kerstiborgström
Jag har tagit gröna skott av flera buskar (aronia, prakttry, schersmin, spirea, vinbär, krusbär, bärhäggmispel) som verkar rota sig väl. De har fått stå inomhus under plast och lysrör första tiden och sedan på en balkong under plast. Jag känner mig osäker på hur jag på bästa sätt övervintrar dessa småplantor - jag har inte tillgång till uppvärmt växthus utan inomhus, kallbänk, friland eller svalt förråd är alternativen. Någon mer erfaren som har några tips?
hattstugan

Ute i kallbänk men lövtäcke är vad jag skulle föreslå!
Har övervintrat Kaprifol på så sätt och även Buxbom!

Någon annan kanske har något bättre förslag!
andersen
CITAT (hattstugan @ 03-08-2012, 08:30) *
Ute i kallbänk men lövtäcke är vad jag skulle föreslå!
Har övervintrat Kaprifol på så sätt och även Buxbom!

Någon annan kanske har något bättre förslag!


Håller med, och försök att få ut dom så fort som möjligt så dom hinner att rota sig bra.
aniela@florstedt.se
Jag har samma fråga som kerstiborgström angående övervintring av busksticklingar (t ex schersmin) Har BARA BALKONG (ej kallbank som hon fick som svar). Skall de stå inomhus eller på balkongen, kanske isolerade (plastlådan) av bubbelplast? Skall de vattnas alls under vintern???
Gunilla T
Utomhusväxter skall övervintra i sin naturliga miljö, alltså utomhus. Har du tak över balkongen så kanske det behövs en liten bevattning ibland om krukan torkar ut. Inget tak och riklig nederbörd så kanske krukan måste skyddas mot för mycket snö/vatten.

Bubbelplast alstrar ingen värme, det blir exakt lika varmt/kallt under plasten som i omgivningen.
aniela@florstedt.se
Tack för svaret Gunilla!
Karlmikael
Instämmer med Gunilla! Men vill även tillägga att det mest utmanande brukar vara våren, då det skiftar mellan värme och sol, samt frost och kyla.
Du vill inte att dina växter vaknar för tidigt, för att sedan frysa ner när det kommer frostnätter.
Alt. Att växterna tjältorkar.

Så skydda mot solen på vårvintern. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon