Casiopeia
Har ett litet körsbärsträd som hade fullt med blommor som utvecklades till fina kart, men som nu har tappat de allra flesta. Karten blir röda i förtid men är fortfarande stenhårda och lite skrumpna, och sedan faller de av. Blev lite besviken, för det såg ut att bli mycket frukt, och nu är det plötsligt väldigt glest... unsure.gif
Vad beror detta på? Det är mitt första år som hus-och trädgårdsägare så jag vet inte hur det här trädet betett sig innan, vet bara att det är ganska ungt. Det är lite bladlöss på det, men bara ute i topparna och de verkar inte vara något angrepp på frukterna. Det är en del myror i trädet också, och jag har plockat bort någon enstaka snigel men ajg kan inte tänka mig att det skulle vara orsaken? Annars ser det välmående ut.
Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Några orsaker kan vara:

Någon insekt har lagt sitt ägg i frukten som trillar ner till marken (ofta mognar frukten i förtid då)

Alt.

Man har vattnat för dåligt, fruktträd behöver väldigt mycket vatten från tidig vår och framåt, kan behövas vattnas även om det är en regnig vår måste vara blött även en bra bit ner i marken, och det är så mycket som spirar på våren och behöver vatten så det blir lätt konkurrens om dropparna.
Anna-Karin Lundberg
Jag hade kunnat skriva frågan själv - har PERCIS samma problem hos mig! Jag köpte en självfertil buskkörsbär, planterade för tre somrar sen. Förra var första sommaren då jag hoppades på bär, det kom ett enda, men när det var nästan moget så åt en fågel upp det. Denna vår blommade det rätt rikligt och det bildades många små körsbärskart och jag tänkte "äntligen ska jag få smaka några". Men nu har alla trillat av, det blev bara småsmå körsbärskart, stora som kärnan bara, och så trillade de av med "pinnen". De ser inte angripna ut, jag tänkte att de kanske inte blev befruktade ändå, därför föll av?
Busken har fått en bra plats med sol och det är lerjord, ordentligt grävd innan plantering och iblandat kompostjord, en hel skottkärra. Det är rensat från ogräs runt busken, det är inte torrt och inte surt (blött) och jag har givit lite hönsgödsel på våren.
Trodde det var bra för den, så jag fattar inget. Nån annan som har bättre kunnande än jag?
Jan af Lisö
Jag har samma problem med mina tre körsbärsträd som jag har sen år 2000, massa kart som vissnar bort. I år kan knappast vattningen vara problem. De tidigare åren har jag verkligen kämpat med bevattning, tagit bort gräset, planterat gröngödningsväxter, gödslat, etc, men nu bryr jag mig inte längre utan ser träden som prydnad. Enstaka år har det kanske varit någon liter bär, mot utlovade minst 8 liter.
oliv
Jag har ett körsbärsträd (Stella pysslingsträd) sedan 2002. Ända från början har jag haft problem med löss och myror.
Men för varje år står sig trädet bättre och ger mer frukt. Blomningen är underbar alltid.

I grannskapet finns gamla rikbärande körsbärsträd. Men jag ser även unga träd som inte mår bra, kala grenar, lite löv. De vattnas nog inte heller.

I år har jag för första gången stödbevattnat de första veckorna på försommaren (50l en gång i veckan) och trädet ser mycket frodigt ut nu. Det ser ut att bli hyfsat med körsbär i år. Men det tog några år...
Casiopeia
Intressant!

Har visserligen inte vattnat trädet, men har svårt att tro att det skulle vara vätskebrist som är problemet. Så som trädet står är det inte mycket annat som växer omkring och kan ta vätska, och det har verkligen regnat var och varannan dag den här våren. Vi bor i Göteborg och uppe på ett berg så här regnar det massor.

Då tror jag mer på skadeinsekts-teorin. Någon som vet vad det kan vara för insekt och vad man kan göra åt det?

Här är en bild på de tappade karten:
[attachment=71134:korsbar1.jpg]

Så här ser de ut i jämförelse med ett "friskt" kart, som alltså är större och ännu inte rött...
[attachment=71135:korsbar2.jpg]

Så här ser bladlusangreppen ut, de sitter bara i topparna och får bladen att krulla ihop sig. Läste någonstans att den här typen av löss är ofarliga för trädet, och jag har inte sett något i närheten av frukterna, så jag vet inte om det har något samband...
[attachment=71136:korsbar3.jpg]
Mia i trädgården
Hej
Jag läste någonstans att kaliumbrist gör att fruktträd tappar karten. Kalium finns i bl a vedaska. De senaste åren har jag strött på aska höst o vår o körsbärsträdet tappar färre kart. Om det beror på tillskott av kalium vet jag inte, el att jag har pysslat om trädet mycket senaste åren gröngödning, bort m gräset mm. ;-)

Kan hoppas att Cilla tittar in, hon kanske kan detta om kalium.
Mia i trädgården
Hej igen
Hittade lite info, inte mycket men lite i rätt riktning... Lycka till m nästa års skörd. I år blir det en liten skörd på mitt träd, kanske 5 liter, brukar få anars ca 30-60 liter ;-) men i år fanns så få bin mm


http://blog.svd.se/tradgard/2011/03/22/plo...d-med-kartfall/
joelhansson
Det verkar som det varit lite bin och humlor i år. Vårt bigaråträd blommade i full prakt i vanlig ordning, men nu är det väldigt glest mellan karten. Tråkigt men får hoppas på nästa år!
Casiopeia
Tack Mia, det låter ju som det skulle kunna var någonting! Det är väl för sent nu, men jag ska komma ihåg att ge kalium nästa år så får vi se om det går bättre.

Nu är det bara ett kart kvar vad jag kan se på trädet, det fullkomligt dignade för en månad sedan sad.gif

Joel: det är nog inte problemet här, det blev ju massor av kart, men de fick bara inte sitta kvar...
Mia i trädgården
Har du aska nu kanske du skall strö på det nu. Blomanlagen bildas nu för nästa års skörd, så det kan ev hjälpa att ge kalium i ett tidigt skede. Lite osäker dock på om det har en starkt gödslande effekt för då kan det vara bättre att vänta till höst/vinter/vår. Hoppas någon annan kunnig kan bidraga i gödslingseffekten ;-)


Hoppas du får njuta av sista karten som är kvar!
Casiopeia
Har ingen aska, men det borde väl gå att få tag på, tack för tipset!

Fast nu undrar jag om det inte är något mer som är fel på trädet, det ser inte alls friskt ut. Nu har det börjat få gula löv helt plötsligt! Även de gröna löven är alldeles prickiga och trasiga... Det märkliga är att jag kan inte se några kryp på, förutom myror på stammen och bladlössen som håller till i de hoprullade bladen längst ut i topparna. Vad tusan är detta? Kan det verkligen vara näringsbrist det med?

[attachment=71272:blad.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon