ruffa97
Kan det bero på att det är så många kart i år?
Åsa, mälardalen zon 2
Rikbärande plommon bör man kartgallra det ska vara runt 3-4cm mellan frukterna. Men att de är hårda är vä'l normalt plommon ska ju inte mogna förren om flera veckor. Om det är väldigt mycket kart i trädet skulle jag testa kartgallra.
ruffa97
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-07-2012, 12:08) *
Rikbärande plommon bör man kartgallra det ska vara runt 3-4cm mellan frukterna. Men att de är hårda är vä'l normalt plommon ska ju inte mogna förren om flera veckor. Om det är väldigt mycket kart i trädet skulle jag testa kartgallra.


Att plommonen är stenhårda och slutade att växa började för över en månad sedan. De står på precis på samma ställe i växten.

Får se om det beror på att de sitter för tätt. Det har varit många plommon tidigare år, men aldrig varit så här.

Någon mera som har det så här med era plommon?
Bassam
Hej
Anledningen är att frukter behöver mängden viss av sol och ljus för att de ska bli mogna, men dina frukter fick inte tillräckligt sol och ljus på grund av de är många, så de blir stela långt tid,

Obs

Du måste minska frukt mängden snabbt. annars får du små och dåligt frukter.

H.Bassam
ruffa97
CITAT (Bassam @ 16-07-2012, 13:46) *
Hej
Anledningen är att frukter behöver mängden viss av sol och ljus för att de ska bli mogna, men dina frukter fick inte tillräckligt sol och ljus på grund av de är många, så de blir stela långt tid,

Obs

Du måste minska frukt mängden snabbt. annars får du små och dåligt frukter.

H.Bassam


Tack! Ska ut och göra det nu.
Cilla
Ja, det är nästan alltid bra att gallra i plommonen på de rikbärande träden.

Viss gallring sker av sig själv, men vissa sorter självgallrar för lite för vår smak. Körsbärsplommon kan gallra sig själva något enormt. I år hade mina drillioner med kart, och nu har de gallrat sig själva till ca 1/10. Lite för hård gallring för min smak, men träden vet vad de gör och i långa loppet litar jag på att detta års hårdgallring av trädet är bra.

Däremot brukar många andra sorter kunna utveckla mängder med frukt.

Här i zon 2-3 är plommonen fortfarande små och stenhårda, men om dina skiljer sig från vad de brukar vara, kika efter ett litet hål på skalet. Kan vara plommonvecklare eller plommonstekel.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T156/FVT156.HTM

Troligast är dock bara att de samlar energi. Plommon är i min erfarenhet gröna och står liksom still nästan hela juli och början av augusti, till en vecka då de exploderar i storlek och färg.
ruffa97
[attachment=71399:b003.JPG][attachment=71399:b003.JPG]
CITAT (Cilla @ 16-07-2012, 15:27) *
Ja, det är nästan alltid bra att gallra i plommonen på de rikbärande träden.

Viss gallring sker av sig själv, men vissa sorter självgallrar för lite för vår smak. Körsbärsplommon kan gallra sig själva något enormt. I år hade mina drillioner med kart, och nu har de gallrat sig själva till ca 1/10. Lite för hård gallring för min smak, men träden vet vad de gör och i långa loppet litar jag på att detta års hårdgallring av trädet är bra.

Däremot brukar många andra sorter kunna utveckla mängder med frukt.

Här i zon 2-3 är plommonen fortfarande små och stenhårda, men om dina skiljer sig från vad de brukar vara, kika efter ett litet hål på skalet. Kan vara plommonvecklare eller plommonstekel.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T156/FVT156.HTM

Troligast är dock bara att de samlar energi. Plommon är i min erfarenhet gröna och står liksom still nästan hela juli och början av augusti, till en vecka då de exploderar i storlek och färg.



Hoppas bilden kom med!
ruffa97
Inga hål i skalet och det svarta sitter i skalet och går inte att ta bort.

Är nog ingen ide att gallra här.
Cilla
Jag tycker att plommonen ser normalt utvecklade ut för att vara i juli. Det är något på dem som jag inte kan avgöra vad det är, men det behöver inte vara något som förstör skörden.

Rapportera gärna hur det utvecklats om någon månad!
ruffa97
CITAT (Cilla @ 17-07-2012, 12:14) *
Jag tycker att plommonen ser normalt utvecklade ut för att vara i juli. Det är något på dem som jag inte kan avgöra vad det är, men det behöver inte vara något som förstör skörden.

Rapportera gärna hur det utvecklats om någon månad!


Våra plommonen här är mogna i början av augusti.
Har i dag rensat bort en jättehög med plommonkart.

Ska försöka komma ihåg att rapportera hur det går framöver.
Cilla
Härlig sort och klimat du måtte ha på stället! Här mognar plommonen betydligt senare.

Jag kikade just i en park idag, här är plommonen ungefär i samma fas som hos dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon