Full version: Mjölkmysteriet
Gossen Ruda
Hände idag igen. Mjölken hade blivit filmjölk över natten i kylskåpet. Mellanmjölk. Igår kväll när jag tog en skvätt till kvällsteet var det lite vita slöjor på ytan men annars fullt drickbar men det gjorde mig misstänksam så jag kollade innan jag använde den idag. Datumen gick ut idag så hållbarheten var ok men jag är lite förundrad hur mjölken kan hålla sig i en vecka utan att bli dålig och sen på några timmar bli filmjölk. Tidsinställd? Det är fö inte första gången.
Red Top
Har det åskat hos dig?
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 11-07-2012, 11:29) *
Har det åskat hos dig?

Det var ett tag sen.
Red Top
Då har jag ingen lösning på problemet. giggle.gif

Jag har varit med om att mjölk blivit filbunke vid åskväder. Kanske en slump, eller så finns det en logisk förklaring. g.gif
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2012, 09:52) *
Hände idag igen. Mjölken hade blivit filmjölk över natten i kylskåpet. Mellanmjölk. Igår kväll när jag tog en skvätt till kvällsteet var det lite vita slöjor på ytan men annars fullt drickbar men det gjorde mig misstänksam så jag kollade innan jag använde den idag. Datumen gick ut idag så hållbarheten var ok men jag är lite förundrad hur mjölken kan hålla sig i en vecka utan att bli dålig och sen på några timmar bli filmjölk. Tidsinställd? Det är fö inte första gången.


På något sätt måste det ju ha kommit i rätt sorts bakterier för att bilda filmjölk. Pastöriserad mjölk brukar annars bara smaka förskräckligt illa när den blir gammal.

Smakar filen gott?

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 11-07-2012, 12:23) *
På något sätt måste det ju ha kommit i rätt sorts bakterier för att bilda filmjölk. Pastöriserad mjölk brukar annars bara smaka förskräckligt illa när den blir gammal.

Smakar filen gott?

Jag testade inte. biggrin.gif Av tidigare erfarenhet brukar det dock inte vara några smaksensationer, sen dess dricker jag sällan direkt ur paketet. laugh.gif Men det är just när det först bildas slöjor på ytan som det blir fil, samlas grädden i klimpar uppkommer förruttnelse istället. Blurrrk!
malcolm
Jag har gjort filbunke många gånger fast då av standardmjölk (3%) och det har blivit bra, man tar någon matsked av en befintlig filbunke och blandar med mjölk i en djuptallrik sedan far det hela stå mörkt i rumstemperatur över natten. Dagen efter ställer man tallriken i kylskåp och man har fin filbunke tiil. frukost/lunch
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon