Full version: NationalNyckeln
Bengalow
Regeringens utredare har kommit fram till att projektet bör läggas ned i sin bokform, och övergå till en datoriserad utgivning. Han/hon vill stryka 20 mkr som går till bidrag för utgivningen.
Jag har aldrig i mitt liv fått så¨fina böcker som dessa, som jag prenumererar på. Det skall villigt erkännas, att mycket av det har jag inte en aning om, men det är otroligt intressant att bläddra igenom bokverket, och läsa om lergetingar, sandgetingar, makaonfjärilar, borstmaskar, gäddor eller vad det handlar om. Ett praktverk är det, som inte är färdigutgivet ännu! Om ni känner för det, så gå in på Natianal Nyckelns hemsida och prostestera mot förslaget.

info.nationalnyckeln@slu.se
Azur
Ja, det är mycket tråkigt, men kostnaden skenade. En genomsnittlig bok i serien kostar runt tio miljoner kronor att producera, vissa (som parasitsteklarna) är mycket dyrare, och inkomsterna från försäljningen ger bara en bråkdel av produktionskostnaden.

Till stor del beror det på beslutet att använda målningar istället för foton som illustrationer - det blir snyggare men gjorde dels att projektet blev mycket svårare, dels att det tar mycket längre tid.
Jag har på omvägar hört att det varit mycket bråk inom projektet också.

Som jag förstått det är tanken att projektet ska fortsätta, men med kraftigt sänkt ambitionsnivå: det blir webbsidor istället för praktböcker.

Personligen tycker jag att det kunde fått ha kostat - det är det enda "big science" projekt Sverige har inom biologi (förutom en ärligt talat jättedum satsning på bioinformatik).
merlin68
CITAT (Bengalow @ 25-06-2012, 23:24) *
Regeringens utredare har kommit fram till att projektet bör läggas ned i sin bokform, och övergå till en datoriserad utgivning. Han/hon vill stryka 20 mkr som går till bidrag för utgivningen.
Jag har aldrig i mitt liv fått så¨fina böcker som dessa, som jag prenumererar på. Det skall villigt erkännas, att mycket av det har jag inte en aning om, men det är otroligt intressant att bläddra igenom bokverket, och läsa om lergetingar, sandgetingar, makaonfjärilar, borstmaskar, gäddor eller vad det handlar om. Ett praktverk är det, som inte är färdigutgivet ännu! Om ni känner för det, så gå in på Natianal Nyckelns hemsida och prostestera mot förslaget.

info.nationalnyckeln@slu.se


Så besviken jag bir! Nationalnyckeln är en helt underbar bokserie värd sin vikt i guld! Ska köpa fältnyckeln om dagfjärilar och ska passa på att protestera då ranting.gif
kerstinbern
Skall man använda dem för identifiering och bestämning, så är ju illustrationer i de allra flesta fall överlägsna foton. Sedan kan jag ju tycka att prioriteringen har varit lite konstig, man gav snabbt ut de "enkla" organismerna, där det redan finns bra kompletterande litteratur! Medan de flesta områden där det helt saknas litteratur och i många fall också grundläggande information, inte verkar ha prioriterats. Men å andra sidan så vet ju inte jag vad som hänt bakom kulisserna.
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 26-06-2012, 11:21) *
Skall man använda dem för identifiering och bestämning, så är ju illustrationer i de allra flesta fall överlägsna foton. Sedan kan jag ju tycka att prioriteringen har varit lite konstig, man gav snabbt ut de "enkla" organismerna, där det redan finns bra kompletterande litteratur! Medan de flesta områden där det helt saknas litteratur och i många fall också grundläggande information, inte verkar ha prioriterats. Men å andra sidan så vet ju inte jag vad som hänt bakom kulisserna.

Detta beror till viss del på att en del grupper saknar personer som är insatta i gruppen.
malcolm
Vad är NationalNyckeln? Har aldrig hört namnet förut.
Bengalow
Det finns en länk i första inlägget. Det är en kartläggning av hela Sveriges vilda Flora och Fauna. Gack in och titta vetja! Ungefär som NationalEncyklopedien, men handlar om djur och växter...
Myosotis
thumbdown.gif Hoppas verkligen att det inte blir så!
Kryddan03
CITAT (Bengalow @ 26-06-2012, 15:03) *
Det finns en länk i första inlägget. Det är en kartläggning av hela Sveriges vilda Flora och Fauna. Gack in och titta vetja! Ungefär som NationalEncyklopedien, men handlar om djur och växter...

Det enda jag ser i första inlägget är en e-mailadress.

Här är länken till deras hemsida: Nationalnyckeln
Bengalow
Tack, Kryddan03, jag missade att kolla om länken fungerade....
Robbanp
Ja, det vore riktigt trist om det blir så. Jag ska villigt erkänna att jag bara har fyra böcker i serien och knappt ens blädrat i dem men det är ett fantastiskt projekt som gett eko i omvärlden. Sen kan jag förvisso hålla med om att det är själva kartläggningen och allt arbete bakom som är viktigast. De vackra böckerna är ju bara kromet på listen.
ryss_борис
CITAT (Bengalow @ 25-06-2012, 23:24) *
Regeringens utredare har kommit fram till att projektet bör läggas ned i sin bokform, och övergå till en datoriserad utgivning. Han/hon vill stryka 20 mkr som går till bidrag för utgivningen.
Jag har aldrig i mitt liv fått så¨fina böcker som dessa, som jag prenumererar på. Det skall villigt erkännas, att mycket av det har jag inte en aning om, men det är otroligt intressant att bläddra igenom bokverket, och läsa om lergetingar, sandgetingar, makaonfjärilar, borstmaskar, gäddor eller vad det handlar om. Ett praktverk är det, som inte är färdigutgivet ännu! Om ni känner för det, så gå in på Natianal Nyckelns hemsida och prostestera mot förslaget.

info.nationalnyckeln@slu.se

Hjälper knappast att protestera, de lönar sig helt enkelt inte att återgå till bokform. Mer och mer kommer att bli digitalt, oavsett vad man tycker om det. Visst böcker kommer så klart även finnas kvar i bokform pga folks önskemål, men NE kommer innehålla för mycket information för att det ska bli lönsamt, samt att det kommer växa hela tiden.
Bengalow
Då vet du inte vad du talar om. Ett uppslagsverk som NationalNyckeln har du förmodligen inte ens hört talas om, så då behövs inte dina "trendspaningar".

Du, det är inte NE det är frågan om...

Vi som prenumererar har stor glädje av detta fantastiska verk. Du som skiter i verkligheten - bry dig inte!!Återgå till dina dataspel...
ryss_борис
CITAT (Bengalow @ 27-06-2012, 22:19) *
Då vet du inte vad du talar om. Ett uppslagsverk som NationalNyckeln har du förmodligen inte ens hört talas om, så då behövs inte dina "trendspaningar".

Du, det är inte NE det är frågan om...

Vi som prenumererar har stor glädje av detta fantastiska verk. Du som skiter i verkligheten - bry dig inte!!Återgå till dina dataspel...

Nu var det så att jag såg helt fel. Trodde det stod att Nationalencyklopedin läggs ner. Ber om ursäkt för detta, men sluta kasta förolämpningar till höger och vänster!
Rogga
Via ArtDatabankens hemsida kan man läsa utredningsrapporten och även skriva på en protestlista om man så vill.

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och.../artdatabanken/

Observera att förslaget inte handlar om en övergång till en digital Nationalnyckel utan om en total nedläggning. Den information som ska göras tillgänglig digitalt är något annat, oklart vad, men uppenbarligen något som mer riktar sig till experter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon