Annie Sun
Vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Då fanns där en rödvinbärsbuske som inte var allt för gammal. Inga gamla grenar på den. Sen dess har jag gett den gödsel varje år och vedaska. Den har gett friska bär varje år. Men här kommer problemet, eller undran:
Den ger för lite bär. Klasarna som ser relativt stora ut vid blomning, blir inte fulla med bär. Varje år likadant. Busken är luftig och fin. Jah har aldrig behövt beskära då ingen gren ser gammal ut. Men varför ger den så lite bär? Nån som har några ideer vad jag ska göra?
kerstinbern
Om man ger en massa kväve till bärbuskar så odlar man löv i stället för bär!
Annie Sun
Ok, den har inte nån överdriven bladmassa heller. Jämför jag med andra rödvinbärsbuskar så är det väldigt taniga klasar. Kan det bero på att budken inte är tillräckligt gammal än? 6-7år gissar jag på. Jag har gett den gödsel i form av ett slags pulver, kommer inte ihåg namnet, men är i en stor grön dunk/hink. Och ska va bra till allt som växer i trädgården..
Åsa, mälardalen zon 2
Vatten kanske. Mina står något för torrt och om jag slarvar med att ge dem några rejäla rotblötor vår-försomma så brukar en hel del kart trilla bort.
Bassam
Hej

Vi ska tänka så, Vad behöver träd för att ge bra frukt:

1 träd måste vara mogna.
2 De behöver en tillräcklig mängd av sol . men om de fick lite sol, de ger mera grönskar och lite frukt.
3 näring: om jorden har mera kväve och lite fosfor och kalium, då ger träd grönskar mera än rötter och frukt.
4 om växter står i stora hinken. De bygger bra rötter först på bekostnad av frukt.
5 Det finns många insekter som attackera blommor, och de kommer varje år om vi inte bekämpa dem.

H.Bassam
Annie Sun
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-07-2012, 10:02) *
Vatten kanske. Mina står något för torrt och om jag slarvar med att ge dem några rejäla rotblötor vår-försomma så brukar en hel del kart trilla bort.

Tack för tipset! Det ska jag prova!
Cilla
Jag håller med alla här och tror att receptet är

- vänta på ålder
- medan du väntar, upphör med gödslingen (utan vatten kommer det inte växten till godo och det finns inget gödselmedel som är bra för allt i trädgården)
- och vattna rejält på våren och någon gång på tidiga försommaren

Annie Sun
Senare delen av dagen står busken i skugga (sen em/kväll) såg jag ikväll. Kan det ha med saken att göra??
Cilla
Ja det kan påverka men det borde inte påverka så att busken inte växer. Vinbärsbuskar satta i skuggan kan bli frodiga, men ger inte mycket bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon