?
Kanske kylskåpet, eller frysboxen för senare upptining i kylskåpet och utplantering när våren kommit?

Tack för era svar.

MVH
Robban
kerstin z5-6
frö finns basalt av två slag..de som behöver kallstratifiering viket sker i 0 till -5 grader. .devs den temp som alltid finns eller större delen av vintern under snö.ELLER -De som är sk varmgroende,de behöver värme för att gro.
Dina kärnor behöver dels en kallperid dels behöver skalet en åverkan..kan ta tid.Se till att ta bort allt fruktkött innan du sår.

När det är -20 händer inget vare sig i frysbox eller annan stans..men ute händer mkt fa efter februari månad.
Ofta startar det med temp -15 eller mer ovan snö men -5-+4 under den,den tempen varierar med dagens temp-detta är vad som gör att sk kallgroende frö gror öht.
Då slutar groninghämmande medel att fungera för fröet och det blir redo att gro.Kan ta 4-16 v beroende på fröslag.
Pollinering är i ditt fall viktig eftersom du har ett enda träd så moderplantan har söt körsbär men det den pollineras med..är inte det-antagligen
.
Vilket gör att OM du får upp plantor och om de lever till fruktsättning blir 50 % sur körsbär o 50 % kan bli söta
Jämför genetik från människa och hur gener ärvs..
Vet inte mer om ätliga saker odlar mest oätligt..Bor i Västerbotten så våra förhållanden lär vara likvärdiga
kerstinbern
Om du bor i Norrland så är det förmodligen inte sötkörsbär, utan söta surkörsbär, och de skall nog inte ympas på Prunus avium. Så ta reda på vad det är för sort du har till att börja med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon