Full version: Längtans blå vallmo
myskmadra
Mina sålådor med vallmo står ute i kylan och huttrar. Undrar om man ska ta in dom i värmen ibland? Och hur lång tid kan det ta? Ska man göra likadant med "isländsk vallmo". Jag har köpt sådana frön från Lindbloms frö(hade bestämt för mig att det hette "sibirisk vallmo".........)
Jag drömmer om min blivande vallmorabatt som just nu ser ut som en rishög men jag anar våren, där sticker upp nåt grönt, kanske är det pärlhyacinter? rolleyes.gif
kerstin z5-6
är det blå bergvallmo -Meconopsis ?
De som står ute de gror när tiden är rätt , bara att avvakta
har du tillskottsljus kan du ta in och gro , men inte ta in o ställa ut sen -det funkar inte bra
myskmadra
Blue Tibetan POPPY meconopsis betonicifolia av märket UNWINS.
Då vet jag , vänta och se!
*tålmodig*
kerstin z5-6

Så ser min ut smile.gif Hos mig är den mycket långlivad -på sitt åttonde år om jag minns rätt
angylp
Hur ska man egentligen göra för att lyckas med blå vallmo (misslyckade vid första försök år 2003)? Jag har nu haft fröerna i kylskåpet i 2 veckor.. Jag tror det stod i instruktionen att man ska så i såjord. Ska såladan ut i trädgården eller inom hus ?
kerstin z5-6
Har du tänkt låta dem gro senare ute (-svårare tycker jag )de tål en uttorkning sen är det kört , de gillar inte heller övervattning -
Men ska du ha dem ute så sätt ut lådan nu -medan det är svalt
Norrsidan- fiberduk på -kolla ofta smile.gif
Inne -ta ut om 2 veckor -låt gro i svalt rum -gärna lägre temp på natten
angylp
Hej Kerstin,

Måste lådan vara nedgrävd i jorden eller kan lådan stå för sig själv ? När måste jag börja ta in lådan (t.ex. vid minus grader eller?).

>Inne -ta ut om 2 veckor -låt gro i svalt rum -gärna lägre temp på natten Förstod inte riktigt din sista mening. Menar du att om jag väljer att ha lådan inomhus så får det då stå svalt (hur svalt?) och måste lådan får ljus (t.ex. lysrör) ?
kerstin z5-6
1. Ute metoden :Ställer du ut dem nu - -ska de inte ha grott alls , och du tar aldrig in dem mer smile.gif
De kommer inte att gro då förrän det är i princip frostfritt , fiberduk , vit frostduk runt lådan som inte måste vara nergrävd .men kollas så den inte torkar som sagt
Fördelar -temperaturen kommer att växla vilket de gillar
De behöver aldrig avhärdas

2. Kerstin metoden -lite sent kanske men den går nog i alla fall kylskåps varianten :
Själv sätter jag ut de som ska kylas och tar in efter 4-6 v-januari till mars
Obs de är då helt stelfrusna sålådor, inlindade i plast o översnöade , -Värmer upp -låter gro inne under lysrör -..
Alt jag kyler i kylsåp i 4-6 v-Ställer under lysrör och gror där .


Om de ska vara inne måste du ha tillskottsljus i form av lysrör.
Bergvallmo pyttisar tål direkt solljus dåligt.
Med svalare på natten menar jag gärna + 13-+10 grader bara
-en del ställer dem på kallaste stället i huset under natten -andra tycker att det räcker med svalt rum -där lysrören naturligtvis inte är på , nattetid.
Dessa växters rötter , vill nämligen ha Himalaya klimat för att utvecklas , varm dag kall natt ..
Därav denna något krångliga beskrivning .
Hoppas det går bra! ett annat tips -skola om dem tidigt -de har pålrot så man får vara lite försiktig smile.gif
De måste avhärdas innan du planterar ut dem, om du haft dem inne ..
Lycka till tongue.gif
angylp
Har kört Kerstins metod och fortfarande ingenting... Ska det tillbaka till kylskåpet igen ?
kerstin z5-6
Hur länga har du haft dem i värme ?Har du dem under ljus ?
angylp
Det har säkert varit i garaget med lysrör (kl 06-1900) i två veckor... Temperaturen har dock variererat mellan 5 till 16 grader... Eller ska jag ha dem utomhus nu när det är varmare ?

Gäller din metod även jättedaggkåpa ?
kerstin z5-6
Metoden går att pröva för de flesta perenner som gror lite segt
Temperaturerna är växlande , det är bra -när det börjar gå upp emot + 20 på dagen gror de säkert. För bergvallmo som har grott är tempen idealisk eftersom de utveckar rötterna i svalare temp ,men behöver den varmare dagtempen för att växa i bladmassa smile.gif
" 2v är för kort tid -de första kan gro om nån vecka , sen håller de på o poppar upp eftersom .
Ingen direktsol för små meconopsisar ,sen avhärdar du på vanligt sätt

Ibland är fröna inte bra , då hjälper inget alls , annat än att pröva igen
ingmet
Mycket intressant information man hittar här. Jag köpte en påse Blå bergsvallmo från Thomson&Morgan och insåg att det inte stod något om hur man skulle driva upp dessa. Jag satte fröna för ca 2 veckor sedan och ställt dom bland övriga på fönsterbänken.. alla andra lådor har grott men denna icke.. Så.. lådan ska alltså utomhus, aha... Jaha.. då får den stå på friggebodsverandan, utmärkt.. insidan är full med omskolade rosenskäror, några malvor, sockermajs och 25 flädersticklingar..
kerstin z5-6
Thomson o M s meconopsis frö har jag inte så goda erf av -de grodde dåligt tyckte jag , men kan ju naturligtvis bero på annat .
jelittos frö grodde till 70 % vilket jag räknar som bra när det gäller Bergvallmo smile.gif
Lycka till med era sådder -ska hålla en tumme
angylp
OK..då har jag lådan kvar i garaget och 2 veckor till och återrapporterar senare!
ingmet
Jaha.. tiden rullar och jag har nu vittjat sålådan.. inte ett liv så långt ögat kan se... Jaja.. man lär sig...
kerstin z5-6
Trist , men jag tycker du ska pröva igen med färska fröer -ska se om jag får några över efter midsommar , vill du ha kan du maila mej smile.gif
K
mari_tres
Har sått för flera veckor sedan & jag satte då sådden i kylskåpet två veckor. När jag tog ut dem tog det nästan två veckor till innan jag såg tillstymmelse till liv och sedan dess har de nästan inte växt alls! sad.gif

Ska de växa så LÅNGSAMT? Jag måste ju få ut planten eftersom de kommer upp, annars så får jag ju snart inte plats själv!! rolleyes.gif
kerstin z5-6
Har de tre blad så skola ut nu ! de har pålrot o gillar inte att bli störda senare .. vattna försiktigt -rotröta är en vanlig orsak till att de ger upp
Ingen stark sol på ett bra ta fiberduk om de ska ut i skugga-kyla bekommer dem mindre så länge det inte är minus
-asno-
Kerstin

Det här kom ju lite fel, men om du nånsin skulle få nåt frö över från dina härdiga penstemoner ska jag med glädje prova dem i zon 7. Kanske kan jag byta mot utblommade sommarflox, ge mig bara ett par veckor så är jag där...

/Åsa
kerstin z5-6
ok minnet är kort men bra så var snäll o maila mej i juli då de fröar smile.gif visst kan du får frö :)Klipp floxen o håll tummen att de kör igen smile.gif
angylp
Nu har jag kollat mina fröer som jag har sått och de har inte kommit upp... ska de tillbaka till kylskåpet igen ? Ser nu att blomsterlandet säljer blå bergvallmo växt (förmodligen i kruka)..är det värt att köpa några sådana och plantera dem i trädgården istället ?
kerstin z5-6
Ja , det kan ju vara värt att ha nåt vackert medan du väntar på dina egna smile.gif laugh.gif mer än 40 kr tycker jag inte du ska behöva betala ..
myskmadra
Nya försöket med den blå, denna gången Thompson&Morgans........och lite tur har jag haft. Lådan har stått i kylskåp sedan 12/5 och idag har det stuckit upp två små vallmor. rolleyes.gif
Nu behöver jag råd - jag förstår att de behöver ordentligt med ljus. Undrar om det kan passa med mitt lilla driv/växthus. På dagen gissar jag att det är bra nu. Ljust men inte överhett. Nätterna är jag mer fundersam över -
rättså kalla nätter i slutet av maj - i och försig inte minusgrader .......
Är det bättre att ha dem inne på natten? wacko.gif
Hälsningar!
kerstin z5-6
NEJ ! Lämna dem ute -rötterna växer bara om det är svalt en period av dygnet dvs natten -Nu håller jag fingar o tår ! smile.gif Övervattna inte o ingen steksol ..smile.gif
Lycka till
myskmadra
TACK Kerstin för att du gav mig råd, igen!
Nu vet jag ju hur jag ska göra med de små!
Och jag sätter in en till sådd i kylskåpet för säkerhets skull. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon