Staffan R
Hej, har med intresse läst om limringarna och deras effekt mot svartmyror som håller bladlusfarmar. Precis så har jag i mitt rel. nyplanterade körsbärsträd och ett äldre äppelträd. Jag har dock inte någonstans kunnat läsa ut vilken sorts lim man ska använda? Det får ju inte torka, bör gärna vara effektvt för att stoppa myrstråken samt inte skada barken/trädet. Kan någon ge mig ett tips?
kerstinbern
Man köper oftast färdiga limringar att sätta på.

Men i andra länder målar de i bland på fett på stammen i stället, det borde man kunna göra själv, om det nu stoppar alla insekter?
Cilla
Lim finns att köpa i handeln, ett grönt myckeet långklibbande lim som är grönt och säljs på burk. Kallas lim för limringar eller liknande.

Fett är en itnressant id'e, gäller att hitta något som inte är petroliumbaserat bara. Frågan är vilket fett som håller sig klibbigt och som ändå inte smälter i solen. Borde finnas några!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon