Full version: Kronans värde.
andersen
Varför försämras kronans värde för varje år? det kan ju inte bara bero på att företagen vill sälja billiga prdukter utomlands, det måste bero på andra saker? är det någon som vet?

kronansvärde
*Stintan*
Inflation dvs att penningmängden ökat och penningvärdet minskat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation#Inflation_i_Sverige
Rosrup
Det är väl egentligen tack vare vår bananrepublikskrona vi har kvar det landet vi är vana vid fast det försämrats väsentligt genom åren för dom svaga grupperna.
Detta märks väl inte så mycket om vi håller oss hemma men skulle vi åka till våra grannländer märks det direkt.
Och omvänt ifall dom kommer hit.

Låg kurs bra för exportindustrin (som alla hjälps åt för att lägga ner eller sälja ut).
Hög kurs bra för importindustrin (som har råd att köpa mer dåligt kött och sälja billigt här).
andersen
CITAT (Rosrup @ 30-07-2012, 16:26) *
Det är väl egentligen tack vare vår bananrepublikskrona vi har kvar det landet vi är vana vid fast det försämrats väsentligt genom åren för dom svaga grupperna.
Detta märks väl inte så mycket om vi håller oss hemma men skulle vi åka till våra grannländer märks det direkt.
Och omvänt ifall dom kommer hit.

Låg kurs bra för exportindustrin (som alla hjälps åt för att lägga ner eller sälja ut).
Hög kurs bra för importindustrin (som har råd att köpa mer dåligt kött och sälja billigt här).


Ja det är nog så,konstigt att det inte talas mera om det, men dom svenskar som åker utomlands har nog en ganska bra ekonomi, eller så åker svenskarna till länder där fortfarande den inhemska valutan är svag.
bergvallmo
CITAT (andersen @ 30-07-2012, 16:37) *
Ja det är nog så,konstigt att det inte talas mera om det, men dom svenskar som åker utomlands har nog en ganska bra ekonomi, eller så åker svenskarna till länder där fortfarande den inhemska valutan är svag.


Ja det är ju inte direkt så att man shoppar ihjäl sig när man åker till Norge.
Rosrup
En pizza för 200:- är nog annars prisvärd när man tjänar 500:- i timmen och är hungrig smile.gif
kerstinbern
CITAT (bergvallmo @ 30-07-2012, 16:22) *
Ja det är ju inte direkt så att man shoppar ihjäl sig när man åker till Norge.



Norge? Det är ju till Danmark man skall åka. En skvalpvaluta och kollapsad bomarknad, nu skall man investera i danska fastigheter till reapris

http://www.dn.se/ekonomi/stark-krona-ger-fyndlage-i-danmark
Huggorm
CITAT (Rosrup @ 30-07-2012, 17:43) *
En pizza för 200:- är nog annars prisvärd när man tjänar 500:- i timmen och är hungrig smile.gif

Men man tjänar inte 500kr i timmen i norge, om det var vad du syftade på. Ytterst få tjänar över 300kr, de flesta runt 200kr/h. Sedan bör man satsa på kebab om man är där och vill ha snabbmat, man blir proppmätt för 65kr och det är något helt annat än skräpet som säljs i sverige.
gnon49
Hade för mig att kronan var stark som en schweizervaluta, men kan ha fel. Sverige går ju oerhört bra just nu så kronan är ju en säker o stabil valuta. Skönt att veta när man ser oron runt knutarna. Fast förr eller senare känner vi nog av krisen i vår del av Europa också.Den tiden då inflationen åt upp det mesta av lönen o lite till får vi hoppas tillhör gårdagen.
Bengalow
Tja, din fråga var ju varför kronan blir svagare för varje år. Det har med köpktaft att göra. Ju fler kronor i omlopp, desto svagare krona.
1918 kostade en Mecedes 28 årslöner för en industriarbetare - idag är det i princip 1 årslön. Vi producerar mer och får högre lön, d.v.s. mer pengar att göra av med.
Dock är det ju samma tendens över hela världen. En valuta ökar/minskar i värde som ett resultat av BNP, I FÖRHÅLLANDE TILL ANDRA VALUTOR. För något år sedan vad den danska kronan värd 1,56 SEK. Idag är den nere på 1,14.
Tänk på valutor som en barkbåt på havet...ibland kommer den upp på en våg, ibland är den nere i en vågdal. Att den förlorar i värde, som visas på ditt schema, har bara att ghöra med "inflation". D.v.s. vi producerar mer pengar än varor. Det är bl.a. därför som vi klarat oss bra i Sverige mot Euron. De sydeuropeiska länderna är som ett drivankare - man har mörkat allt för att framstå i ett bättre dager. Den ende som tjänat på t.ex. Italiens handelsbalans är en stor skitstövel som heter Berlusconi. En av de största bedragarna som trampat Europas jord...
andersen
CITAT (Bengalow @ 30-07-2012, 23:06) *
Tja, din fråga var ju varför kronan blir svagare för varje år. Det har med köpktaft att göra. Ju fler kronor i omlopp, desto svagare krona.
1918 kostade en Mecedes 28 årslöner för en industriarbetare - idag är det i princip 1 årslön. Vi producerar mer och får högre lön, d.v.s. mer pengar att göra av med.
Dock är det ju samma tendens över hela världen. En valuta ökar/minskar i värde som ett resultat av BNP, I FÖRHÅLLANDE TILL ANDRA VALUTOR. För något år sedan vad den danska kronan värd 1,56 SEK. Idag är den nere på 1,14.
Tänk på valutor som en barkbåt på havet...ibland kommer den upp på en våg, ibland är den nere i en vågdal. Att den förlorar i värde, som visas på ditt schema, har bara att ghöra med "inflation". D.v.s. vi producerar mer pengar än varor. Det är bl.a. därför som vi klarat oss bra i Sverige mot Euron. De sydeuropeiska länderna är som ett drivankare - man har mörkat allt för att framstå i ett bättre dager. Den ende som tjänat på t.ex. Italiens handelsbalans är en stor skitstövel som heter Berlusconi. En av de största bedragarna som trampat Europas jord...


Tack för ditt svar, men ang Mecedes så handlar det nog om att hur man tillverkar bilen vilket pris det blir på bilen, idag så har vi ett helt annat sätt att göra bilar på.

Om vi tar bostadskostnader så har det blivit åt andra hållet, när jag flyttade hemmifrån på slutet av 70talet, så pratade man om att hyran skulle vara en fjärde del av inkomsten, idag är den mycket högre.

Det känns som att vi har "förlorat" i köp kraft, det som har blivit billigare handlar om vinster i tillverkning, tex tv-apparater mm, och att vi då tror att våran peng är mera värd än förut.
Whiskuchi
Som redan konstaterats - inflation. Just nu är kronan ganska stark gentemot euron.
bergvallmo
CITAT (kerstinbern @ 30-07-2012, 20:01) *
Norge? Det är ju till Danmark man skall åka. En skvalpvaluta och kollapsad bomarknad, nu skall man investera i danska fastigheter till reapris

http://www.dn.se/ekonomi/stark-krona-ger-fyndlage-i-danmark


Absolut, men jag åker till Norge till min dotter ibland och som svensk är det lite smådyrt att handla där.
andersen
CITAT (Whiskuchi @ 31-07-2012, 09:40) *
Som redan konstaterats - inflation. Just nu är kronan ganska stark gentemot euron.


Om du läste länken i mitt första inlägg, så står det att på nästan hundra år så har kronans värde försämras 3755,65% det blir ju i runda slängar 375% vart tionde år, inte har vi en sådan inflation i Sverige.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 31-07-2012, 13:00) *
Om du läste länken i mitt första inlägg, så står det att på nästan hundra år så har kronans värde försämras 3755,65% det blir ju i runda slängar 375% vart tionde år, inte har vi en sådan inflation i Sverige.



Nej vi har haft en inflation på i genomsnitt 2% per år senaste århundradet.

Värdet på en krona bestäms av hur mycket varor och tjänster vi kan ”växla” in emot en krona.
malarmaster
frågan är mycket mer komplex än inflation.
sverige har haft en negativ handelsbalans i stort sett ända sedan 1965,dvs vi har importerar mer än vi exporterat,detta inverkar på kronkursen.vi har också haft flera devalveringar,6st mellan 76-82 för att få fart på vår export,detta inverkar givetvis på vår import vilket gör dessa varor dyrare.senaste devalveringen var 1992,ni som var med kommer säkert ihåg räntenivåerna,då sjönk kronans värde med 30 % gentemot dollarn.
efter det släpptes kronan fri vilket stabiliserade den.
negativ handelsbalans beror mycket på att vi importerar energi,(olja,bensin m.m) men senare år i stort sett alla lågkostnadsprodukter och industriprodukter i takt med att vår egen industri flyttar/lägger ner.
det är en oroande utveckling då vi är beroende av stor export,detta syns också i arbetslöshetsstatistiken som tog ett skutt upp på nittiotalet och legat högt sen dess.
framväxt av ny produktion med nya innovativa produkter har tyvärr avstannat i sverige och europa.
förklaring till detta är också komplex men här spelar skatter en stor roll.varför bedriva forskning i ett land med höga skatter och brist på kompetens när det finns andra länder som har låga skatter och gott om utbildade.
det håller på att ske en utjämning i världen mellan västs tidigare dominans och de nya ekonomierna som storsatsat på utbildning.vi tycks inte hänga med.
inflationen är bara en del av förklaringen,skatter och övriga kostnader är en annan del som påverkar handelsbalansen och därmed kronan.
dålig export-stor import ger dålig kronkurs. ulf
Bengalow
Ja, mäster, som du säger i din ingress, så är värdeminskningen på kronan mer komplex än bara inflation. Sedan kommer du själv med enkla recept. Jösses! Att bara du kommit på det? Varför har inte nationalekonomer och andra experter kommit på det?
Kronan har INTE sjunkit i värde - man måste se detta i relation till andra valutor. Det skitsnack du kommer med om höga skatter, är inte ens värt att torka sig där bak med. Hur skulle detta urholka kronvärdet? Kom inte här med politisk propaganda - det har du gjort dig för tydlig med tidigare. Högern - det sjunkande skeppets parti...
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 31-07-2012, 15:56) *
frågan är mycket mer komplex än inflation.
sverige har haft en negativ handelsbalans i stort sett ända sedan 1965,dvs vi har importerar mer än vi exporterat,detta inverkar på kronkursen.vi har också haft flera devalveringar,6st mellan 76-82 för att få fart på vår export,detta inverkar givetvis på vår import vilket gör dessa varor dyrare.senaste devalveringen var 1992,ni som var med kommer säkert ihåg räntenivåerna,då sjönk kronans värde med 30 % gentemot dollarn.
efter det släpptes kronan fri vilket stabiliserade den.
negativ handelsbalans beror mycket på att vi importerar energi,(olja,bensin m.m) men senare år i stort sett alla lågkostnadsprodukter och industriprodukter i takt med att vår egen industri flyttar/lägger ner.
det är en oroande utveckling då vi är beroende av stor export,detta syns också i arbetslöshetsstatistiken som tog ett skutt upp på nittiotalet och legat högt sen dess.
framväxt av ny produktion med nya innovativa produkter har tyvärr avstannat i sverige och europa.
förklaring till detta är också komplex men här spelar skatter en stor roll.varför bedriva forskning i ett land med höga skatter och brist på kompetens när det finns andra länder som har låga skatter och gott om utbildade.
det håller på att ske en utjämning i världen mellan västs tidigare dominans och de nya ekonomierna som storsatsat på utbildning.vi tycks inte hänga med.
inflationen är bara en del av förklaringen,skatter och övriga kostnader är en annan del som påverkar handelsbalansen och därmed kronan.
dålig export-stor import ger dålig kronkurs. ulf


Visst är det bra med Google giggle.gif Det är bara det att frågan är mycket mer komplex än så.
gnon49
Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 31-07-2012, 16:24) *
Ja, mäster, som du säger i din ingress, så är värdeminskningen på kronan mer komplex än bara inflation. Sedan kommer du själv med enkla recept. Jösses! Att bara du kommit på det? Varför har inte nationalekonomer och andra experter kommit på det?
Kronan har INTE sjunkit i värde - man måste se detta i relation till andra valutor. Det skitsnack du kommer med om höga skatter, är inte ens värt att torka sig där bak med. Hur skulle detta urholka kronvärdet? Kom inte här med politisk propaganda - det har du gjort dig för tydlig med tidigare. Högern - det sjunkande skeppets parti...

att kronan inte sjunkit i värde i jämförelse med andra valutor?givetvis inte alla men kolla våra grannländer.för att inte säga dollar m.m. att skatter inte skulle påverka produktionskostnader var också något nytt.höga produktionskostnader=dyra varor=mindre export.det kombinerat med stor import ger dålig bytesbalans,är inte den svenska kronan efterfrågad sjunker ju givetvis värdet på den. det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå.
att du alltid försöker få förklaringar till politik det vet jag sen tidigare men det står dig fritt att svara på andersens fråga,tabellen han la in är ju faktiskt intressant.
där kan man i stora drag följa kronans utveckling och jämföra den med devalveringseffekter m.m
det syns rätt tydligt.
så mitt svar är att kronans värde sjunkit delvis beror på vår handelsbalans som hänger ihop med våra produktionskostnader där givetvis skatter är en del.inflation är också en del,men det påverkar mest köpkraften inom landet.det finns säkert fler faktorer och du har alldeles rätt,jag är ingen nationalekonom men intresserad av politik och följder av politiska/ekonomiska beslut.
du kan jämföra sverige med schweitz,två länder som 1945 stod med bibehållen industri och näringsliv i ett raserat europa,sverige med stora naturtillgångar,(malm,skog)schweitz saknar i stort naturtillgångar.
men de har passerat oss och har både ett mer livskraftigt näringsliv,lägre arbetslöshet,lägre skatter m.m.
vi förlorade vårt försprång på 70-talet,då var europa återuppbyggt och svenska produkter inte lika efterfrågade.varför inte sverige klarat produktutveckling och nyföretagande vågar man väl inte svara på då det kommer en ny tirad från dej om "höger"prat.
men kom gärna med din förklaring... Ulf
andersen
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 16:52) *
Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara.


Jo så är det nog, för peningpåsen i världen är ju i stortsätt lika stor, det handlar om fördelning av pengarna.

OECD:s välfärdsliga låg vi i toppen på 70-80talet, till att ligga i mitten av västvärldens länder, det säjer väl en del om att våran krona har blivit svagare och då handlar det inte bara om inflation,för övriga västländer har ju åxå haft likvärdiga inflation tror jag.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 16:52) *
Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara.

att bygga välfärd på råvaruexport? har vi så mycket att sälja?
järnmalm går ju åt som smör i solen just nu men det kommer att vända när framförallt kina drar ner på takten,indikationer på det har kommit.att råvaruexport skulle kunna försörja sverige tror jag inte på då all erfarenhet visar att det endast är när man själv förädlar råvaran som det genererar pengar.
jämför med de länder i världen som endast säljer råvaror t.ex afrika där kineserna just nu köper upp gruvor,oljefält,skogar m.m för att frakta hem allt till kina.när råvarorna är slut finns inget att falla tillbaks på.
för svensk del kommer varken skog eller malm att räcka i evighet,skogen går dessutom ett ovisst öde tillmötes då de pågående miljöförändringarna troligen kommer att slå hårt mot just skogen.de träd som planteras idag är ju inte avpassade för ett framtida varmare blötare klimat.
nej,det som måste ske är att det kommer nya uppfinningar som går att tillverka i sverige.till detta krävs mer forskare,ingenjörer och högutbildade. det är just det som många länder i de nya ekonomierna satsat på,t.ex indien som just nu leder datautvecklingen och exporterar kunskap till andra länder,även sverige har numera många indiska dataexperter.
frågan är om inte många svenskar med högre utbildningar kommer att bli tvungna att leta sig utomlands för att få kvalificerade jobb.
hela västvärlden har i stort stannat upp,asien och sydamerika med brasilien i spetsen kommer i full fart,frågan är stannar de också upp när de kommit ifatt eller går de om?
är europa på väg att bli andraklassländer? ulf
gnon49
Nej malarmaster. Att vara beroende av enbart råvaror där priserna kan åka upp o ner, är nog riskabelt. Ädelmetaller o olja kanske undantaget. Många företag o industrigrenar som byggde upp vårt välstånd finns ju inte idag. Nya tekniker o nya innovativa småföretag är kanske framtiden.
Huggorm
CITAT (andersen @ 31-07-2012, 08:06) *
Om vi tar bostadskostnader så har det blivit åt andra hållet, när jag flyttade hemmifrån på slutet av 70talet, så pratade man om att hyran skulle vara en fjärde del av inkomsten, idag är den mycket högre.

Det beror kanske på var i landet man bor, men här kostar en vanlig etta på omkring 40kvm ca. 3000kr. Lönen efter skatt för en hantverkare är omkring 20.000kr, så det är nästan en sjundedel. Jag bodde i flera år i en billig etta som kostade runt en tjugondel av lönen jag hade då.
Bengalow
Inte bara var i landet man bor, Huggis. Ditt exempel är definitivt inget medelvärde på hyressättningen. De flesta betalar ca 5-8000 i hyra, d.v.s 1/4 av lönen. Så har det varit länge, och kommer nog att förbli så. Det ser hyresvärdarna till...
Att kronans värde har minskat jämfört med sig själv har överhuvudtaget inget intresse. Valuta som sådan jämförs bara med andra valutor, för att få en mätenehet. Om din fråga hade gällt idrott, andersen, så hade man kunnat fråga sig om Jesse Owens verkligen var så dålig, som den tid han sprang på, jämfört med Usain Bolt? Det är enligt mig en lika dålig jämförelse...

För att sedan svara Mäster, och hans skatteprat. ALLA kostnader är inflationsdrivande: löner, transport, skatter, tullar, produktion m.m. Varför drar du fram skatter som ett specifikt mål? Alla länder har skatter av olika dignitet, men alla välfärdsstater med ungefär lika social status har insett, att skatter skall betalas för att samhället skall gå runt...Utom USA, men dom är ju ute och snedseglar vad det än gäller att ställa upp för varandra. Dom är mästare på "individuell frihet". Vill du att det skall vara så också här?

Jag röstar för att vi alla skall ha gratis målare!!
gnon49
Men visst räcker slantarna till mycket mer än vad dom gjorde förr. ökad köpkraft är väl ett tecken på att vi fått det allt bättre genom åren. Löneökningar högre än inflationen betyder ju bättre levnadsstandard. Att priset på många konsumtionsvaror sjunkit påverkar ju positivt också.
Bengalow
Ja, slantarna räcker till mer idag, tack vare att konsumtionen ökat, d.v.s. vi har fått mer pengar att handla för, än vad det kostar att producera. Så måste jag, om än motvilligt ge Mäster rätt i ett litet spörgsmål...I början av 1900-talet kostade 1 liter brännvin 3,75. När det infördes skatt så steg priset till 7,75. Vad är literpriset idag, och hur stor del är produktionskostnad?
dahla
Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.

Det som behövs är väl lite fler industrier med lågavlönade jobb som kan konkurera med andra låglöneländer i europa eftersom det finns så många med låg utbildning som inte kan få jobb idag. Med fler låglönejobb kommer automatiskt arbeten för tjänstemän/kvinnor som sköter det administrativa. Dessvärre är det nog en och annan som då gärna väljer att stämpla eller försörja sig på annat vis.

Till att börja med tycker nog jag att vi ska bli självförsörjande på livsmedel... idag importerar vi väl 50% av våra spannmålsprodukter... idioti med tanke på vilka fina jordbruksmarker vi har här.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 21:30) *
Men visst räcker slantarna till mycket mer än vad dom gjorde förr. ökad köpkraft är väl ett tecken på att vi fått det allt bättre genom åren. Löneökningar högre än inflationen betyder ju bättre levnadsstandard. Att priset på många konsumtionsvaror sjunkit påverkar ju positivt också.

köpkraften har ökat under hela efterkrigstiden med vissa toppar,(sextiotalet var ett bra decennium t.ex)bara under 2000-2008 har den ökat med 15%
(siffror från LO),nyare siffror har jag inte hittat men här skall också räknas till jobbskatteavdraget.
dock ligger sverige inte högst i ligan,norge toppar tätt följda av schweitz o danmark,sedan kommer västra tyskland,frankrike och norra italien,sverige hamnar i samma liga som östra tyskland och norra frankrike
.
icke heller lönemässigt ligger sverige i topp,snittlönen för en industriarbetare -08 var 169:-. att jämföra med norge 267,danmark 263 finland 192tyskland 184.för jämförelse usa 130,sydkorea 77 polen 44.

lägger vi på totala lönekostnaden kostade en arbetare i sverige-08 253:- timmen,vi distanseras av norge 327 och danmark 300. lägre kostnad har finland 246 och tyskland 235,jämförelse usa 169 ,korea 93 o polen 52( Källa LO.)nu går det inte att jämföra den totala kostnaden rakt av då det förekommer skillnader i socialsystemen.dock är de relativt lika i norden och då ligger sverige inte så bra till.
snittet för europa ligger på 183:- ulf
malarmaster
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12) *
Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.

Det som behövs är väl lite fler industrier med lågavlönade jobb som kan konkurera med andra låglöneländer i europa eftersom det finns så många med låg utbildning som inte kan få jobb idag. Med fler låglönejobb kommer automatiskt arbeten för tjänstemän/kvinnor som sköter det administrativa. Dessvärre är det nog en och annan som då gärna väljer att stämpla eller försörja sig på annat vis.

Till att börja med tycker nog jag att vi ska bli självförsörjande på livsmedel... idag importerar vi väl 50% av våra spannmålsprodukter... idioti med tanke på vilka fina jordbruksmarker vi har här.

problemet är att det är svårt att leva på ett låglönejobb och som du själv skriver är det mer lönsamt att leva en period med a-kassa är det en dålig motivator att söka jobb. låglönejobb med okvalificerad arbetskraft har ju försvunnit inte bara i sverige utan hela eu.de återfinns i kina,indien,thailand m.fl lågprisländer.de har dessutom fördelen med att sakna miljöregler och arbetarskydd(sett ur producentens synvinkel)att de jobben återkommer tror jag inte på.
att jordbruket har svårt att hävda sig gentemot import är ju ett gammalt problem som accelererat de sista 10 åren,nu är snart även mjölkgårdarna borta.mer stödpengar är ju enl. min mening en tolig ide,bättre då att begränsa importen till hela eu och låta bönder inom eu konkurrera på lika villkor.samma problem har ju hela eu med nerlagda/olönsamma lantbruk.visst går det att stötta sektorn men till ett högt pris,se norge som skyddar sitt med höga matpriser som följd men smågårdarna kan leva vidare med en levande landsbygd. ulf
Bengalow
Och vad är din lösning, Mäster? Sänkta skatter?

Jag röstar för fria målningsarbeten!!! Ingen lön till målare!!! Varför skall dom ha pension??
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 31-07-2012, 23:35) *
Och vad är din lösning, Mäster? Sänkta skatter?

Jag röstar för fria målningsarbeten!!! Ingen lön till målare!!! Varför skall dom ha pension??

att sverige kommer att tvingas anpassa sig till eu nivåer kostnadsmässigt är ju redan på gång,både inkomstskatter och bolagsskatter kommer att sänkas.alternativet är att arbetslösheten permanentas på en hög nivå,dvs stora grupper kommer aldrig in på arbetsmarknaden.
dock tror jag inte låglönejobb med okvalificerad arbetskraft kommer tillbaks,här gäller det att satsa på dessa grupper utbildningsmässigt.dock kommer det att finnas en grupp som inte klarar skolgång av olika orsaker.vad göra med dem?det är en svårknäckt nöt.
att sverige behöver ett nyföretagande och inflyttning av företag för att klara sysselsättningen står ju klart för de flesta politiska partier,t.o.m moderaterna har ju insett att företagarna inte är ett särintresse utan nyckeln för framtida jobbtillväxt.
givetvis spelar skatter en stor roll i en företagsetablering,nu kan du ju välja vilket land du skall registrera ditt företag i,samt ändå bedriva verksamhet i sverige,helt enligt eu-regler.företagen väljer ju då de länder som gynnar företaget skattemässigt.
den debatten är ju högaktuell när de flesta företagsbildningar idag placerar sina bolag i lågskatteländer.
vinst för de länderna.förlust för svenska statskassan.
är det målare du ogillar,bengalow eller företagare? om målare var vänlig motivera.det är en stor yrkeskår.
sverige skulle se konstigt ut om underhåll av byggnader skulle upphöra. ulf
Rosrup
CITAT (kerstinbern @ 30-07-2012, 20:01) *
Norge? Det är ju till Danmark man skall åka. En skvalpvaluta och kollapsad bomarknad, nu skall man investera i danska fastigheter till reapris

http://www.dn.se/ekonomi/stark-krona-ger-fyndlage-i-danmark



Ett par hektar mark på Bornholm på ett högt läge med havsutsikt där man ser både solens upp och nergång (om det finns nåt sånt ställe?) kombinerat med ett fett bankkonto som sköter sig själv har länge varit min dröm smile.gif
Tyvärr håller inte Svenska Spel med sad.gif
malarmaster
CITAT (Rosrup @ 01-08-2012, 15:03) *
Ett par hektar mark på Bornholm på ett högt läge med havsutsikt där man ser både solens upp och nergång (om det finns nåt sånt ställe?) kombinerat med ett fett bankkonto som sköter sig själv har länge varit min dröm smile.gif
Tyvärr håller inte Svenska Spel med sad.gif

samma här,skulle gärna pensionera mig på bornholm. men man måste väl vara dansk medborgare för att köpa fast egendom? ulf
andersen
När man läser hur olika vi ser på kronans värde, några skriver om värdet mot danska kronan och tycker att den svenska är stark, trots att den danska kronan är mera värd och att lönerna i danmark är högre än i sverige! andra skriver att vi har fått det så mycket bättre tackvare ökad köpkraft.

Trots att det går att läsa om hur svårt det är för många att åka bort under semestern, det går att läsa dagligen i tidningar, och i vintras så kunde man läsa om barnfattigdom som det åxå fanns en lång tråd om här på forumet.


Sjuksystrarnas kamp om 24 tusen i månaden eller hotell- och restaurangfackets dåliga avtal, då finns det inga pengar att tillgå, nej kronans värde har blivit mycket sämre,och pratet om ökad köpkraft har jag svårt att förstå, tror att det handlar många gånger om att ta nya lån.

Fast om man skall släppa in politik i den här tråden så visst har klyftorna ökat, och dom som hadde det bra ekonomiskt har fått det ännu bättre under den här regeringen.
Rosrup
CITAT (malarmaster @ 01-08-2012, 15:42) *
samma här,skulle gärna pensionera mig på bornholm. men man måste väl vara dansk medborgare för att köpa fast egendom? ulf


Inte alls säker men tror detta är ändrat?
Annars kan man väl bli lite reservdansk wink.gif
malarmaster
jo,andersen,vi har fått ökad köpkraft generellt men vissa grupper har fått det sämre,arbetslösa,långtidssjuka,förtidspensionärer samt fattigpensionärer. men de som har jobb har fått det bättre,det visar många undersökningar.
sedan är det så att många trots fast jobb o vettig inkomst ändå lever på gränsen men det beror oftast på skuldsättning eller oordnad ekonomi.
lönebildning inom offentlig sektor där du tar upp sjuksköterskor som ex. är det ju så att det är skattepengar som finansierar detta,även lärarna kräver rejäla lönelyft.
för att tillgodose dessa grupper krävs antingen skattehöjningar eller nedskärningar/försämringar inom vissa sektorer.
skattehöjningar,även små leder till minskad köpkraft för de flesta vilket leder till minskad efterfrågan vilket oftast leder till friställningar inom t.ex handel,det blir en nedåtgående spiral. den offentliga sektorn kostar redan en stor del av BNP,kostnaderna kommer dessutom att öka i framtiden vartefter befolkningen blir äldre.recept på detta? mer folk i arbete som betalar skatt samt ev. högre pensionsålder.
jobben är problemet,lös den knuten så blir det lättare med resten.
just skattesänkningar typ jobbskatteavdraget har ju gett en skjuts åt framförallt handels och tjänstesektorn som växt,det är dessutom den enda sektorn som växt då både offentlig och industri krympt.
som sagt,lös jobbfrågan så får kommun,landsting o stat in mer skatt utan höjningar och det blir betydligt lättare för alla. Ulf

CITAT (Rosrup @ 01-08-2012, 16:14) *
Inte alls säker men tror detta är ändrat?
Annars kan man väl bli lite reservdansk wink.gif

är jag redan,född skåning med danska anor. ulf
merlin68
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12) *
Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.


Det är lågt fear.gif Var hittar man lägenheter i den storleken med så låg hyra eller tillkommer en massa kostnader utöver själva hyran? Här i södra roslagen betalar mina vänner som bor i lägenheter minst 7000 kr för små treor....dessutom pendlar de flesta till stockholm under veckorna och det kostar skjortan sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12) *
Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.


Att hitta en så billig lägenhet vore en dröm. Jag körde också minst lika långt, några år t.o.m. längre än 2,5 mil men ändå hade jag aödrig en så billig lägenhet.

malarmaster
visst går det att hitta billigt boende på "vischan",min mor har en hyresfastighet där hyrorna för en trea ligger på 3000 inkl.allt.problemet är att den lilla ort där fastigheten ligger erbjuder inga jobb eller ens affär.närmsta affär ligger 1,5 mil bort.arbetstillfällena är också få med stor arbetslöshet.var? övre norrland? nej,ronneby kommun i blekinge.
att hyra ut här är inte lätt,därav hyran.det finns fyra lägenheter men oftast är en ständigt ledig så nu är huset till salu då det är svårt att få det att rulla runt,det har hänt att mor fått lägga till pengar.priset lär bli lågt. i samma ort finns flera hyres och villor till salu,priserna är låga och det är svårsålt. ulf
dahla
CITAT (merlin68 @ 01-08-2012, 18:42) *
Var hittar man lägenheter i den storleken med så låg hyra eller tillkommer en massa kostnader utöver själva hyran?


Kallhyra men jag eldar med ved och har en uppvärmingskostnad på 4000:- per år så den summan får jag väl också lägga på boendekostnaden då... Bor strax söder om norrköping numera... att flytta från huvudkommunen och ut på landet var det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv... Jag fattar inte varför alla vill bo i städer numera...

Öppna en massa skolor på landsbygden och bevara de som finns... lika gärna som att ungarna på landet får åka till stan kan väl ungarna i stan få komma ut till en lugn och fin skola på landet och kanske dessutom kunna lära sig lite folkvett och hur det faktiskt är utanför betongen...
hattstugan

Jo det vore allt nåt det! Hugaligen vad dessa barn skulle skrika om det kommer en humla eller en geting!

Lugnet på landet är vad vi lite äldre nog föredrar!

Ang hyra boende så hyr jag 60 kvm hus och 5000 kvm tomt för 3500/mån inkl el och värme! Har ca 6 km till stad!

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag ville aldrig bo i en stad inte behöver vi arbetsmöjligheter längre men vi behöver en affär, apotek, VC och Bank i närheten.

Inte vill man bevöver ta taxi hela tiden för då blir det dyrt igen.
Rosrup
CITAT (malarmaster @ 01-08-2012, 17:17) *
är jag redan,född skåning med danska anor. ulf


Enbart Skåning här men är inte rädd för att bli Dansk istället.
Det är det här med pengarna bara....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon