Full version: Järnvägsspikar
Zanna
Skrotnicklas har varit i farten igen... Jag har samlat på mig en hink gamla järnvägssyllar/spikar från den gamla järnvägen (de la dit betongslipers i stället för trä). Är det någon som har förslag på vad man kan göra med dem?
kerstin z5-6
Mobil -vindspel ?
yla
gå omkring o dona som du brukar o rätt va de e så kommer du på ett användningsområde de e så jag brukar göra me braohagrejjer
lycka till
laugh.gif rolleyes.gif det fungerar alltid
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-03-2004, 10:12)
gå omkring o dona som du brukar o rätt va de e så kommer du på ett användningsområde de e så jag brukar göra me braohagrejjer
lycka till
laugh.gif  :rolleyes: det fungerar alltid

Min morfar hade på lagårdsvinden en skrotsamling som hette duga :lol
Det var ett kärt tillhåll för oss barnbarn att rota i lådor med spik och skruv, metallbitar, snörstumpar mm. mm. wub.gif
Alltid kan man få ihop något av "skrot".... Gör som Oldwolfie sa.... vänta och se laugh.gif
Posse
CITAT (Zanna @ 23-03-2004, 08:16)
Skrotnicklas har varit i farten igen... Jag har samlat på mig en hink gamla järnvägssyllar/spikar från den gamla järnvägen (de la dit betongslipers i stället för trä). Är det någon som har förslag på vad man kan göra med dem?

Du kanske kan sälja dem dyrt, en och en som souvenirer. I varsin liten prydlig ask med historik och äkthetsintyg. rolleyes.gif
Anna-C
CITAT (oldwolfie @ 23-03-2004, 10:12)
gå omkring o dona som du brukar o rätt va de e så kommer du på ett användningsområde de e så jag brukar göra me braohagrejjer
lycka till
laugh.gif  :rolleyes: det fungerar alltid


Nä-ä, så banne mig att det alltid fungerar! sad.gif
Jag har nämligen också en hink såna spikar sen 5-6 år tillbaka och jag har ännu inte kommit på vad jag ska göra med dem wacko.gif smile.gif

Men slänger dem gör jag inte! Rätt vad det är kanske Jocke-lampan tänds och då ska jag va me! smile.gif

Zanna, kommer du på nåt - skriv här vad du gör med dem! tongue.gif smile.gif
Mocca
Järnvägsspik??......äkta järnvägsspik???....guld värt, jajamensan. Jag har en vän som är indian och de gör mycket speciella knivar av dem.....uj uj uj vilka konstverk. Som handtag använder de allt från björnkäftar till snidade trähandtag med ornament av olika slag. Tag kontakt med en smed och berätta vad du vill ha vet ja smile.gif

För övrigt har jag själv använt dem till gardinfästen och sedan bara lagt en snygg gren över som gardinen hänger på. Ursnyggt.....tycker jag i alla fall, men som sagt, de rök när indianen var här. Han gjorde knivar han.......*s*
vickeva
CITAT (Zanna @ 23-03-2004, 08:16)
Skrotnicklas har varit i farten igen... Jag har samlat på mig en hink gamla järnvägssyllar/spikar från den gamla järnvägen (de la dit betongslipers i stället för trä). Är det någon som har förslag på vad man kan göra med dem?

Kan du inte ta en bild på dem, jag vet inte om jag vet hur de ser ut..
Zanna
CITAT (vickeva @ 23-03-2004, 19:36)
Kan du inte ta en bild på dem, jag vet inte om jag vet hur de ser ut..

Jag ska höra efter med en kompis om jag kan låna en digitalkamera och få över bilderna i datorn så jag kan bifoga en bild (jag håller mig fortfarande med en systemkamera).
Zanna
CITAT (Mocca @ 23-03-2004, 19:35)
Järnvägsspik??......äkta järnvägsspik???....guld värt, jajamensan. Jag har en vän som är indian och de gör mycket speciella knivar av dem.....uj uj uj vilka konstverk. Som handtag använder de allt från björnkäftar till snidade trähandtag med ornament av olika slag. Tag kontakt med en smed och berätta vad du vill ha vet ja smile.gif

För övrigt har jag själv använt dem till gardinfästen och sedan bara lagt en snygg gren över som gardinen hänger på. Ursnyggt.....tycker jag i alla fall, men som sagt, de rök när indianen var här. Han gjorde knivar han.......*s*

Det lät spännande. När jag var i Visby för några år sedan köpte jag en smides-drake av en smed. Den är gjord av en järnbit från 1700-talet som de hittade vid utgrävningar i Visby (och som han sedan fick). Den är hamrad i ett enda stycke!
Posse
CITAT (Zanna @ 24-03-2004, 15:30)
CITAT (vickeva @ 23-03-2004, 19:36)
Kan du inte ta en bild på dem, jag vet inte om jag vet hur de ser ut..

Jag ska höra efter med en kompis om jag kan låna en digitalkamera och få över bilderna i datorn så jag kan bifoga en bild (jag håller mig fortfarande med en systemkamera).

För den händelse att man har en flatbäddscanner kan det gå bra att helt enkelt scanna av mindre prylar - förutsatt förstås att man inte har den typ av scanner som är hopplöst "närsynt".
Zanna
CITAT (Posse @ 24-03-2004, 18:30)
För den händelse att man har en flatbäddscanner kan det gå bra att helt enkelt scanna av mindre prylar - förutsatt förstås att man inte har den typ av scanner som är hopplöst "närsynt".

Det har jag inte tänkt på - tack för tipset! Det måste jag testa ikväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon