Rihane
Jag sådde några borstnejlikor(Dianthus barbatus) förra året. Några blommade förra året och idag slog den första, av dom som inte blommade förra året, ut.

Borstnejlika är bienn har jag läst mig till och några är ettåriga. Att den är bienn tror jag betyder att den växer till sig första året för att blomma nästa år och inte blomma igen. Jag tror att några av ettåringarna som jag sådde förra året inte blommade då utan är på gång i år istället.
Betyder det att man måste så nya varje år för att ha några nästa år som blommar? Vad händer med dom som blommar ett år, blommar dom inte nästa år?
Jag brukar överlag nypa av blommor som inte blommar. Tror att det var stockrosor som jag läste att man kunde lura att blomma igen nästa år om man nöp av blommorna innan dom satte frö. Men jag nyper av blommor för jag har lärt mig av sommarblommorna att plantorna håller sig finare längre då och kan blomma på rätt flitigt. Vissa blommor kommer med både ett andra , tredje och fjärde flor om man nyper av det som vissnat(exempelvis gyllenlack). Jag odlar mina borstnejlikor i stora krukor på balkongen. Nämner det för att min mamma hade borstnejlikor i sin trädgård som blommade varje år och jag antar att dom frösådde sig själva. Kan inte räkna med den lyxen på samma vis på balkongen.

malarmaster
du har tolkat det rätt,bienn betyder två-årig
den frösår sig och växer till första året,blommar och dör andra varefter cykeln startar igen.
många växter funkar så,stockros,digitalis,pense och borstnejlika.
alla bienner går bra att så på sensommar o höst för att övervintra.
sår man tidig vår i värme(växthus,inne) kan man få dem att blomma samma år men då brukar de inte överleva vintern . ulf
Rihane
Jaha, tack thanks.gif .
Ska peta ner några frön i höst och se hur det går. Är september en bra månad?(jag bor i Stockholmstrakten).
malarmaster
augusti och september är bra månader,inte för sent då de måste växa till lite innan vintern. ulf
abbbe
Jag har borstnejlikor som blommar varje år utan att jag sår dem. De verkar fröså sig själva, men de bildar också sidorosetter varje år, så de kan t.o.m. vara fleråriga.
kerstin z5-6
de är i huvudsak bienna
Rihane
Återigen tack.

Man ska således tänka på ett helt annat sätt än för perenner.
Biennerna behöver ingen kallperiod för att gro men längre tid än sommarblommorna för att blomma och dom blommar bara en gång(?)
evelina
Jag sår alltid mina i juni.
Alexander-VG-zon3
CITAT (abbbe @ 21-06-2012, 21:41) *
men de bildar också sidorosetter varje år, så de kan t.o.m. vara fleråriga.


Så har mina också alltid gjort, brukar dock klippa av blommorna så dom inte ska sprida sig kanske därför dom skjuter skott igen efter att dom som blommat vissnat ner. Har ryckt upp mina i år, täcke för mycket och ett virvel varv av långa skott.
kerstin z5-6
Ja + att man bör låta några fröa av sig för att säkra återväxten.
Sår man dem två år i rad och sedan gör på ovanstående sätt har man (oftast)alltid plantor
Rihane
Det där med sidorosetter såg jag att en av plantorna gjorde genom att stjälken lade sig ner (ungefär som för en ampellilja). Jag blev nyfiken på hur den skulle göra, så jag skvätte lite jord runt dom små utväxterna och mycket riktigt började det få fäste och växa.

Är det lätt att ta frön från dom?
kerstin z5-6
Ja mkt lätt:)
Rihane
Jag har nu tagit frön från en mörk sort och det var mycket lätt, bara att slå fröställningen lätt mot ett vitt papper så ramlade dom ut..
En fråga:
Somliga frön är nästan svarta och andra är mörkbruna. Beror det på att dom mörkbruna inte är mogna för att plockas till frön eller att det är en annan färg eller något annat?

(Bifogar en bild för den intresserade och som undrar hur blomställningen såg ut när jag plockade den och hur fröna ser ut. Har plockat upp några frön och lagt dom i kaffefiltret. Några fler syns på pappret)
kerstin z5-6
De svarta är helt mogna, de bruna är ant samma sort och kan gro de med.
Rihane
Okej, då vet jag att jag kanske kan vänta lite längre med att ta frön till en annan gång.
Tack så mycket. thanks.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon