KRT
Har ett Sam på GiSeLa5, som är 3 år nu till hösten. Det har växt på bra och är nu ca 2.20 högt. Problemet är att de lägsta grenarna sitter väldigt lågt. Jag vill gärna kunna klippa gräset under utan att gå dubbelvikt, och jag tänker att det är enklare att ta av grenarna nu, när de är tunnare än att vänta till de blivit tjockare....

Men hur mycket kan/vågar jag ta? Och när ska jag göra det? Bifogar bilder på trädet, dels hela och dels en detalj på de nedre grenarna.

[attachment=71294:k_rsb_r_...re_delen.JPG]

[attachment=71293:k_rsb_rstr_d_hela.JPG]
Cilla
Det är bara en som verkar vara centimetern tjock i diameter. Den bör skäras bort först när du väljer hur mycket du ska ta i år. I övrigt ser det ut som att man kan ta bort 4 eller 5 av de tunnare och klenare detta år. Trädet har bra växtkraft och ser ut att kunna ta en uppstamning väl.
Cilla
Nu är en bra tid. Trädet har god förmåga att försvara snittöppningar.
KRT
Då ska jag beskära det redan i morgon tummenupp.gif Tack för råden, du är en klippa som vanligt Cilla!

Trädet har växt på väldigt väl, bättre än jag vågat hoppas med tanke på att det dels är ett svagväxande grundstam och dels står i en fuktigare del av trädgården och med lera under 30 cm matjord. Jag kunde ta stöttorna efter bara 2 år och jag var beredd på att det skulle ta upp emot 5 år (läste det någonstans), och det har gett helt OK skörd för att vara så ungt.
Cilla
Det är din proffsiga planteringsbädd, duktiga stöttning under rotetablering och riktiga stödbevattning som gjort det vet du! Kunskap lönar sig när man vill få fräs på sina träd!
KRT
CITAT (Cilla @ 13-07-2012, 21:43) *
Det är din proffsiga planteringsbädd, duktiga stöttning under rotetablering och riktiga stödbevattning som gjort det vet du! Kunskap lönar sig när man vill få fräs på sina träd!

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon