KRT
Kanske en konstig fråga, men jag lägger den här då frågan främst handlar om träden som träd och inte deras frukt....

Hur stor blir en persika resp kvitten egentligen i Sverige, zon 1? Och med storlek menar jag både höjd och bredd.... Under förutsättning att de trivs förståss, men det är ju självskrivet smile.gif
Och vilken "form" har ett naturligt växande träd, alltså inte spaljerat eller klippt för att stå mot en vägg. Blir de enstammiga träd, blir kronan bred, smal, hög; blir det ett tätt eller glest träd, osv?

Bakgrund: Jag har planer på att placera ett träd i en "liten (ca 30 kvm) alkov i trädgården, och skulle gärna vilja ha ett träd där, men det för inte ta över helt eller göra det omöjligt att vistas där. Önskar alltså ett träd som är enstammigt som man kan gå under (alt smalt pelar-likt växtsätt), och gärna med lite glesare krona så solen kan strila genom grenverket och ge lite halvskugga. Eftersom jag gillar medelhavsväxter så hade kvitten eller periska passat förträffligt tummenupp.gif , men om någon har ett bättre förslag så lyssnar jag smile.gif

Läget är söder med vindskydd åt väster, öste och norr. Varmaste och mest gynnsamma läget i trädgården, om än något skuggigt förmiddagar och eftermiddagar då huskroppar som samtidigt ger lä skuggar.... Något torrt så klart, men väldränerat och jag jordförbättrar självklart vid plantering.
Kryddan03
Kvitten blir 3-5 meter enligt den här artikeln i Dn (det framgår inte riktigt om det är Folke Mattsson som anger höjden, men om det är det stämmer det antagligen smile.gif):
http://www.dn.se/bostad/satsa-pa-ett-kvittentrad
Persika kan bli riktigt högt har jag för mig - upp till 8 meter i riktigt gynnsamma förhållanden. Fast så högt är det ju inte säkert att det blir här i Sverige, förstås. Men, om det trivs, mår bra, får växa obehindrat och inte "autobeskärs" av frost kan jag nog tänka mig att det kan bli en 4-6 meter i alla fall.

Sedan är det ju nästan uttjatat om man vill ha "medelhavsskänsla" men jag tycker fortfarande att det är ett vackert lagom stort träd - Silverpäron. wink.gif Det går dessutom, vad jag har förstått, bra att beskära till den storlek/genomsläpplighet man vill ha utan problem.
KRT
CITAT (Kryddan03 @ 21-07-2012, 22:37) *
Kvitten blir 3-5 meter enligt den här artikeln i Dn (det framgår inte riktigt om det är Folke Mattsson som anger höjden, men om det är det stämmer det antagligen smile.gif):
http://www.dn.se/bostad/satsa-pa-ett-kvittentrad
Persika kan bli riktigt högt har jag för mig - upp till 8 meter i riktigt gynnsamma förhållanden. Fast så högt är det ju inte säkert att det blir här i Sverige, förstås. Men, om det trivs, mår bra, får växa obehindrat och inte "autobeskärs" av frost kan jag nog tänka mig att det kan bli en 4-6 meter i alla fall.

Sedan är det ju nästan uttjatat om man vill ha "medelhavsskänsla" men jag tycker fortfarande att det är ett vackert lagom stort träd - Silverpäron. wink.gif Det går dessutom, vad jag har förstått, bra att beskära till den storlek/genomsläpplighet man vill ha utan problem.


Då är varken kvitten eller persika enorma träd, men det blir ändå träd av det, om du förstår mig rätt smile.gif

Silverpäron ska jag sätta på ett annat ställer i trädgården, på framsidan, där det blåser mer och alltså är ett mindre gynnsamt läge tummenupp.gif
Kryddan03
CITAT (KRT @ 21-07-2012, 22:41) *
Då är varken kvitten eller persika enorma träd, men det blir ändå träd av det, om du förstår mig rätt smile.gif

Silverpäron ska jag sätta på ett annat ställer i trädgården, på framsidan, där det blåser mer och alltså är ett mindre gynnsamt läge tummenupp.gif

Persika blir ju mer träd även om man oftast ser dem intryckta mot söderväggar eller spaljérade här. Kvitten räknas nog som träd, men verkar när man kollar bilder vara ungefär som fläder - nästan något mellanting mellan buske och träd. Jag tror i och för sig, i och med att det ändå blir så högt) att man kan få en ordentlig stam på den om du hjälper den lite. smile.gif
Personligen skulle jag välja kvitten då det är ett lite annorlunda, ovanligare träd som dessutom blommar lite "äppleaktigt" på våren och får roliga och användbara frukter på hösten. Persika blommar ju också vackert förstås och får goda frukter (med lite tur och hjälp), men om du vill ha något som kanske inte var och varannan granne har... wink.gif
Alexander-VG-zon3
Ett annat träd eller kanske trädbuske med lite ''samma stuk'' som kvitten är ett äkta mispel Mespilus germanica.

Eller i ett väldigt bra läge riktig sötmandel. Finns också en hybrid som är rolig persikomandel.

Annars tycker jag också kvitten är roligare än persika, när man nu kan välja och vraka av träd i zon 1 i bra lägen.
Kryddan03
Mispel är också fint! tummenupp.gif
Lite trivia: Viktorianerna kallade mispelns frukt för "Dog's Arse". Varför förstår man om man tittar närmare på den. whistling.gif
Cilla
Fyller på:
Kvitten kan du beskära på olika vis medan persikan är känsligare. Körsbärsplommon prunus ceriserafera kan du också beskära och göra gles.

Kvitten och körsbärsplommon har mindre blad och mer ljusgenomsläpp än persika, som har stora mörkgröna blad.
Kryddan03
I övrigt vad gäller kvitten kan jag inte låta bli att citera artikeln jag länkade till ovan:
"Min grekiska granne Maria, som sorgligt nog inte lever längre, blev lycksalig när hon hittade kvitten hos mig. Hemma i Grekland brukade de plocka in frukten bara för den underbara doftens skull, berättade hon. En enda frukt kan parfymera ett helt rum.

Doften är för resten ett tecken på att frukten är mogen. Då doftar den som en tablettask med tuttifrutti.

Hemma hos oss kokar vi marmelad av frukterna, underbart till rostat bröd eller på franskt vis med gorgonzola. Vi kokar också rosenröd gelé och delikat marmeladkonfekt. En del fruktklyftor hamnar i persiska och marockanska grytor."


Det låter ju helt underbart! smile.gif
Kan man odla kvitten i kruka i zon II tro? g.gif Vill ha! biggrin.gif
Cilla
Ja det tror jag fungerar. Har inte provat själv men det är ett torktåligt och härdigt litet träd. Stor kruka och tänk lite som bonsai, dvs rotbeskär på vårarna, näringsvattna från knoppsprickning till bladfall och håll kronan beskuren med många korta grenar så att du får mycket frukt.

Här tar det tid att få dem fertila, blombärande. Men jag har aldrig provat att beskära dem från början annat än att stamma upp och försöka få dem att blii till små träd, och den beskärningen fördröjer fertiliteten.
Kryddan03
CITAT (Cilla @ 22-07-2012, 02:07) *
Ja det tror jag fungerar. Har inte provat själv men det är ett torktåligt och härdigt litet träd. Stor kruka och tänk lite som bonsai, dvs rotbeskär på vårarna, näringsvattna från knoppsprickning till bladfall och håll kronan beskuren med många korta grenar så att du får mycket frukt.

Här tar det tid att få dem fertila, blombärande. Men jag har aldrig provat att beskära dem från början annat än att stamma upp och försöka få dem att blii till små träd, och den beskärningen fördröjer fertiliteten.

Det är ungefär som jag gjorde med mitt körsbär. Det klarade sig i över tio år, men dog vid en dessvärre tvungen förflyttning i samband med att de renoverade fasaden (och min terrass). Det blommade jättefint och mycket varje år och gav en hel del frukt. Tillät det att bli ca 1½ meter högt från lådkanten sett. smile.gif
KRT
Det låter helt klart som att kvitten kan vara det jag söker tummenupp.gif
Då kommer nästa fråga - är det svårt att få tag på bra exemplar? Och finns det olika namnsorter, och vilken ska man i så fall välja????
Ålgryte
Finns kvitten som buske? I våras köpte jag en kruka som ännu inte kommit på plats... Blir det ett träd får jag tänka om ang placeringen g.gif
Växer kvitten långsamt el måste det ha gott om plats för rötterna?

I DN artikeln talas det om blekrosa blommor och min buske hade orangeröda i våras. Jag hade hoppats på röda...
Alexander-VG-zon3
kvitten går bra att odla i kruka, kräver sitt utrymme efterhand. Är du rädd att det ska frysa ihjäl, så ta in det efter det frusit lite och fällt bladen och sätt den inne med mycket extraljus. Sedan ut igen efter att frostrisken är förbi och avhärda ordentligt. Har haft en frösådd och gjort på detta vis, men har tänkt en tid att köpa en större namnsort.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 22-07-2012, 09:28) *
Det låter helt klart som att kvitten kan vara det jag söker tummenupp.gif
Då kommer nästa fråga - är det svårt att få tag på bra exemplar? Och finns det olika namnsorter, och vilken ska man i så fall välja????


Ja det finns många namnsorter, dom som är härdigare och dom som får tidig skörd. Många plantskolor kan ta hem på beställning, dock inte alltid sortnamn. Vill du handla från Europa (vilket i mitt tyckte är både billigare, lättare och roligare imed det större utbudet) så kan visa dig några länkar.

Här är några bra sorter från Ryssland och Sibirien som är härdiga och bra
Cydonia oblonga 'Aromatnya' (syn 'Kryms')
Cydonia oblonga 'Siberian Gold'
Cydonia oblonga 'Vranja' - denna vet jag odlas mycket i Sverige åtminstone upp till zon 3. Känsliga sorter eller värmekärvande kan ha det svårt även i sydligaste Sverige. Så välj rätt.
Kryddan03
CITAT (Ålgryte @ 22-07-2012, 10:32) *
Finns kvitten som buske? I våras köpte jag en kruka som ännu inte kommit på plats... Blir det ett träd får jag tänka om ang placeringen g.gif
Växer kvitten långsamt el måste det ha gott om plats för rötterna?

I DN artikeln talas det om blekrosa blommor och min buske hade orangeröda i våras. Jag hade hoppats på röda...

Det är nog rosenkvitten du har. Här kan du läsa lite om både kvitten och rosenkvitten: http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-...ch-rosenkvitten
Kryddan03
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-07-2012, 13:08) *
kvitten går bra att odla i kruka, kräver sitt utrymme efterhand. Är du rädd att det ska frysa ihjäl, så ta in det efter det frusit lite och fällt bladen och sätt den inne med mycket extraljus. Sedan ut igen efter att frostrisken är förbi och avhärda ordentligt. Har haft en frösådd och gjort på detta vis, men har tänkt en tid att köpa en större namnsort.

Finns det sorter upp till zon III blir det inga problem - även zon II då jag egentligen antagligen ligger på gränsen mellan I och II på terrassen och det är enklare att fixa "mikroklimat" ute än att ta in den. Jag har ju stort och terrassen ligger på själv taket så stora kärl är heller inget problem. smile.gif
Bassam
Hej

När man köper träd, man behöver att vilja träd som passar hans miljö, för att varje dag kommer nya sorter, man kan höja också hans växter resistenta frost om växterna planteras i väldränerad jord och får rätt mängd av gödsel plus bekämpning av skadedjur och sjukdomar som hindrar trädet från att sova i höst och vinter, vilket ökar risken för frost.

H.Bassam
KRT
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-07-2012, 13:21) *
Ja det finns många namnsorter, dom som är härdigare och dom som får tidig skörd. Många plantskolor kan ta hem på beställning, dock inte alltid sortnamn. Vill du handla från Europa (vilket i mitt tyckte är både billigare, lättare och roligare imed det större utbudet) så kan visa dig några länkar.

Här är några bra sorter från Ryssland och Sibirien som är härdiga och bra
Cydonia oblonga 'Aromatnya' (syn 'Kryms')
Cydonia oblonga 'Siberian Gold'
Cydonia oblonga 'Vranja' - denna vet jag odlas mycket i Sverige åtminstone upp till zon 3. Känsliga sorter eller värmekärvande kan ha det svårt även i sydligaste Sverige. Så välj rätt.


Kan absolut tänka mig att sorter som stammar från Ryssland och Sibirien har det lättare att klara sig här än sorter från medelhavet smile.gif Jag ska ta med listan till Flyinge och höra vad de har inne och vad de kan beställa....

Vill nog ha en namnsort för att vara säker på vad jag får - så om Flyinge inte kan ta hem det jag vill återkommer jag och ber om en lista på leverantörer i Europa, tack för tipset! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon